Peter_K 4 184 Postad 18 Juli , 2018 Alltså; forskarna sa - enligt artikeln - att din kompis Christers teorier om att mellanskarven skulle ha introducerats av holländarna för 500 år sedan helt saknade samtida källor, och att en mellanskarv inte skulle ha överlevt resan från Kina och att om de härstammade från ett begränsat antal individer skulle de ha genetiska problem (=inavel), så att du försöker förlöjliga deras påståenden om att man ”hittat ett ben” är bara trams och säger väldigt mycket om ditt smala synsätt. Notera också att din kompis Christer - som du tror mer på - blev kontaktad av artikelförfattaren och avböjde att bemöta detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 18 Juli , 2018 3 timmar sedan skrev Crabmeat: När Européerna började, förmodligen redan på 1200 talet, resa till Kina, så tog de med den nya roliga fågeln hem. Så du säger alltså att människan tog mellanskarven från Kina till Europa på 1200-talet. Har du några belägg för det eller är det din egen teori? Verifiera gärna med länkar eller källhänvisningar om det inte är en egen teori. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 19 Juli , 2018 8 timmar sedan skrev raol: Vad säger du, Crabmeat, ska vi ta och avverka månlandningarna och 11:e september också, när vi ändå är igång? Du menar att skarven är i samklang med vår natur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 19 Juli , 2018 5 timmar sedan skrev Mackey: Så du säger alltså att människan tog mellanskarven från Kina till Europa på 1200-talet. Har du några belägg för det eller är det din egen teori? Verifiera gärna med länkar eller källhänvisningar om det inte är en egen teori. Mackey Eftersom du hävdar att mellanskarven är en inhemsk art, kan du visa med källanvisningar att det funnits mellanskarv i Stockholm tidigare. Bevisbördan ligger hos dig. Kom med bevis från att mellanskarven funnits tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 19 Juli , 2018 6 timmar sedan skrev Peter_K: Alltså; forskarna sa - enligt artikeln - att din kompis Christers teorier om att mellanskarven skulle ha introducerats av holländarna för 500 år sedan helt saknade samtida källor, och att en mellanskarv inte skulle ha överlevt resan från Kina och att om de härstammade från ett begränsat antal individer skulle de ha genetiska problem (=inavel), så att du försöker förlöjliga deras påståenden om att man ”hittat ett ben” är bara trams och säger väldigt mycket om ditt smala synsätt. Notera också att din kompis Christer - som du tror mer på - blev kontaktad av artikelförfattaren och avböjde att bemöta detta. Det saknas källor på att mellanskarven någonsin har funnits i Stockholm, kan du komma med länkar att det funnits skarv där tidigare så är jag tacksam. Skarv är en ganska speciell fågel, ser lite elak ut. På våra vapensköldar från 1300 och framåt så finns nästan alla fåglar avbildade. Örn, falk, gås, duva, osv. Gå igenom vapensköldarna och visa mig en skarv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 19 Juli , 2018 (redigerade) Här kan man även se på vilket klientel som finns inom "forskningen" Den nyttiga skarven. HAHAHA https://fof.se/tidning/2011/5/den-nyttiga-skarven Ja, förstörda fiskbestånd, skarvbajs, övergödning, förändrade biotoper är ju bra. Redigerad 19 Juli , 2018 av Crabmeat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Juli , 2018 12 timmar sedan skrev Crabmeat: Du menar att jag skall dansa efter din pipa? Jodu. Nej - du skall inte dansa efter min pipa, men du kan börja försöka styrka dina påstående för att försöka bli trovärdig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 19 Juli , 2018 8 timmar sedan skrev Mackey: Så du säger alltså att människan tog mellanskarven från Kina till Europa på 1200-talet. Har du några belägg för det eller är det din egen teori? Verifiera gärna med länkar eller källhänvisningar om det inte är en egen teori. Mackey 3 timmar sedan skrev Crabmeat: Eftersom du hävdar att mellanskarven är en inhemsk art, kan du visa med källanvisningar att det funnits mellanskarv i Stockholm tidigare. Bevisbördan ligger hos dig. Kom med bevis från att mellanskarven funnits tidigare. Jag har lärt mig hur du funkar, svara alltid med en motfråga. Vad ställer du för krav på källhänvisningar, forskare och forskningsrapporter har jag ju förstått att du inte accepterar. Kanske ett kåseri? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 19 Juli , 2018 18 minuter sedan skrev Mackey: Jag har lärt mig hur du funkar, svara alltid med en motfråga. Vad ställer du för krav på källhänvisningar, forskare och forskningsrapporter har jag ju förstått att du inte accepterar. Kanske ett kåseri? Mackey Nej, jag svarade. Det är rena spekulationer att människor tog mellanskarven från Kina på 1200 talet från min sida. Men enligt min bedömning är det den bästa förklaringen i dagsläget. Du däremot svarade inte på min fråga utan körde en motfråga( Kanske ett kåseri) Vilket gör ditt: Citat Jag har lärt mig hur du funkar, svara alltid med en motfråga. Enormt komiskt. Så svara nu på min fråga, alltså,ge mig ett exempel på att mellanskarven skulle funnits historiskt i Stockholmstrakten någonsin innan vansinnet startade. Du som påstår att skarven inte skulle vara invasiv. Det räcker alltså med en enda mellanskarv( idag har vi alltså 50 000 i Stockholm enligt Christer och jag tror han) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 19 Juli , 2018 (redigerade) 1 timme sedan skrev Thallatha: Nej - du skall inte dansa efter min pipa, men du kan börja försöka styrka dina påstående för att försöka bli trovärdig. Någonstans borde du hajat att jag är vad jag säger. Jag bryr mig inte om att verka trovärdig, jag bryr mig om verkligheten. Redigerad 19 Juli , 2018 av Crabmeat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 19 Juli , 2018 Tänk vad man kan hitta bland fyra och en halv sidor sökbara källhänvisningar. https://abdn.pure.elsevier.com/en/publications/population-introgression-and-differentiation-in-the-great-cormora Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 19 Juli , 2018 12 minuter sedan skrev BSven: Tänk vad man kan hitta bland fyra och en halv sidor sökbara källhänvisningar. https://abdn.pure.elsevier.com/en/publications/population-introgression-and-differentiation-in-the-great-cormora Du menar alltså att din länk bevisar att det funnits mellanskarv i Stockholms skärgård? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 19 Juli , 2018 4 timmar sedan skrev Crabmeat: Eftersom du hävdar att mellanskarven är en inhemsk art, kan du visa med källanvisningar att det funnits mellanskarv i Stockholm tidigare. Bevisbördan ligger hos dig. Kom med bevis från att mellanskarven funnits tidigare. Nja... alltså... Det är du som med envishet hävdar att den är invasiv; trots att den inte finns på listor över invasiva arter. Eftersom den inte finns med där, måste man utgå från att den inte är invasiv anser jag. Det blir ju löjligt att påstå att bevisbördan skulle ligga hos mig, att bevisbördan ligger i att jag skall motbevisa ditt påstående. Typ sharia-lagar. Ditt enda bevis är ”sunt förnuft” och en ifrågasatt uppsats av en tyckare. Jag håller det dör mer sannolikt att arten ÄR inhemsk, men har reducerats kraftigt av skärgårdsboende genom jakt, vilket inte längre sker, och en oönskad kraftig ökning har skett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 19 Juli , 2018 Vapensköld med skarvar. Vapensköld med grip. Finns det skar så finns det grip! Tihi! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 19 Juli , 2018 4 timmar sedan skrev Crabmeat: Skarv är en ganska speciell fågel, ser lite elak ut. På våra vapensköldar från 1300 och framåt så finns nästan alla fåglar avbildade. Örn, falk, gås, duva, osv. Gå igenom vapensköldarna och visa mig en skarv. Vem fan vill ha en ålakråka på en vapensköld..? Men om vi nu skall använda vapensköldar som belägg för vilka djur som finns i Sverige - med den logiken, här är beviset för att lejon är en inhemsk art 👍 https://www.adelsvapen.com/genealogi/Leijoncreutz_nr_1335 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 19 Juli , 2018 (redigerade) 1 timme sedan skrev Crabmeat: Nej, jag svarade. Det är rena spekulationer att människor tog mellanskarven från Kina på 1200 talet från min sida. Men enligt min bedömning är det den bästa förklaringen i dagsläget. Okej - du anser, på spekulation som du själv skriver, att det mest troliga är att någon släpade med sig ett gäng sjöfåglar som äter ett halvt kilo fisk per dag och individ längs Sidenvägen (genom öknen alltså), på en resa som tog ett par år att göra, till Europa? 😂👍 Redigerad 19 Juli , 2018 av Peter_K 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 19 Juli , 2018 (redigerade) Lettlands statsvapen bevisar också att det finns lejon i trakterna, samt grip förstås. 10 minuter sedan skrev Peter_K: Okej - du anser, på spekulation som du själv skriver, att det mest troliga är att någon släpade med sig ett gäng sjöfåglar som äter ett halvt kilo fisk per dag och individ längs Sidenvägen (genom öknen alltså), på en resa som tog ett par år att göra, till Europa? 😂👍 Det är väl inga problem att ta med sig 365 kg fisk per exemplar. Troligen behövs det vatten för skarvarna att dricka också. Är det inte dags att sluta spekulera och hitta på egna teorier. Mackey Redigerad 19 Juli , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Juli , 2018 1 timme sedan skrev Crabmeat: Någonstans borde du hajat att jag är vad jag säger. Jag bryr mig inte om att verka trovärdig, jag bryr mig om verkligheten. Nej att du inte bryr dig om att verka trovärdig har jag förstått. Vad den anlednigen verkar det du skriver mer som en partsilaga. Hade säl och Ålekråka försvunnit från vår kust, så skulle fiskare kunnat fånga mer torsk. Det är synd att du intar den hållningen i en sån ytterst viktig fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RBack 92 Postad 19 Juli , 2018 2 timmar sedan skrev Peter_K: Okej - du anser, på spekulation som du själv skriver, att det mest troliga är att någon släpade med sig ett gäng sjöfåglar som äter ett halvt kilo fisk per dag och individ längs Sidenvägen (genom öknen alltså), på en resa som tog ett par år att göra, till Europa? 😂👍 Finns väl - om jag inte missminner mig - några dokumenterade försök att ta kinesiska fiskeskarvar med på fartyg till Europa. De skarvarna ska dock ha dött efter en kort tid ombord. Tror det nämndes i Pihlströms och Fritzéns text också. Möjligen fanns även källhänvisning. I detta nu är jag för lat för att kolla. Det var för övrigt ganska onödigt att importera dem från Kina eftersom samma kontinentala skarv ("mellanskarven") ändå fanns i Europa. Det finns gott om beskrivningar från när ungar fångats för träning till fiskeskarv. I samband med en annan artikel (som aldrig blev skriven) för ett par år sedan, kontaktade jag Dr. Loïc Marion (Université de Rennes) som undersökt mtDNA hos de Europeiska skarvarna och som får anses höra till de europeiska forskare som har bäst koll på dessa fåglar. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10682-005-5828-6#page-1 Han såg heller inga tecken på att den europeiska kontinentala underarten skulle ha något annat samröre med de kinesiska artfränderna på annat sätt än att de båda är representanter för samma underart. Den ena är den östliga populationen och den andra den västliga i ett stort utbredningsområde. Dessutom har de en del små morfologiska skillnader - typiska för former med stor geografisk distans. Samma gäller t.ex talgoxarna över deras utbredningsområde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 19 Juli , 2018 5 minuter sedan skrev RBack: Finns väl - om jag inte missminner mig - några dokumenterade försök att ta kinesiska fiskeskarvar med på fartyg till Europa. De skarvarna ska dock ha dött efter en kort tid ombord. Tror det nämndes i Pihlströms och Fritzéns text också. Möjligen fanns även källhänvisning. I detta nu är jag för lat för att kolla. Min poäng var att det var först 300 år senare man tog sig till Kina via rundningen av Godahoppsudden och Indien med fartyg. På 1200-talet var det karavan via bl a Gobiöknen som gällde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 19 Juli , 2018 (redigerade) Mycket snack här och liten verkstad. Var är uppgifterna på att det funnits skarv i Stockholm, alltså mellanskarv? Ni diskuterar precis allt annat än det ni skall. Vidare, någon jättehjärna verkar tro att jag skall bevisa att det inte funnits skarv i Stockholm. Så fungerar det inte i verkligheten. I verkligheten ligger bevisbördan på att de som säger att skarven inte är invasiv. Alltså, finns det inga bevs på att arten icke är främmande( i idetta fall underarten) så är den invasiv tills dess någon kan bevisa att den hör hemma här. Mellanskarven har aldrig någonsin funnits i Stockholmstrakten. Det hävdar jag. Detta motbevisas alltså inte att jag måste redogöra för varje år, varje cm, att det inte funnits mellanskarv utan man motbevisar det genom att påtala att det funnits mellanskarv. I detta fall kan ju det vara berättelser om att det sitter 50 000 mellanskarvar och bajsar ner skärgården. Eller att fiskbestånden börjar vekna för att de hamnar i magen på en svart fågel. Eller så kan man bevisa genom fossiler eller genom snapchatfoton från 1000-talet. Kom med något, ni jättehjärnor. Redigerad 19 Juli , 2018 av Crabmeat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 19 Juli , 2018 1 timme sedan skrev RBack: Finns väl - om jag inte missminner mig - några dokumenterade försök att ta kinesiska fiskeskarvar med på fartyg till Europa. De skarvarna ska dock ha dött efter en kort tid ombord. Tror det nämndes i Pihlströms och Fritzéns text också. Möjligen fanns även källhänvisning. I detta nu är jag för lat för att kolla. Det var för övrigt ganska onödigt att importera dem från Kina eftersom samma kontinentala skarv ("mellanskarven") ändå fanns i Europa. Det finns gott om beskrivningar från när ungar fångats för träning till fiskeskarv. I samband med en annan artikel (som aldrig blev skriven) för ett par år sedan, kontaktade jag Dr. Loïc Marion (Université de Rennes) som undersökt mtDNA hos de Europeiska skarvarna och som får anses höra till de europeiska forskare som har bäst koll på dessa fåglar. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10682-005-5828-6#page-1 Han såg heller inga tecken på att den europeiska kontinentala underarten skulle ha något annat samröre med de kinesiska artfränderna på annat sätt än att de båda är representanter för samma underart. Den ena är den östliga populationen och den andra den västliga i ett stort utbredningsområde. Dessutom har de en del små morfologiska skillnader - typiska för former med stor geografisk distans. Samma gäller t.ex talgoxarna över deras utbredningsområde. Hej, har du några belägg på att det funnits mellanskarv i Stockholmstrakten. Någonsin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 19 Juli , 2018 4 timmar sedan skrev Peter_K: Okej - du anser, på spekulation som du själv skriver, att det mest troliga är att någon släpade med sig ett gäng sjöfåglar som äter ett halvt kilo fisk per dag och individ längs Sidenvägen (genom öknen alltså), på en resa som tog ett par år att göra, till Europa? 😂👍 Det känns ju iofs mer logiskt att en människa tar en vattenfågel över öknen, än att en vattenfågel på egen hand ger sig ut i öknen. Och äter fisk på vägen dessutom. Jättehjärna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 19 Juli , 2018 (redigerade) Det finns ju gamla beskrivningar om att man jagat skarv i Stockholms skärgård så nog har det funnits skarv. Då skilde man inte på de olika arterna av storskarv, men eftersom det talas om ägg så så bör det ha varit mellanskarv. Sedan fortsätter jag med din taktik... Lycka till! Mackey Redigerad 19 Juli , 2018 av Mackey Komplettering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 19 Juli , 2018 (redigerade) 56 minuter sedan skrev Mackey: Det finns ju gamla beskrivningar om att man jagat skarv i Stockholms skärgård så nog har det funnits skarv. Då skilde man inte på de olika arterna av storskarv, men eftersom det talas om ägg så så bör det ha varit mellanskarv. Sedan fortsätter jag med din taktik... Lycka till! Mackey Kom med en länk istället för att snacka Edit: för jag kan komma med en obestridlig länk att det inte funnits mellanskarv( skall inte egentligen behöva göra detta då bevisbördan faller hos er) Edit2: Ni har ett par dagar på er. Jobba på bästa jättehjärnor. Redigerad 19 Juli , 2018 av Crabmeat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 19 Juli , 2018 (redigerade) 6 timmar sedan skrev Crabmeat: Det känns ju iofs mer logiskt att en människa tar en vattenfågel över öknen, än att en vattenfågel på egen hand ger sig ut i öknen. Och äter fisk på vägen dessutom. Jättehjärna. Att den spridit sig t ex efter norra ishavets kust känns då mer logiskt, under en period då det var ett varmare klimat. I alla fall mer logiskt än att någon släpar med sig en sjöfågel genom en öken, eller hur gick det till den där gången under 1200-talet då handelsmän tog med sig fågeln från Kina, som du hittat på..? F ö behöver ingen motbevisa att arten inte är invasiv, det är bara du som hittat på att det är så. Eller kan du bevisa att t ex Donald Trump INTE är en rymdvarelse satt på jorden för att skapa kaos för att försvaga oss inför en invasion från planeten Xolgbgr? Redigerad 19 Juli , 2018 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 19 Juli , 2018 14 timmar sedan skrev Crabmeat: Du menar alltså att din länk bevisar att det funnits mellanskarv i Stockholms skärgård? Det går inflation i beviskraven. Först var det Europa, sedan norra Europa, Skandinavien och nu Stockholms skärgård och till och med i Stockholmstrakten. Skall det vara någon speciell ö i Stockholms skärgård eller går det bra med Mälaren? Jag tror det finns en hällristning med skarv på Birka.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 20 Juli , 2018 Det är den som hävdar något annat än det allmänt vedertagna som har en synnerligen hög bevisbörda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RBack 92 Postad 20 Juli , 2018 (redigerade) 22 timmar sedan skrev Peter_K: Min poäng var att det var först 300 år senare man tog sig till Kina via rundningen av Godahoppsudden och Indien med fartyg. På 1200-talet var det karavan via bl a Gobiöknen som gällde. Absolut. Tänkte bara komplettera med omnämnandet att det inte ens var lätt - eller t.o.m. i det närmaste omöjligt - att utföra transporten på havet där det i någon slags logik kunde tänkas vara "lättare". I övrigt (riktat till ett annat spår i tråden) vet jag inte varför det ska bevisas huruvida P. c. sinensis häckat i en specifik skärgård eller bevisas att den inte gjort det. Naturliga fluktuationer i utbredningsområden är inget konstigt och inget som räknas in i begreppet/definitionen "invasiv" - inte i den vetenskapliga definitionen i alla fall. Sedan kan väl enskilda personer definiera på sitt eget sätt enligt tycke och smak. Tycke och smak tänker jag inte debattera. Min båt är finare än din liksom. Redigerad 20 Juli , 2018 av RBack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 21 Juli , 2018 22 timmar sedan skrev Azguz: Det är den som hävdar något annat än det allmänt vedertagna som har en synnerligen hög bevisbörda. Hej, har du några belägg på att det funnits mellanskarv i Stockholmstrakten. Någonsin? Jag har belägg för det motsatta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser