rejas 238 Postad 7 Mars , 2018 Lika säkert som snön börjar smälta kommer mina frågor här om våren. I år är det många projekt i våra två båtar. I segelbåten skall jag byta ut batterierna. Tidigare hade vi 4 st Biltema 86Ah marinbatteri. Dessa var kopplade så att ett var på startbatteri och tre förbrukare. De skiljs med ett skiljerelä. Detta gick inte så bra förra segelsäsongen. Ett av batterierna kokade under laddning och hela båten stank av sur batterilukt. Även efter påfyllning av vätska hände samma sak. Batterierna sitter i ena akterruffen. Jag skyllde detta på Biltema-kvalitet. Vet dock inte om det är rätt. Jag funderar på om laddaren är en del av problemen. När vi ligger på landström är batterierna kopplade till en Ctek M300. Men det är i princip bara den och varmvattenberedaren som går på landström. Resten går på batteri. Jag misstänker att när batterierna är fulladdade och till exempel kompressorn på kylskåpet eller något annat går igång så sjunker spänningen och laddaren blåser på. Trots att batterierna inte är så hungriga. Detta kanske leder till överladdning. Eller tänker jag galet? I år tänkte jag byta ut dem mot AGM-batterier. Men jag funderar på att ha kvar ett av de gamla batterierna som startbatteri. Det får bo i ett stuvutrymme akterut och bara AGM-batterierna i ruffen. De bör enligt uppgift inte osa. Men, då är frågan: Hur fungerar laddningen när skiljerelät är slutet? Batterierna är ju olika. Är det dumt? Skall man satsa på ett AGM till som startbatteri? Sedan är frågan om Ctek-laddaren. Ligger det något i mitt resonemang ovan? Kan den vara inkopplad jämt vid längre perioder (typ dygn), även vid strömuttag? Eller skall man sätta en strömbrytare till den med den uppenbara risken att kan åker från landströmmen med halvladdade batterier. Finns smartare sätt? Har många fler frågor så klart, men betar av en i taget .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Mars , 2018 Att mer eller minde ha laddaren inkopplad ständigt är ett bra sätt att förstöra batterierna! Vill du ha något igång, använd ett spänningsaggregat när du har landström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 7 Mars , 2018 38 minuter sedan, Pentax säger: Att mer eller minde ha laddaren inkopplad ständigt är ett bra sätt att förstöra batterierna! Vill du ha något igång, använd ett spänningsaggregat när du har landström. Är det någon skillnad mot att ha en solcell inkopplad hela tiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mjoelner 4 Postad 7 Mars , 2018 Om man har förbrukare på när man går för motor? Och generatorn ger 14,4v är även det skadligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 7 Mars , 2018 2 minuter sedan, Kane säger: Är det någon skillnad mot att ha en solcell inkopplad hela tiden? Regulatorn till solpanelen lär väl inte ladda med lika hög spänning som en "vanlig" batteriladdare? Gissar att ett batteri "kokar torrt" av för hög spänning långvarigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 7 Mars , 2018 15 minuter sedan, raol säger: Regulatorn till solpanelen lär väl inte ladda med lika hög spänning som en "vanlig" batteriladdare? Gissar att ett batteri "kokar torrt" av för hög spänning långvarigt. I mitt fall ovan var det en Ctek M300 som ju skall vara "smart". Långvarigt var max ett dygn. Men det kan som jag skriver också vara ett kasst batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Mars , 2018 11 minuter sedan, Kane säger: Är det någon skillnad mot att ha en solcell inkopplad hela tiden? Solen lyser inte alltid så starkt och framförallt inte dygnet runt, inte hos mig i alla fall. Dessutom så verkar det som regulatorn använder informationen om strömmen i lastutgången. Detta är dock bara en kvalificerad gissning. 16 minuter sedan, Mjoelner säger: Om man har förbrukare på när man går för motor? Och generatorn ger 14,4v är även det skadligt? Om du kör 24/7 kanske. Men inte i normalfallet 58 minuter sedan, Pentax säger: Att mer eller minde ha laddaren inkopplad ständigt är ett bra sätt att förstöra batterierna! Vill du ha något igång, använd ett spänningsaggregat när du har landström. Kunde inte sagt det bättre själv. En laddare är avsedd för laddning, inte för att strömförsörja en båt. Vissa laddare har ett strömförsörjnings läge. Gissa vad det är till för? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 8 Mars , 2018 9 timmar sedan, rejas säger: Lika säkert som snön börjar smälta kommer mina frågor här om våren. I år är det många projekt i våra två båtar. I segelbåten skall jag byta ut batterierna. Tidigare hade vi 4 st Biltema 86Ah marinbatteri. Dessa var kopplade så att ett var på startbatteri och tre förbrukare. De skiljs med ett skiljerelä. Detta gick inte så bra förra segelsäsongen. Ett av batterierna kokade under laddning och hela båten stank av sur batterilukt. Även efter påfyllning av vätska hände samma sak. Batterierna sitter i ena akterruffen. Jag skyllde detta på Biltema-kvalitet. Vet dock inte om det är rätt. Jag funderar på om laddaren är en del av problemen. När vi ligger på landström är batterierna kopplade till en Ctek M300. Men det är i princip bara den och varmvattenberedaren som går på landström. Resten går på batteri. Jag misstänker att när batterierna är fulladdade och till exempel kompressorn på kylskåpet eller något annat går igång så sjunker spänningen och laddaren blåser på. Trots att batterierna inte är så hungriga. Detta kanske leder till överladdning. Eller tänker jag galet? I år tänkte jag byta ut dem mot AGM-batterier. Men jag funderar på att ha kvar ett av de gamla batterierna som startbatteri. Det får bo i ett stuvutrymme akterut och bara AGM-batterierna i ruffen. De bör enligt uppgift inte osa. Men, då är frågan: Hur fungerar laddningen när skiljerelät är slutet? Batterierna är ju olika. Är det dumt? Skall man satsa på ett AGM till som startbatteri? Sedan är frågan om Ctek-laddaren. Ligger det något i mitt resonemang ovan? Kan den vara inkopplad jämt vid längre perioder (typ dygn), även vid strömuttag? Eller skall man sätta en strömbrytare till den med den uppenbara risken att kan åker från landströmmen med halvladdade batterier. Finns smartare sätt? Har många fler frågor så klart, men betar av en i taget .... Läs denna undersökningsrapport. M300 är en av de provade laddarna. http://www.sxk.se/sites/default/files/private/batteriladdarens-egenskaper_0.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 8 Mars , 2018 2 timmar sedan, Seawolf säger: Läs denna undersökningsrapport. M300 är en av de provade laddarna. http://www.sxk.se/sites/default/files/private/batteriladdarens-egenskaper_0.pdf Tack, precis vad jag letade efter. Jag tolkar denna som att det är helt okej att ligga med gästhamn i något dygn med Ctek-laddaren inkopplad och leva som vanligt på båten. Jag hoppas att mitt problem berodde på dåliga batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 524 Postad 8 Mars , 2018 Alla prylar kan gå sönder, så även en laddare. Men jag ligger med min Ctek 300 inkopplad i stort sett hela veckorna vår och höst för att hålla kylskåpet igång utan större laddningsförluster. Har funderat flera gånger om man kunde ha en enkel logger som löpande kollar spänningen när man inte är där. När jag ligger i gästhamn vet jag dock att laddspänningen inte påverkas av kyskåps start eller värmarstart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Mars , 2018 11 minuter sedan, ChristerN säger: Men jag ligger med min Ctek 300 inkopplad i stort sett hela veckorna vår och höst för att hålla kylskåpet igång utan större laddningsförluster. Men du har en väldigt stor batteribank också, eller hur? Problemet med sönderladdade batterier fanns inte på samma sätt förr. Men då var laddarna men då var också laddarna mindre och förbrukarna färre. Störst är problemet för husbilarna som antingen laddas med generatorn eller "landström". Batterierna är utan laddning 10min per dygn. Deras batterier håller betydligt kortare än de i båtarna. Det heter cyklisk drift när man både laddar och tar ut ström. I fasta anläggningar kör man då konstant 13,6V om det är våta batterier. En del laddare har den möjligheten men då brukar det kallas "strömförsörjningsläge". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 524 Postad 8 Mars , 2018 "Väldigt stor..." Det är väl relativt? Bara lite drygt 500 Ah nominellt . Nåja, antar att laddaren inte känner av den minskade spänningen i min bank och därför fortsätter tycka den är fulladdad och därmed fortsätter med sina 13,8 V eller vad det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Mars , 2018 2 minuter sedan, ChristerN säger: "Väldigt stor..." Jämfört med kanske 100-200Ah som många har och sen en 25A laddare. I min båt satt det en 5A smartladdare och ett 100Ah batteri, det verkar ha hållit ganska bra. Gissar att en laddare som som ger 5% av batterikapaciteten är ganska "safe" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 649 Postad 8 Mars , 2018 Du hade ETT batteri som kokade. Det tyder på att du hade ett fel på detta, t ex en kortsluten cell. För koka såpass att vattnet försvinner och det t.o.m. luktar illa (=gick ganska snabbt) händer egentligen bara när laddspänningen blir alldeles för hög per cell. Eftersom de andra batterierna inte verkar ha kokat och de ligger parallellt (gissar att det var ett av förbrukarbatterierna ?) så är det nog cellfel. Redan när du märkte detta borde batteriet kopplats bort istället för att fylla på vatten och köra vidare. Sedan är en fast inkopplad voltmeter inte fel att ha. Då ser man också om det av någon anledning t ex ligger uppåt 15V som "systemspänning", vilket inget lär må bra av. Jag är av den skolan att laddare för en båt (med blybatterier) inte bör vara speciellt intelligenta alls. Helt enkelt för att det oftast finns annat än batteriet inkopplat/påslaget, något som laddaren inte kan veta. Alla "smarta" algoritmer sätts då ur spel och laddaren blir oftast sämre än en riktigt korkad konstantspänningsladdare (som t ex generatorn är). Ett strömbegränsat "nätaggregat" på 14,0V är ofta både säkrare och bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olten 33 Postad 8 Mars , 2018 (redigerade) 17 timmar sedan, Pentax säger: Att mer eller minde ha laddaren inkopplad ständigt är ett bra sätt att förstöra batterierna! Vill du ha något igång, använd ett spänningsaggregat när du har landström. Eller ännu smartare en batteriladdare som inte hela tiden startar om laddcykeln, många dyrare laddare fungerar så. Jag har i annan tråd beskrivit min Waeco 35 A som när den laddat sig igenom alla steg lägger sig på en valbar floatspänning som då fungerar även för förbrukning upp till 35A, så så länge man inte överskrider 35 A så är spänningen konstant och hälsosam för batteribanken och all förbrukning står laddaren för. Var 12 dag startar laddcykeln om ifall laddaren inte av andra skäl startat laddcykeln, såvida inte laddaren stängs av för då startar den om som dag 1. Redigerad 8 Mars , 2018 av Olten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Mars , 2018 19 minuter sedan, Olten säger: Waeco 35 A som när den laddat sig igenom alla steg lägger sig på en valbar floatspänning som då fungerar även för förbrukning upp till 35A Den är smartare än de flesta. Lägg gärna upp en länk. Man kan få nästan samma funktion om man kopplar om själv med denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-1224-V-25-A125-A-2000037555/ Den billigaste lösningen och som skulle spara många batteriliv är denna. Batteriet laddas långsammare men tiden i hamn brukar räcka mer än väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 524 Postad 17 Mars , 2018 Laddar ibland mitt bilbatteri då det får dra värmare utan tillräcklig körtid efter. Använder en Ctek 7A från Classe och har ett 70 Ah batteri i bilen. I natt var den på laddning och i morse satte jag på värmaren. När jag kom till bilen 20 minuter senare så markerade laddaren fullt batteri. Det tolkar jag som att den klarat att starta och köra värmaren utan att ”starta om” laddcykeln. Då tycker jag en laddare i båt borde kunna ta belastningen från ett kylskåp och med ett litet batteri också utan behöva starta om från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 20 Mars , 2018 (redigerade) Lånar tråden; Finns det något negativt med att endast underhållsladda via landström när båten ligger på vinterförvaring? Vi har vår i en hall med eluttag och batterierna underhålls via landström. Eller bör man ta ur batterierna och ladda separat med "riktig" laddare för hållbarhetens skull? Redigerad 20 Mars , 2018 av hbengtsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Mars , 2018 6 minuter sedan, hbengtsson säger: Finns det något negativt med att endast underhållsladda via landström när båten ligger på vinterförvaring? Nej, tvärtom. Eftersom du inte har några förbrukare igång så går laddaren snällt ned till underhållsladdning. Du behöver inte göra något. Har man separata start och husbatterier så tycker jag man ska ha separata laddare. Det behövs ju bara små laddare. På ett ställe var de så himla rädda för brand pga landström. Jag satte ett nätaggregat (18V typ) på betonggolvet och drog upp en sladd till solregulatorn. Det var godkänt. Jag tror skräcken för landström var att folk skulle "glömma" värmeelementen på i båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser