Panamakalle 0 Postad 4 Mars , 2018 Funderar på att bli delägare i en avriggad Viksund Columbi i fint skick. Vi tänker gå mellan Stockholm och Mariehamn och gå runt öarna på båda ställena. Är intresserad av att veta vad som rekommenderas i utrustning. Motorn är en Penta på upp emot 30 hk. Det som jag inte har en susning om är prylar för navigation, vi ska fiska lite för husbehov. Vilken typ av radar behövs, GPS, Nödtelefon (Kanal 16), ekolod ..? Då jag inte vet vad som fordras har jag inga möjligheter att kolla priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 4 Mars , 2018 Radar behöver du inte. En enkel GPS räcker gott, passa på att köpa nu när det är rea i samband med båtmässan. Papperssjökort är bra att ha, tom. ett krav tror jag. VHF behöver du inte. Ekolod är bra att ha, särskilt om man ska fiska. Det finns en bra hamnguide som beskriver lite allt möjligt nyttigt, http://www.hamnguiden.ax Åland har någon form av begränsad allemansrätt som inte riktigt accepteras av alla ålänningar. Man kan mycket väl bli bortjagad från en holme även om man inte ser ett hus i närheten. Fisket på Åland är lite komplicerat. Det är nog här ni ska lägga krutet så att ni inte får problem. Som nordbo har du rätt att husbehovsfiska på Ålands allmänna vatten. Sedan finns det 50 - 70 olika fiskekortsområden att hålla reda på. Och till sist så kan man få fiska på privat vatten om man har tillstånd av vattenägaren. Jag har ingen aning om hur man vet var man får fiska och var man löser fiskekort. Här finns en tråd om Ålands- och Åbolands skärgårdar. Hoppas ni får en trevlig sommar på Åland. Gör man rät för sig så är ålänningar lika trevliga som de kan vara avoga om man gör fel. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 4 Mars , 2018 (redigerade) Dessutom: Flytväst måste du ha på dig i Ålands skärgård. Behöver du hjälp med fiskekort kanske jag kan hjälpa till. VHF-radio kan vara bra att ha om du får motorstopp ute på Ålands Hav. Ingen mobiläckning där. Billig livförsäkring. Redigerad 4 Mars , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 4 Mars , 2018 1 timme sedan, Baxlaget säger: Dessutom: Flytväst måste du ha på dig i Ålands skärgård. Behöver du hjälp med fiskekort kanske jag kan hjälpa till. VHF-radio kan vara bra att ha om du får motorstopp ute på Ålands Hav. Ingen mobiläckning där. Billig livförsäkring. Förde en räktrålare från Stockholms skärgård mot Mariehamn för ca 10 år sen. Mitt på Ålands hav tappade vi propellern. VHF, inget svar! Mobiltäckningen utmärkt! Hjälp fick vi men via mobil inte VHF! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 947 Postad 4 Mars , 2018 2 timmar sedan, Baxlaget säger: - - - VHF-radio kan vara bra att ha om du får motorstopp ute på Ålands Hav. Ingen mobiläckning där. Billig livförsäkring. Men mobilen fungerar ju när man åker färja över Ålands Hav..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Mars , 2018 Svårt att definiera vad man egentligen behöver. Plotter är väldigt vettigt, du ser alltid var du är. De tål väder och syns i solljus. Men en app i paddan fungerar också bra. Papperskort kan man skippa, en app i telefonen gör större nytta. VHF är inte nödvändigt men väldigt bra och prisvärd säkerhetspryl. DSC gör att du kan trycka på en knapp och larma om något skulle hända. Kustväderrapporten är en bra bonus för den svenska sidan. Lönar sig inte att köpa begagnad, en ny kostar 1500 kr. Ekolod är också vettigt, att man har vatten under botten är ju kanske det viktigaste. Underbart om man ska leta sig in i vikar som ofta inte är speciellt bra sjömätta. Många plotters kan kompletteras med ekolodsgivare eller så kan man köpa en kombinerad plotter/ekolod för 2tkr (sjökort tillkommer). Radar är också vettigt om man är ute när det är mörkt eller dålig sikt. Man kan köpa en begagnad för 5tkr ofta inkl en lite äldre, lite långsammare men fungerande plotter. Lite dåligt på Blocket nu men det dyker upp ett antal om någon månad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 4 Mars , 2018 1 timme sedan, Lintott säger: Men mobilen fungerar ju när man åker färja över Ålands Hav..... Det beror på att färjorna har egna lösningar för täckning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 4 Mars , 2018 Jag skulle inte pluttra omkring på okända vatten utan sjökort som reserv om plottern lägger av. Du kan köpa begagnade. Öarna flyttar inte på sig, en och annan pinne kan vara flyttad på nyare kort. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Mars , 2018 5 minuter sedan, Wildeside säger: Jag skulle inte pluttra omkring på okända vatten utan sjökort som reserv om plottern lägger av. Då har man väl telefonen? Papperssjökorten kan aldrig visa var du är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 4 Mars , 2018 Nä det kanske dom inte gör men kan man inte navigera efter vanliga sjökort så är det kanske dax att gå en kurs eller två. Jag anser att för sin egen säkerhet så bör man kunna åtminstone navigera om man ger sig ut på okända vatten. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Mars , 2018 Klart att man ska kunna använda papperssjökort, det är ju själva grunden. Men kan man inte fastställa sin position så är man ganska rökt. Ordet navigation betyder konsten att ta sig från ett ställe till ett annat och hela tiden veta var man är. Hur många kan det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 4 Mars , 2018 Vet man inte vart man är så har man problem. Har plottern/telefon lagt av och man inte har några sjökort så har man inte en chans att navigera. Jag vet alltid ungefär vart på havet jag är så att jag kan gå över på sjökorten och ta mig dit jag ska om det behövs. Kan man inte det grundläggande i navigering så behöver man nog tänka till innan avfärd! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Panamakalle 0 Postad 4 Mars , 2018 Tack alla kloka sjöfarare! Ingen behöver oroa sig, två av oss kan navigera hyfsat, själv är jag f.d. maskinist. Alltså: hängslen och livrem känns tryggt. Marinens räddningsvästar har vi. Jag ställde frågan här för att få lite hum om vilka kostnader som kan tillkomma. Båten är nämligen skrovren på sådan utrustning. Vi kompletterar med: GPS, plotter med integrerat. ekolod. En rulle aktuella sjökort, mobiltelefoner/iPad samt ev. VHF. Fiskekort får lösas på plats. Trevlig sommar på er alla från Panamakalle som kanske blir delägare i båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Mars , 2018 2 timmar sedan, Wildeside säger: Vet man inte vart man är så har man problem. Just det och det är bra GPSen som fixar det. På ett ungefär vet man oftast var man är men för säker navigering behöver man veta på 25m när. Oftast. Att kunna lägga ut kurser mm kan väldigt många, åtminstone om man gått någon kurs. Men hur många kan fastställa sin position genom pejling tex? Teoretiskt lär man på kurser men att göra det i verkligheten är något helt annat. Hur många har en deviationstabell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Mars , 2018 7 minuter sedan, Panamakalle säger: själv är jag f.d. maskinist. Då klarar du dig, värre om du varit nautiker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Mars , 2018 3 timmar sedan, Wildeside säger: Nä det kanske dom inte gör men kan man inte navigera efter vanliga sjökort så är det kanske dax att gå en kurs eller två. Jag anser att för sin egen säkerhet så bör man kunna åtminstone navigera om man ger sig ut på okända vatten. Utvecklingen går framåt. Förr var det tvunget att ha en som gick före din bil med flaggor och varnade. Du var tvungen att gå in via dos, före windows, köra efter vägatlas och stadskartor. Jag hänger med på plotter, kör efter sjökort.. numera egentligen endast för att det ska "sätta sig".. kollar om plotter håller med mej. Dom gånger det varit tveksamt är det plotter som haft rätt. Min plotter la av.. eller tappade gps signal en gång.. fick stanna och löda.. då va de bra att jag hängde med på sjökort... men har jag plotter, padda och mobil.. känner jag mej mer säker på sjön än i land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 947 Postad 4 Mars , 2018 2 timmar sedan, bhemac säger: Just det och det är bra GPSen som fixar det. På ett ungefär vet man oftast var man är men för säker navigering behöver man veta på 25m när. Oftast. Att kunna lägga ut kurser mm kan väldigt många, åtminstone om man gått någon kurs. Men hur många kan fastställa sin position genom pejling tex? Teoretiskt lär man på kurser men att göra det i verkligheten är något helt annat. Hur många har en deviationstabell? Nej, att man behöver veta på 25 m när var man är håller jag inte med dig om. Jag har seglat runt hela sydsverige inklusive södra Norge, Danmark, Åland mm innan GPS ens började utvecklas. Inte visste jag på 25 m när var jag var. (En mm på ett sjökort i skala 1:50.000 är 50 m ...) Men jag hittade rätt ändå utan att segla på grund. Det viktiga är ju att anpassa framfarten till vilken osäkerhet man har i sin positionsbestämning. Ju osäkrare position desto större marginal till det som kan vara farlig. Ju hårdare väder desto större marginaler osv. Bristen hos många båtåkare idag är att de tror att precisionen i hela systemkedjan från sjömätning-sjökort-GPS är på metern när. På nymätta områden så är det väldigt bra precision men de områden som baseras på gamla handlodningar så finns det mycket felaktigheter i både djupuppgifter och positionering av grund. Dessa begränsningar måste tas hänsyn till i en del områden och då räcker det inte ens med 25 m positionsbestämning i en GPS. Det nämns ofta om förmågan att kunna ta ut en kurs, justera för avdrift, deviation mm. Det riktigt viktiga att kunna bedöma med vilken precision man behöver navigera i olika situationer pratas det inte så mycket om. Det kan nog innefattas i begreppet "gott sjömanskap" och det är svårare att både lära ut och examinera på. (Jo, jag har utrustning ombord för att kunna ta ut en kurs och kunskapen finns fortfarande kvar även om jag har mycket elektronik ombord.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 5 Mars , 2018 Har varit med om total el blackout i styrhytten i 20 sekundmeter, regn, mitt i natten i november på väg in i skärgården och tacka faan för sjökorten, och inte visste vi vår position, ens i närheten av 25 meter men in i lä kom vi i alla fall. Har själv det mesta i teknik i min båt men iaf så föredrar jag ha vanliga sjökort med mej som reserv. Caribic410 å faan går utvecklingen framåt det visste jag inte. Jag jobbade på sjön när tekniken för dagens elektroniska sjökort togs fram och va nog bland dom första som använde det på en fritidsbåt. Föredrar att använda mig av dagens teknik för att navigera, men jag tycker iaf att man ska ha kunskap och utrustning för att ta sig fram på sjön om mot förmodan tekniken havererar. Inte alla gånger man kan prioritera att laga grejerna pga bland annat väder, plats och verktyg m.m. Lite enklare när man är ute o åker bil inte lika väder känsligt och går inte på grund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Mars , 2018 1 timme sedan, Wildeside säger: Har varit med om total el blackout i styrhytten i 20 sekundmeter, regn, mitt i natten i november på väg in i skärgården och tacka faan för sjökorten, och inte visste vi vår position, ens i närheten av 25 meter men in i lä kom vi i alla fall. Har själv det mesta i teknik i min båt men iaf så föredrar jag ha vanliga sjökort med mej som reserv. Caribic410 å faan går utvecklingen framåt det visste jag inte. Jag jobbade på sjön när tekniken för dagens elektroniska sjökort togs fram och va nog bland dom första som använde det på en fritidsbåt. Föredrar att använda mig av dagens teknik för att navigera, men jag tycker iaf att man ska ha kunskap och utrustning för att ta sig fram på sjön om mot förmodan tekniken havererar. Inte alla gånger man kan prioritera att laga grejerna pga bland annat väder, plats och verktyg m.m. Lite enklare när man är ute o åker bil inte lika väder känsligt och går inte på grund. Framför allt i det läget hade jag föredragit ex en padda med sjökort att ha i reserv, typ 2-krets bromssystem. Inte kul att sitta i en mörk, blöt, stormig sittbrunn, kanske själv.. och försöka hitta i blöta sjökort. Men en utmaning och härlig match att vinna är det ju såklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 5 Mars , 2018 Ni som liter till 110 % på tekniken, glöm inte bort att förpacka reservpaddan i folie så att den funkar även efter ett blixtnedslag. Det funkar att förvara paddan i ugnen också, men då ska man komma ihåg att ta ut den innan man slår på ugnen. Mackey PS Gillar absolut teknik, men det är aldrig fel med en oteknisk back-up som har fungerat i hundratals år. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 5 Mars , 2018 Hur är det med sjökort som brunnit upp av samma blixtnedslag då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Mars , 2018 Jag förstår att ni inte sett en båt som blixten slagit ner i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 5 Mars , 2018 10 minuter sedan, Pentax säger: Jag förstår att ni inte sett en båt som blixten slagit ner i. Eller så är vi inte helt allvarliga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 5 Mars , 2018 29 minuter sedan, Pentax säger: Jag förstår att ni inte sett en båt som blixten slagit ner i. Det kan säkert bli väldigt olika resultat beroende på styrkan, men ett resultat som är vanligt är att elektronik blir förstörd även utan en direktträff. Då är det rätt bra med papperssjökort eller åtminstone en folieinpackad padda. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Mars , 2018 För säker navigation behöver man 25m precisionen. Det har man inte alltid med vanlig terrester navigation. Då behövs det även förstånd. Men att bara veta var man är kan innebära en precision på 1M, helt ok på Atlanten men inte i skärgården. Folk åker båt på ett annat sätt idag, förr åkte ingen tex när det var mörkt. Man åkte kortare stäckor och mest i kända vatten. Många har idag som Caribic plotter, padda och telefon. Själv räknar jag till 8 positionssystem, lite överdrivet kanske. 5 av dem har kartsystem. Båtar där blixten slagit ner i har jag sett. De flesta med en miljon så hål i vattenlinjen. Jag tror ingen hade haft hjälp av papperskort. Det är en ren nödsituation. Det lärorika är ju att de som fått elektronik utslagen ändå har haft enVHF som fungerar. Jag skulle nog säga att livflotte och PLB för säkerheten. Få har väl med skyddsutrustning mot kemiska stridsmedel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 5 Mars , 2018 Om jag seglar i större farleder är <25 m positionsfel overkill. <100 m är förmodligen tillräckligt i de flesta fall. Där det är kinkigare står det oftast ett sjömärke eller två som avslöjar faran. Och är det trångt har man som regel land intill som referens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Mars , 2018 I en farled så är det oftast inga problem. Fritt liggande grund är värre, prickar flyttar sig. I år med mycket is ska man vara väldigt försiktig med att lita på dessa i början av säsongen. Med tiden kommer dessutom många prickar att tas bort. Alla har ju plotter.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 5 Mars , 2018 9 timmar sedan, Pentax säger: Jag förstår att ni inte sett en båt som blixten slagit ner i. Med rätt jordning händer inget. Faradays bur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Mars , 2018 Båten jag såg sjönk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 5 Mars , 2018 För några år sedan var det en båt som sjönk utan att ha träffats direkt av blixten. Man tror att träffen i vattnet skapade en tryckvåg så att genomföringarna trycktes in i båten om jag inte minns fel. Det är inte helt lätt att få till ett bra åskskydd, läs på på www.hvi.uu.se Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser