coppertail 285 Postad 24 Februari , 2018 (redigerade) Hej! Äntligen kommit igång med att rensa ur lite i elsystemet på stugpendlarbåtn. Båtn är en Flying Flipper med Yanmar LP6 (diesel) och Mercruiser Bravodrev med rostfri propeller. Hittills har det blivit en Ica-kasse med sladdar som varit inkopplade men klippta i andra änden... Har start och husbatteri frånskiljda med Skiljerelä. Men start och husbatteriets minuspoler är ihopkopplade. Borde jag inte ha husbatteriet på en separat minusskena istället? Tycker aluminiumanoderna fräts oväntat fort på drevet och vill sätta en tvåpolig huvudbrytare på startbatteriet. Tänker jag rätt? Redigerad 24 Februari , 2018 av coppertail Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Februari , 2018 10 minuter sedan, coppertail säger: Tycker aluminiumanoderna fräts oväntat fort på drevet och vill sätta en tvåpolig huvudbrytare på startbatteriet. Men om plus är bruten så ska det inte kunna någon ström alls från batteriet. Då ska även batteriernas minus kunna sitta ihop. Ingen landström? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 24 Februari , 2018 (redigerade) 23 minuter sedan, bhemac säger: Men om plus är bruten så ska det inte kunna någon ström alls från batteriet. Då ska även batteriernas minus kunna sitta ihop. Ingen landström? Nej det borde ju inte göra det. Satt ändå och grunnade på om man inte borde bryta mellan batteriminus och jord. Alltså mellan batteri och jordpunkten på motorn? Allt för att utesluta potentialskillnader mellan minus och jord. Men egentligen har jag inte en aning. 🙂 Vad jag däremot råkar ha så är det en värsting Bosch tvåpolig huvudbrytare. Edit: Nä ingen landström alls på bryggan där hon oftast ligger. Redigerad 24 Februari , 2018 av coppertail Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 26 Februari , 2018 Personligen så avskyr jag automatiska skiljerelän, jag vet inte hur många jag slitit ur som krånglat. Hederliga manuella brytare av god kvalitet är det enda system jag litar på. Mercruiserdrev är ju generellt sett av en självförbrännande karaktär, det behövs inte mycket för att drevet ska agera offeranod jämfört med Penta och då i synnerhet de gamla dreven (före DPH). Att anoder samt Mercathode-systemet är i ordning är viktigt. Drev, sköld, genomföringar och motor ska vara hopkopplade (bondade) och rätt anod(er) ska användas. Överväg att byta till alupropeller om du har korrosion på drev och sköld (anoderna ska ju gå åt, det är vad de är till för). Återigen, den legering du har i drev och sköld letar efter minsta anledning att få ombilda sig till oxid och slickar i sig syre likt en alkis i en vintunna. Den lilla potentialskillnad ett skiljerelä kan tänkas ge upphov till kan mycket väl räcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Februari , 2018 1 timme sedan, firefish säger: Den lilla potentialskillnad ett skiljerelä kan tänkas ge upphov till kan mycket väl räcka. Det förstod jag nog inte. Man kan prova och mäta mellan anod och genomföringar mm om de inte är bondade. Mellan RF-propeller och anod kan vara svårt. Spänningsskillnaden är kanske några volt men det kan räcka. Om anoderna äts upp så betyder det ju i alla fall att de gör sitt jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 26 Februari , 2018 37 minuter sedan, bhemac säger: Det förstod jag nog inte. Jag menade blott att ett skiljerelä har en krets som sitter mellan plus och minus vilket på något elektrifikonstigt vis kanske skulle kunna leda till oönskade effekter. Jag har ingen koll hur och varför men erfarenheten säger mig att allt jävelskap som kan hända också kommer att hända. Dessutom har jag också insett att elektriska prylar kan strula på de mest underliga vis och oavsett hur omöjligt ingenjören som designade komponenten säger att ett fel skulle kunna uppstå så har denne fel. Det enda som helt säkert gör båten strömlös är att plocka ur batterierna (mycket opraktiskt). Nästan helt säkert är att lossa alla polkopplingar (ganska opraktiskt) vilket gör att den, enligt min mening, bästa lösningen är manuella brytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Februari , 2018 33 minuter sedan, firefish säger: Det enda som helt säkert gör båten strömlös är att plocka ur batterierna Sant men var ligger spänningen då Om inget ansluts mellan batteri och huvudbrytare så finns det ingen ström Har man däremot tex larm eller länspump ansluten ansluten direkt till batteriet så kan det bli problem. Personligen tycker jag att huvudbrytaren ska bryta allt, utan undantag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 27 Februari , 2018 Hmm. Båten ligger i från April till November. Ofta bortåt en månad i sträck utan riktig tillsyn. Känns som att jag vill ha länspumpsautomatik. Å andra sidan är ju enda skillnaden förmodligen att batteriet är tomt när den sjunker om oturen är framme. SMS- larm är ju det jag skulle haft istället. Så ingen som tror på att bryta både batteriplus och minus skulle kunna minska risken för läckströmmar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Februari , 2018 22 minuter sedan, coppertail säger: Så ingen som tror på att bryta både batteriplus och minus skulle kunna minska risken för läckströmmar? Liten sannolikhet. Men sen kan man alltid säga att är alla kretsar brutna så kan det ju inte gå någon ström någonstans. Har du brytaren så kan du ju alltid sätta in den, den gör ju ingen skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser