Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Panamakalle

Stockholm - Mariehamn

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, Baxlaget säger:

Med rätt jordning händer inget. Faradays bur.

Nja, då ska det nog helst vara en stål eller aluminiumbåt. 

Jag är av den uppfattningen att bonding minskar risken för åskskador men ska man vara helt säker är det metallbåt eller möjligen ett metallnät över båten.

3 timmar sedan, Pentax säger:

Båten jag såg sjönk.

Han de få nytta av papperskorten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Mackey säger:

För  några år sedan var det en båt som sjönk utan att ha träffats direkt av blixten. Man tror att träffen i vattnet skapade en tryckvåg så att genomföringarna trycktes in i båten om jag inte minns fel.

- - -

 

1 timme sedan, bhemac säger:

- - -

Han de få nytta av papperskorten?

Om Mackey´s minne handlar om samma båt som i mitt minne så låg båten förtöjd obemannad vid en boj när åskan träffade den ....

 

Att använda ugnen som åskskyddsbur är en modell som även vi tillämpar när vi är ute o seglar. Så fort det drar upp svarta moln o börjar mullra vid horisonten så åker reservGPSerna (jag har två st med sjökort i å båda går att köra på batteri), bärbar VHF, mobiler, padda, kamera o liknande in i långpannan i ugnen.

Sen ska det ju självklart finnas en manuell länspump att använda om skrovet perforeras och elen slagits ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Lintott säger:

Sen ska det ju självklart finnas en manuell länspump att använda om skrovet perforeras och elen slagits ut

Jag var och tittade på en båt, 7m klass snipa, som hade fått en direktträff. De hade kört med full fart rätt upp på ett skär, några hundra meter. På den korta resan blev båten helt vattenfylld, jag tror inte många pumpar hade klarat det.

När jag tittade på båten stod den på land och såg helt oskadad ut, tills de sänkte ner en sladdlampa. Då såg man alla hålen i vattenlinjen.

--

En kille som tänkte sig ut på långsegling hade en ide om att klä navigationshurtsen invändigt med aluminiumplåt. Ganska smart.

Jag brukar ha en attachéväska i aluminium där jag slänger ner en del grejer. Den är dessutom ganska tät så ett par påsar med silicagel håller grejorna torra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, bhemac säger:

Jag var och tittade på en båt, 7m klass snipa, som hade fått en direktträff. De hade kört med full fart rätt upp på ett skär, några hundra meter. På den korta resan blev båten helt vattenfylld, jag tror inte många pumpar hade klarat det.

När jag tittade på båten stod den på land och såg helt oskadad ut, tills de sänkte ner en sladdlampa. Då såg man alla hålen i vattenlinjen.

- - -

Men alla båtar som blir träffade av blixten blir inte perforerade.

 

Här finns t.ex. den svenska jorderuntseglaren Ambikas berättelse om när de blev träffade :

http://ambikasailing.blogg.se/2012/june/

- - - utdrag ur deras blogg - -

Träffad av blixten!

11jun, Cairns, Australien

Den 3jun blev vi träffade av blixten! S/Y Imagen berättade att det såg ut som ett eldsklot över Ambika.. Det hände 900nm från Australien och vi fick handstyra hela vägen utan instrument, autopilot, kylskåp, el...

Återkommer med händelserapport :)

- - - - - -

De fick omfattande skador på båten som de fick reparerade efter att ha tagit sig till Australien. Därefter fortsatte de på sin långsegling....

Det går att läsa om skadorna och alla deras vedermödor med reparationen på bloggen.

 

Jag har själv stått och tittat på en 40 fot segelbåt som blivit träffad av blixten samma morgon och den flöt fortfarande vid sin bryggplats. Den hade nog inte drabbats av något läckage för de verkade inte ha bråttom med att få iväg båten till varv och upptagning. Jag vet inte alla skador den drabbades av men inledningsvis så verkade all elektronik utslagen. Blixten hade bl.a. följt förstaget - passerat genom Furlexen - genom förstagsfästet inne i ankarboxen och vikt ut den rostfria stävskenan på utsidan så den stod rätt ut i förstagets förlängning. Av VHF-antennen så var det enda spåret "förkortningsspolen" som hittades på däck. Resten av antennen hade förintats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kanske det faktum att en snipa typiskt sett inte har mast och stag som kan leda undan blixten spelade in? I stället kanske elledningar och metallrör distribuerar blixten till flera små ställen inne i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, bhemac säger:

 

Folk åker båt på ett annat sätt idag, förr åkte ingen tex när det var mörkt. Man åkte kortare stäckor och mest i kända vatten.

 

 

Vad menar du med förr?

 

Var det inna vi fick fyrbelysta leder i vår skärgård!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, raol säger:

Här kanske det faktum att en snipa typiskt sett inte har mast och stag som kan leda undan blixten spelade in? I stället kanske elledningar och metallrör distribuerar blixten till flera små ställen inne i båten?

 

Vad menar du med snipa!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, bhemac säger:

De hade kört med full fart rätt upp på ett skär, några hundra meter. På den korta resan blev båten helt vattenfylld, jag tror inte många pumpar hade klarat det.

När jag tittade på båten stod den på land och såg helt oskadad ut, tills de sänkte ner en sladdlampa. Då såg man alla hålen i vattenlinjen.

 


Kan man inte få in åsköverspänning utan direktträff på en båt !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

Jag var och tittade på en båt, 7m klass snipa, som hade fått en direktträff. De hade kört med full fart rätt upp på ett skär, några hundra meter. På den korta resan blev båten helt vattenfylld, jag tror inte många pumpar hade klarat det.

När jag tittade på båten stod den på land och såg helt oskadad ut, tills de sänkte ner en sladdlampa. Då såg man alla hålen i vattenlinjen.

--

En kille som tänkte sig ut på långsegling hade en ide om att klä navigationshurtsen invändigt med aluminiumplåt. Ganska smart.

Jag brukar ha en attachéväska i aluminium där jag slänger ner en del grejer. Den är dessutom ganska tät så ett par påsar med silicagel håller grejorna torra.

 

Jag såg samma händelseförlopp med segelbåten som sjönk efter blixtnedslag, hål runt hela vattenlinjen, grova så att man kunde stoppa i tummen.

Man brukar föreslå startkablar från vanten ner i vattnet vid åskväder, men efter min upplevelse tvivlar jag på att de skulle gett någon större effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Thallatha säger:

Kan man inte få in åsköverspänning utan direktträff på en båt !?

Jo och det är nog det vanligaste. En del eller all elektronik slås ut. Paddan i ugnen klarar sig och väldigt ofta VHFen. Men vinddata brukar alltid dö. Sannolikheten är också stor att de flesta grejor håller bättre om man har bonding.

 

3 timmar sedan, Thallatha säger:

Vad menar du med snipa!?

Det var en öppen snipa med inombordare och utan överbygge.

 

3 timmar sedan, Thallatha säger:

Vad menar du med förr?

Inna plottrarnas tid. Gick man hem söndagar efter 17 var det tomt på sjön trots att det var nästan enklare att gå på fyrarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Pentax säger:

Man brukar föreslå startkablar från vanten ner i vattnet vid åskväder, men efter min upplevelse tvivlar jag på att de skulle gett någon större effekt.

Jag tror inte heller så mycket på startkablarna men brukar ändå hänga ut dem. Det finns ju de som hävdar att det funkar.

--

Intressant läsning om Ambikas äventyr.

Det viktigaste: De klarade sig bra eftersom de hade lagt viktig utrustning i ugnen. Visserligen fick de handstyra men de kunde kommunicera och de viste var de var.

Nu vet vi inte om de hade startkablar eller om de skulle gjort någon nytta. Troligen var inte masten jordad, något som kan ha stor betydelse.

VHF-antenn i masttoppen är ytterst tveksamt. Att dra ut antennkabeln till VHFen är något man åtminstone bör göra. Förr var det självklart att dra ut tv-antennen när det började åska hemma. Men det var förr det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:
5 timmar sedan, Thallatha säger:

Vad menar du med snipa!?

Det var en öppen snipa med inombordare och utan överbygge.

 

Nu frågade jag inte dig. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, bhemac säger:
5 timmar sedan, Thallatha säger:

Vad menar du med förr?

Inna plottrarnas tid. Gick man hem söndagar efter 17 var det tomt på sjön trots att det var nästan enklare att gå på fyrarna.

 

Åh katten - är förr innan plottrarnas tid - så nyss. Jag trodde det var mycket längre sen. :unsure:


Hade en arbetskompis från Hamburgsund som då hade en Albin 25. Han var jämt ute på sjön och hade ett fruktansvärt stort intresse av båtar och båtlivet. Dessutom har de ju en skaplig skärgård - dom där "Nolhôttarne", åtminsone 9 månader m året - Bouhsläns och därmed Sveriges finaste.

En gång försökte jag förklara hur jag utnyttjar fyrsektorerna när jag seglar på natten. Detta var långt innan GPS och plottrar ens var påtänkta hos oss fritidsbåtägare.

 

Jag blev fullständigt totalt idiotförklarad. 

I och för sig hade han rätt - jag ären idiot - men inte när det gäller att segla i en fyrbeklyst led.

Enligt honnom kan man bara gå i de vita sektorerna. Allt annat är fel:

Kan man bara kryssa i de vita fyrsektorerna såkan det nästan kvitta.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Nu frågade jag inte dig. ;)

Äsch, läsa är inte alltid min starkaste sida ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Vad menar du med förr?

 

Det var bättre förr, ju förr desto bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Gundj säger:
10 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Vad menar du med förr?

 

Det var bättre förr, ju förr desto bättre.


Allt va inte bättre förr.

 

Fast det finns en sak som jag vet med säkerhet var bättre förr - Jag.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har iaf varit på sjön både på dagen som natten sen barnsben och inte har vi undvikit att gå utanför farlederna på natten innan gps, plotter m.m. uppfanns, och så länge jag kan minnas har vi alltid mött fiskare och handelsfartyg dygnet runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Wildeside säger:

Jag har iaf varit på sjön både på dagen som natten sen barnsben och inte har vi undvikit att gå utanför farlederna på natten innan gps, plotter m.m. uppfanns, och så länge jag kan minnas har vi alltid mött fiskare och handelsfartyg dygnet runt.

Samma här, men situationen är lite annorlunda på Åland.

 

På Åland bör man vara försiktig med att gå utanför farlederna oavsett tid på dygnet och oavsett hjälpmedel.

 

Vi har flera vänner som arbetar/arbetat inom den åländska sjöfarten och de har alltid avrått oss från att segla "vind för våg" (mitt eget uttryck). "Håll er inom farlederna" har alltid varit rekommendationen när vi varit på besök eller frågat om genvägar för andras räkning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det väldigt dåligt sjömätt, eller ligger det tjyvgubbar med muskedunder på skären? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att militären haft egna bättre sjömätta kartor, som inte är för allmän åsyn..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, dessa idioter i grönt. Fan ta dem!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, raol säger:

Är det väldigt dåligt sjömätt, eller ligger det tjyvgubbar med muskedunder på skären? ;)

 

1 minut sedan, raol säger:

Ja, dessa idioter i grönt. Fan ta dem!

 

Åland är relativt grunt med stora områden som bara är några meter djupa, lite mera som Estländska skärgården. Man har nog sjömätt det som varit relevant att sjömäta för yrkessjöfarten, dvs. farlederna.

 

Det är ingen fara att segla vara man vill, om man vill. Om man ska lägga till på en ö är rekommendationen att fråga markägaren.

 

Marinen är ju sällan klädd i grönt, det funkar så dåligt som kamouflage på havet. :D

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, Caribic410 säger:

Har hört att militären haft egna bättre sjömätta kartor, som inte är för allmän åsyn..

 

Så har det ju varit i Sverige också. Men de ryska korten lär vara båttre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

Så har det ju varit i Sverige också. Men de ryska korten lär vara båttre.

Jag har sett ett par Sovjetiska sjökort om min bedömning är att de inte är bättre än de Svenska.

Däremot tror jag - utan att veta - att det finns Sovjetiska sjökort över Åland som är bättre än de Åländska.

 

Sjömätningen i Estland är exemplarisk, vet inte om den gjorts med EU-bidrag eller om det är gamla Sovjetiska sjömätningar som ligger till grund för de Estniska sjökorten, kanske en kombo.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Caribic410 säger:

Har hört att militären haft egna bättre sjömätta kartor, som inte är för allmän åsyn..

 

Det måste vara en skröna vad gäller Åland!

 

Åland är demilitäriserat sedan många år...

 

Saxat ur http://www.regeringen.ax/sites/www.regeringen.ax/files/attachments/page/alands-demilitarisering-och-neutralisering.pdf

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åland är en autonomi under finsk suveränitet men enligt internationella avtal är Åland sedan år 1856 en demilitariserad zon och är även neutraliserat sedan 1921.

Demilitarisering innebär att militära styrkor, anläggningar och befästningar inte får

förekomma i området.

- - - - -- - - - - - - - - - -

I den svenska skärgården finns det däremot områden där marinen har tillgång till sjökort med lite fler djupuppgifter o djupangivelser än vad som framgår av de sjökort som säljs till allmänheten. Dessa områden är tydligt utmärkta i sjökorten. Men vi fritidsseglare behöver nog inte oroa oss för att gå på några grund som marinen känner till. Alla kända grund med mindre djup än tre meter förs in i de allmänna sjökorten. Genom att inte redovisa alla grundområden som är farliga för navigering med större fartyg så skaffar man ett väldigt billigt skydd mot angrepp via havet.

 

Att sedan alla områden inom svenskt sjöterritorium inte har så stort intresse för varken handelssjöfart eller marinen att de blir sjömätta är ett annat problem. Det finns fortfarande områden med "glesa handlodningar" från 1800-talet. Vi ska vara tacksamma mot Hydrographica som gjort en stor insats för att göra en del av dessa områden säkrare att åka båt i.

 

Sedan kan vi hjälpa till själva med att förbättra sjökorten. Sjöfartsverket är väldigt tacksamma för tips om felaktigheter som vi fritidsseglare hittar. Oftast kan de göra en rättelse bara genom att granska de flygfotounderlag de har. Men de måste ju veta på ett ungefär var de behöver titta lite noggrannare. Det räcker med att kunna peka ut felet i sjökortet så fixar de rättelsen. Min senaste felrapport fick de t.ex. när jag träffade dem på Älvsjömässan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hade inte den paranoida gubbarna i grönt satt stopp, så hade vi haft närmast perfekt sjömätning i hela Sverige, åtminstone ner till 5-6 meters djup, vilket nog är allt som krävs för fritidssjöfarten. Laser från flygplan löser det hela. Det går snabbt och ger decimeterprecision på djupet med ungefär 5-10 m horisontell upplösning, överallt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enkla sanningen är att Sjöfartsverket inte anser sig ha råd att sjömäta områden som mest används av fritidsbåtar. 

Hydrographica kan sjömäta tex i Östersjön med gamla flygfoton. Hydrographica säger sig inte ha några problem med militären, tvärt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju inte så länge sen Hydrographica meddelade att de nekats att sjömäta i mellersta Bohuslän med hänvisning till räkornas säkerhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, bhemac säger:

- - -

Hydrographica kan sjömäta tex i Östersjön med gamla flygfoton. Hydrographica säger sig inte ha några problem med militären, tvärt om.

Hydrographicas senaste hamnguide (Landsort-Skanör) har producerats från nytagna flygfoton med avsevärt bättre upplösning än de tidigare. Jag "felanmälde" ett litet stenröse som inte finns med i den gamla utgåvan av Hamnguide ostkusten (med den gula kanten). Hydrographica hade redan hittat det under arbetet med den nya boken. Stenröset ligger på 1,7 m djup och är drygt en meter i diameter.

 

Kravet är naturligtvis bra siktdjup. I västra Mälaren fungerar det t.ex. inte så bra med flygfotograferingen. Det är för grumligt i vattnet så där krävs konventionell mätning från båt.

 

Hamnguiderna är ju områden som aldrig kommer att vara aktuella för  Sjöfartsverket att detaljrita sjökort över och definitivt inte i skala 1:7.500.

 

- - - - -  mail från Hydrographica - - -

Ja, de nytagna flygfotona är verkligen fantastiska, trots att man nu flyger på högre höjd, (drygt 5000 m) är det bättre upplösning i bilderna, och "ditt grund" syns tydligt, som en liten isolerad sten/stenröse. Det kommer att få djupet 1,7 - stämmer det med din iakttagelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...