Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Blirtis

Folkparca 22

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag har en Folkparca 22 men B20 motor. Aq 115 drev med rak axel. Tänkte installera Ekolod men har lite svårt att bestämma var jag ska montera givaren.

Där den brukar monteras sitter ett utblås. Kanske kan ta den till höger om den?

Några förslag eller bilder på hur ni har gjort skulle uppskattas

/Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan fundera på att montera givaren inombords.

Prova med givaren i en plastpåse med vatten på olika ställen tills du hittar ett ställe där det funkar bra.

Ja detta får ju vänta tills du kommer i vattnet, på land får du inget eko.

När du hittat ett bra ställe limmar du givaren med epoxy eller sika.

;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Skulle jag välja den vanliga platsen ändå, blir det för mycket störningar där om jag tar den 5-10cm åt höger från utblåsröret? För att montera den på vänster sida är väll inte att tänka på. Ingen med Folkparca som har akterspegelgivare monterad vid drevet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vill ju ha givaren i fören - vari ligger glädjen att mäta hur djupt det är där du redan passerat..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Peter_K säger:

Du vill ju ha givaren i fören - vari ligger glädjen att mäta hur djupt det är där du redan passerat..?

Har jag missat något?

:mellow:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Pentax säger:

Har jag missat något?

:mellow:

Vet inte - men TS skriver ”akterspegelgivare” i sitt svar till dig, men det måste ju vara bättre att montera inombords i fören tänker jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan, Peter_K säger:

Vet inte - men TS skriver ”akterspegelgivare” i sitt svar till dig, men det måste ju vara bättre att montera inombords i fören tänker jag?

Jag har kört båda varianterna i samma båt. Visst är inombordsgivaren bättre om det är en riktig, genomgående. Men aktergivaren fungerar bra, grunden kommer sällan så plötsligt. Min aktergivare hade logg och termometer vilket var en fördel, därför krånglade jag till det och använde båda tillsammans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såklart kommer grunden sällan plötsligt. 

Men att försöka använda ekolod för att hålla koll på var grunden ligger - eller låg - är ganska onödigt när det finns en plotter. Däremot är ett ekolod ett jättefint verktyg när man försöker leta sig in i en naturhamn och är på väg in mot land att förtöja, men då vill man ju ha det i fören tänker jag?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att förlita sig på en plotter för att veta var grunden är känns vanskligt.

Vill man säkert veta vad som ligger förut så blir det till att skicka fram någon som tittar eller ett framåtseende ekolod.

Visst hjälper ett vanligt nedåtseende bra för att se när det grundar upp är dags att stoppa men enskilda små grund och stenar missar man ju tyvärr.

Man skulle kanske prova med ett vridbart fäste till ett sidoseende ekolod, och så vrida 90° när man ska in på grunt vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Tror ni att avgasutsläppet/röret kommer att ge störningar om jag placerar givaren bredvid. Känner att jag helst vill ha givaren i aktern för temperatur m.m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS skriver AQ115 drev med rak axel, vilket är det drev eller rak axel? Eller är det invändig kardanaxel mellan drev o motor?

Jag förmodar det är vanlig rak axel som TS menar och då är väl avgasutsläppet ovan vattenytan eller precis i vattenlinjen. Då lär inte det störa ekolodsgivaren även om det är ett rör som går ner under vattenlijen så lär det fungera. Jag har min givare monterad på sidan om drevet och det bubblar rätt bra i det området. 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fäst givaren på en list av något slag, en medhjälpare håller listen där du önskar montera givaren, kolla om det blir några störningar, om ok skruva fast.

Om inte flytta listen till annat ställe, och prova om.

På så sätt behöver du inte borra sönder akterspegeln.

:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad ska du använda ekolodet till? Leta bottenformationer där det kan finnas fisk? Med en motorbåt med litet djupgående räcker det väl att titta ner i vattnet för att se om man kan lägga till vid ett berg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Peter_K säger:

men då vill man ju ha det i fören tänker jag?

Jo men man ser ganska väl hur snabbt det grundar upp så det brukar fungera ganska bra ändå. Framförallt i motorbåt som har ett mindre grundgående än segelbåten.

På ett "riktigt" ekolod får man en grafisk presentation där man tydligt kan se hur det grundar upp. Det är svårt att se på ett enkelt lod som bara visar en djupsiffra.

Bäst för oss nyfikna, är ett framåtseende ekolod. Nu har Lowrance kommit med en trådlös givare som ser ut som en boll och som man kan ha fäst i ett metspö flera meter framför båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För info så är det en penta b20 aq115a/100 drev. Använda för både fiske och se grund m.m. Har en Garmin GT52 givare. Vill få ut samtliga funktioner om det är möjligt. Kommer dock inte åka så fort med båten om det har betydelse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, 100 :a drev alltså. Finns avgasstöveln kvar? Om Ja så kan den kanske störa givaren. 

Går det inte att sätta den på andra sidan drevet? Men gör som Pentax skriver så blir det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avgasstöveln finns där. Det är det jag är lite orolig för. Men jag får prova mig fram, sätter den provisoriskt 5-10cm till höger om den. På andra sidan av drevet finns gott om plats men jag har förstått att det inte är bra att ha den på vänster sida pga av propellerns rotation

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Pentax säger:

Du kan fundera på att montera givaren inombords.

Är givaren verkligen lämplig för inombords montering? Det tror inte jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, bhemac säger:

Är givaren verkligen lämplig för inombords montering? Det tror inte jag.

Varför tror du inte det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
49 minuter sedan, Pentax säger:

Varför tror du inte det?

Det är en avancerad givare och jag kan inte se något i monteringsanvisningen om inombordsmontering. Man bör nog kolla med Garmin innan man moterar inombords.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, bhemac säger:

Det är en avancerad givare och jag kan inte se något i monteringsanvisningen om inombordsmontering. Man bör nog kolla med Garmin innan man moterar inombords.

Ja nu vill ju Ts ha sin givare på aktern, så mitt tidiga svar är ju inte relevant längre.

För den allmänna diskussionen, Vad Ts förlorar vid inombordsmontering är eventuell vattentempindikering på instrumentet, att givaren skulle vara så avancerad att den inte kan sitta på insidan av skrovet tror jag inte ett ögonblick på.

;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Pentax säger:

att givaren skulle vara så avancerad att den inte kan sitta på insidan av skrovet tror jag inte ett ögonblick på.

SideVü

Funkar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Blirtis säger:

Avgasstöveln finns där. Det är det jag är lite orolig för. Men jag får prova mig fram, sätter den provisoriskt 5-10cm till höger om den. På andra sidan av drevet finns gott om plats men jag har förstått att det inte är bra att ha den på vänster sida pga av propellerns rotation

I ditt fall är det väl tveksamt om propellerströmmen kommer att störa givaren då propellern hamnar både under och bakom givaren i och med drevet.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...