AndW 197 Postad 4 Maj , 2018 Då är det väl bra att andra gör det så du slipper. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 5 Maj , 2018 10 timmar sedan skrev raol: Att stödja samhället genom att skjuta med vapen är väldigt, väldigt sjukt. Så länge det inte råder total fred på jorden så tycker jag man ska vara tacksam att det finns de som är beredda att på olika sätt försvara vårt land. Det finns många uppgifter inom totalförsvaret som inte kräver "att man är sjuk" och jag är säker på att ditt stöd där skulle uppskattas. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 5 Maj , 2018 Jag är väl av den uppfttningen om att vi skall ha ett starkt militärt försvar, men jag tycker inte att hemvärnet skall ha tillgång till kärnvapen, någon jäkla ordning får det ju lov att vara. Jag hade njursten, och den gav inte med sig, så dom gjorde som den nordkoreanske ledaren, en provsprängning.... Detta har ju ingenting ned navigation och sjökortsläsning att göra, men jag såg att man förra våren använt aig av paintball i sina kanoner. Det var jättelika gula fläckar på bergen inom skjutområdet i Göteborgs södra skägård. Ingen aning om hur det ser ut idag, har inte kollat ännu, sjösatte i morse. Men det hade hiissats röda flaggor litet varstans, men jag hörde inget kanonmuller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Maj , 2018 Äsch, en ockupation då och då kan väl vara spännande? Det kan vara dötrist och långtråkig och alldeles... alldeles underbart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 6 Maj , 2018 40 minuter sedan skrev bhemac: Äsch, en ockupation då och då kan väl vara spännande? Det kan vara dötrist och långtråkig och alldeles... alldeles underbart! Finska som modersmål, rysk vodka, estniskt öl, lettiska oprafestivaler, litauiska tårtor, kärnvapen fråm Kalininggrad, polsk politik, fri fart på motorvägarna, mackor och Gammeldansk till lunch och så obligatorisk skidåkning, allt om vart annat. Vad kan gå fel? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Maj , 2018 Araberna är ju i full fart med ockupationen av detta land, så varför marinen ska öva till sjöss känns lite underligt när dom i det närmaste har fri lejd in i Sverige 🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 6 Maj , 2018 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Lodka: Araberna är ju i full fart med ockupationen av detta land, så varför marinen ska öva till sjöss känns lite underligt när dom i det närmaste har fri lejd in i Sverige 🤔 Ja, det bor många araber i Sverige, cirka 400 000. Nästan alla dessa kommer från Iran, Irak och Syrien där det på olika vis varit oroligt väldigt länge, egentligen sedan Shan av Iran störtades 1979. Man kan tycka olika om in- och utvandring, men det är ju bra att ha lite perspektiv också. I vissa perioder har Sverige varit beroende av utländsk inflyttning och i andra perioder har vi haft massflykt från vårt eget land. 1,5 miljoner svenskar lämnade Sverige från 1850 till 1920, endast 300 000 återkom. Ibland är det andra som måste fly, bl.a: Danskar, tyskar, norrmän, finnar och balter under och efter andra världskriget. Ungrare 56 Tjecker 68 Chilenare 73 Personer från forna Jugoslavien på 90-talat. Nu är det många som flyr krig och fattigdom eller bara vill tillbaks till Sverige. Så här ungefär ser bakgrunden för de som invandrat till Sverige 2017 ut: Syrien, 22 tusen Sverige, 15 tusen Afghanistan, 9 tusen Irak, 7 tusen Indien, 6 tusen Iran, 4 tusen Eritrea, 4 tusen Polen, 4 tusen Somalia, 3 tusen Kina, 3 tusen Samtidigt väljer cirka 50 tusen personer att lämna Sverige varje år, ca. 1/3 är Svenskar. Tillägg: Hur jag ska få tillbaks denna tråd till att handla om hur man läser sjökort vet jag inte, någon hjälp från ökenländerna lär jag inte heller få... Mackey Redigerad 6 Maj , 2018 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 6 Maj , 2018 (redigerade) Fast många har ju erfarenhet av äventyrliga båtfäder över Medelhavet. En invandrakompis från Bagdad, skulle hjälpa mig med ett jobb på kapellet på Hållö.Montera tillbaka den nya luckan på fasadkåpet, som arkitekten placerat i västerläge. Efter tre år var gångjärnen och infästningarna helt slut. Killens fru skulle följa med. Hon hade tidigare erfarenhet av en gummibåtsfärd över Medelhavet. Jag har aldrig sett nån människa varit så rädd som hon var när hon skulle kliva ombord. Efter en liten stund bad hon att få styra och styrde sen båten de knappa två distansminuterna till Hållö. Redigerad 6 Maj , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 6 Maj , 2018 Jag har seglat med en kille som flytt över medelhavet, samma reaktion som Thallatha beskriver när vi en natt kom in från öppet hav mot kusten. Klar rädsla! Jag kan inte minnas att vi seglat tillsammans sedan dess. Jag känner mig lite skyldig, men jag tänkte inte alls på hans bakgrund och vad han varit med om. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser