Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Mikael79

Kylning plattvärmeväxlare V8

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Gelis säger:

Behövs ingen extra vx till vvb:n, den kopplas direkt på motorns kylvatten.

Ja men vill man koppla in dieselvärmare och annan värme så behövs extra kretsen. Ska man bara ha dieselvärmaren för att värma varmvatten så är nog en gasolvärmare smartare.

Vattenburen värme är lite mer komplicerat än luftvärme men det blir en mycket mer behaglig och tyst värme. Går att ordna ganska enkelt med PC-fläktar och fläktkonvektorer. Sök på forumet efter vattenburen värme

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är lite dokumentation från en seglare som gjort värmarinstallationer i ett par båtar.

Han gjorde en installation i PimPim som dokumenterats här.

http://sywhitestar.se/PimPim/Docs/Heater in Bavaria 36.pdf

Sedan bytte han båt och gjorde en ny installation i White Star så det finns nog en hel del erfarenhet från den tidigare som tagits med i denna installationen.

http://sywhitestar.se/projektproject/inredninginterior/varmesystemheating/

Han verkar vara en riktig båtpulare och det finns en del annan småttochgott att hitta i hans dokumentation:

http://sywhitestar.se/projektproject/

Ska du ha vattenvärmare till både varmvatten och uppvärmning av båten så kan du nog använda ovanstående erfarenheter.

Ska du bara ha värmaren för att värma upp varmvattenberedaren så kan du göra en enklare installation utan värmeväxlare. Jag har en liten dieselvärmare inkopplad för att fixa enbart varmvatten. Jag kopplade motorn till vv-beredaren. På slangarna mellan motor o vv-beredare satte jag ett par T-kopplingar och drog slangar till värmaren. Värmaren är inkopplad för att pumpa sitt uppvärmda vatten "baklänges" genom vv-beredaren. Sedan har jag satt en backventil vid värmaren så motorns kylvatten inte kan gå bakvägen genom värmaren utan tvingas ta vägen genom vv-berdaren. På det viset slipper jag både värmeväxlare och extra expansionskärl. Allt körs på motorn färskvattensystem. Efter ett par dagars stillaliggande så kör jag värmaren 30-45 minuter och sedan har jag en hel beredare (40 liter) med varmvatten igen

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var jättebra tipps med bilder och allt.

Det är något sådant jag kommer att gå på då vi har ett litet barn och gillar att ligga i naturhamnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Mikael79 säger:

Det var jättebra tipps med bilder och allt.

Jag inspirerades också av detta och kommer att bygga ett liknande system. Jämfört med ett konventionellt system med vanliga konvektorer tror jag det detta blir enklare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...