Reed 4 Postad 5 Mars , 2018 Har bytt packboxarna vid propelleraxlarna på mitt ena volvo penta DP-E drev, arbetet flöt på bra tills jag nästan var klar. När jag "bara" skulle skruva dit alltihopa igen och dra i de två hex-skruvarna som håller lagerhuset så blev det problem. Den ena av de två skruvarna satt VÄLDIGT hårt när jag lossade den. Och nu när jag försöker dra i den så tar det tvärstopp en bit in. Har provat att olja och försiktigt forcera i den ifall det var någon mindre skada på gänga, men det resulterade bara i att en lite bit av skruvens gänga (längst ut på toppen) nöp fast och lossnade från skruven. Den biten är utpillad efter en del möda. När jag tittar på gängorna i skruvhålet så ser det ut att sitta någon gänginsats där, typ helicoil eller liknande. Det är likadant i båda skruvhålen. Någon som vet om det är så från fabrik eller om det är gjort i efterhand? Och framför allt - hur gör jag för att åtgärda detta? Kan det vara värt att prova att fixa till gängorna med en gängtapp? Kanske ogörligt om det sitter en gänginsats där i rostfritt. Eller ska man försöka få ur befintlig gänginsats och montera en ny? Har aldrig råkat ut för något sådant här tidigare och blir lite lätt panikslagen Så tacksam för alla tips Mvh Reed Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 5 Mars , 2018 Om det är Helicoil så är det svårt att gänga om, men du kan alltid rensa gängorna. Nya skruvar är att rekommendera, de du har kan du slänga. Att det tar stopp en bit in kan tänkas bero på att den lilla biten Helicoil som man ska bryta bort när insatsen är på plats är kvar. Ibland böjs den bara undan om man slarvar och kan ställa till det. Kolla in i hålet noga när du rensar. En tandläkarpillimojäng brukar vara bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 5 Mars , 2018 Rensa gängan så långt det går och sen ny skruv. För det är väl inte så att skruven som satt där har gått av en bit in i gängan? Helicoil går att demontera men det ser pilligt ut. Kolla på Youtube. Sista utvägen är väl att sätta upp skiten i maskin och gnista/borra ut gängan $$$$ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reed 4 Postad 5 Mars , 2018 Tack för svar! Det ser inte ut som att den lilla biten från helicoil som ska brytas sitter kvar. Jag är för övrigt inte ens säker på om detta är en eftermonterad insatsgänga, kanske kan vara från fabrik. Skruven har inte gått av i hålet, och det sitter inte heller någon rest kvar från skruvens gänga där. Däremot så ser man att gängan är skadad, typ tillplattad, en bit in. Misstänker att det är detta som orsakar problemet, så jag tror inte att en rensning av gängorna hjälper men ska skaffa lämpligt verktyg och testa. Kanske kan det funka att försöka "rensa" med en gängtapp? Jag blir bara inte klok på vad det är för gänga, det verkar enligt mätning vara 7/16" 14, men när jag provar med motsvarande gängsnitt på skruven så går det inte på. Och gängtappen löper inte lätt ner i det fungerande hålet heller. Någon som råkar känna till dimensionen på dessa skruvar? (Som sagt de två hex-skruvarna som håller lagerhuset vid propelleraxlarna på ett volvo penta DP-E-drev) Mvh Reed Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gurks 3 Postad 5 Mars , 2018 Om du är osäker på gängan i hålet så kan du prova att lägga skruven på gängtappens tänder för att se om tappen och skruven/hålet har samma mått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 5 Mars , 2018 Insatsgänga är ditsatt på fabrik. Tror inte det är något fel på monteringssekvensen. Kan tänka mig att aluminiumet har korroderat i hålbotten och att detta gjort att gängan nyper. Du är ju på rätt väg att först veta exakt vilken gänga det är. Sen hade nog jag försökt att få ut insatsgängan och ersätta den med en ny då det låter på dig som om den är förstörd. Detta är ingen gänga man vill skall fungera halvbra då den både skall hålla lagerhuset i rätt läge och täta mot vatteninträngning i drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reed 4 Postad 5 Mars , 2018 Vilket verktyg använder man lämpligen för att demontera insatsgängan, funkar det med ett sådant här? https://smaskin.se/gangning/gangreparation/monteringsverktyg/demonteringsverktyg-demonteringsverktyg-nummer-3/?vat=1 Spontant så låter det ju lite optimistiskt att ett lätt tryck och vrid med detta verktyg ska göra att den snällt gängar ur sig... men kanske underlättar om man fyller hålet med typ 5/56 eller liknande i god tid innan arbetet? Med vänlig hälsning Reed Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 Mars , 2018 Tror jag hittat reservdelsnummer (nr 30 här) och en bild på insexskruven enligt fig 1. Tyvärr saknas uppgift om gängtyp men du kan väl mäta upp själv som sagt. (Brukar mäta stigningen med skjutmått över typ 10 gängor och sen då dividera resultatet med 10 för bra precision.) Ur verkstadshandbok* sidan 56 & 58... Åtdragningsmoment och lite andra montagetips finns i fig 2. Läckagetest bör tydligen utföras enligt fig 3. VHB sid 56. Obs att bibliotekssajten inte längre är säkert krypterad men rimligen ändå är ofarlig om man bara kikar runt litet. Endast PC, ej padda eller smartphone. Bläddra gärna runt litet själv, finns en hel del matnyttigt! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 5 Mars , 2018 11 timmar sedan, Reed säger: - - - Eller ska man försöka få ur befintlig gänginsats och montera en ny? Har aldrig råkat ut för något sådant här tidigare och blir lite lätt panikslagen Så tacksam för alla tips Mvh Reed Jag fick hjälp en gång av en båtmotormekaniker att sätta i helicoilgängor i min bränslepump där jag hade dragit sönder orginalgängorna (Banjoskruven där slangen ansluts.). Det var så kort sträcka ner till en tätningsyta att meken var överförsiktig med att borra för djupt. Konsekvensen blev att han inte fick in gänginsatsen tillräckligt djupt och fick dra bort den inskruvade helicoilen ett antal gånger innan han lyckades få i insatsen tillräckligt djupt. När han skulle dra bort insatsgängan så bröt o petade han bara tills han fick tag i en liten kant av insatsgängan med en tång. Sedan drog han i den utstickande kanten och då drogs gängan ut - blev smalare - och följde snällt med ut ur hålet. Sedan var han på med borrmaskinen o helicoilgängtappen igen tills han kom tillräckligt djupt så insatsen hamnade på tillräckligt djup. (Jobbet blev alldeles utmärkt gjort och insatser o skruvar sitter fortfarande kvar och bränslepumpen håller tätt.) Sen behöver du såklart rensa gängan med en helicoiltapp innan du skruvar i en ny insats men det har du nog insett... Om du försöker backa ur insatsgängan med ett verktyg som "skär fast" i gängan så är ju risken att gängan vill utvidga sig när du försöker backa ur den och då lär den låsa fast ännu hårdare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 Mars , 2018 Det finns gänginsatser som går att knacka fast med små stift. Standargänga utvändigt och invändigt. Ett gjuteri började använda sådana i sina gjutflaskor, dom hade spiralfjädrar hellicoil innan. Hellin höll några timmar-1 vecka. Dom här, tror dom heter key-lock, håller flera månader ich i fler fall över ett år där några suttit ännu längre. Inget som kan fjädra sönder. Lätta att borra ut och bara stoppa i ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 Mars , 2018 Mitt råd till TS, gå till en bra mekanisk verkstad och be om hjälp. Ett nytt tomt underhus vill jag minnas kostar drygt 20000 kr så även om verkstaden kostar en slant så finns det pengar att spara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reed 4 Postad 11 Mars , 2018 Tack för era svar! Jag beslutade mig för att göra ett försök att få ur insatsgängan. Men helst utan att behöva böja överdelen för att få tag i den med en tång, då detta sannolikt skulle orsaka märken runt hålet (om än kanske obetydliga i detta fall). Jag hittade en skruvutdragarsats från Jula som jag fastnade för, se bild. Det gick väldigt smidigt att lossa insatsgängan med detta verktyg! På ett par minuter så var den loss. Eftersom verktyget också har en borrfunktion (vid motsolsrotation) så hugger den tag bra i gängan. Jag märkte att det var lite lättare att få grepp om jag höll borrmaskinen en aning snett mot hålet. Och körde på väldigt lågt varv och var noga med att verktyget inte skulle få möjlighet att gå ner onödigt djupt i gängan. Kan alltså rekommenderas om någon råkar ut för något liknande Kan också nämna att jag fyllde hålet med WD-40 (den modell jag råkade ha tillgänglig) ett par dygn innan jobbet gjordes, men om det hade någon effekt har jag förstås ingen aning om. När väl insatsgängan är ur så ser gängan i aluminiumet oskadad ut. Så nästa steg blir nu att beställa ett helicoil-kit för 7/16" 14, fräscha upp gängan i aluminiumet och sedan dra in en ny helicoil. Samt att köpa nya skruvar givetvis. En fråga: Är det någon som vet om Volvo Penta kör med UNC (amerikansk) eller BSW (Brittisk) på sina tum-gängor? Dvs vilken sort av Helicoil ska jag beställa? Jag skulle ju gissa på UNC men om någon VET så har ju det ett större värde än gissningar... Vad jag förstått så är skillnaden på de båda minimal och i praktiken funkar det tydligen att blanda utan större utmaningar, men rimligen är det bättre att välja rätt trots allt... Mvh Reed 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christian85 13 Postad 23 Februari , 2021 2018-03-05 vid 10:39 skrev Reed: Har bytt packboxarna vid propelleraxlarna på mitt ena volvo penta DP-E drev, arbetet flöt på bra tills jag nästan var klar. När jag "bara" skulle skruva dit alltihopa igen och dra i de två hex-skruvarna som håller lagerhuset så blev det problem. Den ena av de två skruvarna satt VÄLDIGT hårt när jag lossade den. Och nu när jag försöker dra i den så tar det tvärstopp en bit in. Har provat att olja och försiktigt forcera i den ifall det var någon mindre skada på gänga, men det resulterade bara i att en lite bit av skruvens gänga (längst ut på toppen) nöp fast och lossnade från skruven. Den biten är utpillad efter en del möda. När jag tittar på gängorna i skruvhålet så ser det ut att sitta någon gänginsats där, typ helicoil eller liknande. Det är likadant i båda skruvhålen. Någon som vet om det är så från fabrik eller om det är gjort i efterhand? Och framför allt - hur gör jag för att åtgärda detta? Kan det vara värt att prova att fixa till gängorna med en gängtapp? Kanske ogörligt om det sitter en gänginsats där i rostfritt. Eller ska man försöka få ur befintlig gänginsats och montera en ny? Har aldrig råkat ut för något sådant här tidigare och blir lite lätt panikslagen Så tacksam för alla tips Mvh Reed Hej jag ska göra denna operation nu imorgon, är det vara att lossa hexskruvarna som håller lagerhuset? Och sen bara vicka loss? Sitter lagren kvar på axeln? Eller vad följer med ut? Behövs avdragare av något slag? Behöver oringarna bytas på lagerboxen? Det står något om ett tätmedel? VP tätningsmedel 1141570-0? Vad är detta för medel och vad kan användas istället? Hoppas på snabba svar god kväll, mvh christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 28 Februari , 2021 Man behöver en avdragare för att få ut axel och lagerhus. Man kan använda en kloavdragare och dra i propellermuttern, så kommer axel och lagerhus ut. Det brukar inte sitta så hårt. Det är inget som ramlar loss när du drar ut axeln. Tätningsmedlet har utgått. I nyare böcker står att man ska använda "Permatex". Den går också att använda vattenbeständigt fett. Det är bara till för att det inte ska komma in vatten mellan ytorna och orsaka korrosion. O- ringarna bör du byta. Om du köper tätningsringar från Penta, så ska du beställa en 853807 och en 853808, de som sitter i yttre axeln. I Pentas katalog står det fel. Där står att det ska vara två 807. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 1 Mars , 2021 2018-03-11 vid 20:41 skrev Reed: En fråga: Är det någon som vet om Volvo Penta kör med UNC (amerikansk) eller BSW (Brittisk) på sina tum-gängor? Dvs vilken sort av Helicoil ska jag beställa? Vet inte vilken gänga det är, men glöm inte att insatsen ska vara i rostfri A4 kvalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 1 Mars , 2021 Går det inte dra i en pinnbult och är gängorna lätt skadade limma den permanent och sen bara fästa lagerhuset med vanligt med mutter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 1 Mars , 2021 Gängan är 7/16" UNC, och det går inte med mutter då skallen är försänkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reed 4 Postad 4 Mars , 2021 2021-02-23 vid 23:00 skrev Christian85: Hej jag ska göra denna operation nu imorgon, är det vara att lossa hexskruvarna som håller lagerhuset? Och sen bara vicka loss? Sitter lagren kvar på axeln? Eller vad följer med ut? Behövs avdragare av något slag? Behöver oringarna bytas på lagerboxen? Det står något om ett tätmedel? VP tätningsmedel 1141570-0? Vad är detta för medel och vad kan användas istället? Hoppas på snabba svar god kväll, mvh christian Jag fick loss lagerhuset utan avdragare, har för mig att jag använde en tunn stålspackel i glipan till lagerhuset för att försiktigt pressa ut det den första biten, och när glipan blev lite större vanliga flat-skruvmejslar i ökande storlek. Allt med försiktighet förstås för att inte orsaka märken. Mvh Reed Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elfika 0 Postad 18 Maj , 2023 2018-03-05 vid 22:25 skrev Lintott: Jag fick hjälp en gång av en båtmotormekaniker att sätta i helicoilgängor i min bränslepump där jag hade dragit sönder orginalgängorna (Banjoskruven där slangen ansluts.). Det var så kort sträcka ner till en tätningsyta att meken var överförsiktig med att borra för djupt. Konsekvensen blev att han inte fick in gänginsatsen tillräckligt djupt och fick dra bort den inskruvade helicoilen ett antal gånger innan han lyckades få i insatsen tillräckligt djupt. När han skulle dra bort insatsgängan så bröt o petade han bara tills han fick tag i en liten kant av insatsgängan med en tång. Sedan drog han i den utstickande kanten och då drogs gängan ut - blev smalare - och följde snällt med ut ur hålet. Sedan var han på med borrmaskinen o helicoilgängtappen igen tills han kom tillräckligt djupt så insatsen hamnade på tillräckligt djup. (Jobbet blev alldeles utmärkt gjort och insatser o skruvar sitter fortfarande kvar och bränslepumpen håller tätt.) Sen behöver du såklart rensa gängan med en helicoiltapp innan du skruvar i en ny insats men det har du nog insett... Om du försöker backa ur insatsgängan med ett verktyg som "skär fast" i gängan så är ju risken att gängan vill utvidga sig när du försöker backa ur den och då lär den låsa fast ännu hårdare. Hej Lintott, ser att du har god erfarenhet av en båtmekaniker och helicoil. Har ett problem med förstörd gänga i ingången för oljepluggen och letar en mekaniker med god erfarenhet av det. Kan du ge mig tips? Stockholmsregionen. Mvh Joanna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 19 Maj , 2023 2023-05-18 vid 13:36 skrev Elfika: Hej Lintott, ser att du har god erfarenhet av en båtmekaniker och helicoil. Har ett problem med förstörd gänga i ingången för oljepluggen och letar en mekaniker med god erfarenhet av det. Kan du ge mig tips? Stockholmsregionen. Mvh Joanna Den båtmekanikern har dessvärre gått i pension sedan ett antal år.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elfika 0 Postad 19 Maj , 2023 18 minuter sedan skrev Lintott: Den båtmekanikern har dessvärre gått i pension sedan ett antal år.... Tack för svaret! Har du kanske tips på hur jag kan täppa till oljedräneringsröret i en fyrtakt utombordare Yamaha? Jag har förstört gängan och undrar om en helicoil kan hålla tätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser