Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Botved

Vad heter en sådan kontakt som på bilden?

Rekommendera Poster

Som synes är den trasig, funkar men vill byta den. Har sökt på koaxialkontakt men hittar inte exakt samma tror jag. 

IMG_20180309_161517.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BNC-kontakt hona

Mackey

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så hette den tydligen. Tack för hjälpen bägge två.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag öppnat gps:en och tagit bort kontakten med kabeln som satt monterad. Den sitter i en liten kontakt på kretskortet och helst skulle man ju köpa hela kabeln om det går men hur ansluter jag annars den gamla kabeln i en ny bnc kontakt? Är det som antennkablar med mittenledare och skärm? Kabelns ytterdiameter är knappt 2mm så det känns som ett pilligt jobb.

IMG_20180310_091920.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Yes, det är skärm och mittledare. Inte helt lätt att göra själv, skärmen är säkert pressad vid BNC kontakten.

Jag skulle nog låta det vara, skadan stör inte funktionen. En ny färdig kabel är säkert inte billig, vad är det för märke på GPS:en?

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag tror tvärtom att en ny kabelnär billig, om man har en liten gnutta tur. 

Vad är det för diameter på klick-kontakten mot kortet? Längd på kabeln? Diameter på kabeln, är det 2.6 mm?

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara en sådan HÄR eller DENNA

En gissning är att det är en MCX-kontakt, sök på MCX connector och kolla bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah titta, flera alternativ. Till de priserna kan man ju beställa på prov.

är bnc-kontakten utomhus? (Klarar man sig utan att den är syrafast? Det skulle jag chansa på)

En sista fundering är om impedansen i kabel och kontakter är 50 eller 75 ohm. Det borde stå i manualen vad som ska anslutas till bnc-kontakten. Det ska vara samma. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, AndW säger:

Jag tror tvärtom att en ny kabel är billig, om man har en liten gnutta tur. 

Du har så rätt, när jag tittade på bilden så trodde jag att det var en specialkabel just till Botveds GPS. Men är ju helt klart en universalpryl för några tior. Då är det ju bara att byta och inte labba med att bara byta BNC:n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni är ju helt fantastiska. GPS:en är en Onwa. Den föll i durken för något år sedan och då gick denna kontakten och 12v anslutningen sönder. Den funkar ändå men vi tänker sälja för att gå över till B&G men vill då att köparen ska få en 100% hel gps. Onwa är sanslöst bra på kundbemötande och fixar ny kontakt för 12v men jag glömde fråga om denna. Kanske kan dom skicka med den också. Den som bhemac länkade till verkar vara exakt samma och jättebillig. Det som ska anslutas är den externa antennen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anslutningen för 12v ser ut som på bilden (lossad från chassit). Om någon vet vad det är för typ så köper jag gärna hemma i Sverige så slipper jag vänta så länge.

IMG_20180310_103552.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle lägga 5 min på att kolla i manualen så impedansen blir rätt. Du kan ju även göra ett försök att hitta en syrafast (A4 som sökord) variant. Men ganska troligt att den grövre av de bhemac länkade blir toppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bhemac hade en länk på ordet "denna" dem verkar stämma. Var ner till båten nu och det var 50 ohm. Tack för tipset. Vill ju att det blir rätt såklart. Den lilla guldfärgade kontakten ser ut såhär på närmare håll. Diametern på stiftet är ca 2.5mm och passar i motsvarande sockel på kretskortet. Betyder det att det är en MCX?

IMG_20180310_134054.jpg

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så sant. Jag menade "cylindern" runt stiftet. Den cylinder blir ju som en hane, eller stift när den trycks i kontakten på kretskortet.

IMG_20180310_144658.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Botved säger:

Betyder det att det är en MCX?

MCX är grövre, troligen är det MMCX, den är ca 2,5mm

MMCX-BNC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bhemac, så kan det vara. Den är väldigt lik. Spelar impedancen någon roll? Jag hittar ingen info om den men antennen är 50ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med stor sannolikhet är det 50ohm. 75ohm i dessa sammanhang är extremt ovanligt.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske kan du bringa klarhet i kontaktfrågan genom att mäta diamtern med skjutmått om du har. Eller kanske en bild på honan kan hjälpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måtten är tagna med skjutmått men delen på kortet kommer jag inte åt att mäta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lösningen blev väldigt enkel. Ett mejl till Onwa som svarade inom fem minuter. Dom har varit fantastiska när vi har haft frågor kring plottern. För ca 300:- så kommer både ny bnc sladd och kontaktdon ett för 12v matningen som också sprack när durken blev anfallen av gps:en. Om ca tre veckor är den åter komplett.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...