Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
rejas

Cirkulationspump Webasto

Rekommendera Poster

I segelbåten har vi vattenburen värme. Skall äntligen montera värmaren som legat i några år. En Webasto diesel vattenvärmare. Jag har en liten fundering om cirkulationspumpen. Det är nämligen så att på värmeslingan har jag en värmeväxlare till motorn. Därför skulle jag vilja att vattenpumpen går i två situationer. Dels när värmaren vill att den skall gå (alltså när värmaren är på) men också när motorn går.

Tänker mig att förutom standardkopplingen mellan värmaren och pumpen. Sätta ett relä som drar när motorn är igång (var jag nu hittar det) och då sluter en krets mellan förbrukarbanken och pumpen. Värmaren sitter också så klart på förbrukarbanken. En strömbrytare kan vara fiffigt också så vi kan stänga av pumpen om vi går för motor en varm sommardag så att det inte blir för varmt nere i båten.

Det enda jag funderar på men som verkar långsökt är om det skulle vara någon fara för elektroniken i värmaren genom att koppla så? Det kommer ju ligga spänning över vattenpumpen även när den inte är aktiv enligt värmaren.

Finns det något annat sätt att åstadkomma samma sak? Jag lär ju inte vara först med denna lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mata pumpen via en diod från värmaren och via en annan diod från en termostat på motorn. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, bhemac säger:

Mata pumpen via en diod från värmaren och via en annan diod från en termostat på motorn. 

Så kan man ju göra. Men jag behöver väl ingen diod på motorsidan. Det blir ju i princip matning direkt från batterierna till pumpen. Om pumpen får ström från värmaren är det ju från samma batterier. Både värmaren och min tänkta matning som styrs av motorn sitter ju på samma batteribank.

Jag var mer inne på att ta en sladd från generatorn om där finns något som indikerar laddning och låta den styra ett relä. Men en termostat låter ju kanske ännu bättre. Var får man tag en sådan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan skippa motordioden om andra ändan går till samma batteri.

Du kan ta ut via DF på generatorn men det är kanske bättre att vänta till motorn är typ 50°C varm.

Jag tänker lite annorlunda, en extra pump, strömsnål och tyst som får gå hela tiden så att värmaren känner att vattnet börjar bli för kallt. Det beror ju lite på hur pumpen som medföljer värmaren, är.

Så här är mitt system tänkt:

Värmesystem2.png

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första steget är avklarat. Det är en begagnad värmare som jag köpte för några år sedan för en tusenlapp. Legat sedan dess. Testkörde den idag. Ca 10-15 minuter från start till vattnet i hinken nådde ca 85 grader mätt med ugnstermometer. Inga konstiga ljud eller så. Allt verkar bra. Hoppas bara det blir lite varmare i luften så jag kan sätta det i båten och koppa in på värmeslingan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar skarpt den typen av tester och visst är det ganska kul?

Själv kör jag Wallasvärmare mm i pannrummet ibland.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, bhemac säger:

Jag gillar skarpt den typen av tester och visst är det ganska kul?

Själv kör jag Wallasvärmare mm i pannrummet ibland.

Jag skulle hävda att ganska kul inte räcker. Det är jättekul! I alla fall när allt funkar och går som man vill och tänkt sig! :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rekomenderar att ni läser denna fantastiska tråd skapad av Luffarn.

Byggde själv ett vattenburet system m bla en webasto värmare , 

sparade mycket tid pga att jag läst denna tråd.

Många har problem med att få webastos cirkpump att funka med ett värmesystem.

Funkar ofta bra när man kör mot en hink men om man hänger på lite radiatorer mm så är det värre.

själv löste jag problemet med billiga pumpar från ebay avsedd för solvärme (de tål 100 C )

enda nackdelen med lösningen är att de drar ström.

lycka till 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, elektrikarn säger:

själv löste jag problemet med billiga pumpar från ebay avsedd för solvärme

Typ denna? Jag har en liggande men bara provkörd i hink. Ska ta ca 0,75A, ev kan jag sätta en PWM-stryning på den. Värmen kommer jag att reglera med en shuntventil så planen är att köra pumpen hårdare när jag shuntar ut mera.

Cirkulationspump.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

precis en sådan.

fick tag i mina på tradera (inte på ebay som tidigare nämts) en kille i Uddevalla sålde dem komplett med varvtalstyrning.

har i ärlighetens namn inte använt mej av varvtalstyrningen,

efter att ha äntligen fått ur all luft ur systemet (se Luffarns tråd) och fått systemet att funka så bestämde jag mej för att rör för he..vete ingeting så länge det funkar.

har en jädrans massa kranar så att jag kan köra bara mot beredare eller bara värme in ruff eller bara 

styrhytt eller alltihopa.

kan ju tipsa att det inte var någon dum ide att sätta in kranar/t-stycken så att man kan köra dränkbar

pump i hink när man skall lufta systemet, för det kommer man att behöva göra flera ggr innan det funkar

All heder till Luffarn som ”banade vägen”

Med vänlig hälsning, Torbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har monterat cirkulationspumpen lägst i systemet och har inte upplevt några som helst problem med luft i systemet. Efter ihopkoppling och fyllning av hela rasket fyllde jag expansionkärlet och startade cirkulationspumpen. Allt eftersom nivån sjönk i expansionskärlet fyllde jag med mera glykolblandning. När nivån stabiliserats var luften borta. Samma scenario i de av våra båtar jag installerat vattenburen värme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, elektrikarn säger:

det inte var någon dum ide att sätta in kranar/t-stycken så att man kan köra dränkbar

pump i hink när man skall lufta systemet

Tipset jag fick för länge sedan var att köra runt vattnet med men kraftfull pump tex borrmaskinspump.

När jag besökte en husvagnsfirma (hemskt ställe) så sa servicekillen samma sak. Man tycker att det borde inte vara så svårt i en husvagn där rören mest går horisontellt. En båt är ju värre, kan bli en massa up och ner. Men tydligen inte. Sätt kopplingar så man kan köra borrmaskinspumpen, sannolikheten är stor att man måste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var väl bra! :-)

själv har jag inte varit lika lyckosam, vet inte om det har att göra med slangdragningen som ringlar sej upp o ner genom båten.

Har lite knepig form på båt .

Har webasto m pump på lägsta punkt samt expkärl 3m över men har under 4 säsonger

(ständiga ombyggnader)mm) behövt lufta varje vår.

Har dock inte provat sedan jag satte in kina-pumparna.

däe ser man. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HÄR finns ett antal väldigt goda råd om vattenburen värme tex att undvika slangar och att köra tvårörssystem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...