Janus82 7 Postad 14 Mars , 2018 (redigerade) Jag tänkte förbereda min båt för att dra ner fallen till sittbrunn. Just fallet till förseglet vill jag dock inte ha ner till sittbrunn eftersom vi har rullfock. Det gör ju att man bara hissar seglen en gång på våren och sedan rör man det inte på resten av sommaren. För att slippa en lång och onödig lina som trasslar i sittbrunnen vill jag istället sätta en vinsch och avlastare på masten så att jag kan säkra fallet där. Fördelen blir att jag kan knyta ihop och förvara hela fallet på masten där det inte är I vägen. Tänker jag rätt som vill sätta en avlastare på masten? Hur tänker ni andra som har rullsegel? Vill ni trots allt ha fallet i sittbrunn eller är jag på rätt spår? Resten av alla linor vill jag ju ha i sittbrunnen men just fallet till rullen rör man ju aldrig så det är ju bara 11 meter rep som är i vägen. Jag är ju bara en amatör så jag tar tacksamt emot alla tips som jag kan få. Redigerad 14 Mars , 2018 av Janus82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olag 26 Postad 14 Mars , 2018 Hur sätter du fast fallet idag? Jag tror inte att du behöver en vinsch bara till det. Det borde gå att lösa provisoriskt för "årets enda uppspänning", om det är så. Skarva på en lina och spänn via ett block till dina andra vinschar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 14 Mars , 2018 Jag har ingen rulle, och vill inte heller ha av olika skäl. Men - när jag seglar jobbar jag med fallspänningen beroende på vindstyrka (sträcker i hårdare vind, slackar i lättare); det borde vara samma behov med rulle? Därför hade jag velat ha fallet neddraget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 14 Mars , 2018 Seldén rekommenderar att släppa på fallet vid ut-/inrullning för att minska belastningen på rulle och toppsvirvel. Sen är det som Peter_K skriver att förliket bör justeras i förhållande till vindstyrkan, det gäller även för rullfockar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Mars , 2018 2 timmar sedan, Peter_K säger: Jag har ingen rulle, och vill inte heller ha av olika skäl. Men - när jag seglar jobbar jag med fallspänningen beroende på vindstyrka (sträcker i hårdare vind, slackar i lättare); det borde vara samma behov med rulle? Därför hade jag velat ha fallet neddraget. Räcker det inte att släppa på akterstaget? Kan det vara fördel att ha sträckt akterstag men ändå ha slack i genuafallet? typ lite vind/kryss? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 14 Mars , 2018 Även om man inte är kappseglare eller bryr sig om att utnyttja sina segel maximalt så bör man känna till vilken påverkan man kan göra i sina segel genom olika trim i rigg och segel. Rätt trim påverkar inte bara farten utan även hur mycket båten lutar, "vilket driv" man har genom vågorna vid lite grövre sjö mm mm Gransegelboken är t.ex. en bra trimguide för att få förståelse för dessa effekter. Rekommenderas att läsa den även för "slöseglare". http://www.gransegel.se/bok/granbok_contents.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 14 Mars , 2018 3 timmar sedan, Janus82 säger: Jag tänkte förbereda min båt för att dra ner fallen till sittbrunn. Just fallet till förseglet vill jag dock inte ha ner till sittbrunn eftersom vi har rullfock. Det gör ju att man bara hissar seglen en gång på våren och sedan rör man det inte på resten av sommaren. För att slippa en lång och onödig lina som trasslar i sittbrunnen vill jag istället sätta en vinsch och avlastare på masten så att jag kan säkra fallet där. Fördelen blir att jag kan knyta ihop och förvara hela fallet på masten där det inte är I vägen. Tänker jag rätt som vill sätta en avlastare på masten? Hur tänker ni andra som har rullsegel? Vill ni trots allt ha fallet i sittbrunn eller är jag på rätt spår? Resten av alla linor vill jag ju ha i sittbrunnen men just fallet till rullen rör man ju aldrig så det är ju bara 11 meter rep som är i vägen. Jag är ju bara en amatör så jag tar tacksamt emot alla tips som jag kan få. Jag har avlastare för genuafallet på masten, se bild nedan. Seldén har en speciell platta som passar för ändamålet om man, som jag, vill montera avlastaren med sidan mot masten. Själv har jag inget neddraget till sittbrunnen, i mitt fall var motivet att jag ville ha en vinsch ledig för att kunna hissa segel på ett löstagbart, inre förstag. Det kan säkert finnas skäl att justera fallet under segling, för egen del gör jag aldrig det, utöver vad som händer när akterstaget sträcks vid kryss i högre vindstyrkor (mastheadrigg). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janus82 7 Postad 15 Mars , 2018 Tack för svaren så här långt. Jag känner till att man bör justera fallspänningen beroende på hur hård vind det är. Jag brukar försöka att göra detta på storen men förseglet rör jag sällan. Men jag borde kasnke vara lite mer aktiv med den med. Vår båt är en Sunwind 26 så den är ju inte superstor och med två vuxna och två barn i sittbrunnen är all tillgänglig yta värdefull. Det är därför som jag ville slippa ett långt rep som knappt aldrig används. Men jag tolkar de flesta svaren som att den ökade trimmöjligheten med fallet i sittbrunn är värt mer än den extra "boytan"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 15 Mars , 2018 Jag har fockfallet på masten. inga problem att gå fram för att justera under segling. vill du ha fallet där så varför inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 15 Mars , 2018 36 minuter sedan, Janus82 säger: Tack för svaren så här långt. Jag känner till att man bör justera fallspänningen beroende på hur hård vind det är. Jag brukar försöka att göra detta på storen men förseglet rör jag sällan. Men jag borde kasnke vara lite mer aktiv med den med. Vår båt är en Sunwind 26 så den är ju inte superstor och med två vuxna och två barn i sittbrunnen är all tillgänglig yta värdefull. Det är därför som jag ville slippa ett långt rep som knappt aldrig används. Men jag tolkar de flesta svaren som att den ökade trimmöjligheten med fallet i sittbrunn är värt mer än den extra "boytan"? Jag vet inte hur mycket extra ”boyta” ett snöre mer eller mindre ger..? Dvs, om övrigt är neddraget - vad gör ett fall till eller från..? Jag har allt neddraget på den här båten, på förra gjordes allt vid masten. Jag föredrar att kunna trimma och justera från sittbrunnen. Allt = 3xfall, kick, cunningham, bomuthal, dirk, 2xrev. Det ger nio snören. Åtta eller nio gör ingen skillnad på ”boytan” tänker jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Mars , 2018 1 timme sedan, Janus82 säger: Tack för svaren så här långt. Jag känner till att man bör justera fallspänningen beroende på hur hård vind det är. Jag brukar försöka att göra detta på storen men förseglet rör jag sällan. Men jag borde kasnke vara lite mer aktiv med den med. Vår båt är en Sunwind 26 så den är ju inte superstor och med två vuxna och två barn i sittbrunnen är all tillgänglig yta värdefull. Det är därför som jag ville slippa ett långt rep som knappt aldrig används. Men jag tolkar de flesta svaren som att den ökade trimmöjligheten med fallet i sittbrunn är värt mer än den extra "boytan"? Om du provar att vara "mer aktiv" några ggr, så upptäcker du om dt är en viktig trimmöjlighet för dej. Om du "upptäcker" det trimmet kan du ju ha den kvar i sittbrunnen. Sen kan du ju testa med nån låsning vid masten för att utvärdera "värdet" av att ha det draget hela vägen till sittbrunnen. Jag har förnämliga lådor bakom främre vinsch i sittbrunnen, där alla snören, vinschvevar mm får plats. Försegel-fallet ligger där ligger där, underst... och trots att det egentligen inte är i vägen så tar det retsamt upp onödig plats. JAg ska nog testa vad det trimmet betyder för mej i förhållande till spänna/slacka förstaget. Kanske åxå "tar tag i det".. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Mars , 2018 1 minut sedan, Caribic410 säger: Om du provar att vara "mer aktiv" några ggr, så upptäcker du om dt är en viktig trimmöjlighet för dej. Om du "upptäcker" det trimmet kan du ju ha den kvar i sittbrunnen. Sen kan du ju testa med nån låsning vid masten för att utvärdera "värdet" av att ha det draget hela vägen till sittbrunnen. Jag har förnämliga lådor bakom främre vinsch i sittbrunnen, där alla snören, vinschvevar mm får plats. Försegel-fallet ligger där ligger där, underst... och trots att det egentligen inte är i vägen så tar det retsamt upp onödig plats. JAg ska nog testa vad det trimmet betyder för mej i förhållande till spänna/slacka förstaget. Kanske åxå "tar tag i det".. =) tar onödigt upp plats... platsen i sig är ju inte onödig utan kan säkert användas till något.. ex att man kan "slarva" mer när man stuvar undan andra snören utan att det blir trångt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 15 Mars , 2018 @Caribic410 - Sunwind 26 har partialrigg; att slacka/spänna förstaget innebär att skruva på vantskruvar. Inte helt enkelt under segling. F ö innebär att sträcka/slacka på förstaget att det böjer åt lä och ger en annan anfallsvinkel mot vinden samt mer kraft, medan att sträcka/slacka förseglet påsar till förseglets form. Om man slackar förstaget sträcks samtidigt förliket på seglet eftersom förstaget blir längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Mars , 2018 2 minuter sedan, Peter_K säger: @Caribic410 - Sunwind 26 har partialrigg; att slacka/spänna förstaget innebär att skruva på vantskruvar. Inte helt enkelt under segling. F ö innebär att sträcka/slacka på förstaget att det böjer åt lä och ger en annan anfallsvinkel mot vinden samt mer kraft, medan att sträcka/slacka förseglet påsar till förseglets form. Om man slackar förstaget sträcks samtidigt förliket på seglet eftersom förstaget blir längre. Korrekt.. Just den repliken handlade inte om sunwind utan "jag ska testa" läs (i min båt) "vad det betyder för mej" i förhållande till att sträcka förstaget (vilket jag sträcker med akterstagssträckaren) m.a.o. jag förstår hur TS tänker och tycker åxå det kan ha ett värde att slippa onödiga snören. Hur stort värdet är kan ju vara lite svårt att räkna ut innan man testat. Förstår att det kan vara svårt att förstå vad jag menar, då jag har både dyslexi mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 15 Mars , 2018 @Caribic410 - jag förstod vad du menade, men förstod inte att du började prata om din egen båt och dina egna tankar kring hur du tänker testa ditt eget trim mitt i tråden, utan utgick såklart ifrån att du gav råd om trim mm till frågeställaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Mars , 2018 1 minut sedan, Peter_K säger: @Caribic410 - jag förstod vad du menade, men förstod inte att du började prata om din egen båt och dina egna tankar kring hur du tänker testa ditt eget trim mitt i tråden, utan utgick såklart ifrån att du gav råd om trim mm till frågeställaren. =) du ser. Det är ju bra att man kan få hjälp att förtydliga. Om du inte förstod så är du säkert inte ensam. Sen är det ju "självklart" att det är skillnad, även på min båt, att sträcka förstag eller förlik. ... "självklart" nu ja!! när man får upp dom ögonen. Har aldrig tänkt på det förut. Kommer definitivt att testa så att jag förstår vad den "nya" trim-möjligheten ger.. Kanon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 16 Mars , 2018 Jag är helt överens med TS om att linorna tar plats. Vi har allt draget till sittbrunnen och har hängt fallpåsar på sidan i nedgångsluckan för att slippa ha allt i sittbrunnen och det funkar ganska bra men om luckan är lite smalare redan från början så kan det bli trångt att gå upp / ner genom densamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 65 Postad 16 Mars , 2018 Om man räknar med sjösättning i mitten av maj och upptagning i mitten av september, plus/minus några veckor. Även om du seglar mycket under de 4 månaderna så är nog seglet inrullat 98 % av tiden. Seglet mår nog bra av att inte vara uppspänt med fockfallet all den tiden. Så en enkel möjlighet att spänna och släppa några cm vid varje seglingstillfälle skulle jag se till att ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Platon 5 Postad 19 Mars , 2018 Har själv bara en knap på masten och tycker det fungerar. Vinschar med andra befintliga vinschar och spänner fallet när jag går mot knapen. Duger för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser