Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Namn

Vad ska man köpa för båt?

Rekommendera Poster

Hej!

 

I år har vi bestämt oss för att köpa en båt. Vi hade tänkt oss en båt som är enkel att hantera, med bra sjöegenskaper och går att övernatta 2 personer en helg. Kök kan vara bra att ha men inget måste. Gärna snabb och bra sociala ytor. Vi kommer troligen oftast vara ute själva men vill kunna ta med oss släkt och vänner på dagsturer. Finns det något som är nytt och modernt? Har hört att man ska upp över 26 fot om man ska ha en båt som klarar lite grövre sjö.

 

Vi är endast ute efter en fabriksny båt. Har läst runt  och kollat blocket en del under vintern. Det är en djungel av båtar ute och vi är inga erfarna båtmänniskor.

Vi kommer använda båten i Stockholms skärgård och har tänkt ha båten på en marina under sommar och vinter.

 

Har ni några tips och ideér på vad vi ska titta efter?

Vi har en budget runt 1,5 milj.

 

/Stadsbo och landkrabba som vill ut på sjön.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utbudet av fabriksnya relativt stora båtar för 1,5 milj är inte enormt. Vi har en Bavaria 28 sport, Nu ersatt av 29/30 sport (olika layout i sittbrunn). Jag skulle rekommendera en titt på ngn av de. Du bör nog få en någorlunda specad för 1,5. Vi har haft våran i 6 säsonger nu och kvaliteten är bra och finnish/kvalitetskänsla helt ok och med rätt tillval riktigt bra.

Behöver ni inte så mycket innerutrymme så kanske Axpoar 28 (finns i flera olika utföranden), vara ett alternativ? En annan typ av båt och med utombordare men med liknande skrovlängd.

 

Amerikanare finns det en del oxå. Men jag tycker det är svårt att få de bra amerikanarna prisvärda i Sverige med tanke på dollarkurs, svenska skatter mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta också på Flipper 880, Aquador 27, Grandezza,.... Finns en del att välja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och by the way om du bor i närheten av Sthlm startar båtmässan i Älvsjö på lördag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just Axopar 28:an har vi sett en del på blocket. Den känns som mycket båt för pengarna.

Ska man ha utombordare eller inombordare?

Vi kan sträcka oss till 1,8 miljoner om det skulle vara någon modell som klarar sig inom den ramen men gärna inte mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Kane säger:

Titta också på Flipper 880, Aquador 27, Grandezza,.... Finns en del att välja på.

Känns som de flesta båtar idag i den här klassen/priset är av finska båtfabrikat?

Är Svenska eller Amerikanska inte att tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axopar finns bara med utombordare. Fördel eller inte avgör du själv. Personligen är jag skeptisk, Det är sjukt mycket båt för pengarna iaf. Kanske den båt som borde passa er bäst om man läser din beskrivning? Känner en i ledningen lite halvt och man blir imponerad av vilken stortillverkare de blivit på så få år när man hör han berätta.

 

Det man ska veta om Aquador 27 och Grandezza 27 (bytt namn till 28). Är att de enligt iaf mig är ganska små båtar spec, i kabin jmf med t ex Bavaria med nästan samma beteckning.

Aquador känns ganska modern och klart trevligare sedan de uppdaterade. Grandezza.. nja. Träarbetena är finare men annars är den absolut inte av bättre utförande än Bavaria, amerikanare mfl

Redigerad av thundergod
Lägga till text

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, thundergod säger:

Axopar finns bara med utombordare. Fördel eller inte avgör du själv. Personligen är jag skeptisk, Det är sjukt mycket båt för pengarna iaf. Kanske den båt som borde passa er bäst om man läser din beskrivning? Känner en i ledningen lite halvt och man blir imponerad av vilken stortillverkare de blivit på så få år när man hör han berätta.

 

Det man ska veta om Aquador 27 och Grandezza 27 (bytt namn till 28). Är att de enligt iaf mig är ganska små båtar spec, i kabin jmf med t ex Bavaria med nästan samma beteckning.

Aquador känns ganska modern och klart trevligare sedan de uppdaterade. Grandezza.. nja. Träarbetena är finare men annars är den absolut inte av bättre utförande än Bavaria, amerikanare mfl

Både Grandezza 28:an och Flipper 880 springer över 1,8 milj med Landström, värmare, ankarspel, bogpropeller och lite ljud. Aquador 27:an toppar 33 knop med det ända motoralternativet de erbjuder vilket är för lite kan jag tycka.

Vet du vad en Bavaria 29/30 kostar med lite utrustning? Hittar inga priser på nätet.

Axoparen får jag allt under 1,6 milj och fart över 40 knop. Den ligger verkligen bra i pris!

Vet du vart man kan åka och titta på en Axopar 28 i Stockholm? Vi kommer tyvärr vara bortresta nu när båtmässan är i Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stirra inte er blinda på toppfarten. Att en båt KAN gå en viss fart betyder inte att man kan/vill köra den. Olika båtar klarar sjön olika bra, så är det bara.

 

Om man generaliserar, det blir ju enklare så, så är en båt med låg förbrukning oftast stampigare i sjön medans en med högre förbrukning oftast går mjukare. Detta eftersom ett skrov med djupare v-botten kräver mer kraft för att uppnå en viss hastighet och samtidigt ger en djupare v-botten bättre (=bekvämare) gång.

En båt med bättre innerutrymmen är också oftare stampigare i sjön eftersom den ofta är bredare. En bredare båt kräver relativt sett ett djupare skrov som ger högre förbrukning osv. Ja, jag tror du förstår.

 

OK, om man sen jämför skrov med liknande egenskaper vid hög fart så tar det mer kraft ju snabbare båten ska kunna gå så att öka från 35 till 40 kräver ganska mycket mer pulver i maskin.

Visst är det bra att ha lite extra kapacitet att ta till om man behöver hem snabbt men för bara några år sedan var 30 knop en hög fart för bo-bara båtar. 

Jag vet faktiskt väldigt få som gillar att ligga och köra i den farten med familjen ombord. Det låter mycket och det hoppar och dunkar i skrovet. Ganska obekvämt tycker de allra flesta.

Är man sedan inte van att vara på sjön kan detta tyckas läskigt.

Det är en sak att provköra hos en handlare i en lugn vik och känna vinddraget och kraften i båten men när man kommer ut på lite gropigare vatten blir det en annan.

 

När det gäller utombordare jämfört med inombordare så är det två saker man främst ska tänka på.

Inombordare innebär att motorns tyngd kommer längre fram i båten vilket oftast innebär att gången blir lugnare.

En utombordare är oftast billigare /hk och lättare att byta när den har gjort sitt men är mer stöldbegärlig. Detta kanske inte är någon större fråga för er dock eftersom ni ska handla nytt och ha båten på marina (som oftast har bevakning och ibland tar självrisken vid stöld).

 

Alla båtar är kompromisser. Lär er att hitta vad som är mest betydelsefullt för just er. Och ett bra sätt är att, så här som ni gjort, ställa frågor på ett forum.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ChristerN säger:

Stirra inte er blinda på toppfarten. Att en båt KAN gå en viss fart betyder inte att man kan/vill köra den. Olika båtar klarar sjön olika bra, så är det bara.

 

Om man generaliserar, det blir ju enklare så, så är en båt med låg förbrukning oftast stampigare i sjön medans en med högre förbrukning oftast går mjukare. Detta eftersom ett skrov med djupare v-botten kräver mer kraft för att uppnå en viss hastighet och samtidigt ger en djupare v-botten bättre (=bekvämare) gång.

En båt med bättre innerutrymmen är också oftare stampigare i sjön eftersom den ofta är bredare. En bredare båt kräver relativt sett ett djupare skrov som ger högre förbrukning osv. Ja, jag tror du förstår.

 

OK, om man sen jämför skrov med liknande egenskaper vid hög fart så tar det mer kraft ju snabbare båten ska kunna gå så att öka från 35 till 40 kräver ganska mycket mer pulver i maskin.

Visst är det bra att ha lite extra kapacitet att ta till om man behöver hem snabbt men för bara några år sedan var 30 knop en hög fart för bo-bara båtar. 

Jag vet faktiskt väldigt få som gillar att ligga och köra i den farten med familjen ombord. Det låter mycket och det hoppar och dunkar i skrovet. Ganska obekvämt tycker de allra flesta.

Är man sedan inte van att vara på sjön kan detta tyckas läskigt.

Det är en sak att provköra hos en handlare i en lugn vik och känna vinddraget och kraften i båten men när man kommer ut på lite gropigare vatten blir det en annan.

 

När det gäller utombordare jämfört med inombordare så är det två saker man främst ska tänka på.

Inombordare innebär att motorns tyngd kommer längre fram i båten vilket oftast innebär att gången blir lugnare.

En utombordare är oftast billigare /hk och lättare att byta när den har gjort sitt men är mer stöldbegärlig. Detta kanske inte är någon större fråga för er dock eftersom ni ska handla nytt och ha båten på marina (som oftast har bevakning och ibland tar självrisken vid stöld).

 

Alla båtar är kompromisser. Lär er att hitta vad som är mest betydelsefullt för just er. Och ett bra sätt är att, så här som ni gjort, ställa frågor på ett forum.

 

Lycka till!

Tack för ett bra tips. Jag tror inte vi kommer ligga och toppa +40 knop särskilt ofta och är mer ute efter en något högre marschfart ca 27-30 knop. Kan vara skönt när hemlängtan smyger sig på. En båt/skrov som är byggd för att kunna gå lite fortare bör klara lite grövre sjö tänker vi också, just beträffande skrovform. Kanske är fel tänkt? Men just därför tänkte vi att en lite snabbare båt skulle passa oss fint. Känner du till någon båt/modell som funkar för vårt behov?

 

Redigerad av Namn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en snabbkoll på Axopar och Grandezza.

Axopar väger 1940 kg utan motor och merparten av detta ligger säkert ganska långt akterut eftersom hytten är placerad långt bak och sedan kommer motorn allra längst bak.

Grandezzan väger 3100, förmodligen med en VP D4-260 motor, som gissningsvis ligger 1,0-1,5 meter från aktern. Detta faktum gör att Grandezzan har förutsättningar att gå tryggare i sjön.

Axoparen ser ut att ha ett avancerat skrov som säkert gör den bra i sjön i lugnare väder. De lägen när man inte kan köra båten i planingsfart pga vågorna talar allt för att Grandezzan klarar det bättre. Det inträffar oftare än man tror att man inte kan köra i planingsfart är min erfarenhet - och då har jag ägt eller kört säkert 20 båtar i den storleksklassen.

 

Det är ju dock helt olika båtar. Axoparen har en hytt så man kan stänga om sig och som även omfattar styrplatsen. Grandezzan är öppen men har möjligen en dörr att stänga om sovutrymmet. Syns inte riktigt på bilderna.

Jag är ju nördig på hytt-modellerna då det är betydligt lättare att hålla varmt och torrt i en hyttbåt än i en öppen där man bara stänger till med kapell.

 

Så, fundera på vad ni värdesätter i form av funktion, utrymme, stabilitet etc innan ni börjar prata om toppfart. Det är en härlig resa att komma igenom sina prioriteringar! (Been there - done that. Tog mig åtta år och fyra olika båtar, men andra kan ju vara snabbare.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Namn säger:

Både Grandezza 28:an och Flipper 880 springer över 1,8 milj med Landström, värmare, ankarspel, bogpropeller och lite ljud. Aquador 27:an toppar 33 knop med det ända motoralternativet de erbjuder vilket är för lite kan jag tycka.

Vet du vad en Bavaria 29/30 kostar med lite utrustning? Hittar inga priser på nätet.

Axoparen får jag allt under 1,6 milj och fart över 40 knop. Den ligger verkligen bra i pris!

Vet du vart man kan åka och titta på en Axopar 28 i Stockholm? Vi kommer tyvärr vara bortresta nu när båtmässan är i Stockholm.

Jag vet inte vad Bavaria kostar i dagens pris. Mailar man Bavariasverige så skickar de prislista på mailen direkt. Vi beställde ny ganska fullutrustad (mer än de flesta i Sverige) med en D4 300 år 2012. Gick på ca 1,4 milj men med en eurokurs på 8,90. Gissar på 1,6-1,7 för en bra utrustad båt kanske...

 

Axopar har de på Nimbusstockholm på Lidingö. Verkar finnas en del båtar inne nu http://nimbusstockholm.se/vid-bryggan/

 

Allt är ju individuellt men för oss som mest åker transportsträckor med ungarna och marschar ca 25 knop så är toppfarten inte så viktig. Men är det snabba dagsturer från Sthlms innerstad och krav på 40 knop som prioriteras då är det nog Axopar som gäller.

 

Finns iaf ett ex av Nimbus nya DC som passar in i budgeten. Kanske kan vara intressant http://nimbusstockholm.se/bat/nimbus-weekender-9-mercury-300-verado-xl-2/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Kane säger:

Och by the way om du bor i närheten av Sthlm startar båtmässan i Älvsjö på lördag.


Även för de som bor långt bort - som jag - startar båtmässan i Älvsjö på Lördag. ;)

Om man inte vet speciellt mycket om båtar, är det ju bra att kunna titta på ett stort antal i verkligheten. Kostnaden för mässbesöket kan ju räknas somen del av inköpskostnaderna.

 

http://www.alltforsjon.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Thallatha säger:


Även för de som bor långt bort - som jag - startar båtmässan i Älvsjö på Lördag. ;)

Om man inte vet speciellt mycket om båtar, är det ju bra att kunna titta på ett stort antal i verkligheten. Kostnaden för mässbesöket kan ju räknas somen del av inköpskostnaderna.

 

http://www.alltforsjon.se

Förlåt, det var inte meningen att utesluta alla långväga resenärer till ett besök i huvudstaden......:huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om modellen riktigt matchar din behovsbild men Jeanneau Merry Fisher kan vara värt att kika på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Namn säger:

... Känner du till någon båt/modell som funkar för vårt behov?

 

Nordstar 26 skulle kanske vara något?

Eller Sargo (fd Minor)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en segelbåt! :D

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...