Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
red_line

Val av lamineringsmetod? Plasta genomföring!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Skall plasta igen några genomföringar i vårdagarna. men är lite kluven i valet hur mattan skall påföras. Alternativ 1 enligt den fina skissen borde ge bäst vidhäftning, mot skrovet. medans alternativ 2 ger en mer symetrisk passning. vad tycker ni? har köpt epoxy från west system, skall tydligen funka vid något lägre temperaturer? skrovet är 20mm tjockt i botten, hur mycket bygger 300g matta?

laminering.jpg

Redigerad av red_line

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger nr 1. Maximal kontaktyta på en sammanhängande duk närmast skrovet måste vara bättre än att riskera att tappa en stor yta om den innersta släpper i nr 2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det lär inte släppa i alla fall med tanke på, om jag fattat rätt, att det kommer bli en plastbit rakt igenom... vilket sätt du än väljer fast känns lite smidigare att göra 1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För styrkan spelar det nog ingen roll men jag har alltid kört nr 2. Man klipper till ett antal runda bitar med ökande diameter. Sen är det bara att slabba på.

Värm runt hålet med en varmluftpistol och använd polyester så kan man göra det nu. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan, bhemac säger:

För styrkan spelar det nog ingen roll men jag har alltid kört nr 2. Man klipper till ett antal runda bitar med ökande diameter. Sen är det bara att slabba på.

Värm runt hålet med en varmluftpistol och använd polyester så kan man göra det nu. 

ja just, då skrynklar det sig inte. annars får man klippa slitsar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, Caribic410 säger:

ja just, då skrynklar det sig inte. annars får man klippa slitsar.

slitsar behövs knappast, polyestern smälter bindemedlet i glasfibermattan så att den formar sig efter urslipningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Pentax säger:

slitsar behövs knappast, polyestern smälter bindemedlet i glasfibermattan så att den formar sig efter urslipningen.

Kanske inte men det blir lätt knöligt och man får hålla på länge att trycka ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade valt nr.2. Jag har för mig att jag sett någon chematisk bild på en lagning och har för mig att det såg ut så. Men är det en lagning mot vatten hade jag nog frågat någon expert på området, man sover lugnare då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en viss erfarenhet av såna jobb. 

Rent tankemässigt så klipper man till bitarna lite efter skiss 2, sen blir det en blandning mellan skiss 1 och skiss 2. Tror inte att man skall lägga allt för mycket funderingar runt millimeternogranheten. Det blir som det blir och det blir tillräckligt bra. När man dränker in glasfibern med epoxyn, så formar sig väven. Det absolut vikigaste är att rulla det väl med aliminumrullen.

Man vill ju helst inte bygga allt för tjock, så man får mycket att slipa bort. sen blir det väl nästan alltid lite spackel på slutet. När det är slipat spacklat och slipat, brukar jag måla över det hela med ren lemineringsepoxy.

Jag har för mig att det går åt ca 3 lager 300 grammsväv för att bygga 1 mm.

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/bottengenomforingar.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...