Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
mikaojje

VP DPS Trimcylinder

Rekommendera Poster

Hej

 

Bilden säger väl en del. Troligt läckage på höger cylinder. Kan se att det läckt.

Vad tycker ni är nästa steg? Båten finns i Göteborgsområdet. 

 

Ny cylinder? ompackning? isf hos vem? 

 

Tips mottages tacksamt.

 

MVH Mikaojje

20180218_113054_resized.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa var väldigt dyra förut. Nu har dom blivit billigare. Jag valde att byta min som läckt istället för att packa om. Det känns mer långisktigt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockade loss och lämnade in på en lokal hydraulfirma som packade om för drygt en tusenlapp. Firman i fråga ligger i Stockholmsområdet så det hjälper inte dig...

 

 Nya kostar drygt 10.000kr styck, det tycker inte jag är speciellt billigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för respons. 

 

10 000 är en del. Snart ger väl sig den vänstra pinnen också...

Har hittat nedan kit och kollat en del u-tube. 

 

https://drevdelar.se/repsats-powertrimkolv-dps-a-sx-a

 

Verkar inte allt för svårt? Frågan är väl dock hur länge en sådan reparation håller. 

Kanske beror på vem som gör det....

 

Har förstått att själva kolven hålls inne av någon form av spårring vilken man lär förstöra när man ta isär allt? Någon som vet var man kan få tag på dessa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DPS och DPS-A har inte samma typ av trimcylindrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat vet jag inte exakt vilket drev jag har. Från 2010 är det dock. 

Någon som kan avgöra utifrån nedan bild? 

20170404_125344_resized.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste köpa en sats med 2st cylindrar för antingen 29.741,25:- eller 35.060:- beroende på trimbegränsning. 

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att det visst går att köpa cylindrarna styckvis för ca 10.000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att drevdelars kit inte är applicerbart? 

 

Hittar förövrigt ingen sats till just DPS-A dreven. Har de någon annan benämning? 

 

Hör gärna

5a8b1d6336785_Skrmklipp.JPG.91c2ddf803e2314e71c5674bfa760953.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig har dubbla drev i sin Nord West. Han fick problemet att dom orkade inte hålla upp vid trimning. Han är grym när det gäller mekning då han äger ett stort företag inom industrin och gör ALLT själv på båten. Han plockade isär en kolv och konstaterade att stångens ände är i för dåligt material, yttersta delen (om jag förstått honom rätt) var ärjad och var för tunn enligt honom. Det hade inte hjälpt med att packa om dessa. Sagt och gjort så köpte han 4 nya för 9000kr/st. Inte billigt enligt mig men för en som har råd så är det kanske inte farligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja va kul att köpa nya för närmare 40.000 och veta att samma fenomen kommer hända med de nya...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här låter ju lovande..

 

Hur göra jag för att lufta systemet efteråt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4000kr (plus tull/moms eller en vän i USA) för en ny:

https://www.ebay.com/itm/Volvo-Penta-22187385-Trim-Cylinder-Full-Tilt-52-PORT-Side-OEM/222810770435?hash=item33e08e8c03:g:FpAAAOSw-RFaYnO4&vxp=mtr

 

Eller renoveringskit 1000kr (plus som ovan):

https://www.ebay.com/itm/VOLVO-PENTA-SX-A-DPS-A-OceanX-Outdrive-Trim-Cylinder-Ram-Rebuild-Kit-Worldwide/331837734371?hash=item4d4311fde3:g:sjcAAOxy79VRcslS

 

Tycker det är uruselt att VP kostar så himla mycket, lider med dig.

När jag köpte våran båt så var jag noga med att INTE köpa VP, har Mercrusier 350 V8 med Alpha One Gen 2, mycket billigare delar och lätt att fixa själv.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, mikaojje säger:

Det här låter ju lovande..

 

Hur göra jag för att lufta systemet efteråt? 

Ta kontakt med en hydraul firma, häruppe finns ett företag som tillverkar hydraul ringar och har detaljer till allt företaget heter momentum. Beroende på var du bor så leta upp något företag som sysslar med hydraulik.Dessa kolvar är inget hitec direkt. Antagligen har vp haft problem med kolvarna därför är de nummer bytta i reservdelslistan. De nyare som säljs kan vara uppdaterade.  Ring till Ingemar  på drevdelar och prata med honom, det han inte vet brukar inte vara värt veta. Han kanske kan lotsa dig till hur du ska lösa problemet. I detta fall håller jag med ovanstående, penta har riktiga svinpriser på sina delar. Finns ingen motivering till deras sätt att prissätta delar. Sedan finns inte delarna utan utgår med hänvisning att de inte säljer några, inte konstigt med den prispolitiken. Nu börjar delarna till kad motorerna försvinna i deras listor, men de kommer nog få ta skeden i vacker hand de med så småningom, världen håller på att förändras, men penta är kvar på sjuttiotalet. Men bra grejer det är det.;)

 

Avluftning. Ta av påfyllningslocket på pumpen, kör kolvarna ut och in till sina ändlägen tiotalet gånger, fyll efter olja skruva åter locket, klart, montera drevet.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...