Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Gäst

Vad betyder denna skada (bild) på kölen?

Rekommendera Poster

Gäst

Jag gick på grund i somras och det hade även tidigare ägare gjort så kölen var redan lite ”ojämn” undertill. Men efter min grundstötning nu då jag surfar och kommer upp i en bra fart tycker jag det känns en vibration eller om det är en form av resonans i båten. Kan den numera oformade kölen ge detta, om det är virvlar efter skadan eller är det något annat som kan ha hänt? Vad tror ni? 

Båten är en 42-fotare på 8 ton. 

542CE5A3-F9A5-4536-B5D8-7E22EEA769AC.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är du säker på att det inte är roderlager som vibrerar? det jag ser på bilden har jag svårt att tro ska bli vibrationer av..eller om du har inombordare med dåligt lager på prop.axeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Okej, möjligt. Tänkte bara på kölen eftersom det kom efter grundstötningen. Tack för tipset. Jag ska ta upp henne om en månad för tvätt och översyn. Kollar då. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är kanske inte helt omöjligt att riggen vibrerar heller? men då får man vara 2 misstänker jag om du inte har autopilot så man kan känna på stag o vant

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick nåt skumt ljud i båten, det låter som det är en motorbåt (propellerljud) å när man går ut och tittar så är det ingen.. ljudet dök upp ibland.

TIll slut kom jag fram till att ljudet kom samtidigt med kraftiga vindar.

Man hör det bara när man är inne i båten. JAg lyckades härleda det till spirbomen, som jag har hängt i masten, istället för vid relingslisten. det blir några skumma vibrationer.

På min gamla vega, med liknande roder som på nuvarande båt, fick jag ibland vibrationer i rodret på vissa bogar när jag kom upp i bra fart, runt 7knop.

Om du inte låser drev/propeller, så kan ju den snurra med och ge lite ljud ifrån sig.

VAd är det för köl? lite svårt att se. vilket är själva skadan, intryckningen till höger i bild?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte heller på kölen.
Tänk bara massan på kölen, och sedan vibrera i vatten..?
Nä, det blir ganska långsamma svängningar då...

Tror mer på tidigare förslag. Lägger också till att man kan få ljud från en foldingpropeller som inte fällt ihop sig under segling, man lägger då i backen så den inte kan snurra fritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dyneema-akterstaget surrar och dånar på vår båt i lite mer vind. Ibland tror man att ett flygplan eller en större motorbåt är på väg i närheten, men det är nästan alltid det spända akterstaget. Inte nåt direkt svar på trådskaparens fråga, men ibland kommer ljud och vibrationer från ställen man kanske inte först tänker på.

Ungefär vilken frekvens har vibrationen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är störande kanske man kan sätta  en tyngd på akterstaget, raol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, AndW säger:

Man kan också linda en tunn lina runt det så det blir turbulensbrytande så som stora stålskorstenar är gjorda. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, AndW säger:

Jodå, det har jag gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
3 timmar sedan, Peter_K säger:

Lägger också till att man kan få ljud från en foldingpropeller som inte fällt ihop sig under segling, man lägger då i backen så den inte kan snurra fritt.

Jag har en tvåbladet propeller. Ingen folding. Men jag brukar lägga fram spaken lite, inte bak. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Silverfox59 säger:

Jag har en tvåbladet propeller. Ingen folding. Men jag brukar lägga fram spaken lite, inte bak. 

Då tycker jag du skall prova att lägga i backen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt har en egenfrekvens och även en köl kan komma i självsvängning.

Vanligast är att man får ett "hummande" lågfrekvent ljud i vissa farter.

För att slippa vibrationer i roder eller köl ska bakkanten fasas av i ca. 45 gr. känns det fel att bakkanten blir osymetrisk kan man växelvis fasa av några decimeter åt styrbord och babord.

Det är symetrin som ger vibrationerna när vattnet släpper samtidigt på både styrbord och babord sida.

Jag tycker Silverfox 59 ska spackla upp kölen till ursprunglig form till att börja med.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snarare uppstår vibrationerna när det släpper växelvis på ena och andra sidan. Von Kármán-virvlar. Hade de släppt samtidigt hade det varit bättre! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja så är det ju.

Genom att inte ha en symetrisk bakkant så blir det inte så att virvlarna släpper växelvis.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...