Rolle85 69 Postad 15 Mars , 2018 Har sett att det finns 4-bladiga propellrar till min motor (Mercury 125hk). Vad är skillnaden med en sån propeller jämfört med 3 som man brukar ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Mars , 2018 Generellt sagt så har en fyrbladig bättre "grepp" i vattnet samt kan kanske hålla en båt i planing i lägre farter. Oftast lägre topphastighet. MEN som allt annat så beror allt på båt, motor samt användning som avgör vad som är bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 15 Mars , 2018 hmm låter ju inte som en fördel direkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_81 4 Postad 15 Mars , 2018 4 timmar sedan, Rolle85 säger: hmm låter ju inte som en fördel direkt Beror helt på båt som även nämnts redan. sportbåt som jagar toppfart -> nakdel Familje cruiser där du jagar komfort och bränsleekonomi kan de vara till fördel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 15 Mars , 2018 Den fyrbladiga tar dig snabbare upp i plan och ger bättre styrrespons eftersom den greppar bättre. Men aningen lägre toppfart bör det bli. Jag gick från rostfri 3-blad till rostfri 4-blad i somras och har kanske 2 knop lägre toppfart. I övrigt är det fördelar tycker jag. Jag tycker dock gången är lite "råare" i lågfart trots att jag haft inne propellern för koll så det inte är någon obalans i den eller navet. Har någon annan liknande erfarenhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 15 Mars , 2018 Varför kör man med rostfri propeller då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 15 Mars , 2018 12 minuter sedan, Rolle85 säger: Varför kör man med rostfri propeller då? Kanske går det att göra bättre former, vassare kanter, på en stålpropeller, eftersom den kan vara lika stark som aluminium vid tunnare dimensioner? Möjligen ger den slätare ytan lite lägre friktionsförluster också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 15 Mars , 2018 Stål är starkare än aluminium, flexar mindre. Du får bättre prestanda ur en stålpropeller jämfört med motsvarande aluminiumpropeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Mars , 2018 Fler blad ger bättre grepp men sämre verkningsgrad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 16 Mars , 2018 Jag gick för några år sedan från 3 blad till 4 blad (rostfri). Kör en 25 ft DC med V8 och singelpropp. Skillnaderna var som beskrivs ovan. Snabbare upp i plan och minskat ca 2-3 knop på toppen (ointressant för mig). Några knops högre marschfart dock. Kan även dra ner på varvtalet mer utan att båten går ur plan men då får jag en sämre soppaförbrukning i realtid enligt flödesmätaren. Men den största skillnaden är i lågfart 6-7 knop där gången blev betydligt mer stabil utan att slingra sig. Även när jag backar upplever jag stor skillnad då den svara betydligt snabbar på rattutslag och gaspådrag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 16 Mars , 2018 Jag har Mercury original på min idag. Hur letar jag fram rätt dimension som passar min motor om man ska ha en rostfri propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 16 Mars , 2018 Jag fick bra hjälp av Propellertrim i sthlm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 18 Mars , 2018 En fyrbladig propeller har större yta och greppar därmed bättre men har också högre friktion i vattnet vilket kan påverka fart och bränsleförbrukning negativt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 9 April , 2018 Då blir de inget för mig =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser