Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
OmarKNeusser

Dirk för H-båt - behövs?

Rekommendera Poster

Hejsan,

Min H-båt har ingen dirk.

När jag ska reva, åker bomen nästan in i vattnet. Ändå har jag aldrig hört från någon H-båt med en dirk?!

Det här var för att underlätta revningen. 

Någon som har en uppfattning?

/
med vänliga hälsningar, 
Omar K Neusser
FBK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Går det inte att montera en dirk?

Ett block i masttoppen och en lina ner utanpå masten till en skotråtta är allt som behövs.

En variant jag sett är att man låter bommen hänga i lazy-jacks.

Har seglet travare så kan ju det vara ett alternativ för att få väldigt lätt segelhalning samtidigt. Dessutom enkelt och billigt.

En rodkick blir ju betydligt dyrare men är också ett bra alternativ eller en boomstrut.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Mackey säger:

Hej och välkommen!

Går det inte att montera en dirk?

Ett block i masttoppen och en lina ner utanpå masten till en skotråtta är allt som behövs.

Har seglet travare så kan ju det vara ett alternativ för att få väldigt lätt segelhalning samtidigt. Dessutom enkelt och billigt.

En rodkick blir ju betydligt dyrare men är också ett bra alternativ eller en boomstrut.

Mackey

Jag gjorde så på min båt. 

När det blåste lät det som om det var ett brandalarm, så jag rekommenderar att dra dirken invändigt även om det är mer arbete. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, Peter_K säger:

Jag gjorde så på min båt. 

När det blåste lät det som om det var ett brandalarm, så jag rekommenderar att dra dirken invändigt även om det är mer arbete. 

Jo så kan det nog bli, det blir ju en hel del störande "nattljud" av fallen om man inte lägger dem runt spridarna.

Om det inte går att dra den invändigt kan man spänna ut linan från masten ut mot ett vant för att slippa ljudet.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Mackey säger:

Jo så kan det nog bli, det blir ju en hel del störande "nattljud" av fallen om man inte lägger dem runt spridarna.

Om det inte går att dra den invändigt kan man spänna ut linan från masten ut mot ett vant för att slippa ljudet.

Mackey

Jo, det funkar jättebra i hamn, men har man en dirklina utanpå masten kommer den att slå även när båten används, och då vill man ju inte ha linan utanpå en spridare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Peter_K säger:

Jo, det funkar jättebra i hamn, men har man en dirklina utanpå masten kommer den att slå även när båten används, och då vill man ju inte ha linan utanpå en spridare. 

Det var inte utanpå spridaren jag menade, utan som jag skrev i andra stycket.

Spänn ut linan lite från masten ut mot ett vant med ett gummisnöre eller något annat.

Funkar bra!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Mackey säger:

Det var inte utanpå spridaren jag menade, utan som jag skrev i andra stycket.

Spänn ut linan lite från masten ut mot ett vant med ett gummisnöre eller något annat.

Funkar bra!

Mackey

Alltså - det funkar i hamn. 

Men inte när båten används. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 hours ago, Mackey said:

Intressant!

Har faktiskt lazy-jacks, men aldrig testat för revning :-)

Annars - det här låter lovande:

>Ett block i masttoppen och en lina ner utanpå masten till en skotråtta är allt som behövs.

För att rädda nattsömnen får man väl dra dirkfallet bort från masten ~

Tack för alla förslag,

Så här dags är det omöjligt att avgöra vilket som blir bäst, men snart är det dags…

/
hälsningar, 
Omar K Neusser

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, delta160 said:

Det är väldigt trevligt att slippa dirk! 

/HW

Vad tycker du är besvärligt med en dirk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under mina 25 (+) år med olika H-båtar har jag aldrig behövt någon dirk. Inte heller har jag revat oavsett hur hårt det har blåst. Istället släpper man ner travaren i lä och låter storen fladdra lite om det behövs. När man tar ner seglet hamnar bommen lite snett ner på skarndäck.

Våra Storsegel hade replik och fick tas ner genom luckan tills vi hann rulla och stuva undan.

Bifogar en bild på skotbalksarrangemang för H-båt...

skotbalk.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Peter_K säger:

Jo men Peter...när du seglar är du öppe på däck å då gör det väl inget? Slacka dirken så det blåser ut från masten. Eller har du folk nere som sover på dan medan du seglar?

Alla mina fall går utanpå masten å det har inte stört nån hittills. Det som stör hustru när hon är under däck när man slår å bommen drar över å genunan fladdrar å smäller. Gitarrlåda.

Ang dirk för övrigt. Jag gör så här. Sätter dirken på knapen på vanlig vis men har ett par dm slack från det läget jag vill bommen skall vara. Sedan lindar jag upp haländan på knapen ett per tre varv när jag skall dirka upp bommen. Jätte enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst ja....glömde.....

I hamn om det lever rövare från fallen krokar jag bara ihop dem med ett gummisnöre å spänner ut mot toppvantet. That's it.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Peter_K säger:

Vad är det för problem att hålla dirken borta från masten med ett (gummi)snöre när man seglar?

Så länge dirken inte används så vill man ju bara att den inte ska slå mot masten.

Sedan i hamn så är det bara att spänna upp (gummis)snöret lagom hårt så at bommen hänger där den ska och dirken inte slår mot masten.

Pratar vi förbi varandra på något vis?

Jo, det gör vi nog. Kolade en bild på H-båt.

Det är klart att det är dumt att ha ett gummisnöre i vägen när man ska gå fram på fördäck.

Kan man kanske sätta snöret högt upp eller räcker det att göra som Ruskpricken skriver, ha dirken slapp så låter det inte.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Ruskpricken säger:

Jo men Peter...när du seglar är du öppe på däck å då gör det väl inget? Slacka dirken så det blåser ut från masten. Eller har du folk nere som sover på dan medan du seglar?

Alla mina fall går utanpå masten å det har inte stört nån hittills. Det som stör hustru när hon är under däck när man slår å bommen drar över å genunan fladdrar å smäller. Gitarrlåda.

Ang dirk för övrigt. Jag gör så här. Sätter dirken på knapen på vanlig vis men har ett par dm slack från det läget jag vill bommen skall vara. Sedan lindar jag upp haländan på knapen ett per tre varv när jag skall dirka upp bommen. Jätte enkelt.

Jo men... när jag går för motor men har seglet redo..? Har lyssnat på brandlarms-dirken genom hela passagen vid Dalarö några gånger, innan jag gjorde om det och drog den invändigt. 

Läxa - gör saker ordentligt från början så slipper man göra de två gånger :-)

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...