Gå till innehåll
tisdag 08 april 2025
Rolle85

Drevspray?

Rekommendera Poster

Jag har tröttnat på havstulpaner på motorfästet osv på min utombordare. Finns de nån riktigt bra drevspray i svart som håller borta tulpanerna !?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lion Protect Nano Prop & Drive.

Ska kleta på detta på mitt drev till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det är spray. Rengör först sen spruta på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LionProtect Prop och Drive sealing är en optimal behandling av propeller, drev och axlar under vattenlinjen. Medlet bildar en tunn transparent film som motverkar alla typer av biologisk tillväxt. Innehåller inte koppar eller andra giftiga ämnen.

Redigerad av Alicia1
text

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alicia1 säger:

LionProtect Prop och Drive sealing är en optimal behandling av propeller, drev och axlar under vattenlinjen. Medlet bildar en tunn transparent film som motverkar alla typer av biologisk tillväxt. Innehåller inte koppar eller andra giftiga ämnen.

Kanske skulle funka på skrovet åxå?

...nåt för "dagskostnad-tråden"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, Rolle85 säger:

Jag har tröttnat på havstulpaner på motorfästet osv på min utombordare. Finns de nån riktigt bra drevspray i svart som håller borta tulpanerna !?

Ja, eller vilken färg som helst som man kan måla på aluminium drev eller annan metall ?

Varför måste det vara spray ? Ett otyg enligt mig. Maskera, tejpa, täcka golvet, rengöra spraymunstycket, skydda kringliggande båtar. Bara för att drev eller exempelvis motorfästen som är under vattnet ska kunna skyddas mot påväxning. Finns det ingen vanlig färg som man kan pensla på?

Redigerad av Stan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört Jotuns drevfärg, med deras vinylprimer innan. Har fungerat mycket bra mot beväxning på ostkusten, och sitter kvar bra också. Rekommenderas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här, har kört Jotun med deras vinylprimer i 6 år nu. Dyrt, men inte en enda objuden gäst utom där man missat lite. Torka bara av drevet med rikligt med aceton, sen är det bara att spraya loss.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kopparpulver ger nej-effekt på alu...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Mange249 säger:

Kopparpulver ger nej-effekt på alu...

Naj för f-n, inget kopparpulver!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Rolle85 säger:

Är blypulver bättre eller zink?

Köp en färg som är avsedd att användas som antifouling på drev. Dess innehåll är godkänt att användas och det skadar inte ditt aluminiumdrev.

(Koppar är ädlare än aluminium och "äter upp" drevet genom galvanisk korrosion.)

Bly är förbjudet att måla på båtbotten. Zinken är lite otydligare i regelverken men för några år sedan så '"uppmanades färgtillverkarna att ta bort bottenfärgen med zink från marknaden" (eftersom de under ett antal år hade gett godkännande för den så ville väl KemI inte erkänna sitt misstag och försökte rätta till det på det fega sättet istället... Men det faktiska skälet var att färgen skadade miljön.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jotun kanske funkar? Jag har använt både Hempel och Internationals drevspray men det känns som om jag lika gärna kunde använt vanlig vattenfärg för det har växt som bara den med både alger och havstulpaner. Nu gäller detta västkusten som kanske har värre med påväxt än ostkusten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har under åren provat både Hempel och International för att sedan fastna för Jotun, fungerar jättebra i Bohuslän. Använde även deras primer som grund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...