Tomas_Lamas 0 Postad 18 Februari , 2018 Har en Yanmar YSB12 från 1975. I somras orkade startmotorn inte alltid dra runt motorn. Fick avbryta startförsöket och börja om, den startade dock alltid. Startbatteri var nytt och jag tror elledningar är ok. Har tagit ut startmotorn men inte öppnat den för att t.ex. kolla kolen. Startmotorns beteckning är S114-194A (enligt en reservdelslista för motorn som följde med båten, står inte på startmotorn) och är oljetätad. Tänkte höra först om nån vet företag som har reservdelar och kunnande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerntRobert 4 Postad 18 Februari , 2018 (redigerade) Jag tror det kan vara ett klassiskt problem på dessa motorer. Dragström till solenoiden går genom tändningslåset. Rätt mycket ström tror jag. Blir spänningsfall där med åren. Lösningen är ett enkelt relä som du styr med tändningslåset och som drar solenoiden. Det finns en del skrivet om detta och ett enkelt schema som brukar dyka upp när man googlar. Redigerad 18 Februari , 2018 av BerntRobert Stavning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 19 Februari , 2018 5 timmar sedan, Tomas_Lamas säger: - - - Tänkte höra först om nån vet företag som har reservdelar och kunnande? Det är enklare att komma med företagstips om du talar om var i landet du håller till... Om du bor i Stockholmsområdet sä är ett tips Hanson Marin på Djurgården (Ligger vid sundet mellan Djurgården och Beckholmen) http://www.hansonmarin.se/fritidsbatar.php Han lär ha tagit hand om det mesta i Yanmarväg från Sjöbergs Motor i Länna som ju lade av för några år sedan. Johan Hanson har både kunskap och reservdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 19 Februari , 2018 Denna borde passa http://www.frejbildelar.se/startmotorer/startmotor-yanmar / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Februari , 2018 Startmotorspecialisten har nya eftermarknads-startmotorer samt vissa reservdelar. Ej oljetätad 700015 för 2295:- Oljetätad 700117 för 4395:- Tror knappast att det behövs nån ny, snarare lite renovering efter alla år. Sandpappersslipning (eller möjligen svarvning) av kolbanan samt byte av kolborstar borde räcka vad gäller själva startmotorn. Som BerntRobert påpekat blir strömstyrkan genom tändnyckelns kontakter stor utan relä. [Det blir induktiv gnistbildning i dessa kontakter varje gång strömmen bryts och med tiden sår i kontaktytorna. Vilket ger högre resistans och svagare styrström och sämre magnetfält i solenoiden som i sin tur kan skada solenoidens kontaktytor som leder den verkligt höga strömstyrkan till rotorn.] Skulle provat att helt kortvarigt "tjuvkoppla" solenoiden med en kabel direkt från batteriplus. Skulle startmotorn snurra påtagligt mycket bättre så antyder det att tändningslåsets kontakter är i dåligt skick (måste då bytas eller avlastas med relä eller startknapp). Här är två favo-animationer angående startmotorers detaljer, kolla gärna många gånger så du fattar finesserna. Youtube, mycket nöje! :-)Solenoidens drag- respektive hållspole.Hela startkretsen inklusive mekanik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2018 22 timmar sedan, BerntRobert säger: Lösningen är ett enkelt relä som du styr med tändningslåset och som drar solenoiden. Prova det. Mina VP 200x motorer har båda ett hjälprelä och VP kostar inte på något i onödan. Min startmotor krånglade men det var solenoiden som gav dålig kontakt. Jag orkade inte byta men eftersom det var en standard-starmotor så kostade en ny 995kr på Biltema, bara några hundra mer än en ny solenoid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser