moggep 27 Postad 15 Februari , 2018 Hej, Jag har bytt båt och behöver gå igenom elsystemet, eftersom det är en riktig soppa just nu. Huvuddelen av systemet är 24v. Start/laddning och de flesta förbrukare är kopplat till en bank med 4st batterier (2+2). Inget skiljerelä mellan start och förbrukare. Plotter, ekolod, ankarspel och några saker till går på 12v. De verkar vara kopplade till ena halvan av 24v banken. Bogpropellern är på 12v med ett eget batteri, och har ingen koppling till det övriga elsystemet. Batteriet laddas med en 230v laddare när ström finns. Värmaren är också på 12v, även den har ett eget batteri utan koppling till övriga elsystemet. Batteriet laddas med en 230v laddare när ström finns. Kylskåpet (ett Waeco) är även det kopplat med 12v till en egen batteribank bestående av 2 st parallellkopplade GEL-batterier. Dessa laddas av en 100w solpanel. Jag vill uppnå följande: 1. Jag tänker mej att behålla 24v systemet. Dock vill jag separera start och förbrukning mha ett skiljerelä. 2. Koppla in kylskåpet på 24v förbrukarbanken istället. Tolkar jag manualen rätt så går det att köra på både 12 och 24v. Det verkar även som att ankarspelet går att köra på 24v, isf kopplas det in på startbatterierna. 3. Ladda 24v systemet med solpanelen. Måste jag sätta dit ytterligare en likadan panel och seriekoppla dessa? 4. Att batteriet till bogpropellern laddas från 24v banken. Kan man sätta dit en solpanelregulator? Hur säkerställer jag att förbrukningsbanken inte dras ur? Kan man sätta ett spänningsstyrt skiljerelä mellan batteribank och regulator? 5. Koppla värmare och övriga 12v förbrukare till antingen en egen 12v batteribank som laddas från 24v banken. Eller via en 24->12 DC converter från 24v banken. Det jag först och främst funderar över är punkterna 3-5 ovan. Tar tacksamt emot tips och förslag på lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 15 Februari , 2018 (redigerade) Svar på fråga 3. Du måste komma upp i runt 30 volt från solpanelen. Troligen är den du har på 18 V eller något ditåt nu. Troligen har du också en regulator som ger lämplig spänning för att ladda 12 V-batterier. Om det är som ovan måste du köpa en likadan solpanel och seriekoppla den med den du har, 1500:- kr. Du måste också köpa en regulator för att ladda ditt 24 V-system, 1 000:- kr (i Sverige). Mackey Redigerad 15 Februari , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Februari , 2018 Det finns skiljerelä för 24V, dock inte hos Biltema. De flesta kylskåp brukar gå att köra på 24V. Ankarspelet verkar lite mera osäkert men du har ju 12V till bogpropellern. Det är ett sätt, regulatorn brukar gå på både 12 och 24V. Det går även att köra upp spänningen från solpanelen till tex 27,6V och strunta i regulatorn. Det bästa brukar vara först köra upp spänningen med en DC/DC omvandlare till ca 30V och sen låta en solregulator sköta laddningen men man kan även här skippa regulatorn om man har lite lägre spänning. En 100W DC/DC omvandlare på eBay är någon hundralapp. Styr med ett relä som bara drar när motorn går tex. Eller sätt en 20W solpanel som sköter laddningen. Kör en eller flera DC/DC omvandlare. De är billiga och driftsäkra. Typ DENNA Det finns hur många som helst på ebay. I många sammanhang idag kör man 48V med mängder av omvandlare, det kan sitta flera stycken bara på kretskort. Man gör detta för att få driftsäkerhet. Så även om du "bara" har 24V så har du en supermodern anläggning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 16 Februari , 2018 (redigerade) Hej och hå! Jag kan ju även gissa hur olika kopplingar ser ut i den båten. verkar ju ganska amatörmässigt utfört och feltänkt. Om jag förstått det hela rätt har du en startmotor som vill ha 24 volt, och en generator som ger 24 volt?? Motorns manöverspänning till givare instrument etc. är också på 24volt? Och generatorn laddar bara en bank med 12 voltsbatterier som är seriekopplade till 24 volt. En "mellanspänning" på 12 volt tas ut till ankarspelet, bogpropellern däremot får sin försörjning från ett batteri som är isolerat från resten av båtens elsystem... suck, vad omständligt. Jag föreslår då följande: Låt 24 volts generatorn ladda de seriekopplade 12 voltsbatterierna, anslut ankarspelet till det ena av dessa och bogpropellern till det andra. Det är bra om dessa båda kan belastas ungefär lika mycket så att man undviker obalans. Men det lär ju ändå bli en strömrusning mellan batterierna då du kört bogpropellern eller ankarspelet var för sig, men det gör man ju sällan då motorn är avstängd, så det är nog ingen fara med det, så länge generatorn laddar. De andra förbrukarna, navigationselekrtronik, värmaren, belysning, pumpar etc. försörjer du via separat förbrukarbatteri/batterier, som ger 12volt, detta/dessa laddas via skiljerelä från 24 voltsbankens mittuttag. Sedan kan jag ju misstänka att du har en massa mystiska kablar till landström och diverse laddare litet här och var. En och annan lös hängsäkring eller omotiverad säkringsbox, om det övht finns säkringar alls... Och det är ju inte ovanligt att man finner andra konstiga kablar som inte tycks vara anslutna till något vettigt, och en hel del "sockerbitar" och kanske strömbrytare och kablar avsedda för att användas i hus... Jo jag har sett sådana "ormbon" senast i höstas i en segelbåt där jag gick hårt fram med min då nyinköpta stora avbitartång... Solceller... Jag köpte hösten 2015 två 100W paneler, dessa seriekopplade jag, minns nu inte hur många volt dom ger, men över 30 i alla fall, min regulator ser till att det blir lagom spänning och ström till laddning av förbrukarbatteribanken, jag har 12 voltsystem. Likadant kan du göra för laddning av din förbrukarbank. Det är sällan nödvändigt att ladda startbatterierna via solceller, det sköter ju generatorn om minutrarna direkt efter start. 24 volt är ju bra, ger mindre spänningsfall, men om det hade varit i min båt hade jag nog övervägt att byta till 12 volt helt och hållet, det blir enklare då. Redigerad 16 Februari , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Februari , 2018 Nej, krångla inte till det med "mittutag" för att få fram 12V, det är aldrig bra. Använd DC/DC-omvandlare, det är billigt och säkert. Till bogpropp finns ju 12V batteri, lägg ankarspelet där också. Ett 24V elsystem är helt överlägset, jag skulle aldrig ens överväga att byta. Pumpar, kylskåp, lampor mm finns för 24V och är inte dyrare. Det finns en nackdel, en 24V startmotor brukar vara dyrare. Måste man byta så kan man överväga en 12V istället och ett separat startbatteri. Generatorn behåller man 24V på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 16 Februari , 2018 17 timmar sedan, bhemac säger: Det finns skiljerelä för 24V, dock inte hos Biltema. De flesta kylskåp brukar gå att köra på 24V. Ankarspelet verkar lite mera osäkert men du har ju 12V till bogpropellern. Det är ett sätt, regulatorn brukar gå på både 12 och 24V. Det går även att köra upp spänningen från solpanelen till tex 27,6V och strunta i regulatorn. Det bästa brukar vara först köra upp spänningen med en DC/DC omvandlare till ca 30V och sen låta en solregulator sköta laddningen men man kan även här skippa regulatorn om man har lite lägre spänning. En 100W DC/DC omvandlare på eBay är någon hundralapp. Styr med ett relä som bara drar när motorn går tex. Eller sätt en 20W solpanel som sköter laddningen. Kör en eller flera DC/DC omvandlare. De är billiga och driftsäkra. Typ DENNA Det finns hur många som helst på ebay. I många sammanhang idag kör man 48V med mängder av omvandlare, det kan sitta flera stycken bara på kretskort. Man gör detta för att få driftsäkerhet. Så även om du "bara" har 24V så har du en supermodern anläggning! 1. Hjertmans har två olika spänningsstyrda skiljereläer som klarar 12/24V. Det ena lite mer avancerat än det andra, men likvärdiga i pris. 2. Om det inte går att köra ankarspelet på 24V så är det en bra tanke. Dock så måste det blir GROVA kablar, eftersom batteriet till bogpropellern sitter i fören, och ankarspelet i aktern. 4. Behövs det så mycket som 30V för att ladda 12V batterier? Omvandlare och relä är ju en intressant tanke. Laddningen blir ju inte optimal, men å andra sidan blir det inte överladdat heller. Istället för relä, kan man koppla omvandlaren via lastutgången på en solcellsregulator? 5. Hur är verkningsgraden på dessa. Vad jag förstått så bli den sämre ju högre effekt man tar ut? Värmaren drar ju uppåt 10A när glödstiftet är på. 1 timme sedan, Georg_Ohm säger: Sedan kan jag ju misstänka att du har en massa mystiska kablar till landström och diverse laddare litet här och var. En och annan lös hängsäkring eller omotiverad säkringsbox, om det övht finns säkringar alls... Och det är ju inte ovanligt att man finner andra konstiga kablar som inte tycks vara anslutna till något vettigt, och en hel del "sockerbitar" och kanske strömbrytare och kablar avsedda för att användas i hus... Jo jag har sett sådana "ormbon" senast i höstas i en segelbåt där jag gick hårt fram med min då nyinköpta stora avbitartång... 24 volt är ju bra, ger mindre spänningsfall, men om det hade varit i min båt hade jag nog övervägt att byta till 12 volt helt och hållet, det blir enklare då. Det var tyvärr en klockren sammanfattning av hur det ser ut i "ormboet". Jag gjorde en liknande makeover i förra båten, men det här är nog ännu värre. Kan tyvärr inte byta till 12V, det verkar inte som det finns 12V startmotor till min motor. Dessutom måste jag ju då se över allt kablage i hela båten, och ev gå upp i storlek. Tanken slog mej i början, men jag har ändrat mej i den frågan. 18 timmar sedan, Mackey säger: Svar på fråga 3. Du måste komma upp i runt 30 volt från solpanelen. Troligen är den du har på 18 V eller något ditåt nu. Troligen har du också en regulator som ger lämplig spänning för att ladda 12 V-batterier. Om det är som ovan måste du köpa en likadan solpanel och seriekoppla den med den du har, 1500:- kr. Du måste också köpa en regulator för att ladda ditt 24 V-system, 1 000:- kr (i Sverige). Mackey Måste solpanelerna vara exakt likadana för att kunna seriekopplas? På förra båten hade jag paneler av olika storlek, men de var parallellkopplade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Februari , 2018 1 timme sedan, moggep säger: Behövs det så mycket som 30V för att ladda 12V batterier? Omvandlare och relä är ju en intressant tanke. Laddningen blir ju inte optimal, men å andra sidan blir det inte överladdat heller. Istället för relä, kan man koppla omvandlaren via lastutgången på en solcellsregulator? 28,8V behövs minst, en 12V solregulator brukar få 17V men 30V räcker. Laddningen blir optimal, det sköter solregulatorn! Visst kan man köra via lastutgången men det känns onödigt. Om du har ett generatorstyrt relä som tex Skyllermarks brukar förorda blir det både enkelt och billigt. Ett 40A/24V relä som styrs via DF på motorn fungerar utmärkt. Använd samma DF till ett relä som sköter DC/DC omvandlaren. 2 timmar sedan, moggep säger: 5. Hur är verkningsgraden på dessa. Vad jag förstått så bli den sämre ju högre effekt man tar ut? Tvärtom så brukar de ha bäst verkningsgrad när de är fullt belastade. Men verkningsgraden brukar lika över 90%. I praktiken blir förlusten försumbar. Jag fixade ett omvänt system, en 24V värmare på 12V med två DC/DC omvandlare där den ena bara skötte glödningen. Lite överdrivet men det funkar. 24V värmare finns lite då och då, inte helt lättsålda. Kanske finns någon som vill byta? 2 timmar sedan, moggep säger: Om det inte går att köra ankarspelet på 24V så är det en bra tanke. Dock så måste det blir GROVA kablar, eftersom batteriet till bogpropellern sitter i fören, och ankarspelet i aktern. Ajdå, det var ju dumt. Troligen billigare med ett mindre 12V bara för ankarspelet. Ett ankarspel behöver bara 1-2Ah för ett upptag. Ett MC-batteri på 14Ah kostar ca 400kr. 2 timmar sedan, moggep säger: Måste solpanelerna vara exakt likadana för att kunna seriekopplas? Inte alls men den mindre bestämmer max strömmen. Tex en 50W panel och en 40W panel ger tillsamman 80W. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 16 Februari , 2018 Jag vet inte hur lika solpanelerna måste vara för att serikoppla dem. Någon annan som vet? Det verkar vettigt att använda DC/DC-omvandlare. Det borde ju funka på solceller också, dvs. öka spänningen på en 18 V panel före en 24 V regulator. Någon som vet? Vanliga strålkastarrelän med 24 V spole kostar ju inte mycket. Bara att koppla in enligt Skyllermarks beskrivning. Kan det bli till hjälp för att skilja av startbatteri från övriga batterier. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 18 Februari , 2018 På 2018-02-16 på 15:10, bhemac säger: 28,8V behövs minst, en 12V solregulator brukar få 17V men 30V räcker. Laddningen blir optimal, det sköter solregulatorn! Pratar vi förbi varandra nu? Jag vill ladda ett 12V batteri från 24V banken med en 12V solcellsregulator. Spänningen räcker väl för det? En vanlig 12V solpanel ger ju "bara" ca 18V. På 2018-02-16 på 15:10, bhemac säger: Tvärtom så brukar de ha bäst verkningsgrad när de är fullt belastade. Men verkningsgraden brukar lika över 90%. I praktiken blir förlusten försumbar. Jag fixade ett omvänt system, en 24V värmare på 12V med två DC/DC omvandlare där den ena bara skötte glödningen. Lite överdrivet men det funkar. 24V värmare finns lite då och då, inte helt lättsålda. Kanske finns någon som vill byta? Jag beställde tre st såna här omvandlare. https://www.ebay.co.uk/itm/122872447999 De är på 20A. Jag tänker att jag sätter värmaren på en av dem, och fördelar resten av 12V förbrukarna på de andra två, så borde det räcka. Ankarspelet får nog ett eget 12V batteri (som laddas från 24V banken) om det inte går att köra på 24V. På 2018-02-16 på 15:38, Mackey säger: Jag vet inte hur lika solpanelerna måste vara för att serikoppla dem. Någon annan som vet? Det verkar vettigt att använda DC/DC-omvandlare. Det borde ju funka på solceller också, dvs. öka spänningen på en 18 V panel före en 24 V regulator. Någon som vet? Tittade på baksidan av solpanelen (se bild), och den har en spänning på 33V, då borde jag väl kunna använda den till att ladda 24V banken med? Jag byter såklart regulator till en som klarar 24V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Februari , 2018 8 minuter sedan, moggep säger: Pratar vi förbi varandra nu? Typ ja. Det kan funka med 24V till12 regulator, jag vet faktiskt inte. 12 minuter sedan, moggep säger: Tittade på baksidan av solpanelen (se bild), och den har en spänning på 33V, då borde jag väl kunna använda den till att ladda 24V banken med? Jag byter såklart regulator till en som klarar 24V Det där verkar ju vara en 24V panel, Det finns sådana men ofta onödigt dyra jämfört med ett par seriekopplade 12V paneler. Kolla regulatorn, de flesta brukar både 12 och 24V Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 19 Februari , 2018 15 timmar sedan, bhemac säger: Typ ja. Det kan funka med 24V till12 regulator, jag vet faktiskt inte. Jag testar, jag tror jag har en gammal 12V regulator liggande. 15 timmar sedan, bhemac säger: Det där verkar ju vara en 24V panel, Det finns sådana men ofta onödigt dyra jämfört med ett par seriekopplade 12V paneler. Kolla regulatorn, de flesta brukar både 12 och 24V Det är ju perfekt, då behöver jag inte investera i ytterligare paneler bara för det. Hur är det bäst att sätta omvandlarna? Det borde väl vara bäst att ha dem så nära förbrukaren som möjligt? Tänker främst på värmaren som drar ganska mycket när den startar. Har någon erfarenhet av denna? https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier-skiljerela/skiljerela/argofet-200-2-laddningsfordelare-200-a-2-uttag-1 Den är ju mer än dubbelt så dyr som ett spänningsstyrt 24V skiljerelä. Frågan är vad den tillför i funktion jämfört med reläet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2018 1 timme sedan, moggep säger: Det borde väl vara bäst att ha dem så nära förbrukaren som möjligt? Japp 1 timme sedan, moggep säger: Frågan är vad den tillför i funktion jämfört med reläet? Egentligen ingenting. Lågt spänningsfall men det har ju ett relä också. När folk frågar mig så brukar jag rekommendera Biltemas skiljerelä. Det fungerar, är billigt och enkelt att koppla in. Skulle det inte funka så slipper jag frågorna I övriga fall är rekommendationen "DF-relä". Det är det jag själv kört i alla år. Med ett reservrelä ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 19 Februari , 2018 51 minuter sedan, bhemac säger: Egentligen ingenting. Lågt spänningsfall men det har ju ett relä också. Som jag trodde då. Fast den ser ju snyggare ut än ett relä. 52 minuter sedan, bhemac säger: I övriga fall är rekommendationen "DF-relä". Det är det jag själv kört i alla år. Med ett reservrelä ombord. Jag har haft ett generatorstyrt relä ala Skyllemark i gamla båten i flera år, det har funkat ypperligt. Men nu blir det nog ett spänningsstyrt. Det finns en variant som känner av spänningen på båda sidor, och kopplar ihop bankarna om en av dem får laddning. Verkar passa mej bra, eftersom jag kommer att ha generatorn på startbatteriet, och solcellen kopplad till förbrukarbanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 19 Februari , 2018 Egentligen så kvittar det väl var man kopplar in solpanelen. Jag har för avsikt att ha två batterier, ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri. Mellan dessa kommer ett spänningsstyrt relä från Biltema att sitta. Men, min solpanel kommer att vara kopplad mot startbatteriet. Tanken med detta är att det ändå oftast är fullt eller nästan fullt och då öppnad skiljereläet och laddar förbrukarbatteriet. Och skulle inte startbatteriet vara fullt så behöver det ju bli det. Nu kanske mitt behov är enkelt, vi "bor" inte i båten och förbrukarbatteriet driver i princip bara VHF, plotter och lanternor och då mest under gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2018 5 timmar sedan, Gundj säger: Men, min solpanel kommer att vara kopplad mot startbatteriet. Men då missar du möjligheten att använda regulatorns lastutgång som ju är det bästa batteriskydd man kan få. Det är ju egentligen väldigt sällan som startbatteriet behöver extra laddning. Jag satt dit en 10W solpanel och en regulator när mitt startbatteri började bli dåligt. Största vinsten var att jag höll det laddat vintertid. Startbatteriet fick jag ändå byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 19 Februari , 2018 Nix, jag missar inte det, eftersom jag har hållit på o lekt med solpaneler o sånt ett tag så har jag ett par regulatorer liggande som duger till batteriskydd. Men, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig när allt är installerat och klart. Men då hade jag nog helst haft ett dubbelavkännande relä, och nu är det försent att lämna tebax det jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 21 Februari , 2018 På 2018-02-19 på 10:14, moggep säger: Den är ju mer än dubbelt så dyr som ett spänningsstyrt 24V skiljerelä. Frågan är vad den tillför i funktion jämfört med reläet? Står ju inget om det men FET baserade skiljerelän har ju möjligheten till att stänga av sig vid överhettning så man slipper byta säkring/brända kablar om man har laddat ur slavbatteriet för mycket. Nåt som jag sett på andra fabrikat iallfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 18 April , 2018 Nu har jag testat att ladda ett 12v batteri från 24v med en solcellsregulator. Funkar kanon som synes på bilden. ☺️ Jag tog en mppt regulator då den klarade högre inspänning. Min billiga pwm-regulator klarar max 23v inspänning när den är kopplad till 12v batteri. Så det blir nog en sån lösning för att ladda min 12v batterier till bogpropeller och ankarspel med en sån. Ps. Bortse från den röriga bänken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 April , 2018 Frågan är hur bra det funkar när generatorn laddar med 29V. -- Använd inte regulatorn på bilden, det är en känd batterimördare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 19 April , 2018 8 timmar sedan, bhemac säger: Frågan är hur bra det funkar när generatorn laddar med 29V. Regulatorn klarar en inspänning på 46v enligt märkningen, så det bör väl gå bra? 8 timmar sedan, bhemac säger: Använd inte regulatorn på bilden, det är en känd batterimördare. Jo jag hade inte tänkt använda den från början. Men iom att de billiga pwm-regulatorerna jag köpte inte klarar inspänningen så testade jag med denna. Jag tänkte ha den inkopplad med ett relä, så den bara går när motorn är igång. Vad jag förstått så tar den kol på batterierna genom överspänning under lång tid. Kör jag med relästyrning, så blir det ju inte så långa perioder som den är igång. Eller är det en bättre lösning att ha en stepdown från 24v->18v och sedan mata in i en pwm regulator? Det är sådana här som jag har btw. https://www.ebay.co.uk/itm/LCD-Solar-Panel-Battery-Regulator-Charge-Controller-Dual-USB-30A-12V-24V/142373964066?hash=item2126264922:g:1v0AAOSwnONZDVFL En annan tanke jag haft är att ha en vanlig buck-converter 24V->12V mellan batterierna. Men den är ju inte avsedd för laddning, så det blir två problem vad jag förstår 1. Det blir ingen toppladdning, eftersom spänningen ligger på 13,6V 2. Den kommer inte tåla belastning från bogpropeller/ankarspelet. Det finns en tredje och dyrare lösning. Att jag köper ny bogpropeller och ankarspel som går på 24V. :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskrattan 0 Postad 19 April , 2018 På 2018-02-18 på 18:30, bhemac säger: Typ ja. Det kan funka med 24V till12 regulator, jag vet faktiskt inte. Det där verkar ju vara en 24V panel, Det finns sådana men ofta onödigt dyra jämfört med ett par seriekopplade 12V paneler. Kolla regulatorn, de flesta brukar både 12 och 24V När min regulator laddar så hamnar solpanelernas spänning på ca 19 volt. Där är panelerna effektivast. Så spänningen kommer att räcka till. Men solpanelregulatorn har, i varje fall inte min, någon strömbegränsning för laddningenen och löser ut för hög ström. Kanske. Men prova kostar inget. Ska du köpa något så köp en vanlig battladdare som går på 24 v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 April , 2018 1 timme sedan, moggep säger: Regulatorn klarar en inspänning på 46v enligt märkningen, så det bör väl gå bra? Ja, men kolla bara. Jag har kört med step-up från 12V till 18V och sen solregulator för att kompensera långa ledningar och det funkar. Det enklaste är en step-down till 13,6V. Du missar de sista 15% toppladdning och laddningen blir långsammare men det är skonsammare för batterierna. Välj en DC/DC omvandlare med strömbegränsning så har du inga problem även när du kör bog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 19 April , 2018 (redigerade) 31 minuter sedan, Havskrattan säger: Men solpanelregulatorn har, i varje fall inte min, någon strömbegränsning för laddningenen och löser ut för hög ström. Kanske. Men prova kostar inget. Kollade på Naps Maxpower, och den har en inbyggd skyddsbegränsning på 10A. 28 minuter sedan, bhemac säger: Det enklaste är en step-down till 13,6V. Du missar de sista 15% toppladdning och laddningen blir långsammare men det är skonsammare för batterierna. Välj en DC/DC omvandlare med strömbegränsning så har du inga problem även när du kör bog. Ja det låter onekligen som en enkel väg att gå. Har du bra tips på en 24->12 omvandlare med strömbegränsning? *EDIT. Jag såg nu att de omvandlare jag köpte för ett tag sedan (se länk tidigare i tråden) tydligen har strömbegränsning. Redigerad 19 April , 2018 av moggep Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 April , 2018 1 timme sedan, moggep säger: Jag såg nu att de omvandlare jag köpte för ett tag sedan (se länk tidigare i tråden) tydligen har strömbegränsning. Då så. Troligen behöver du inte så mycket laddström. 2A kanske räcker. Räkna på hur mycket ström du förbrukar till bog resp ankarspel. Det brukar vara löjligt lite. Typ 1Ah för att ta upp ankaret. I anläggningar för cyklisk drift, telefonväxlar, mobilradiostatiner mm brukar man hålla 13,6V/12V batteri. Batterierna håller i evigheter eftersom de aldrig överladdas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 18 Maj , 2018 Håller på och stuvar om batterierna för att få plats med flera. Idag är de kopplade enligt alt 1 i bilden. Pga batteriernas placering (de kommer att stå på olika ställen) så tänker jag mej att koppla om dem enligt alt 2 i bilden (där även de nya startbatterierna är tillagda). Som synes så är batterierna idag parallellkopplade två och två, och sedan är de båda bankerna seriekopplade för att ge 24V. Jag tänker då istället seriekoppla batterierna två och två för att sedan parallellkoppla resp enhet enligt alt2 i bilden. Finns det några för- resp nackdelar med att koppla på det ena eller andra sättet? I bilden har jag bara ritat dit det väsentliga för att visa mitt resonemang. Allt annat "lulllull" som säkringar och huvudbrytare tillkommer givetvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 18 Maj , 2018 (redigerade) Om det övre vänstra och nedre högra batteriet är lite sämre kommer detta inte märkas i alternativ 1, men i alternativ 2 får du lägre spänning. Jag vet inte om jag tänker rätt eller om jag har otur. Kan laddningen bli jämnare i alt. 1? Apropå jämn laddning. Du skriver att batterierna ska stå på olika platser. Det kan ge olika laddspänning på olika batterier om kablarna är för tunna eller olika långa. Vet inte hur stort problemet är i verkligheten, men de som räknat på det får rätt stor skillnad på laddspänningen. Det finns en bra beskrivning/beräkning som jag inte hittar just nu. Tillägg: Här är länken. Mackey Redigerad 18 Maj , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Maj , 2018 Är avstånden måttliga och kablarna någorlunda grov så kommer laddningen fungera bra. Ju lägre laddströmmen är desto mindre effekt har ett ökat motstånd i kablarna. Behåll "korkopplingen" i mitten, den hjälper till att utjämna mellan batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 18 Maj , 2018 3 minuter sedan skrev bhemac: Behåll "korkopplingen" i mitten, den hjälper till att utjämna mellan batterierna. Vad har kor med saken att göra? Agrikulturt eller kyrkligt? Kyrkligt ligger närmast till hand som man tänker efter... Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser