Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
AndW

Mutternit, fast i trä

Rekommendera Poster

Hej,

Vet ni något som liknar mutternit fast som funkar i plywood, ca 1 cm. Vill inte ha genomgående. Målet är att få en kort maskingänga i ett skott av plywood. set är ok om den sticker ut en liten bit, max 0,5-1 cm eller så.

Jag antar jag söker en metallbit med mutter för maskingänga, som fästes med typ tre små träskruvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen en T-mutter eller på svengelska T-nutter. Men den tål inget drag vinkelrätt mot trät.

Eller en insatsgänga (kommer inte ihåg det rätta namnet. Du borra ut ett lite större hål och skruvar in den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, ja det är klart man ska söka på engelska!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns även liknande helicoil i mässing i olika storlekar. Trägänga på utsidan och mm inne. Använde sådana på träbåten till kapellvreden bla.

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, bhemac säger:

Haha, ja det är klart man ska söka på engelska!

Jag kom faktiskt dit via ”insatsgänga i trä” och vilt klickande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Islagsmutter heter den ena varianten du slår i bakifrån.

Den andra varianten heter rampamuff som du gängar ned i trät och den är bättre. Helst skall man ha varianten med insexgrepp för den är betydligt enklare att montera rakt vilket är lite lurigt med spårvarianten. Spårvarianten finns bl.a. i Hornbachs lösviktsortiment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Kane säger:

Islagsmutter heter den ena varianten du slår i bakifrån.

Den andra varianten heter rampamuff som du gängar ned i trät och den är bättre. Helst skall man ha varianten med insexgrepp för den är betydligt enklare att montera rakt vilket är lite lurigt med spårvarianten. Spårvarianten finns bl.a. i Hornbachs lösviktsortiment.

Jag brukar inte slå i islagsmuttern, jag drar in den i träet med bulten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Kane säger:

Den andra varianten heter rampamuff

Kärt barn har många namn. Kom på att jag behöver sådana till bankskivan i köket då hittade jag DENNA i mässing. 

I min gamla båt hade de använt sådan till just bänkskivor, det är jag väldigt tacksam för när det skulle demonteras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En följdfråga: Jag ska använda dessa "rampamuffar" för att montera att skåp som då och då kommer monteras ned. Därför ville jag inte ha träskurv utan använda maskinskruv och "rampamuff". 

Finns det en pryl att klä hålet i skåpets baksida med? Det jag söker då är då ungefär en islagsmutter utan gänga. fungerar som foder och fastmonterad bricka för att fördela kraften från skruven. Om det inte finns nåt sådant så kommer jag såklart köra med just en islagsmutter i något större storlek så skruven går fritt igenom. 

(Ja, det blir lite överkonstruerat detta...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-03-11 på 14:56, Volvo_Penta säger:

Jag brukar inte slå i islagsmuttern, jag drar in den i träet med bulten.

Hur går det till?

Med en skruv förstår jag att det funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-03-11 på 15:02, bhemac säger:

Kärt barn har många namn. Kom på att jag behöver sådana till bankskivan i köket då hittade jag DENNA i mässing. 

I min gamla båt hade de använt sådan till just bänkskivor, det är jag väldigt tacksam för när det skulle demonteras.

Bankskiva. Ett bra nytt ord. Typ sån man bankar kött på. Den tar jag. 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Bankskiva. Ett bra nytt ord

Nej det är en CD man får på banken när man försöker ta ut pengar på ett tomt konto ;)

Jag hatar verkligen de där prickarna över bokstäverna, skapade hur mycket extrajobb som helst i datasvängen.

1 timme sedan, Caribic410 säger:

Hur går det till?

Det är nog enda sättet. Men de ska slås eller pressas in enligt en gammal instruktion.

2 timmar sedan, AndW säger:

Finns det en pryl att klä hålet i skåpets baksida med?

En bussning skulle göra susen men en lagom urborrad T-nutter borde bli perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sifvert skruv har rostfri islagsmutter i olika dimensioner.

titta i deras katalog ( http://www.sifvert-skruv.se/wp-content/uploads/2018/04/Sifvert_Skruv_20180424.pdf   )på sidan 32, produkten heter ISM A2 (islagsmutter rostfritt kval A2).

går att köpa styckevis i butiken på Elektravägen i Hägersten.

De har även en hylsmutter KFHM A2 men den har mindre anliggningsyta på baksidan.

För att "dra in" islagsmuttern så rekommenderas en skruv med sexkantskalle och en bricka emellan för att få tillräcklig kraft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Lintott säger:

För att "dra in" islagsmuttern så rekommenderas en skruv med sexkantskalle och en bricka emellan för att få tillräcklig kraft.

JBL skickade med muttrar, skruvar mm för att monter högtalarelementen. Deras rekommendation var att slå ned muttern först och sedan dra fast den med skruv/bricka. Anledningen är inte svår att förstå, när man drar, i synnerhet i början så vidgar man hålen där tänderna ska ta. Det brukar märkas när man skruva bort skruvarna, de T-nuttrar som inte slagits i trillar oftare bort. Vilket kan vara djupt irriterande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, bhemac säger:

JBL skickade med muttrar, skruvar mm för att monter högtalarelementen. Deras rekommendation var att slå ned muttern först och sedan dra fast den med skruv/bricka. Anledningen är inte svår att förstå, när man drar, i synnerhet i början så vidgar man hålen där tänderna ska ta. Det brukar märkas när man skruva bort skruvarna, de T-nuttrar som inte slagits i trillar oftare bort. Vilket kan vara djupt irriterande.

Jag brukar lägga en droppe epoxi på mutter, sen dra åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-05-02 vid 09:15 skrev Caribic410:

Hur går det till?

På samma sätt som Zlatan skruvar in bollen i mål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...