Reed 4 Postad 2 Mars , 2018 Jag ska byta packboxarna vid propelleraxlarna på ett Volvo Penta DP-E-drev. Tidigare så var de två packboxarna som sitter mellan axlarna av samma modell, men senare ändrade man till två olika; 853807 respektive 853808. Jag har förstått att 853808 är den som ska sitta längst in, mot oljesidan. Men hur ska den vändas? Den har ju två fjädrar, så ledorden "fjäder mot vätska" funkar inte här Om man tittar på den från sidan så är ytterkanten på ena sidan gummiklädd medan den andra sidan är metall. Vilken sida ska vara inåt mot oljan, gummi-sidan eller metall-sidan? Jag har pratat med ett par meckar och fick två olika svar, så därför hoppas jag att någon här på forumet vet hur Volvo Penta tycker man ska montera dem Bifogar bild på hur den ser ut. Mvh Reed PS: För den som söker info om hur man byter dessa packboxar så finns en kort beskrivning (på engelska) här: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/573310-replacing-prop-shaft-seals-volvo-290-dp-outdrive.html Där står dock inte hur denna packbox ska vändas, utan det hänvisas till en medföljande instruktion vilket jag inte fick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 2 Mars , 2018 4 timmar sedan, Reed säger: Jag ska byta packboxarna vid propelleraxlarna på ett Volvo Penta DP-E-drev. Tidigare så var de två packboxarna som sitter mellan axlarna av samma modell, men senare ändrade man till två olika; 853807 respektive 853808. Jag har förstått att 853808 är den som ska sitta längst in, mot oljesidan. Men hur ska den vändas? Den har ju två fjädrar, så ledorden "fjäder mot vätska" funkar inte här Om man tittar på den från sidan så är ytterkanten på ena sidan gummiklädd medan den andra sidan är metall. Vilken sida ska vara inåt mot oljan, gummi-sidan eller metall-sidan? Jag har pratat med ett par meckar och fick två olika svar, så därför hoppas jag att någon här på forumet vet hur Volvo Penta tycker man ska montera dem Bifogar bild på hur den ser ut. Mvh Reed PS: För den som söker info om hur man byter dessa packboxar så finns en kort beskrivning (på engelska) här: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/573310-replacing-prop-shaft-seals-volvo-290-dp-outdrive.html Där står dock inte hur denna packbox ska vändas, utan det hänvisas till en medföljande instruktion vilket jag inte fick. Om den har tätningsläppar åt bägge håll har det antagligen inte så stor betydelse hur du vänder den, men rent praktiskt borde det vara lättare att knacka in den om du har metallsidan att lägga verktyget mot när du monterar den. En lagom stor hylsa ur hylsnyckelsatsen brukar rekommenderas. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 3 Mars , 2018 Jag har förstått det som att metallsidan ska vara inåt mot olje-sidan. I verkstadshandboken står det ”Montera nya tätningsringar väl infettade i propeller- axeln. Vänd stålkanten (1) framåt.” Framåt betyder inåt i detta fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reed 4 Postad 4 Mars , 2018 Tack Rascal och Haddock för svar! Det är troligen så att det inte spelar så stor roll hur man vänder packboxen och därav att jag även tidigare fått olika bud. Men när verkstadshandboken säger metallen inåt så känns det bra att köra så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser