Kim 0 Postad 12 Mars , 2018 Hjälp mig någon. Kompisen min köpte denna men hittar ingen info tyvärr. All info är värdefull; tillverkare, land, användningsområde osv. Tack o bock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 12 Mars , 2018 Den har ju ett registreringsnummer, kolla med transportstyrelsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim 0 Postad 12 Mars , 2018 Finns inget att finna. Verkligen inget. Alla instanser och myndigheter är kontaktade. Köpt genom ett dödsbo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 12 Mars , 2018 Riksarkivet? Jag tror att det finns en del gamla båtregister där. Överbyggnaden ser ju väldigt hembyggd ut, skrovet kan nog vara någon fiskebåtmodell som ursprungligen var öppen. Den var ju lite kul, hoppas ni hittar info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 12 Mars , 2018 (redigerade) Ja det är riksarkivet man ska maila till om man vill ha ett utdrag ur det gamla fritidsbåtsregistret. Jag har själv gjort det och det fungerade bra. Redigerad 12 Mars , 2018 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 12 Mars , 2018 Jag har väldigt svårt att tro att det där är en serieproducerad båt. I alla fall inte i tvåsiffrig serie eller större. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim 0 Postad 12 Mars , 2018 Han har varit i kontakt med Riksarkivet men ingen träff som sagt😔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 12 Mars , 2018 Mailade han? Jag vet att de endast tar emot förfrågningar på slagningar i fritidsbåtregistret via mail. riksarkivet(at)riksarkivet.se För mig tog det knappt två veckor att få svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim 0 Postad 13 Mars , 2018 Han mailade riksarkivet, fick kontakt med en som la ner sitt hjärta och själ. Inga uppgifter finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 13 Mars , 2018 En väg framåt kan vara att bedriva lite bryggfprskning.. Det vill säga att besöka båtens gamla hemmahamn... om denna hamn är en någorlunda stor småbåtshamn så kan det finnas någon på hamnens bryggor som har kunskaper om båten ifråga... Fair Winds Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 13 Mars , 2018 2 timmar sedan, Kim säger: Han mailade riksarkivet, fick kontakt med en som la ner sitt hjärta och själ. Inga uppgifter finns. Skumt... då måste ju registreringsnumret som står på båten vara felaktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 13 Mars , 2018 19 minuter sedan, Eld- säger: Skumt... då måste ju registreringsnumret som står på båten vara felaktigt. Eller så finns det ingen information, helt enkelt. Naivt att tro att ett register ska vara fullständigt komplett och utan fel. Sen förstår jag inte riktigt vad TS kompis ska ha informationen till. Det är ju uppenbart att det är ett hemmabygge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 13 Mars , 2018 Gillar den där båten!! Charmig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 13 Mars , 2018 (redigerade) 2 timmar sedan, raol säger: Sen förstår jag inte riktigt vad TS kompis ska ha informationen till. Det är ju uppenbart att det är ett hemmabygge. Det är inte säkert. Jag tycker det ser ut som en mindre arbetsbåt, typ sådana som användes vid timmerflottning.http://www.forshagadejenytt.se/forshaga/lustenbatarna/ Redigerad 13 Mars , 2018 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim 0 Postad 13 Mars , 2018 Vad menade raol med förkortningen TS förresten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 13 Mars , 2018 7 minuter sedan, Kim säger: Vad menade raol med förkortningen TS förresten? TS = TrådSkaparen, dvs du! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim 0 Postad 14 Mars , 2018 Tack. Så här är det raol; Alla i dagens läge är inte så j***a haj på data så han bad mig skapa tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim 0 Postad 14 Mars , 2018 Måste ha varit en duktig hemmabyggare med kunskaper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 14 Mars , 2018 En granne mitt emot hemma på gatan byggde där en minst lika fin hytt till sin fiskebåt (som han fortfarande använder). Minns att flera på gatan hjälpte till att lyfta den (men jag minns inte om det var upp på ett lastflak eller om det var upp på båten).http://www.hunnebostrand.nu/hunnebostrandsfisketurer/hbdfisketur_martina.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 14 Mars , 2018 1 timme sedan, Kim säger: Måste ha varit en duktig hemmabyggare med kunskaper. Jag tror inte det är ett hemmabygge, utan en varvsbyggd, mindre arbetsbåt. Dvs - du kommer inte att hitta en "modell". Den kan också vara ombyggd i omgångar. Leta efter skylt - vilket varv har byggt den osv. Olika registreringsnummer, telefonnummer, namn, osv. Ni får vara lite båt-detektiver i själva båten. Vad är det för maskin i den kan också vara en ledtråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim 0 Postad 14 Mars , 2018 Stort tack för all tid ni lägger ner här i tråden för att hjälpa till😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 14 Mars , 2018 Har det stått någon text ovanför dörren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Mars , 2018 Ser ut som det stått samma där som på första bilden "bco66" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Mars , 2018 Såhär såg timmerdragarna.. eller dom kallas "varpbåtar" fick jag se nu, som fanns vid sågverket i Igelsta där jag bodde fram till början på 1970- talet. Känner till både Kari och Hugo Käiväräinen, som det står om i reportaget. Sågverket brann nån gång på vintern när jag var "valp" så vi fick stå i kortbrallor och vattenslang och vattna trädgården hela natten. Radhuset där vi bodde finns kvar, då var det 4 bostäder samt några ungkarlsrum i källarplanet. Minns ljudet "bom-bom-bom-bom" typ 2slag/sek på tomgång och kanske 3slag på fullvarv. och som sagt, dom gick nog dygnet runt. Tycker väl inte TS:s båt ser riktigt ut som en sån iaf, men det finns kanske fler modeller. http://www.lidwallsbatar.se/nr 446.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Mars , 2018 Håller med om timmerdragare el likn men saknar varpspel eller dragkork. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Mars , 2018 Fd varpbåt. 10 m. http://www.tugboatlars.se/Hissmon.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 14 Mars , 2018 (redigerade) Om den använts yrkesmässigt måste den väl funnits med i skeppsregistret? (Eller vad det nu heter.) Redigerad 14 Mars , 2018 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser