Jobhurt 11 Postad 1 Mars , 2018 Har gjort mig en Pan 2000 kopia och köpte Biltemas rostfria avgasslang för att få bort just avgaserna och kolmonoxiden. Problemet med BT:s rostfria variant är den leder värme alldeles för bra. Har inte provat men är ganska säker på att det går att steka ägg på avgasslangen. I mitt tänkta arrangemang så skulle avgasslangen gå till en anpassad träregel som läggs vid nedgångsluckan. Problemet är att slangen då hindrar in och utgång just för att den är så varm. Ett alternativ kan ju vara att borra hål i taket (för skorstenen) och dra slangen så att det går att röra sig fritt ut o in. Ett bättre alternativ vore dock att hitta en avgasslang som inte leder värme så bra. Har tittat runt och hittar bara de som klarar 100 grader och 115 grader temporärt. Någon som har förslag på en riktigt värmetålig slang som man inte bränner sig på ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 825 Postad 1 Mars , 2018 Linda den med avgasbandage. Efteråt kan du hålla i den. Obs, luktar och ryker första gången. Annars kolla med hydroscand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 1 Mars , 2018 Super ! Tror det kan funka. Tack Patrik ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Mars , 2018 Anledningen till att slangen blir varm måste vara att "pottan" inte kyler tillräckligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 1 Mars , 2018 Hmm. Det som kyler är ju fläkten och som i mitt fall är en 120x120 och ligger på 69,7 CFM, vilket jag tror är tillräckligt. Vet ju inte riktigt hur originalet är byggt men det borde vara svårt att kyla det rostfria röret (med hjälp av fläkt) så pass att det kommer under 100 grader. I mitt fall så handlar det om en upponervänd rostfri gryta på 3 liter, ett 51 mm hål i sagda gryta, där ett rostfritt rör med en ytterdia på 51 mm är fastsatt. Runt röret som sticker upp ur kitteln har jag byggt en 170 x 170 x 220 mm plåtlåda med 5 "lameller" eller plåtskivor och i den bakre delen av lådan sitter fläkten. Har jag gjort det för enkelt för mig o missat något grundläggande ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Mars , 2018 29 minuter sedan, Jobhurt säger: Har jag gjort det för enkelt för mig o missat något grundläggande ? Det tror jag inte. Men kyls inte "pottan" tillräckligt så blir ju slangen för varm. Lamellerna kanske är för små? Hur varm luft kommer det ut på andra sidan? En annan variant kan vara en yttre slang så att luft kan strömma mellan den och avgasröret. Luften kommer att strömma av sig själv - troligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 2 Mars , 2018 Tror inte att lamellerna är för små (170x180). Tror inte heller att det är deras funktion att fungera som någon slags värmealstrare. Det går att lägga handen på det du kallar ”pottan” och hålla kvar en stund. Det är mer som att lamellerna stabiliserar själva ”pottan”. Som jag förstått det så är det helt enkelt bara en fläkt som blåser på ett riktigt varmt rostfritt rör. Plåtlådan (pottan) är till för att det ska gå att montera in fläkten, och lamellerna som sagt bara stabiliserar (i princip). Har gjort ett litet test där jag placerade en termometer 3-4 dm från ”utblåset” och där steg tempen från ca 21grader till ca 26 grader. Det är helt enkelt för kallt för mer realistiska tester. Men så fort det blir ett antal plusgrader så …. Din idé om en extra slang runt den rostfria avgasslangen kanske kunde fungera, men jag vill gärna hålla nere kostnaderna och den konstruktionen känns också lite otymplig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Mars , 2018 39 minuter sedan, Jobhurt säger: jag vill gärna hålla nere kostnaderna Aluminiumrör funkar, inte lika snyggt men billigt. Eller något annat rör eller beröringsskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 2 Mars , 2018 Aluminium skulle nog ha funkat men värmeledningen är högre för aluminium än rostfritt: http://homepage.lnu.se/staff/pkumsi/1FY805/Varmeledning.html Tror jag ska testa värmaren i båten och sedan fundera på hur det får bli. Men tack för input @bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 978 Postad 2 Mars , 2018 "Gamla hederliga Wallasvärmare" hade en dubbel skorstensslang. Innerslangen var veckad rostfri slang och ytterslangen var veckad aluminiumslang. Då togs visserligen förbränningstilluften från skorstenen via ytterslangen till värmaren och avgaserna gick via den rostfria slangen till skorstenen. Det innebar att avgasslangen kyldes av förbränningstilluften. Även om du inte tar förbränningsluft via ytterslangen så borde du kunna få lite självcirkulation genom ytterslangen som gör att det inte blir lika varmt att ta på. Skulle det ändå bli för varmt så kan du ju alltid stoppa in någon icke brännbar isolering mellan inner- och ytterrör för att isolera bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Mars , 2018 Biltema har prisvärd aluminiumslang. Att ta in förbrännngsluft som på en Wallas kanske inte är en så dum ide. Gasollågan förbrukar en hel del luft som sugs in genom luftintagen i båten. Kall luft som man egentligen inte vill ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser