Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Stregnil

Elfrågor - batteri (nybörjare)

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har lite funderingar kring el i båt och hoppas på att någon har tid att svar mig…

Jag har sedan i höstas en Yamarin 6119 DC med en Yamaha F115, båda från -02. Idag finns endast ett Bosch startbatteri (nytt sedan -17). Jag skulle vilja koppla in ytterligare ett batteri och har ett Biltema 86 Ah (Marin, husbil varianten) som tidigare använt till en elmotor. Extrabatteriet ska kunna användas till mindre kylbox, eventuellt ladda en telefon, extra trygghet vid start…

 

Mina funderingar:

Jag har sett kopplingsschema som innehåller skiljerelä, men även skiljediod – jag har inte riktigt förstått skillnaden?

När jag kopplat in förbrukningsbatteriet, bör då den el som tidigare använts av startbatteriet (till belysning, plotter osv.) då kopplas om till förbrukningsbatteriet, eller kan detta ligga kvar som tidigare?

När man kopplar, vilken kabeldimension bör man använda?

 

När jag befinner mig vid egen brygga eller gästhamn där eluttag finns, hur gör man med s.k. landström? Jag har idag 2st ”intelligenta” laddare från Biltema

Kan man koppla dessa permanent till sina 2 batterier (eller bara till förbrukningsbatteriet) och ha en förlängningssladd till eluttaget på bryggan. Kan det vara en idé att alltid ha dessa inkopplade med ström när man inte nyttjar båten, eller är det onödigt eller kanske direkt olämpligt?

 

Som ni ser så är frågorna verkligen på extrem nybörjarnivå, och det är precis vad jag är…

Ps. inkopplingen kommer jag inte göra själv, men jag vill lära mig ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt svar:

Koppla in Biltemas skiljerelä.

Lägg alla förbruakre på husbatteriet dvs startbatteriet används bara till start.

Ha inte laddare inkopplad permanent, risken är att man förkortar batteriets livslängd avsevärt.

Skaffa istället en solpanel med regulator, det är en utmärkt investering.

Det finns en annan variant, koppla ihop batterierna permanent men använd en solregulator med lastutgång som kopplar bort all last om spänningen blir för låg, då finns det alltid ström till start.

Det kan vara ide att satsa på en lite bättre solregulator där man kan ställa spänningen där frånkoppling av last kommer att ske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ska svara utifrån mina kunskaper.

Alltid bra om man kan separera startbatteriet från övriga förbrukare.

Jag tolkar dig som att du inte har några förutfattade meningar om BT, vilket är bra, då kan du montera BTs skiljerelä mellan dina batterier, till startbatteriet har du kopplat motorns instrument.

Till det nya batteriet kopplar du alla andra förbrukare.

 

Att regelmässigt koppla in laddaren så fort man kommer till ett eluttag är det bästa sättet att göra slut på sina batterier!

Så ha din laddare lös och använd den när det verkligen föreligger något behov.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick göra en liten utryckning medans jag skrev, det är därför det låter som att jag upprepar bhemac s svar.

Ja sedan tycker jag att relä är bättre än dioder, i detta fallet.

 

 

:D

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid tyckt att ett separat startbatteri är den bästa lösning och dessutom ger en ökad säkerhet. Kostnaden för startbatteriet brukar bli ganska liten eftersom det håller håller länge. Några fler batterier på en segelbåt spelar ingen roll viktmässigt.

Men,

i en lite segelbåt eller snabbgående motorbåt kan det vara värt att spara vikt och då är lösningen med bara en batteribank vettig. Men batterivakten som skyddar mot för stort uttag kostar ungefär som ett nytt startbatteri. En solreglulator för någon hundralapp klarar den uppgiften och solregulator ska man ju ändå ha. Man slipper också ett skiljerelä, kablar, extra brytare/huvudsäkringar/kablar mm.

Lägg då hellre pengarna på en bra solregulator som tex Epsolar Tracer 2215bn som klara 20A. Där kan man ställa vilken spänning den ska stänga av lasten. Lägg till några hundralappar så får man ett fjärrinstrumet som visar batteriernas status mm. Dessutom med en knapp som fungerar som huvudbrytare.

 

Epsolar MT50.png

Epsolar 2215.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är nog inte TS båt optimal för att  montera solceller på.

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pentax säger:

Nu är nog inte TS båt optimal för att  montera solceller på.

 

:D

Säg inte det. Det är en viljesak. Funkar på min 2,4m jolle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Pentax skriver så finns det för lite utrymme på min båt för solpaneler. men jag har fått värdefull information i övrigt, tack!

 

Tror ni detta schema kan funka?

Nu står båten på vinterförvaring men jag ska titta till den i helgen för att se hur kabeldragningen är gjord idag. Det enda på schemat som jag inte riktigt greppar är kopplingen mellan generator och startmotor, detta sker väl inuti motorn?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, Stregnil säger:

Precis som Pentax skriver så finns det för lite utrymme på min båt för solpaneler. men jag har fått värdefull information i övrigt, tack!

 

Tror ni detta schema kan funka?

Nu står båten på vinterförvaring men jag ska titta till den i helgen för att se hur kabeldragningen är gjord idag. Det enda på schemat som jag inte riktigt greppar är kopplingen mellan generator och startmotor, detta sker väl inuti motorn?

 

 

Ja precis, i princip har de flesta av oss en sådan koppling, likadan eller snarlik.

Skyllermarks grejer är bra, men dom är dyra och det finns billigarealgernativ som kan fungera lika bra.  Om su tar med dig en hjälpstartkabel ombord kan du starta på förbrukarbatteriet om startbatteriet har blivit urladdat.

 

De få utombordare jag kollat på under kåpan, har haft en gemensam pluskabel mellan startmotorns solenoid (eller motsvarande) och generatorns utgående plus. Men det kan ju se olika ut, alla utombordare har inte någon riktig generator, utan en laddningsspole under svönghjulet, men så kanske det inte är på din motor...?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Stregnil säger:

Precis som Pentax skriver så finns det för lite utrymme på min båt för solpaneler. men jag har fått värdefull information i övrigt, tack!

 

Tror ni detta schema kan funka?

Solpanel är inget nödvändigt, fördelen är att man alltid har fulladdade batterier. På min jolle har jag en liten båge över snurran där en 20W panel sitter.

Skyllermarks schema saknar en viktig detalj: Huvudbrytaren som absolut ska finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag gillar idéen med solpanel, får titta lite närmre i helgen...

Var exakt ska man ha huvudbrytaren i exempelschemat?

Jag hade inte tänkt att köpa Skyllermarks prylar, men däremot nyttja schemat..

 

Jag funderar även på att sätta 2st voltmätare, Biltema har en modell i sin nya katalog (finns inte på hemsidan ännu), kan det vara en vettig idé?

 

Scan Biltema.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudbrytaren (=batterifrånskiljaren) skall sitta så nära batteriet som möjligt, påplussidan, en till varje batteri/batterigrupp.

 

Det är ju aldrig fel med en voltmeter, men en "batteritankmätare" exempalvis NASA BM1 ger dig bättre information, och den skall bara mäta på förbrukarbatteriet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solcellsregulatorn bhemac länkade har även ”batteritankmätare” inbyggd.

 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Stregnil säger:

Precis som Pentax skriver så finns det för lite utrymme på min båt för solpaneler. men jag har fått värdefull information i övrigt, tack!

 

Tror ni detta schema kan funka?

Nu står båten på vinterförvaring men jag ska titta till den i helgen för att se hur kabeldragningen är gjord idag. Det enda på schemat som jag inte riktigt greppar är kopplingen mellan generator och startmotor, detta sker väl inuti motorn?

 

 

Kopparförsäljarens (skyllermarks)  schema funkar i stora drag, men du kan inte följa det vad som gäller skiljereläets inkoppling!

BT s relä ska inte ha någon anslutning till generatorn!

 

Efter närmare tankar om din inkoppling, Glöm kopparförsäljarens schema!

Tror att det krånglar till mer än det hjälper en glad amatör!

 

Du kopplar efter BT s schema, helt enkelt.

 

Friskt kopplat, hälften brunnit    :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till det för TS, han är enligt egen utsago inte så bra på båtel ännu.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Pentax säger:

Nu är nog inte TS båt optimal för att  montera solceller på.

En variant jag sett på privata bryggor är solceller på bryggan med kabelanslutning till båten. En ganska tilltalande lösning för en mindre dagtursbåt eller för att ladda batterierna till elsnurran som används vid fiske.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, AndW säger:

Solcellsregulatorn bhemac länkade har även ”batteritankmätare” inbyggd.

 

Ja det har min också, men jag litar mest på BM1 som dessutom är mer pedagogisk i sitt utförande.

Detta då den även berättar hur länge jag kan belasta batterierna med nuvarde ström innan det är dax att ladda, eller motsatsen, hur länge det dröjer med nuvarande laddning innan det är fulladdat.

Men utan att kolla prisena kostar väl en BM-1 nu omkring 14-1500kr, biltemas digitala voltmeter kostar väl "typ" 69kr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag inte kommenterat något så ska ni veta att jag är tacksam för all hjälp och suger åt mig all information ni delger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-13 på 17:41, bhemac säger:

En solreglulator för någon hundralapp klarar den uppgiften och solregulator ska man ju ändå ha. Man slipper också ett skiljerelä, kablar, extra brytare/huvudsäkringar/kablar mm.

 

Nu kommer jag in i tråde.. suck tänker många ;) 

Om man har en solregulator och använder lastutgången så uppfyller den samma funktion som att ha ett skiljerelä alltså? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Om man har en solregulator och använder lastutgången så uppfyller den samma funktion som att ha ett skiljerelä alltså? 

inte då. Förslaget är att man kopplar ihop start och hus i en bank. Då måste man ha något som förhindrar att man laddar ur batterierna så mycket att man inte kan starta och det fixar lastutgången.

Med bara en bateribank så behövs inget skiljerelä.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hoppar in i en bra tråd.. 

Jag skall bygga upp en ny batteribank vad skall jag lägga pengarna på?

har ett 75ah startbatteri

förbrukningsbatteri har jag ett 92ah agm där jag tänkte köpa 1 eller 2 till och parallellkoppla dem.  

laddning i nuläget: generator är en 35ah. solcell 50w behöver dock införskaffa en regulator. 

Skilje relä ?

Jag tänker att jag behöver landströmsladdnig med en Ctek M300 25ah.

Skall man även satsa på en dc/dc laddare cetek 250dual då den har både regulator och skilje relä om jag fattat det rätt. men i mitt fall känns den rätt onödig eller?

Givetvis blir det nya säkringar & kablar till rubbet. 

Allt är nu kopplat på en batteriväljare.. skall man ha kvar den ?

 

jag har ombord: kompressorkyl, wallas 1800sail fotogen, sötvattenpump, plotter  5”, telefoner och ipad, vhf, stereo. autopilot st 2100 raymarine, belysning led. 

Gissar en förbrukning på ca 45-65ah /dygn. 

 

Spoiler
Spoiler

 

 

 

6196F069-F927-4ABE-B9B4-DB495CA8C928.jpeg

Redigerad av Danneman75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Danneman75 säger:

Skall man även satsa på en dc/dc laddare cetek 250dual då den har både regulator och skilje relä om jag fattat det rätt. men i mitt fall känns den rätt onödig eller?

Om några år kommer du troligen köpa LiFePO4. Då får du slänga cteken.

Satsa på en bra och framtidssäker solregulator tex EPsolar/Tracer 2215BN

 

PS varje batteri ska ha en huvudbrytare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...