Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
arrebarre

Snö över båtens presenning. Panik?

Rekommendera Poster

Hej Alla!

Nu är det som såhär att jag åkte ut till båten och såg att det samlats snö i en ficka, som nu är is. Nu har jag lite (rätt mycket) panik över det hela. Jag fick bort isbiten från ena fickan där fram, däremot i passagerarsätet där bak har det samlats en del snö som numera är en stor tjock isbit.

Se videon längst ner. 

Bör jag ha panik över detta, eller kan jag lösa detta när jag är tillbaka i Stockholm nästa vecka? 

Är nämligen inte i Stockholm för tillfället, kan ta mig dit på några timmar; men det vore rätt olägligt då jag är hos tjejen i linköping. :/ 

Har tagit en video på spektaklet:

https://streamable.com/7cz0z

Tacksam för alla svar, och ursäkta om min fråga är urdum. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eventuell skada är väl redan skedd så du behöver väl inte ha panik nu. Och det verkar vara 0 i prognos för nederbörd kommande 10 dagar.

Har du inte inget mittstöd på täckningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Kane säger:

Eventuell skada är väl redan skedd så du behöver väl inte ha panik nu. Och det verkar vara 0 i prognos för nederbörd kommande 10 dagar.

Har du inte inget mittstöd på täckningen?

Tack för svar Kane!

Jo, dock inte alla. De stal tyvärr dessa när jag satte upp det. :/ Har köpt nya nu, och tänkte gå dit och sätta dit dem nästa vecka. 

Ok, då förstår jag. 

Men karossen osv, har nog inte gått sönder antar jag? D.v.s. inget som kommer kosta mig skjortan troligen? :/ 

Redigerad av arrebarre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du gör något åt detta nu eller nästa vecka har ingen betydelse. Det kommer att vara minusgrader fram till den 25/2 enligt prognoserna så inget kommer att förändras.

Jag skulle ha mera panik över att ha tjejen i Linköping. ;)

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Mackey säger:

Om du gör något åt detta nu eller nästa vecka har ingen betydelse. Det kommer att vara minusgrader fram till den 25/2 enligt prognoserna så inget kommer att förändras.

Jag skulle ha mera panik över att ha tjejen i Linköping. ;)

Mackey

Ok toppen, då kan jag pusta ut lite här i Linköping över helgen iaf. 

haha det har jag, men hon ska flytta upp till Stockholm i år, som tur är; så båda slipper det här oändliga pendlandet. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Se sedan till, när det blir tö, att ha självlänsar och liknande öppet så att smältvattnet kan rinna ut.

Jag föreslår att du med hjälp en länspump eller hävert så snabbt som möjligt tömmer ut smältvattnet sedan isen tinat. På min förra båt råkade jag ut för likande isblock, fast på fördäcket, och dessa blev aldrig större än att jag med viss möda kunde stjälpa dem överbord.

Till nästa vintersäsong bygger du dig, eller köper, en stabil ställning med en lagom hög takås som ger presenningen en bra lutning så att all typ av nederbörd rinner av.

Du kanske även behöver införskaffa dig en bättre presenning, och göra tätare tillsyner av din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänta nu.

att det ligger vatten där är för att presenningen är hel. Alltså är det ingen panik. Sen bör du såklrt lösa det, med tillräckligt mycket regn så kan presenningen brista. Eller så kommer nån och sticker hål på den för sitt nöjes skull.

I och för sig kan det var behändigt att ta det när det är fruset, blir ju mindre blött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, arrebarre säger:

Hej Alla!

Nu är det som såhär att jag åkte ut till båten och såg att det samlats snö i en ficka, som nu är is. Nu har jag lite (rätt mycket) panik över det hela. Jag fick bort isbiten från ena fickan där fram, däremot i passagerarsätet där bak har det samlats en del snö som numera är en stor tjock isbit.

Se videon längst ner. 

Bör jag ha panik över detta, eller kan jag lösa detta när jag är tillbaka i Stockholm nästa vecka? 

Är nämligen inte i Stockholm för tillfället, kan ta mig dit på några timmar; men det vore rätt olägligt då jag är hos tjejen i linköping. :/ 

Har tagit en video på spektaklet:

https://streamable.com/7cz0z

Tacksam för alla svar, och ursäkta om min fråga är urdum. 

Alla plastbåtar tål att vara utan täckning, om möjligt gör ett hål i pressen så att smältvattnet kan rinna ur fickan. Sedan är det ingen fara, men försök att lägga om presen så att det inte händer igen.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att båtar tål vatten är ju helt klart. Dock gillar inte alla delar av båten att vattnet fryser, tex genomföringar. 

Såna där isblock på pressen hade jag också ett år. Den vägde nog över hundra kilo som mest. Fick bort den genom att ligga på däcket och med bägge benen trycka den över kanten och ner på marken. Nästa år började jag med att dra en tunnare lina över nocken på ställningen och ner i pulpit/pushpit, upp och ner och upp och ner, så att jag inte har så långa sträckor som pressen kan bukta in på där det kan samlas snö och is. Har funkat klockrent sedan dess. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, vega1959 säger:

Alla plastbåtar tål att vara utan täckning, om möjligt gör ett hål i pressen så att smältvattnet kan rinna ur fickan. Sedan är det ingen fara, men försök att lägga om pressen så att det inte händer igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu är som sagt pressen sannolikt hel eftersom vattnet ligger kvar. Sannolikt är också att inget gått sönder än eftersom vattnet var mjukt och följsamt när det lade sig på plats, sen frös det.... Om du däremot försöker buffa ur hela detta ischok nu så kommer du sannolikt ha sönder pressen, och med lite otur även nån detalj på båten när denna stenhårda hundrakilosklump ska flyttas omkring och våldas över relingen. 

Så, låt den smälta. Hoppas att pressen är hel så du kan ösa ur vattnet ur pressen och återuppbygg din ställning. 

Sån här skit händer alltid första vintrarna man har båt. Därför är det alltid bra att börja med nå litet gammalt å billigt att träna vintertäckning på, gå på grund, montera saker fel etc etc. Om 5 år och 5 lösningar senare lovar jag att du har en perfekt vintertäckning, säkert skitdyr, men fungerande :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta med en liten yxa så att du kan hugga sönder isen i mindre bitar (naturligtvis med en hög grad av försiktighet). Du kommer aldrig att kunna knuffa tillbaka den stora iskakan ur båten i nuvarande storlek. Dessutom riskerar du att presenningen rämnar om du försöker. Det kommer att vara tillräckligt krångligt att få den överbord även i mindre bitar.

Sen håller jag med dem som påtalat att ha avrinning från sittbrunnen så att ev smältvatten eller läckage kan rinna ur båten. Att det ligger en iskaka i presenningen är ingen garanti för att presenningen är tät. Om det legat en snödriva i gropen så kan det bli en sådan här iskaka även om det finns småhål i presenningen.

Tidigare i vintras så hade jag en stor snödriva i sittbrunnen och på däck trots en hel presenning med rest takås. Det hade blåst hårt samtidigt som det yrt snö som hade letat sig in under presenningen. Vi skottade ur så gott det gick och vid nästa besök så hade resterande snö smält och runnit ut via länsarna och det var återigen torrt o fint i sittbrunnen. Så sittbrunnsdränering kan vara viktig även med hel presenning....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktiga är att pressen är sträckt så att vatten riner av. Förutom att binda den med rep så sätter jag gummistroppar i alla öljetter som håller den sträckt även om repen slackar.

Ordentlig höjd på takåsen är åtgärd nummer två. Ju brantare lutning desto bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bra grej är att ha några plasttaks-skivor på ställningen innan man lägger på presenningen.

I början av sommaren brukar skivorna kosta typ 39kr/m2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2/17/2018 at 1:56 AM, mikael_matsson said:

Om 5 år och 5 lösningar senare lovar jag att du har en perfekt vintertäckning, säkert skitdyr

. . . eller så undersöker man vad sina mer erfarna grannar på uppställningen gör så behöver man inte göra fler misstag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-02-17 på 01:56, mikael_matsson säger:

Sån här skit händer alltid första vintrarna man har båt. Därför är det alltid bra att börja med nå litet gammalt å billigt att träna vintertäckning på, gå på grund, montera saker fel etc etc. Om 5 år och 5 lösningar senare lovar jag att du har en perfekt vintertäckning, säkert skitdyr, men fungerande :D

1994 köpte jag ett antal meter 50x50mm virke för ett par hundra kronor och gjorde takstolar och takås av. Håller fortfarande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, trewq säger:

1994 köpte jag ett antal meter 50x50mm virke för ett par hundra kronor och gjorde takstolar och takås av. Håller fortfarande.

Mmm så skulle jag också gjort om vi fick lämna kvar grejerna vid uppställningsplatsen över sommarn. Eller om jag haft en gård att gömma undan virkeshögen på. Nu måste allt in i ett lägenhetsförråd samma vårdag det plockas ner, så det fick bli en Noa-ställning och 250g-press för min del. Förr körde jag trävirke som kasserades varje år. 

Sen är det olika svårt att täcka olika båttyper. Styrpuppan jag hade var svårast. Det ville bli för lågt och brett, alternativ blev mittstöttorna för långa å rangliga. A-ställning var enda vettiga. 

Segelbåten var busenkel, ett par 45x45 reglar som nock med nå träklossar som höll dem på plats. Tillåmed de gamla 120g pressarna funkade perfekt, spända som trumskinn utan ett veck. 

Nu har jag motorseglare, inte speciellt bökigt med den heller, men styrhytten ställer till det lite jämfört med segelbåten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, bhemac säger:

En bra grej är att ha några plasttaks-skivor på ställningen innan man lägger på presenningen.

Vikta över nocken eller hur menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Kane säger:

Vikta över nocken eller hur menar du?

Nej, bara fästa med ett par skruv i nocken och ev i någon tvärregel.

Jag satte en liten regel i ändan på plastskivan och surrade i nocken. Det var lätthanterat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, bhemac säger:

Fast då tycker jag det verkar enklare som jag gör: dra ett tunt rep upp och ner mellan push-/pull-pit/mantåg eller reling och nocken på ställningen. Har iaf hitills funkat föträffligt för mig. 

Fördelen är också att man kan komma mellan repen när man ska lägga upp pressen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, ChristerN säger:

Fast då tycker jag det verkar enklare som jag gör: dra ett tunt rep upp och ner mellan push-/pull-pit/mantåg eller reling och nocken på ställningen. Har iaf hitills funkat föträffligt för mig. 

Jag kör samma metod använder alla förtöjningslinor jag har liggande i båten, och det är en hel del man samlat på sig under åren, det ser ut som en spindel varit framme innan presseningen kommer på.

:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, ChristerN säger:

Fast då tycker jag det verkar enklare som jag gör

Det beror nog mycket på hur båten är skapt mm. På min segelbåt var plastskivorna väldigt enkelt, snurra mot nocken och låt stå mot relingslisten.

Tanken från början var att bra täcka med plastskivor men det blev för avancerat att fästa dessa. Flera, mindre presenningar blev enklare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, ChristerN säger:

Skall testas nästa vinter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för alla toppensvar! 

Ska dit idag/imorgon igen då ställningen har rasat i mitten...

Båtgrannen ringde. 

Nästa år ska jag se till att göra det ordentligt, förhoppningsvis har plastbåten inte blivit allt för skadad. :(:(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...