Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Los_capitanos

Att gå från motorbåt till segelbåt, är det bra?

Rekommendera Poster

Hej,

Har kört motorbåt i ca 10 år. Nu börjar man närma sig långfärdsåldern och vi har bestämt oss för att byta till segelbåt.

Planen är att om ca 4-5 år dra ned till medelhavet och segla där runt 8-12 månader.

Vi vill ha en bekväm båt, mycket komfort. Den skall även vara ljus nere i salongen (gillar inte en massa teak). Storlek ca 30-33 fot tänker jag, budget ca 700.000 - 1.000.000 sek.

Vad tycker ni vi borde kolla på??

Tackar på förhand, skriv gärna ett par rader varför just den båt ni föreslår passar våra behov 😎

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förslag är att först hyra en lämplig båt några veckor, kanske med skeppare om ni inte har seglingsvana.

Då kan ni i lugn o ro studera båtlivet och hur man agerar i hamnar o bryggor och kanske också kan hitta några 'paradis' att lära känna. Det finns många charterfirmor att välja på och de säljer efterhand sina båtar, ofta till rimligt pris. Lycka till!

I Grekland finns det ofta bra och prisvärda hamnkrogar, krypavstånd hem...

PICT3072.JPG

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lars. 

Vi har gjort några seglatser där. Både Grekland samt Kroatien, så helt novisa är vi inte.

Fast då har vi varit flera familjer i båten

Ser inte själva seglingen som något problem, sen tänker vi ta några kurser innan vi drar samt träna något år här hemma.

Nu är tanken att bara jag och frugan (barnen lär komma lite då och då) skall i väg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Larsakelarsson said:

Ett förslag är att först hyra en lämplig båt några veckor, kanske med skeppare om ni inte har seglingsvana.

Då kan ni i lugn o ro studera båtlivet och hur man agerar i hamnar o bryggor och kanske också kan hitta några 'paradis' att lära känna. Det finns många charterfirmor att välja på och de säljer efterhand sina båtar, ofta till rimligt pris. Lycka till!

I Grekland finns det ofta bra och prisvärda hamnkrogar, krypavstånd hem...

PICT3072.JPG

instämmer
Det är en stor skillnad att se till att det är något du vill spendera tid innan du investerar mycket pengar i den :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner några som gjort något liknande. De har varit båtar som Maxi95, NC33, Bavaria 42, Beneteau 36CC, Hunter 45. Killen med Maxi95 seglade några år. Han önskade att han haft en större båt. De med Beneteaun tycker det fungerar utmärkt. Hunterkillen tänker aldrig sluta. Osv.

Slutsatserna jag drar är att man ska upp till 36' eller mer. Större utrymme ger mer plats för alla grejer man samlar på sig, större volym ger ett bättre klimat ombord och inte minst, man får större vattentankar. Vilket behövs.

Sen anses man fattig om man har båt under 10m vilket gör att man på en del ställen kan ligga ganska billigt.

Seglingsmässigt är inte den västra delen så kul, konstiga vindar som vrider hit och dit. I Grekland finns det massor av öar där man kan ligga för ankar men det ställer större krav på vatten och proviant.

AC är väldigt vettigt, i naturhamn kan man sova i sittbrunnen när det blir för varmt men i en marina är det skönt att kunna köra ACn.

Moderna fransyskor är byggda för ändamålet och troligen det man ska titta på. Killen med Hunter skulle ha en HR eller liknande men fastnade för Huntern som är extremt välutrustad och bekväm.

Det verkar väldigt vettigt att köpa båt i Frankrike eller Spanien. Priserna är bra, båtarna välutrustade och välskötta.

Hyra ä roftast  att kasta bort pengar.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något som jag tror är vettigt att kolla på är stuvutrymmen. Många båtar är byggda för just chartering garderoben passar för en vecka eller två är man borta i flera år blir det ju annat. Likaså planering av sittbrunnen kommer man förbi ratten I hamn (gör man på alla men ilskan över den efter ett par månader) ? Klarar jag slå ensammen I tuffare väder? Vill ju inte väcka den som sover för en sådan sak vid överfarten. Kul äventyr iallafall :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En god vän köpte en Delphia 37 för två år sedan för 600’. Inredningen i den går i ek och är mycket ljus och trevlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker Hanse 355 verkar vara en trevlig båt i ditt segment. Alternativt en Beneteau Oceanis.

Efter en snabb sökning på Blocket hittade jag en Moody 38cc som verkar vara en bekväm seglare och bra utrustad. Kanske lite mörk invändigt för din smak. https://www.blocket.se/uppsala/Perfekt_bat_for_langfard_och_bekvam_semester_77694569.htm?ca=17&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som nämnts finns det många lite nyare båtar som fyller specen till vettiga pengar. Det jag skulle föreslå i det här läget är att lära er vad ni skall titta på när det gäller skick och utrustning.
Många charterbåtar skall enligt uppgift vara väldigt slitna utan att det kanske syns på ytan. Charterfirmorna är ju experter på kosmetisk rekond.
Besiktningsmän har visat sig inte vara helt att lita på. Finns någon tråd den senaste månaden om en köpt stålbåt med problem.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vi konverterade från motorbåt ( i 12år) till segelbåt i somras.

Fick sälja motorbåten i början av juli och efter det ägnade vi många helger till att titta på båtar. Vi är 2 vuxna, en tonåring och en 6 åring så vi siktade på en båt med tre kabiner. Tittade på båtar från 32-42 fot, många Bavaria 32,34,36,37 och 42 fot... Mest för prislägets skull då vi hade något lägre budget än er. Gemensamt för dessa är att dom är väldigt mörka inuti.. Och det kändes liksom inte rätt..

Tittade även på en Hanse 350, (-08 har jag för mig) mycket modernare och betydligt ljusare men den kändes trång på nått sätt.. Det saknas också en del sjömässiga detaljer, tex fanns det inget som höll fast prylarna på hyllorna i köksskåpen. Öppnar man luckan i sjögång finns risken att man får grejor över sig..

När det gäller storlek på båten gick det upp för oss ju mer vi tittade på båtar att vi skulle ha större båt än 36-37 fot.. 

Till slut hittade vi rätt och i slutet på september slog vi till, det blev en Beneteau Oceanis 393 Clipper -03.

Tog hem den sjövägen  30/9-4/10,

320 distans i ganska fint men lite väl blåsigt väder. 

Vi ångrar oss inte en sekund och den känns inte alls så stor som man kan tro.

För oss är det en lämplig båt 🙂

/ Andreas 

4D240522-5C39-40E0-873F-1EB70B230395.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segla i Medelhavet låter nog trevligare än det är. Dyrt och inte så mycket skärgård som vi är vana vid här hemma. det är svårt att hitta trevliga vikar att lägga sig i. Undantag finns, Grekiska övärlden, Kornati i forna Jugoslavient.ex. Många säger tilll mig attt ta ned båten till Italien där vi disponerar en lägenhet men varför? Jag finner  inget nära resmål och de stackars Italienarna går ut med båten på lördag, söndag och seglar ut ett par timmar och tillbaks. Till Kornati är det 10-15 timmar så det blir sällan av. men visst är det ett äventyr att gå till Medelhavet och hem eller vidare ut i Atlanten. Båtar till bra priser finns tveklöst här hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...