Botved 94 Postad 3 Mars , 2018 Är det någon som vet om det funkar att använda spinnakerbommen som peke? Jag tänker att man borde kunna skjuta ut den lämpligt långt framåt över stäven och förankra den. Är hållfastheten något problem tror ni? Sålde ett peke som inte gick att montera som tänkt och funderar nu på andra lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 533 Postad 3 Mars , 2018 Spinnakerbommen är nog för klen, den är ju mest gjord för att ta upp tryckkraft, inte böjkraft som det blir med gennaker. Det finns peken i form av utskjutbart aluminiumrör. Googla på gennakerbogspröt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 3 Mars , 2018 Det är just den kraften jag är lite rädd för men peket vi sålde (utskjutbart som du nog tänker på)var inte grövre än 65mm (tror jag) därav tanken att kunna använda bommen som är av klart grövre dim. Ett stag ner till förstäven fanns på det vi sålde och är ju enkelt att montera på spinn om men också. Om det gått att montera det vi hade så hade utskjutbart blivit ca 60cm så vi pratar inte om jättelängder. Min idé var att när bommen ändå sitter i byglar på däck så kunde jag komplettera med ytterligare en på lämplig plats och bara lyfta fram bommen när man fick läge för gennakern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 533 Postad 3 Mars , 2018 Med stag ner till stäven så funkar säkert spinnakerbommen bra. Har för mig att det finns en eller flera trådar om detta här på MG, men hittar inte någon av dem just nu. Har också för mig att någon hade en lösning eller i alla fall en idé om vilka beslag man skulle kunna använda. Den typ av gennakerbogspröt vi pratar om finns även i kraftigare dimensioner, men väldigt dyra. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 69 Postad 3 Mars , 2018 2018-03-03 vid 09:37 skrev Botved: Det är just den kraften jag är lite rädd för men peket vi sålde (utskjutbart som du nog tänker på)var inte grövre än 65mm (tror jag) därav tanken att kunna använda bommen som är av klart grövre dim. Ett stag ner till förstäven fanns på det vi sålde och är ju enkelt att montera på spinn om men också. Om det gått att montera det vi hade så hade utskjutbart blivit ca 60cm så vi pratar inte om jättelängder. Min idé var att när bommen ändå sitter i byglar på däck så kunde jag komplettera med ytterligare en på lämplig plats och bara lyfta fram bommen när man fick läge för gennakern. Nu är jag långt ifrån kunnig i hållfasthet, men jag kan tänka mig att godstjockleken i peket är större än i bommen/C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 Mars , 2018 2018-03-03 vid 07:43 skrev Botved: Är det någon som vet om det funkar att använda spinnakerbommen som peke? Jag tänker att man borde kunna skjuta ut den lämpligt långt framåt över stäven och förankra den. Är hållfastheten något problem tror ni? Sålde ett peke som inte gick att montera som tänkt och funderar nu på andra lösningar. Jag köpte åxå ett gennakerbogspröt, som man ska kunna skjuta fram. Kommer inte på nåt bra läge att montera den på, så den har blivit liggande i garaget. Om du testar med spirbommen och det funkar, är jag intresserad av att veta. Hur stor gennaker har du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 3 Mars , 2018 Kommer inte ihåg storleken men betydligt mindre än till din båt skulle jag tro. Gissar på ca 50-60kvm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 Mars , 2018 2018-03-03 vid 19:09 skrev Botved: Kommer inte ihåg storleken men betydligt mindre än till din båt skulle jag tro. Gissar på ca 50-60kvm Ok, ja min e lite större. Funkar hyggligt utan peke.. men vore inte fel att få ut den lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 3 Mars , 2018 Nä det är nog sunt att öka spanten och få friare vind ifrån storen. Och tror är de så kort som 60cm är det väl bara prova. Testa med någon tamp som stöd innan så blir det inte så kostsamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 374 Postad 3 Mars , 2018 Vad är egentligen fördelen med att få ut gennakern? Tycker det mest skulle ge ännu mer fallgirighet som är både obekvämt och ökar avdriften pga roder som "lyfter" åt lä. Å andra sidan kanske det är för att göra gipparna enklare? Mer plats att få över gennakern om man gippar den på insidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 3 Mars , 2018 Det är för att ge mer fri vind mellan storen och gennakern samt I vissa fall ge möjligheten att rymma en större area. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 3 Mars , 2018 ... Samt så klart för att lyfta aktern likt släppa fram masten som på båtar med backstag så klart. Kollar du många nyare båtar som är gjorda för mest undanvindsegling så sitter masten långt fram.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 Mars , 2018 Jag har en massa staket, pulpit, som jag måste ha gennakern ovanför. Hade jag flyttat fram den 50-70 cm så hade jag kunnat ha den lite lägre plus att den är sydd för att vara så. Köpte peket i samband med att jag beställde gennakern. Sen hittade jag ingen vettig lösning på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 Mars , 2018 På den båten Raol har byggde pseudonym ett utdragbart gennakerpeke: Ett mycket snyggt jobb. Han visade bilder i en tråd här på MG och beskrev bygget. Själv har jag en udda lösning på Gennakerpekesproblematiken - som dessutom säkert inte många båtägare skulle vilja ha. Jag har en fast monterad stege, som hänger ner i fören. Personligen gillar jag inte lösa grejer, som skall sättas dit och plockas bort - tex landgångsstegar. Den gåratt fälla upp och har ett vaterstag av en rostfri kätting. När skegen är nedfälld hålls den upp av en gummicord. I uppfällt läge fungerar stegen som Gennakerpeke. Som rulle till gennakern har jag en gammal ombyggd CU-rulle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 4 Mars , 2018 Smart Thallatha, gillar din lösning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser