Georg_Ohm 4 833 Postad 28 Februari , 2018 Jag har ju en Garmin AIS 300, tror jag den heter, den har in- och utgång för antenn, alltså inbyggd splitter. Problemet är att den inte funkar... inte ens lysdioderna lyser, spänning fram till plinten på kretskortet, sedan jag inte orkat felsöka närmare, skickar den nog på reparation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
acateon 9 Postad 28 Februari , 2018 17 timmar sedan, ChristerN säger: Efter att nu under några dagar läst denna tråd har jag själv börjat fundera på en sändande apparat. Några funderingar. Man vill ju ha lätt tillgång till apparaten för att kunna lägga in destinationer och så men även kunna stänga av sändningen. Jag är dock lite allergisk mot en massa synliga prylar så jag skulle vilja montera den undanskymt. Hur funkar det? Kan man styra aisen via plottern? Dvs sätta på och av sändning enkelt och även enkelt kunna lägga in destinationer. Jag föredrar nmea2k alla dar i veckan så det skulle den behöva ha. Känns som om det är mer framtidssäkert. Sen vore det kanske bra om den hade egen GPS. Funderar vidare. Inbyggd wi-fi kanske vore smutt? Kanske löser det frågan om avstängning och destination etc? Och funkar det inte den vägen så får iaf navigatören möjlighet att via egen enhet kolla omgivande fartyg. Så här blir det ofta för mig. Någon kommer med en bra idé och sen spinner jag vidare och tänker "tänk om ...". Får nog mogna under sommaren så det blir ett projekt för nästa vinter - om jag inte springer på något perfekt på mässan. Har dålig koll på marknaden men vet att TrueHeadings AIS:er har modeller med inbyggt Wifi och NMEA2000. Finns även silentknapp för att stänga av sändning. Sändningen kan även dras till en separat knapp om man vill gömma lådan. Är vanlig contact closure... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 523 Postad 28 Februari , 2018 Tack för feedback och lite svar. Och förlåt om jag stjäl tråden lite. Nu var mina frågor inte riktigt om vilka produkter som har vad utan mer hur jag sätter ihop min kravlista (önskelista). Jag tänker mig tex en wi-fi funktion som är en brygga mellan NMEA2k och trådlösa enheter. Inbyggd antenn eller splitter eller separata antenner har väl diskuterats tidigare i tråden så det tog jag inte upp. Vad finns det mer att tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Februari , 2018 7 timmar sedan, BboatB säger: Aiser är ofta smarta med uppdateringsfrekvens beroende på fart, så ligger man still bör det bli lite mindre förbrukning även om den är påslagen. Class B är inte så smarta men strömförbrukningen är oftast mycket låg, min med display brukar ta drygt 0,2A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 28 Februari , 2018 The AISWatchMate 850, WatchMate Vision, XB-6000 and XB-8000 are Class B devices so it will send position reports every 30 seconds when you are moving faster than 2 knots, otherwise it drops back to every 3 minutes. Other information such as your vessel's name, size and type, is sent every 6 minutes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Februari , 2018 Class A sänder oftare om farten är högre. Men sändningarna tar väldigt lite ström. GPS, mottagare och "datorn" tar avsevärt mer ström. I mitt fall, även displayen, men den kan man släcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 28 Februari , 2018 Jag vet inte om det stämmer men det påstås att Yrkessjöfarten ibland filtrerar bort sändande AIS-er från fritidsbåtar för att det skulle bli alldeles för mycket info på deras skärmar annars. Jag tänker mig alltså en passagerarfärja Viking line i farleden genom Stockholms skärgård en söndagseftermiddag med massor av små AIS-båtar överallt. Då kanske man tror sig vara trygg och observerad där i sin lilla fritidsbåt men det stora fartyget har bara bestämt sig för att se viss trafik. Vet som sagt inte om det stämmer men om det är så behöver man i så fall vara medveten om att man kanske inte alltid syns och agera utifrån detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 28 Februari , 2018 10 timmar sedan, BboatB säger: Jag jobbar som sjöbefäl och jag kan säga att om det är ngt som underlättar för oss är när fritidsbåtarna har Ais. Tack! Sådan information är guld värd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 28 Februari , 2018 2 timmar sedan, Mambo säger: Jag vet inte om det stämmer men det påstås att Yrkessjöfarten ibland filtrerar bort sändande AIS-er från fritidsbåtar för att det skulle bli alldeles för mycket info på deras skärmar annars. Jag tänker mig alltså en passagerarfärja Viking line i farleden genom Stockholms skärgård en söndagseftermiddag med massor av små AIS-båtar överallt. Då kanske man tror sig vara trygg och observerad där i sin lilla fritidsbåt men det stora fartyget har bara bestämt sig för att se viss trafik. Vet som sagt inte om det stämmer men om det är så behöver man i så fall vara medveten om att man kanske inte alltid syns och agera utifrån detta. Du kan väl sätta filter så endast ser de fartyg som är inom en viss radie eller kommer att kunna kollidera med dig? Möjligen att du endast reducerar de ofarliga till små minimål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 28 Februari , 2018 3 timmar sedan, bhemac säger: Class A sänder oftare om farten är högre. Men sändningarna tar väldigt lite ström. GPS, mottagare och "datorn" tar avsevärt mer ström. I mitt fall, även displayen, men den kan man släcka. 3 timmar sedan, bhemac säger: Class B är inte så smarta men strömförbrukningen är oftast mycket låg, min med display brukar ta drygt 0,2A. En icke försumbar skillnad mellan Class A o Class B är prislappen.... Class A är avsevärt dyrare. Det har även beslutats om en utvecklad AIS-standard för fritidsbåtar. Den är fartkännande så vid hög fart uppdaterar den positionen oftare än Class B. Segelbåts/deplacementbåtar går inte fort nog (oftast inte) för att få den tätare positionsangivningen men för snabba motorbåtar kan den nya standarden övervägas. Jag vet inte om det kommit ut produkter på marknaden ännu med denna nya standard för den är "rätt färsk". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 28 Februari , 2018 7 timmar sedan, ChristerN säger: Nu var mina frågor inte riktigt om vilka produkter som har vad utan mer hur jag sätter ihop min kravlista (önskelista). Jag tänker mig tex en wi-fi funktion som är en brygga mellan NMEA2k och trådlösa enheter. Inser inte riktigt vad du är ute efter, men om du vill att din AIS ska bli en brygga och skicka ut all NMEA-2k information via WiFi så kan du nog glömma det. Då får du leta upp en annan pryl. Vad AISen gör är att skicka ut sina egna AIS-data till både NMEA-nätet och till WiFi-nätet. Vad gäller att slå av sändning är det på alla AISer jag sett bara en enkel strömbrytare som behövs. Det är två ledningar som behöver kopplas ihop för att tysta den. 2 timmar sedan, Lintott säger: Det har även beslutats om en utvecklad AIS-standard för fritidsbåtar. Den är fartkännande så vid hög fart uppdaterar den positionen oftare än Class B. Segelbåts/deplacementbåtar går inte fort nog (oftast inte) för att få den tätare positionsangivningen men för snabba motorbåtar kan den nya standarden övervägas. Jag vet inte om det kommit ut produkter på marknaden ännu med denna nya standard för den är "rätt färsk". Jag antar att du syftar på klass B SOTDMA. Det finns i alla fall en enhet från Amec som man kan köpa idag. Men den är i alla fall just nu nästan dubbelt så dyr som vanliga AISer, drygt 11,000 kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 28 Februari , 2018 43 minuter sedan, Tomas99 säger: Inser inte riktigt vad du är ute efter, men om du vill att din AIS ska bli en brygga och skicka ut all NMEA-2k information via WiFi så kan du nog glömma det. Då får du leta upp en annan pryl. Vad AISen gör är att skicka ut sina egna AIS-data till både NMEA-nätet och till WiFi-nätet. Här kan du få det. https://www2.vespermarine.com/xb8000-ais-transponder#features Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Februari , 2018 2 timmar sedan, Skoter säger: Här kan du få det. https://www2.vespermarine.com/xb8000-ais-transponder#features Coolt. Jag får ut AIS på wifi med min iMux. På paddan får jag in AIS i iSailor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Februari , 2018 9 timmar sedan, Mambo säger: Jag vet inte om det stämmer men det påstås att Yrkessjöfarten ibland filtrerar bort sändande AIS-er från fritidsbåtar för att det skulle bli alldeles för mycket info på deras skärmar annars. Det skulle vara ett allvarligt brott:'' "Regel 5 – Utkik Varje fartyg skall ständigt hålla noggrann utkik såväl med syn och hörsel som med alla andra tillgängliga och under rådande förhållanden och omständigheter användbara medel..." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 2 Mars , 2018 På 2018-02-28 på 12:24, Mambo säger: Jag vet inte om det stämmer men det påstås att Yrkessjöfarten ibland filtrerar bort sändande AIS-er från fritidsbåtar för att det skulle bli alldeles för mycket info på deras skärmar annars. Jag tänker mig alltså en passagerarfärja Viking line i farleden genom Stockholms skärgård en söndagseftermiddag med massor av små AIS-båtar överallt. Då kanske man tror sig vara trygg och observerad där i sin lilla fritidsbåt men det stora fartyget har bara bestämt sig för att se viss trafik. Vet som sagt inte om det stämmer men om det är så behöver man i så fall vara medveten om att man kanske inte alltid syns och agera utifrån detta. Jag jobbade extra som styrman på en finlandsbåt för 4 år sedan. Vi hade ens det möjligheten på vårat system (SAM-Electronics). Notera att alla "större yrkesfartyg" har IB-System. Jag kan ju inte svara för alla system men jag har inte ens sett den funktion på de systmet. Däremot använda vi aldrig AIS:en för collision avoidance. Däremot är det mycket trevligt när fritidssjöfarten har AIS transponder när man är ute på östersjön. Vi kan se alla AIS mål i radarn vilket gör det väldigt enkelt att identifiera eko:rna på skärmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 2 Mars , 2018 Jag vet att ex lotsar har haft möjligheten att filtrera bort aismål på sin ecdis de tar ombord, iallafall bogserbåtar, då dessa gav kollisonslarm konstant eftersom de jobbar så pass nära fartygen. Kan tänka mig att även detta ev kan tillämpas i vatten med mkt fritidsbåtar men vet ej med säkerhet om funktionen bara gäller bogserbåtar el man helt enkelt kan välja vad man vill visa i radar/ecdis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 3 Mars , 2018 Det behöver ju inte vara något dåligt att kunna filtrera bort "ofarliga båtar" för att lättare se de skepp som kan orsaka en katastrof. Går det inte så går det inte, men det borde vara en bra funktion. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Mars , 2018 2 timmar sedan, Mackey säger: Det behöver ju inte vara något dåligt att kunna filtrera bort "ofarliga båtar" för att lättare se de skepp som kan orsaka en katastrof. Typ som en kikare där man inte ser roddbåtar under 5 m? Tyvärr gäller ändå Regel 5. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 3 Mars , 2018 Jag är av åsikten att man skall underlätta så långt möjligt för andra att se en men samtidigt utgå ifrån att de inte säkert har möjlighet att undvika mig. Stora båtar tar lång tid att bromsa eller svänga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 3 Mars , 2018 Jag oroar mig mest för att allt fler navigerar med näsan i plottern och räknar med att AIS, Radar, Ekolod mm ska sköta jobbet. -Full fart, 40kts va fan, plottern sa ju att det var fritt fram. I ett tidigare liv var jag inblandad i en del sjöräddning, på den tiden hade folk som hade råd DECCA och liknande nymodigheter. De kunde sällan förstå vad som var fel på utrustningen, när vi hämtade dem mitt uppe på ett skär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 Mars , 2018 Deccan kunde i bästa fall ge positionen på Västkusten i en elips på 8 x 25 meter. Citat http://lasselundell.se/decca.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 4 Mars , 2018 18 timmar sedan, bhemac säger: Typ som en kikare där man inte ser roddbåtar under 5 m? Tyvärr gäller ändå Regel 5. Mer som en kikare som ser skogen trots alla träden eller en kikare som bara ser fartyg som inte kommer att väja. OM man läser hela Regel 5 Varje fartyg skall ständigt hålla noggrann utkik såväl med syn och hörsel som med alla andra tillgängliga och under rådande förhållanden och omständigheter användbara medel, så att en fullständig bedömning av situationen och risken för kollision kan göras. För att göra en fullständig bedömning av situationen måste det ju vara till stor hjälp att tillfälligt kunna filtrera bort allt ovidkommande (fritidsbåtar) för att se sådant som är viktigare/farligare. Kanske kan man jämföra med en flygledare som ser alla fåglar som om det är flygplan. Det är ju bra att flygplan inte krockar med fåglar, men det är ännu bättre om flygplan inte krockar med varandra. Men om det inte är möjligt att filtrera bort fritidsbåtar så är det ju egentligen inget att diskutera. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 4 Mars , 2018 Om det går att filtrera bort vissa mål helt har man ju helt tagit bort syftet med AIS. Sedan är det ju en annan sak att välja bort varningen som ett mål kan ge upphov till. Jag har Garmin AIS600 i en båt (klass B ) och där kan man justera vilket avstånd till ett hot som ska trigga en varning (kan också stängas av helt). Gissar att finare system kan mycket mer, exempelvis markera ett mmsi som ”säkert” (som exemplet med bogserbåten med mera). Kolla på Seapilots app där man kan skriva in eget mmsi för att slippa bli varnad om att man håller på att bli överkörd av sig själv, lite av samma tänk. (Dock bara internet-AIS eller vad de kallar det.) Generellt sett är det viktigt att kunna stänga av (mute) varningar om fel eller hot som man exempelvis anser vara ofarliga eller falska. Detta för att man inte ska vänja sig vid en varning som något normalt och sedan inte reagera när varningen är sann. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Mars , 2018 46 minuter sedan, Mackey säger: För att göra en fullständig bedömning av situationen måste det ju vara till stor hjälp att tillfälligt kunna filtrera bort allt ovidkommande (fritidsbåtar) för att se sådant som är viktigare/farligare. Filtrera bort "Untermenschen" alltså? Svårt att hitta stöd för det i lagen. För att göra en fullständig bedömning krävs ju även utkik och radar. Ska man vrida ner gainen på radarn också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 4 Mars , 2018 2 minuter sedan, bhemac säger: ... Ska man vrida ner gainen på radarn också? Jag är inte radarutbildad, men är det så att man kan ha nytta av att sänka ekoförstärkningen tillfälligt för att bedöma situationen bättre så är det ju ett hjälpmedel att göra så. Då bör detta användas. Jag har inte menat att man kontinuerligt ska filtrera bort fritidsbåtar utan att man borde kunna göra det tillfälligt för att lättare hitta större (farligare) fartyg. Om man vil skoja bort resonemanget om att det kan vara till hjälp att inte alltid se allt kan man ju ha en utkik med dålig syn också. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Mars , 2018 16 minuter sedan, Mackey säger: kan man ju ha en utkik med dålig syn också Också lagbrott, se kommentarerna till Regel 5 "Med noggrann utkik menas bland annat att endast den person får tjänstgöra som utkik, som har till- räcklig syn- och hörselförmåga enligt gällande kungörelse om läkarintyg för sjöfolk och som instru- erats om utkikstjänsten" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 4 Mars , 2018 (redigerade) 2 timmar sedan, Mackey säger: Om man vil skoja bort resonemanget om att det kan vara till hjälp att inte alltid se allt kan man ju ha en utkik med dålig syn också. 1 timme sedan, bhemac säger: Också lagbrott, se kommentarerna till Regel 5 "Med noggrann utkik menas bland annat att endast den person får tjänstgöra som utkik, som har till- räcklig syn- och hörselförmåga enligt gällande kungörelse om läkarintyg för sjöfolk och som instru- erats om utkikstjänsten" Du missade att få med smileyn och du vill kanske skoja bort möjligheten att använda alla hjälpmedel på bästa sätt. Jag har mycket svårt att se att det kan vara ett lagbrott att skaffa sig så bra och tydlig information som möjligt. Vi tror olika helt enkelt och det är okej för mig. Tillägg: Kanske beror detta på vad man menar med tillfälligt filtrera bort fritidsbåtar. För mig är tillfälligt i det här fallet kanske 30 sekunder, ungefär lika länge som man kanske tittar åt styrbord istället för åt babord. Mackey Redigerad 4 Mars , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 4 Mars , 2018 (redigerade) Hej allihopa! Ni kanske inte minns mig, men det var jag som startade denna tråden. Jag har bestämt mig, jag sänder in min trasiga AIS-mottagare till reparation, om det inte går att reparera den, eller är olönsamt så kanske jag köper en annan, eller förlitar mig på AIS-funktionen på SeaPilot. Tack för många intressanta synpunkter. Redigerad 4 Mars , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser