nilsnobbing 152 Postad 5 Mars , 2018 4 timmar sedan, raol säger: Sen anser jag för min del att trailerbara segelbåtar med hisskölar är framtiden, och då slipper man helt kölbultsproblematiken! Jag håller i stort sett med, bortsett från att jag tror mer på fällbara kölar. De där hisskölarna verkar vara så bräckliga och stjäl plats i ruffen. De fällbara slår upp vid bottenkänning. N. N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 5 Mars , 2018 Tvärt om måste väl fällkölar ta mycket mer plats. I alla fall om man vill få dem "flush" med resten av skrovet. Men båda lösningarna har fördelar och nackdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 5 Mars , 2018 20 minuter sedan, raol säger: Tvärt om måste väl fällkölar ta mycket mer plats. I alla fall om man vill få dem "flush" med resten av skrovet. Men båda lösningarna har fördelar och nackdelar. Det beror nog lite på båtens storlek. I den Campus 600 jag hade hissades kölen upp i ruffen. Slemmig och lillaluktande. Den blev väldigt dominerande i den lilla ruffen. Men som du säger, det finns fördelar med båda lösningar. N. N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 5 Mars , 2018 Ah, de jag har sett har varit inkapslade. Dvs, ett "schakt" rakt genom båten. Hissmekanismen på rufftaket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 6 Mars , 2018 9 timmar sedan, raol säger: Ah, de jag har sett har varit inkapslade. Dvs, ett "schakt" rakt genom båten. Hissmekanismen på rufftaket. En betydligt bättre lösning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 6 Mars , 2018 13 timmar sedan, bhemac säger: På 2018-03-04 på 06:22, Thallatha säger: Hade en Bianca 27 - plastbåt från ett gammalt träbåtsvarv.Har för mig att min hade nr 164.Ett konstigt bygge. 13 timmar sedan, bhemac säger: Min gamla håller på att skrotas, jag får väl åka dit när det blir varmare och borra efter ekplankan! Fick en ritning från varvet - där fanns en ekplanka inritad ungefär som det bruna på min skiss. 13 timmar sedan, bhemac säger: Vet du var hålrummet ska finnas? Min köl verkar var överplastad för hand. Jag gjorde några provhål och ur ett kom det vatten. Slipade upp och plastade om. I övrigt har det hållit bra i 51 år. Tomrum var det i hela den aktre delen av kölen enligt min halvtaskiga skiss. Jag tog för givet att köldelen var gjord i två halvor och monterad efter barlastkölen. Kölens sidor var släta och fina - som om de gjutits i en form. Skarven mellan skrovet och kölen, såg dock ut att va plastad för hand och precitionen i sammanfögningen var ganska dålig, i höjd med den bruna "ekplankan" på min skiss. På min Bianca, var dock framkanten på kölen handplasta och vid ett flertal tillfällen - av mig. Det brukade lossna ett stort stycke om vi råkade träffa den Bohuslänska graniten under segling - och det gjorde vi från och till. Under 10 år samägde jag båten med en kompis. Det var alltid intresant när vi lyfte upp båten och kölen kom över vattenytan att se om plasten på kölens framkant var borta eller ej. Vi var ungefär "lika goda kålsupare" - både min kompis och jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Mars , 2018 3 timmar sedan, Thallatha säger: Jag tog för givet att köldelen var gjord i två halvor och monterad efter barlastkölen. Tack, hålrummet verkar rimligt. En del båtar har ju bränsletank där. Misstänker att min är äldre och därför handplastad. Jag har sett en på land och jag blev avundsjuk på hans släta köl men nu har jag nog förklaringen. Skulle vara kul att se skicket på ekplankan om jag hittar den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser