Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Havskrattan

Läsa sjökort

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag sitter och läser eniros sjökort över Singöfjärden, en bit söder om östhammar i närheten av Herräng.

Ett ankare betyder "rekommenderad ankarplats" enligtSymboler.thumb.png.9a9ccaadaca931720d781708a660684d.png

 

Varför lägger man ett ankare mitt i Singöfjärden?

5aa66db519f34_Singfjrden.thumb.png.7fa30f823238e356a6dbb79070882d74.png

Tillägg

Eftersom någon av mina första segelförsök i en nyköpt stortriss undra jag om någon känner till några säkra trevliga naturhamnar i närheten. Kanske ett ämne för en annan tråd, men ändå?

Redigerad av Havskrattan
Tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De rekommenderade ankarplatserna är oftast menade till de lite större yrkesfartygen och är därav felplacerad för en fritidsbåtsägare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderad ankarplats för handelsfartyg, i väntan på hamnplats och/eller lots.
Och även om den kanske inte används numer, så har utmärkningen hängt med från tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Havskrattan säger:

Ett ankare betyder "rekommenderad ankarplats"

Ja och det betyder att man ska extra noggrann utkik när man passerar.

Det finns inget som säger att sådana ställen skulle förbehållna enbart större fartyg.

Det innebär och att ma inte behöver föra ankarsignal/ljus på inre vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, bhemac säger:

Ja och det betyder att man ska extra noggrann utkik när man passerar.

Det finns inget som säger att sådana ställen skulle förbehållna enbart större fartyg.

Det innebär och att ma inte behöver föra ankarsignal/ljus på inre vatten.

Mörkerkörning är än så länge utanför min nybörjarvärld.

 

Betyder det att man kan lägga sig på svaj och ta upp platsen för en oljetanker som behöver vänta ett tag

Fast båda får kanske plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Havskrattan säger:

Eftersom någon av mina första segelförsök i en nyköpt stortriss undra jag om någon känner till några säkra trevliga naturhamnar i närheten. Kanske ett ämne för en annan tråd, men ändå?

Testa marinwiki.se

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Havskrattan säger:

Eftersom någon av mina första segelförsök i en nyköpt stortriss undra jag om någon känner till några säkra trevliga naturhamnar i närheten. Kanske ett ämne för en annan tråd, men ändå?

http://www.batsidan.com/hamn/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Havskrattan säger:

Betyder det att man kan lägga sig på svaj och ta upp platsen för en oljetanker som behöver vänta ett tag

Nej det skulle vara "dåligt sjömanskap".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Det innebär och att man inte behöver föra ankarsignal/ljus på inre vatten.

Jomenvisst behövs ankarljus.

I "skyddade" vikar där ingen trafik normalt går kan man skippa ankarljus.

På Danafjord (inre vatten) är det tät tung trafik dygnet runt, på ankarplatsen som är utmärkt med ankarsymbolen.

Singöfjärden påminner om Danafjorden med flera "trafik" riktningar.

Danafjord.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

13 §.
Fartygsljus eller signalfigur behöver inte föras på fartyg till ankars i hamn, som i sjökort eller båtsportkort redovisas som båthamn, eller på annan plats som är skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt.

 

Fartyg som i svenskt inre vatten ligger till ankars eller är förtöjt vid boj, antingen i sådan hamn som på sjökortet redovisas som hamn eller på från trafiksäkerhetssynpunkt skyddad plats, behöver inte föra ankarljus eller -signal jämlikt regel 30. Med "skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt" menas, att platsen skall vara väl undandragen den allmänna trafiken.

Genom denna bestämmelse skärps kraven att vid ingång i en ankarhamn hålla utkik efter ankar- liggare samt i övrigt iaktta försiktighet och hänsyn. Det är istället lämpligt att ankarliggare har andra ljus tända, t ex däcksbelysning om sådan finns eller låter ljus strömma ut från inredningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan man se två fartyg ligga för ankar i de ankringsområden som är utmärkta öster om Bohus-Malmön:

ankring.jpg.100d44fb1dfff895e5ee4b84762eeb05.jpg

ankring2.PNG.9395551dd00bc87584729a14724eff3b.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan, bhemac säger:

13 §.
Fartygsljus eller signalfigur behöver inte föras på fartyg till ankars i hamn, som i sjökort eller båtsportkort redovisas som båthamn, eller på annan plats som är skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt.

 

Fartyg som i svenskt inre vatten ligger till ankars eller är förtöjt vid boj, antingen i sådan hamn som på sjökortet redovisas som hamn eller på från trafiksäkerhetssynpunkt skyddad plats, behöver inte föra ankarljus eller -signal jämlikt regel 30. Med "skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt" menas, att platsen skall vara väl undandragen den allmänna trafiken.

Genom denna bestämmelse skärps kraven att vid ingång i en ankarhamn hålla utkik efter ankar- liggare samt i övrigt iaktta försiktighet och hänsyn. Det är istället lämpligt att ankarliggare har andra ljus tända, t ex däcksbelysning om sådan finns eller låter ljus strömma ut från inredningen.

Ovanstående är helt rätt.

Singöfjärden och Danafjord är inte "skyddade" platser.

Det är mycket olämpligt och regelvidrigt att ankra på exv. Singöfjorden utan ankarljus eller dagsignal.

Redigerad av Lasse-L
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, raol säger:

Här kan man se två fartyg ligga för ankar i de ankringsområden som är utmärkta öster om Bohus-Malmön:

ankring.jpg.100d44fb1dfff895e5ee4b84762eeb05.jpg

ankring2.PNG.9395551dd00bc87584729a14724eff3b.PNG

På den närmaste fartyget ser man ett klot hissat i fören, det är en dagersignal att det ligger för ankar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läser sjökort igen.

<iframe src="https://kartor.eniro.se/m/MGZin?embed=true&center=59.9543226757682,18.883094787597656&zoom=12&layer=nautical" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0"></iframe>

 

Jag testar, frågan kommer snart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Väddö mot Östersjön.

Vad betyder linjen röd, som vinklar sig med en massa eldsflammor.

Röda prickar med tre "flammor"på.

Jag hittar inte symbolen på skömärkeskartan.

Redigerad av Havskrattan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Havskrattan:

Väddö mot Östersjön.

Vad betyder linjen röd, som vinklar sig med en massa eldsflammor.

Röda prickar med tre "flammor"på.

Jag hittar inte symbolen på skömärkeskartan.

Skjutområde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Kane:

Skjutområde.

Och där är väldigt olämpligt att vara  när det är avlyst... 

 

Om inte annat så blir de som tänkt skjuta sura för att de måste stå och vänta på att du seglar förbi. Been there done that. (Väntat alltså.)

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att grönmögelgubbarna borde skjuta på nån grushög i stället för att blockera farvatten för vettigt folk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Skjutområde.

Det var sjutton.

Det är ju huvudled om man inte vill åka i kanalen.

Hela ön blir ju blockerad.

Ringer man någonstans och frågar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Havskrattan:

Det var sjutton.

Det är ju huvudled om man inte vill åka i kanalen.

Hela ön blir ju blockerad.

Ringer man någonstans och frågar 

Du kan kolla avlysningarna (skjutperioder o riskområde) här  https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/viktiga-meddelanden/skjutfalt-och-avlysningar/#!/area/vaddo-skjutfalt

eller ringa det uppgivna telefonnumret.

 

Det riskområde som är inlagt på sjökortet är oftast det största riskområde som kan/får användas. I skjutfältsavlysningarna framgår hur långt ut från strandet som riskområdet sträcker sig för respektive skjuttillfälle. Avståndet varierar med typ av vapen/ammunition som används den aktuella dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Havskrattan:
11 timmar sedan skrev Kane:

Skjutområde.

Det var sjutton.

Det är ju huvudled om man inte vill åka i kanalen.

Hela ön blir ju blockerad.

Ringer man någonstans och frågar 

 

Höll, nångång på 1990-talet, på att segla in i ett skjutområde i Gbg´s södra skärgård, under pågående skjutning. Blev snabbt upphunnen av en militärbåt som upplyste mig om vad som pågick och anvisade en väg som jag skulle använda för att ta mig där ifrån.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Jag tycker att grönmögelgubbarna borde skjuta på nån grushög i stället för att blockera farvatten för vettigt folk.

 

 

 

Det är ju också en åsikt.

Tänk om läkaren som skall operera dig alldrig fick lov att träna på det han är att att göra!?

Fast du behöver väl aldrig öva på nåt, utan kan allt perfekt från första dan du såg dagens ljus.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-03-12 vid 18:08 skrev Havskrattan:

Mörkerkörning är än så länge utanför min nybörjarvärld.

 

Betyder det att man kan lägga sig på svaj och ta upp platsen för en oljetanker som behöver vänta ett tag

Fast båda får kanske plats.

 

2018-03-12 vid 22:15 skrev raol:

Här kan man se två fartyg ligga för ankar i de ankringsområden som är utmärkta öster om Bohus-Malmön:

ankring.jpg.100d44fb1dfff895e5ee4b84762eeb05.jpg

ankring2.PNG.9395551dd00bc87584729a14724eff3b.PNG

 

Alla de områdena som är utmärkat med ett ankare i vårt närområde, har ett djup på över 20 meter. Även det området vid Signö  som tråden startade med. Nån risk att man skulle lägga sig ivägen för en tanker på de allra flesta av dessa ställen  finns inte. Det finns väl knappast nån trisjolle som har ankarlinor på 100 meter, som ju behövs för att ankra på ett sånt ställe.

Det enda ställe i mitt närområde, med ankarsymbol, som är speciellt avsedda föroljetankers, är just de fyra i sjökortsklippet ovan. I de sjökort jag har är de märkta med A; B; C; D ochär asedda för oljetankers som väntar på tur in till oljeraffederiet Preemraff i Brofjorden:

Platsen är ganska utsatt för äder och vind.

Sen händer det att oljetankers lägger sig på andra ställen under sin väntan. Många lägger sig ute i öppen sjö, med ett ankringsdjup på 40 - 60 meter.

I trakten av Signö/Öregrund finns massvis fina naturhamna som är lämpliga platser att ligga på för en trissjolle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Havskrattan:

Det var sjutton.

Det är ju huvudled om man inte vill åka i kanalen.

Hela ön blir ju blockerad.

Ringer man någonstans och frågar 

 

Vid de enstaka tillfällen som det är övningsskjutningar garanterar jag att det finns synliga militärfartyg som upplyser dig om faran.

 

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev -PLM-:

Vid de enstaka tillfällen som det är övningsskjutningar garanterar jag att det finns synliga militärfartyg som upplyser dig om faran.

 

 

De har väl inte råd att skjuta så ofta nuförtiden? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt i högsommaren har de skjutövning mellan Galterö / Känsö - Trubaduren.

Var på väg till Danmark och kör rätt igenom det avlysta området.

En snabb patrullbåt sätter kurs mot mej.

I fören står en "sprätt" i full uniform och med ett sjökort under armen.

Innan sprätten hunnit säga något frågar jag honom.

" Vill du veta din position" 

Jag får beundra att han kunde behärska sej, för det var längesen jag såg någon bli så arg.

 

Att lägga skjutövningar under semestertider på starkt trafikerad led är inte så smart tycker jag.

Undrar om de har otur när dom tänker. B)

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Lasse-L:

Mitt i högsommaren har de skjutövning mellan Galterö / Känsö - Trubaduren.

Var på väg till Danmark och kör rätt igenom det avlysta området.

En snabb patrullbåt sätter kurs mot mej.

I fören står en "sprätt" i full uniform och med ett sjökort under armen.

Innan sprätten hunnit säga något frågar jag honom.

" Vill du veta din position" 

Jag får beundra att han kunde behärska sej, för det var längesen jag såg någon bli så arg.

 

Att lägga skjutövningar under semestertider på starkt trafikerad led är inte så smart tycker jag.

Undrar om de har otur när dom tänker. B)

 

 

Det var där, på ungefär samma tid på året fast nån gång i mitten på 1990-talet jag blev stoppad. Var också på väg till Danmark. 

 

 

Den dan kom jag bara till Tistlarna pga omvägen jag fick gå. Hade inte varit på Tistlarna tidigare, så det var bara possitivt

Dom har nog tänk ganska väl.

 

Hur är det längst ut i väster en höstdag när det blåser halv storm. Då är det allt bättre en dag mitt i högsommaren att ligga ute på klipporna och skjuta. Du får ju dessutom tänka på de stackarna som skall ligga ute med båt och stoppa ev förbipasseranden.

En höstdag med skitväder är det inte nåt trvligt att ligga ute med små snabba båtar och dessutom inget att göra. Då är det bättre mitt i högsommaren. Fint väder och massvis med båtar man kan stoppa och tala med. Det finns väl inget tråkigare om man har ett jobb och det inte dyker upp en enda arbetsuppgift. ;) :ph34r:

Har försökt kontakta dig på olika sätt -men misslyckats. Kan du skicka mig ett mail

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Thallatha:

- - -

Hur är det längst ut i väster en höstdag när det blåser halv storm. Då är det allt bättre en dag mitt i högsommaren att ligga ute på klipporna och skjuta. Du får ju dessutom tänka på de stackarna som skall ligga ute med båt och stoppa ev förbipasseranden.

En höstdag med skitväder är det inte nåt trevligt att ligga ute med små snabba båtar och dessutom inget att göra. Då är det bättre mitt i högsommaren. Fint väder och massvis med båtar man kan stoppa och tala med.

- - -

När det skjuts mitt under sommaren så är det ofta medlemmar i olika frivilligorganisationer som lägger sin semester på att vidareutbilda sig för att kunna hjälpa till på olika befattningar inom totalförsvaret. De yrkesanställda vill nog ha semester under sommaren så de vill nog helst slippa att hålla på med störande skjutövningar under sommaren. Medlemmar i frivilligorganisationerna har ju sina ordinarie jobb att sköta under de kulna höstdagarna så för dem återstår sommarövningar. Vi ska nog skänka en tacksamhetens tanke till dem för att de är beredda att lägga sin fritid på att utbilda sig för att stödja samhället i besvärliga situationer, istället för att dissa dem för att de behöver öva för att bli duktiga på sina uppgifter.....

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att stödja samhället genom att skjuta med vapen är väldigt, väldigt sjukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...