Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
niisbel

Rekomenderad första båt?

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag å en nära kompis har fått ett fruktansvärt båtsug & tror att det är något som kan passa oss då vi växt upp i mariestad så har det alltid funnits där lixom.

Så vi tänkte rådfråga er på detta forum vad ni har för rekomendationer för en bra första båt för att testa på sjölivet!

Enda kravet är väl igentligen att man ska kunna sova två st i den å att den är medel till stor i storlek, prisklass runt 40,000kr

Hittade den här idag på blocket: https://www.blocket.se/alvsborg/Cabinbat_21_fot_77302153.htm är det något att slå till på?

Och vad är standard grejer att kolla på inför eventuellt köp? 

Mvh Sjölivsamatören

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har en Nimo 22 med aq 140 motor och 280 drev för 40000. Kan skicka bilder om du är intresserad.

Finns i Falkenberg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Funkar allt på den som Blocketlänken hänvisar till och för dom pengarna så helt klart är den ett alternativ som förstabåt. Däremot så får man nog räkna med att pyssla lite innan den är duglig. Verkar vara en hel del att färdigställa.

Gillar man inte att meka så går den bort direkt. Men i den pris och storleksklassen som ni rör er i så finns det nog inga båtar som är tipp-topp.

Standardgrejor att titta på.. tjaa

Motor och drev fuktion-oljeläckage-inget vatten i oljan-avgaslimpan, dyr till B30. Motortemp vid belastning. Nu såg den där ut att vara färskvatten kyld vilket är ett plus

Akterspegeln fukt-röta, även däck kan drabbas, då sviktar det när man går på det.

Tecken på läckage ovanifrån dvs regn

Kapellets skick.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett måste är att kolla på flera båtar. Jag tyckte den första jag kollde på var helt ok, ”mycket för pengarna!”. Men det är så det är på båtmarknaden sedan lång tid. När jag kollar på min båt, den jag köpte, insåg jag att den första var redo för skroten. Köp inget ruttet härke. Du kommer ha fullt tillräckligt att köra med en båt som inte ska ”fixas till”. Roligare saker, förbättringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-03-01 på 15:59, hakanb1 säger:

Hej, har en Nimo 22 med aq 140 motor och 280 drev för 40000. Kan skicka bilder om du är intresserad.

Finns i Falkenberg.

Jäkligt intresserad! förstår mig inte på hur man skickat pm men du är välkommen att skicka till mig så fort du har tid! mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, niisbel säger:

Jäkligt intresserad! förstår mig inte på hur man skickat pm men du är välkommen att skicka till mig så fort du har tid! mvh

Du håller på skribentens "Nick" (namn) med muspekaren eller klickar på "Nicket" Då kommer det upp en ruta. I rutan finns det ett "Kuvert" med texten "Meddelande" Klicka på symbolen och det kommer upp en ny ruta likt ett mail. Fylli i och klicka på sicka.

När du fått ett meddelande syns det på din sida (om du är inloggad) högst uppe till höger.

Har skickat ett testmeddelande till dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får vi den även levererad med lastbil med båt & kärra hem till gården :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...