Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024
lvedin

UK Syversen - oenig om reparation

Rekommendera Poster

Jag var med mitt storsegel Maxi 87 på UK Syversen Länna. Sömmen på bården på akterliket hade lossat och hål i en lattficka. UK Syversen vek upp en meter av seglet och sa: Det är helt UV-skadat, skulle jag riva kan det gå sönder direkt. Det skulle kosta 3-4000 kr att kunna göra något alls, ingen ide, köp nytt segel. Kan man inte laga för en säsong sa jag. Nä, du får bra pris på ett nytt nu, och går det sönder mitt i säsongen blir det ju mycket dyrare, och så fick jag en offert på nytt för 14000:-.

 

Jag tyckte det var konstigt eftersom det har inte kommit en enda reva i seglet, bara sytråden var sliten och lossat. När jag kom hem drog jag för kung och fosterland i seglet där det var "UV-skadat", omöjligt att riva sönder. Jag åkte till en annan segelmakare med seglet och nu är hela bården bytt och ditsydd, fickan lagad, allt för 900 kr med kvitto.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ena svaret behöver ju inte vara mera rätt eller fel än det andra.

Man gör lite olika bedömningar helt enkelt, både av vad som krävs för att laga och vilken kvalitet seglet har.

 

14 000:- kr var ett väldigt, väldigt bra pris för ett segel från UK till din båt, men jag förstår om du inte tyckte det var ett bra alternativ just då. 

 

Det blir intressant att höra hur det går med ditt segel framöver.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, det är inte fel att köpa nytt segel när man har ett gammalt. Syversen's upplägg var att det finns inget annat alternativ.

 

Seglet har i alla fall funkat bra i många år med bara ett litet problem att lattfickor slits.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, lvedin säger:

...

Seglet har i alla fall funkat bra i många år med bara ett litet problem att lattfickor slits.

Ett segel som fukat bra i många år behöver inte nödvändigtvis funka bra i många år till. Ofta är det tvärtom.

 

900:- kr för att få seglet att duga i ett år till verkar okej. Då kan du beställa ett nytt i höst i lugn och ro.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig låter det INTE som något lurendrejeri, om en firma tycker att de inte kunde göra ett fullgott jobb så har de all rätt (plikt ?) att tala om det för kunden i förväg.....

 

Tycker att moderatorn borde ändra rubriken på tråden och ta bort ordet "lurendrejeri".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, ingen har ju blivit lurad.

 

"UK Syversen oenighet om reparation"  är en bättre rubrik.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hoppas du skriver en tråd och berömmer dom för det goda rådet du inte lyssnade på om det halvvägs in i sommarsemestern visar sig att de hade rätt. :-)

 

Redigerad av JonasP
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...