mikaojje 57 Postad 18 Februari , 2018 Hej Bilden säger väl en del. Troligt läckage på höger cylinder. Kan se att det läckt. Vad tycker ni är nästa steg? Båten finns i Göteborgsområdet. Ny cylinder? ompackning? isf hos vem? Tips mottages tacksamt. MVH Mikaojje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qzrjohan 0 Postad 18 Februari , 2018 Dessa var väldigt dyra förut. Nu har dom blivit billigare. Jag valde att byta min som läckt istället för att packa om. Det känns mer långisktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 19 Februari , 2018 Jag plockade loss och lämnade in på en lokal hydraulfirma som packade om för drygt en tusenlapp. Firman i fråga ligger i Stockholmsområdet så det hjälper inte dig... Nya kostar drygt 10.000kr styck, det tycker inte jag är speciellt billigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 19 Februari , 2018 Tack för respons. 10 000 är en del. Snart ger väl sig den vänstra pinnen också... Har hittat nedan kit och kollat en del u-tube. https://drevdelar.se/repsats-powertrimkolv-dps-a-sx-a Verkar inte allt för svårt? Frågan är väl dock hur länge en sådan reparation håller. Kanske beror på vem som gör det.... Har förstått att själva kolven hålls inne av någon form av spårring vilken man lär förstöra när man ta isär allt? Någon som vet var man kan få tag på dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 19 Februari , 2018 DPS och DPS-A har inte samma typ av trimcylindrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 19 Februari , 2018 Ärligt talat vet jag inte exakt vilket drev jag har. Från 2010 är det dock. Någon som kan avgöra utifrån nedan bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 19 Februari , 2018 Det är ett DPS-A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 19 Februari , 2018 (redigerade) Man måste köpa en sats med 2st cylindrar för antingen 29.741,25:- eller 35.060:- beroende på trimbegränsning. Redigerad 19 Februari , 2018 av Rollen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 19 Februari , 2018 Såg nu att det visst går att köpa cylindrarna styckvis för ca 10.000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 19 Februari , 2018 Du menar alltså att drevdelars kit inte är applicerbart? Hittar förövrigt ingen sats till just DPS-A dreven. Har de någon annan benämning? Hör gärna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 19 Februari , 2018 https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746270-44-36314.aspx Måste väl gå att köpa en cylinder separat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 20 Februari , 2018 En kompis till mig har dubbla drev i sin Nord West. Han fick problemet att dom orkade inte hålla upp vid trimning. Han är grym när det gäller mekning då han äger ett stort företag inom industrin och gör ALLT själv på båten. Han plockade isär en kolv och konstaterade att stångens ände är i för dåligt material, yttersta delen (om jag förstått honom rätt) var ärjad och var för tunn enligt honom. Det hade inte hjälpt med att packa om dessa. Sagt och gjort så köpte han 4 nya för 9000kr/st. Inte billigt enligt mig men för en som har råd så är det kanske inte farligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 21 Februari , 2018 Ja va kul att köpa nya för närmare 40.000 och veta att samma fenomen kommer hända med de nya... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 21 Februari , 2018 Det här låter ju lovande.. Hur göra jag för att lufta systemet efteråt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 21 Februari , 2018 4000kr (plus tull/moms eller en vän i USA) för en ny: https://www.ebay.com/itm/Volvo-Penta-22187385-Trim-Cylinder-Full-Tilt-52-PORT-Side-OEM/222810770435?hash=item33e08e8c03:g:FpAAAOSw-RFaYnO4&vxp=mtr Eller renoveringskit 1000kr (plus som ovan): https://www.ebay.com/itm/VOLVO-PENTA-SX-A-DPS-A-OceanX-Outdrive-Trim-Cylinder-Ram-Rebuild-Kit-Worldwide/331837734371?hash=item4d4311fde3:g:sjcAAOxy79VRcslS Tycker det är uruselt att VP kostar så himla mycket, lider med dig. När jag köpte våran båt så var jag noga med att INTE köpa VP, har Mercrusier 350 V8 med Alpha One Gen 2, mycket billigare delar och lätt att fixa själv. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 21 Februari , 2018 En till för 688kr plus 40kr frakt från Turkiet (renoveringskit). https://www.ebay.com/itm/Volvo-Penta-SX-A-and-DPS-A-B-trim-cylinder-rebuild-kit/142300547747?hash=item2121c60aa3:g:dXgAAOSwXYtYukkv&vxp=mtr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 22 Februari , 2018 (redigerade) 21 timmar sedan, mikaojje säger: Det här låter ju lovande.. Hur göra jag för att lufta systemet efteråt? Ta kontakt med en hydraul firma, häruppe finns ett företag som tillverkar hydraul ringar och har detaljer till allt företaget heter momentum. Beroende på var du bor så leta upp något företag som sysslar med hydraulik.Dessa kolvar är inget hitec direkt. Antagligen har vp haft problem med kolvarna därför är de nummer bytta i reservdelslistan. De nyare som säljs kan vara uppdaterade. Ring till Ingemar på drevdelar och prata med honom, det han inte vet brukar inte vara värt veta. Han kanske kan lotsa dig till hur du ska lösa problemet. I detta fall håller jag med ovanstående, penta har riktiga svinpriser på sina delar. Finns ingen motivering till deras sätt att prissätta delar. Sedan finns inte delarna utan utgår med hänvisning att de inte säljer några, inte konstigt med den prispolitiken. Nu börjar delarna till kad motorerna försvinna i deras listor, men de kommer nog få ta skeden i vacker hand de med så småningom, världen håller på att förändras, men penta är kvar på sjuttiotalet. Men bra grejer det är det. Avluftning. Ta av påfyllningslocket på pumpen, kör kolvarna ut och in till sina ändlägen tiotalet gånger, fyll efter olja skruva åter locket, klart, montera drevet. Redigerad 22 Februari , 2018 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser