Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev bhemac:

Så kan man tycka när man sitter bakom sitt skrivbord hemma men i verkligheten så är det oftast molnfritt på Atlanten och man ser ganska bra. Dessutom är det mörkt högst 25% av dygnet och tittar man över en månad så är det också ganska mycket tid som månen lyser upp.

Jag har gjort minst ett dussin turer över Atlanten så jag vet ganska väl vad som gäller. Det är ganska länge sedan nu, det fanns inte tappade containers men mycket annat "skräp".

Tex hade alltid radarn avstängd utom när vi började närma oss kusterna.

Vi gjorde ca 20kn, gick tex från Tenerife till Rio de Janeiro och sedan upp, 9 dygn i sjön om jag minns rätt, och ned längs Sydamerikas ostkust, ner till Buenos Aries och sen upp igen, traden kallades "La Plata".

Idag är det många fler fartyg och högre farter. Jämfört med antalet segelbåtar så är antalet handelsfartyg oändligt många fler.

Ett fartyg med en fart långt över 20kn som kolliderar med en container skulle få ödesdigra konsekvenser, det är inte många cm plåt i skroven. Idag har man inte heller utkik på samma sätt, på min tid hade vi som turades om att gå utkik. Dygnet runt. Om utkiken skickades ner för att hämta kaffe och smörgåsar så övertog vaktstyrman utkiken.

Idag har man inte lika bra utkik vad jag förstår. Likväl kolliderar man inte med flytande containers.

 

 

Eftersom det finns så ytterst få bilder på flytande containers så borde bilder på dessa betinga ett bra värde. Ett starkt skäl att ta bilder och nuförtiden har ju alla en kamera.

 

En affärside.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev AndW:

Några saker slår mig när jag läser inläggen ovan:

1. Slutsatser kring flytläge tror jag är svårt. En container fullpackad med tex. motorblock sjunker oavsett om den håller tätt eller inte medan en container full med ömtåliga småsaker inpackad i bubbelplast flyter oavsett om vatten tränger in eller inte.

 

2. Om jag seglade förbi sjunktimmer och såg det skulle jag inte tycka det var särskilt speciellt och jag skulle inte fotografera. Jag skulle försöka ta omhand om det på något vis för att andra inte skulle segla/köra på stocken.

Om jag såg en container skulle jag fotografera den och rapportera till lämplig "myndighet". Dessutom skulle jag sända ut position och varning på VHF:en.

 

3. Ingen aning om vart strömarna för cpntairarm men det bör väl vata mot samma platser där tomvis med plast och annat skräp samlas.

 

Inga synpunkter på 4 eller 5.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en tråd på Facebook där frågan ställts om det är någon som har seglat på en container så har hitintills tolv personer rapporterat krock med containrar på havet.

Samt även en på land:

image.png.a1ad2aa85dc2734096fa58e3f0da6abe.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev per_62:

I en tråd på Facebook där frågan ställts om det är någon som har seglat på en container så har hitintills tolv personer rapporterat krock med containrar på havet.

Samt även en på land:

 

Jag hittar inte alla 12, egentligen bara en vid en snabb överblick.

 

Kan inte någon som läser bättre än jag klistra in alla inlägg i tråden från de som verkligen krockat med en container.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina 10 cent till denna tråd.

 

Containrar är väldigt täta (nyare som inte hunnit bli skeva). Vissa är svåra att öppna pga vakuumet som bildas när man öppnar dörrarna. När väl luft får komma in så är det inga problem. Dörrarna öppnas utåt, så ett tryck utifrån (vatten) gör bara att listerna blir ännu tätare (någon som dykt eller snorklat har märkt att masken trycker hårdare juh större djup?).

 

Nu trillar containrarna ner i havet från en respektabel höjd. När dessa träffar vattenytan så skulle det nästan likställas med att de hamnar på en gräsmatta. Containern hinner få en respektabel hastighet och energi innan kontakt (går att räkna på men gitter inte). Så högst troligt är de inte (beroende på hur de har landat) vattentäta längre. 

 

En 40fot container har ca 65-70 m3 luft. Dessa kan inte lastas mer än 25-30 ton. Det innebär att 70 (volymen luft) -30 (lastens vikt) =40ton. Det krävs alltså ytterligare 40 ton att få eländet under vatten. Beroende på vad den är lastad med så kan den flyta ganska länge. 

 

En container som är lastat med stål, motorer eller liknande lär vid nedslag få så stora krafter att godset sliter sig gör skada på containern att vatten läcker in så den sjunker (men tunga containers lastas långt ner).

En container lastad med annat gods (någon nämnde skor) men det finns massor av annat material som har lägre densitet än vatten där även om containern blir skadad och till slut vattenfylld, inte sjunker. Dessa kommer man inte hitta längs farlederna som ngn sa, nej, de kommer att driva längs strömmar och vindar. Det finns en studie som används av "räddningsverket" eller vad dom heter där olyckan har skett, där dom kan använda deras data för att spåra var containrarna tog vägen (hittar inte länken i skrivande stund). 

 

De som inte hittades befinner sig högsta troligt (egen teori) bland allt annat skräp (bland annat plast) på platser såsom Great Ocean Garbage Patch https://www.theoceancleanup.com/great-pacific-garbage-patch/ .

Googla gärna "great ocean garbage patch". Man kan lära sig en hel del "skit".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-01-20 vid 13:11 skrev undrande:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddAv6o/tappade-containrar-kan-na-svenska-kusten

Citat från artikeln:

"Tappade containrar kan nå svenska kusten"

"Flera har spolats i land i Nederländerna och Tyskland. Nu befaras att andra containrar kan flyta med strömmarna och nå den svenska västkusten."

"40 stycken kan fortfarande vara på drift."

 

Låter oerhört mycket mer påtagligt och  verkligt än Nessie...

 

Det är mycket som låter och lite som syns i det här ämnet...

 

Kom Nessie, förlåt, några containrar till er på västkusten?

Är ni översvämade av flytande gratisprover på diverse saker?

 

Kom något alls flytande till er?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-15 vid 01:57 skrev per_62:

I en tråd på Facebook där frågan ställts om det är någon som har seglat på en container så har hitintills tolv personer rapporterat krock med containrar på havet.

Samt även en på land:

image.png.a1ad2aa85dc2734096fa58e3f0da6abe.png

 

 

Händer hela tiden på land:

 

 

 

Hittade inte filmen på containern som hamnade på en bil så håll till godo med detta. Köpte en ny bil här nere för ett år sedan och har gjort 4.000 mil den dess. Sjön är tryggare trots sina ibland höga vågor jämfört med att köra bil i Thailand.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mackey:

 

Det är mycket som låter och lite som syns i det här ämnet...

 

Kom Nessie, förlåt, några containrar till er på västkusten?

Är ni översvämade av flytande gratisprover på diverse saker?

 

Kom något alls flytande till er?

 

Mackey

 

Aftonslaskan i sitt esse... Hahahaha

 

"Nu befaras att andra containrar kan flyta med strömmarna och nå den svenska västkusten.

– Strömmen går rätt mot Tjörn" Jaha, ok, då måste allt bråte oxå hamna där, eller?

 

"Hittills har 18 containrar flutit iland på öarna utanför tyska kusten. En stor del av de övriga har sjunkit och lokaliserats med hjälp av ekolod. 40 stycken kan fortfarande vara på drift.

Flera containrar var sönderslagna"

 

40 på drift av 270 tappade. Låter lite som Postnord (sorry).😀

 

"Når inte hela containrar Sverige så kan enstaka varor ha lättare att följa med strömmarna upp mot den svenska kusten"

Men vänta lite, hur löd rubriken? "Tappade containrar kan nå svenska kusten" Hmmm...

 

Så om jag ser en kopierad Barbiedocka från Kina på stranden i sommar, så ska jag oroa mig lika mycket för klimathotet och strunta i att vi förgiftar våra hav, tömmer våra hav på fisk,  skitar ner vår luft och allt vi äter? Ähh förlåt, jag blandade ihop "Global Warming" och global pollution med global economy. Slarvigt av mig;)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev OceanAnkan:

"Når inte hela containrar Sverige så kan enstaka varor ha lättare att följa med strömmarna upp mot den svenska kusten"

Hur många containrar och hur mycket varor har hittills flutit i land på västkusten?

 

Inget svar kan tolkas som ingenting, men någon container och en del varor borde väl flutit i land vid det här laget???

 

Någon som vet?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det flyter iland skräp hela tiden, året runt på Tjörn och resten av Bohuskusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastisk resa en del av dessa badankor har gjort! Och om man hittar någon så finns det köpare som betalar $100/st.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev MarkusF:

Det flyter iland skräp hela tiden, året runt på Tjörn och resten av Bohuskusten.

Jo så är det och det är av den anledningen det är så intressant att få reda på hur många containrar från MCC Zoes 270 tappade containrar som nått "slutdestinationen".

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-19 vid 06:33 skrev Mackey:

Hur många containrar och hur mycket varor har hittills flutit i land på västkusten?

 

Inget svar kan tolkas som ingenting, men någon container och en del varor borde väl flutit i land vid det här laget???

 

Någon som vet?

 

Mackey

 

Du kan inte plocka en mening ur sin kontext. Följande mening var...

 

"Når inte hela containrar Sverige så kan enstaka varor ha lättare att följa med strömmarna upp mot den svenska kusten"

Men vänta lite, hur löd rubriken? "Tappade containrar kan nå svenska kusten" Hmmm..."

 

Jag är inte emot att det inte finns flytande containrar till sjöss, men är heller inte emot att de kan finnas. Tyckte jag gav en nyanserad bild på hur jag ser på saken så visar att containrar går sönder när dom träffar vattnet, men beroende på hur dom landat och vad de är lastade med kan faktiskt flyta vidare. Fan själv ska inte läsa bibeln, eller vad säger man?

 

Bifogade jag inte länken på studien där man kunde beräkna med hjälp av strömmar och vind vart containrarna flutit iväg? Så bevisligen så finns det de som klarat nedslaget och guppar på havet fram tills de blir upplockade. 

 

Sett det ur denna synvinkel... Allt handlar om pengar i slutändan. 

Kostnaden att plocka upp en container är hyfsat stor. Vad kostar en räddningsinsats om en segelbåt/fritidsbåt skulle segla på en sådan och hamna i sjönöd? Jag vet inte siffrorna, det var bara en tanke som slog mig. Borde vara billigare att lokalisera tappade, flytande containrar och plocka upp dom (eller sänka) än att Nisse med familj seglar på dessa? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De absolut flesta tappade containers flyter väldigt kort tid vilket enkelt bevisas av att det inte finns bilder av flytande containers till havs.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

De absolut flesta tappade containers flyter väldigt kort tid vilket enkelt bevisas av att det inte finns bilder av flytande containers till havs.

 

Men Bavarior finns ju en del...😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ytterligare en Facebook-länk där någon nästan kört in i en mindre tank, en som träffat en container och en som varit nära att träffa. Men som sagts, det är inte vanligt förekommande.

 

Terry Jelcick Absolutely.
Awoke at first light more than a thousand miles out to find a steel tank about 6-8 ft in diameter and about 15-20 ft long, 2/3 submerged dead ahead. Could have easily sunk the 27 ft wood ketch we were sailing from California to Hawaii.

 

Leo Bauer Hit one middle of Atlantic a couple pf years ago. At the dead of the night, full speed => full stop.
Luckily with a very solid steel boat and obviously did hit it dead center so only had a small dent in the bow.
Scary, VERY scary moment.

 

Kathy Kilbey Nearly did in Biscay 1990. Just a small pyramid showed looked like a fishing float at first.

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som städar stränderna längs västkusten borde ju hitta alla containrar som flutit i land...

http://renkust.se/

 

Otroligt fin insats för övrigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under den pågående kappseglingen Transat Jaques Vabre mellan Le Havre i Frankrike och Salvador de Bahia i Brasilien seglade den nyligen byggda båten Hugo Boss i 25 knops fart och träffade ett oidentifierat objekt i söndags.
"We’re not sure what we hit but it was something big under the water, which must have been submerged to have hit our keel and physically stop the boat at 25 knots. The keel sustained a lot of damage and it was left attached only by the hydraulic ram."
Skadorna blev så omfattande att man blev tvungen att släppa lös kölen idag.
Tur att det vare en IMOCA60 som är förhållandevis stabil!
“We did everything that we could to preserve the keel but collectively we determined that it was far too dangerous to keep it in place." 
“Therefore, with guidance from our team shore-side, Alex and Neal set about cutting the hydraulic ram to free the keel from the boat. After many hours, they were successful in their efforts and the keel is now no longer attached to the boat."

https://www.transatjacquesvabre.org/en/news/newswires/1619/alex-thomson-and-neal-mcdonald-forced-to-retire-from-transat-jacques-vabre-after-hitting-object-in-the-water

https://www.transatjacquesvabre.org/en/news/newswires/1641/hugo-boss-decide-to-cut-keel


 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En container som flyter 1-2 m under vattenytan? Fantastiskt, det klara knappet en ubåt trots alla sina tekniska system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-25 vid 15:59 skrev Caribic410:

En affärside.. 

Eller en programidé: Containerjägarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fakta i målet är att ett antal båtar har fått överges pga hårda träffar mot skrov eller styrning.

 

I min klubb har minst 2 av 200 båtar fått överges, (kan vara fler över åren) en i Engelska kanalen på väg hem efter många år på havet (det var en stålbåt) och tidigare i år var det en annan båt (HR49 på 24 ton) som fick överges mellan Kap Verde och Kanarieöarna efter en jorden runt segling.

 

Sedan om det är krock med container eller val är min slutsats att man måste vara beredd för att improvisera reservstyrning, ha grabb bag, EPIRB, satellittelefon/SSB radio, mm

 

Personligen misstänker jag containers kan flyta omkring ett tag innan Arkimedes flytkraft har avtagit...

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite OT men med valarnas lyckade återkomst och därmed tillhörande risk för kollisioner så undrar jag om små, äldre, långkölade och långsamma båtar nu kan få ytterligare en miljömärkning? MSC kanske? 

Redigerad av BSven
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jisses!

Här sitter jag å ödar bort en lördag kväll med att läsa alla inläggen. Å så skall jag bidra. Är jag inte klok?

Men först bara en liten reflektion. Ack så vanligt att det spårar ur å folk munhugges. Det kom in liten "jämförelse" om behov å uppfinningar å marknadsföring bara för att belysa delar av ett ev problem. Vad hände? Fortsatte man att fundera kring det ev problemet?

Nä, hela tråden vände å det blev lite tjabbel om  annat istället. Sedan kom lite "popcorn" men det tog inte skruv å sedan nu så kommer jag mä.

 

Men jag tänker inte lägga mig i det hela utan bara berätta en självupplevd sak på stora havet som kallas Mälaren. Alltså den breda flytande ån som kommer från Köping å rinner ut i vad stockholmarna kallar slussen. En del rinner ut i Södertälje men det är ointressant. Huvudkommunen som gäller har jag hört.

Nå till saken, inlandsisen lämnade kvar efter sig vad vi kallar rullstensåsar. I dessa trakter går de flesta i nord-syd å en del av dem går rakt genom Mälaren. Så fortsätter tex Enköpingsåsen ut i bla en holme som någon "jarl" l'är ha ha härjat där. En annan kallades för Horsgarn. En stenkast från min brygga.  För ön är jämnad med marken. Okej,  jämnad med vattnet då.

 

Å där kommer jag in i bilden. Det fanns en massa grusbåtar med öppningsbar botten som fraktade bort gruset. När det hela  tog slut rev man ställverket å krossverket å en del av pirarna samt dykdalbarna men lämnat kvar några förtöjningsbojar av modell KingSize. Stor som en container.

 

Aha!

En av dem var cirkelrund som en tub med diam på ca 2½ meter å ca 5 m lång. Det är den det handlar om. En annan var kvadratisk ca 3 m x 2m x 2m eller så. Den sjönk å hamnade 2 dm under ytan å låg kvar med en wire mot land el annat i ankarväg i botten. Tog många år innan den försvann. Men okej, risken att gå på den med båt var liten för den låg nära land. Den runda däremot.... Man tog bort den fyrkantiga å då hade den runda sjunkit å låg mitt i sundet mellan norra å södra Horsgarn öarna. Osynlig. Å blev kvar.

Seglar ofta å gärna på nätterna å jag har gjort många små turer "runt hörnet" hemma på kvällar efter jobbet å mörka höstar. Att runda Horsgarn var ofta lagom lämpligt för lite sjökänska å fika el kvällsmat. Men att passera mellan öarna var alltid riskabelt för kölen skulle ha slagits loss om jag brakade i med 5 knop. Å kanske sänkt båten. Inget djupt hav å nära land men inte på önskelistan. Motorbåtarna kunde passera ganska bra å alla ekor med. Så det dröjde om jag mins rätt bortåt 10 år innan "containern" försvann efter man avvecklade hela grustaget.

 

Idag är ön en ogenomtränglig djungel av sly. En liten badplast på norr är allt som är kvar. T.o.m dykdalbarna har ruttnat bort å de som är kvar är livsfarliga.

 

Man behöver alltså inte vara rädd för att krocka med en container på haven, det går bra i Mälaren, Fel, det gick bra i Mälaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Men först bara en liten reflektion. Ack så vanligt att det spårar ur å folk munhugges. Det kom in liten "jämförelse" om behov å uppfinningar å marknadsföring bara för att belysa delar av ett ev problem. Vad hände? Fortsatte man att fundera kring det ev problemet?

Nä, hela tråden vände å det blev lite tjabbel om  annat istället

Jag tror problemet är att TS inleder med att beskriva ett problem som många inte håller med om är ett problem.

 

2018-03-09 vid 14:21 skrev per_62:

Ett ökande problem är tappade containrar som flyter omkring med överkanten oftast i vatnytan så att de är svåra att upptäcka.

Osv, osv.

 

Med en annan inledning hade tråden utvecklats på annat vis tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite arkivgrävning men nu har det fyllts på med containrar i Stilla havet.

 

Containerfartyget One Apus har tappat/skadat 1.900 containrar varav 40 med farligt gods (uppskattade antal, de kommer inte åt att riktigt kontrollräkna i röran) i Stilla havet. Fartyget är med sänkt hastighet på väg mot Yokohama för att lasta om innan de fortsätter mot Californien.

 

Det är väl lite nordlig rutt för att vara i vägen för världsomseglare men fartygstrafiken i området gör nog klokt i att ha skärpt utkik.

 

https://www.maritime-executive.com/article/1-900-containers-lost-or-damaged-on-one-boxship-causes-return-to-japan

 

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:5855446/mmsi:431003000/imo:9806079/vessel:ONE_APUS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...