Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
RBJ

Köpfunderingar Atol 560 med spricka i aktern?

Rekommendera Poster

Hej!

Har lagt bud på en Atol 560 som jag avser att köpa, dock visar en av bilderna på båten en större spricka i plattan i akterspegeln.. 

min fråga till er bättre vetande, hur allvarligt är detta?

För information hänger det en Evinrude  E-tec 90 hk där bak. Både båt och motor ca 12 år gamla.

Tack på förhand!

3495C9EB-C2D1-4E3C-9EC9-ED98F7A93FDF.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plattan ser ut att bara vara en distans och om den är ditsmetad med samma finess med vilken båten är målad, dvs vad jag tror är kopparfärg på aluminum, har den nog helt enkelt spruckit utan att det har något att göra med skrovet. Jag ser iaf ingen spricka i akterspegeln på bilden.

Motorn är ju lätt att hänga av, sedan kan du tillverka en ny distans som du bäst passar in i hela "nedsänkningen". Tjockleken på nuvarande platta verkar rimlig, gör du en lika tjock av aluminum, saltvattenbeständig, som du limmar med typ ms polymer eller liknande på den grundligt rengjorda akterspegeln så kommer det att bli starkt så in i helv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skulle en bredare platta / distans tillföra?

Vad för typ av bottenfärg kan inte jag avgöra från ett foto, om inte burken som färgen levererades i är med på bilden.

:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror med att det enbart är "distansen" som är sprucken men vet inte med 100% säkerhet. Jag antar att det blir till att hänga av motorn och kolla bakom plattan för säkerhets skull.

Om så är fallet blir det till att tillverka en ny platta då förhoppningsvis!

Bottenfärgen har jag ingen koll på mer än att det är en östersjöfärg. Min tanke är att ta bort färgen helt och hållet och bara köra epoxygrundfärg då jag primärt kommer använda båten till insjöar och ha båten på trailer större tiden av året. Men det blir en ny tråd om det :)

Mer inputs och råd?

2 timmar sedan, firefish säger:

Plattan ser ut att bara vara en distans och om den är ditsmetad med samma finess med vilken båten är målad, dvs vad jag tror är kopparfärg på aluminum, har den nog helt enkelt spruckit utan att det har något att göra med skrovet. Jag ser iaf ingen spricka i akterspegeln på bilden.

Motorn är ju lätt att hänga av, sedan kan du tillverka en ny distans som du bäst passar in i hela "nedsänkningen". Tjockleken på nuvarande platta verkar rimlig, gör du en lika tjock av aluminum, saltvattenbeständig, som du limmar med typ ms polymer eller liknande på den grundligt rengjorda akterspegeln så kommer det att bli starkt så in i helv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RBJ,

hej och välkommen till MG, såg först nu att det var ditt första inlägg.

:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, firefish säger:

dvs vad jag tror är kopparfärg på aluminum, 

Menar du att båten är av aluminium - trodde det var en båt av glasfiberlaminat - dvs "plastbåt!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Thallatha säger:

Menar du att båten är av aluminium - trodde det var en båt av glasfiberlaminat - dvs "plastbåt!?

Det är väl motorfästet firefish menar.

Antar jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, menade motorfästet. 

Jag kan inte veta om färgen innehåller koppar men nyansen och hur den ”torkar” på land är misstänkt lik Biltemas bottefärg - därav min gissning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt, båten är gjord av plast. En polsk plastbalja är det.

Sen vet jag inte vad motorplattan är gjord av men antagligen av plast även där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt att det kan spricka så, om det är en aluminiumplåt. Den är väl ca 8 mm - med ett taskigt ögonmått.

Eller är det nån gjuten historia!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Thallatha säger:

Konstigt att det kan spricka så, om det är en aluminiumplåt. Den är väl ca 8 mm - med ett taskigt ögonmått.

Eller är det nån gjuten historia!?

Vad är det som säger att det är en aluminiumplåt? brukar det vara det i dessa motorplattor?

Det jag är orolig för är ju om själva akterspegeln även drabbats av sprickan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, RBJ säger:

Vad är det som säger att det är en aluminiumplåt? brukar det vara det i dessa motorplattor?

Det jag är orolig för är ju om själva akterspegeln även drabbats av sprickan.

Omöjligt att svara på vad för slags material det är i "plattan" det varierar från olika metaller, plast eller trä.

Att sprickan skulle fortsätta in i akterspegeln förefaller ganska otroligt.

Dock är den ju ett argument för att pruta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...