Copernicus 32 Postad 10 Februari , 2018 Jag står i begrepp att byta båt och funderar på rullstor eller konventionell mast. Läser på olika ställen och konstaterar att det står mycket negativt om just rullmaster, men konstaterar samtidigt att det är genomgående gamla inlägg och mycket tyckande. Trots allt säljs det många rullmaster, så så illa kan det väl inte vara. Skulle vilja höra hur ni som seglar med rullmast ser på saken. Har de blivit bättre? Hade ni gjort samma val igen? För och nackdelar? hälsningar😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 11 Februari , 2018 (redigerade) Jag förstår inte riktigt varför de flesta rullstorslösningar rullar in i masten. Det tvingar dels fram en väldigt tjock och stel mast, dels mycket vikt högt upp, och kräver stående lattor i stor omfattning. En rullbomslösning känns mer naturlig, eftersom den till stor del liknar ett vanligt revningsförfarande, och ett mer eller mindre normalt storsegel kan användas, plus att masten kan vara böjligare och vikten för systemet hamnar förhållandevis långt ner (och dessutom blir det mer åtkomligt för underhåll/reparation/akut åtgärd). Redigerad 11 Februari , 2018 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 11 Februari , 2018 Jag har inte rullmast men... En mycket erfaren seglare (seglat många gotland runt och jobbar med båtar på heltid) gjorde jämförelsen av fartskillnaden med att en duktig seglare med rullstor seglar jämt med en måttlig seglare med konventionell stor. Jämförelsen sagd om moderna master o segel. Därför blev det konventionell stor för mig som vill få ut maximal fart vid seglingen. Men det är självklart bekvämare med att bara rulla in seglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 11 Februari , 2018 (redigerade) Har inte själv erfarenhet av rullmast, men skulle hellre välja rullbom. Har tänkt så här: Bomen ska vara styv, masten ska gå att böja. En kraftigare bom gör ingen skillnad, men en kraftigare mast med mekanism för att rulla in segel måste ju bli svårare att böja/trimma. Hur får man ner ett segel som inte går att rulla in i masten? Det kanske går om seglet är helt utrullat, men är det lite inrullat så är det omöjligt. Är det verkligen en fördel med stående lattor? Ja, det är väl de funderingar jag haft när jag sett båtar med rullmast/rullbom. Om rullmasten antas alltid fungerar återstår ev. svårigheter att trimma. Tillägg: Kom att tänka på att jag aldrig tänkt på hur trimning av segel på rullbom går till. Hur funkar uthalet? Hur funkar uthalet när seglet är revat? Rullmast är kanske bättre i alla fall. Mackey Redigerad 11 Februari , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 11 Februari , 2018 Om du gillar att segla, men vill ha bekväm segelhantering - lägg rullmastpengarna på bra segel och lazyjacks istället. Om du vill ha en teknisk lösning som försämrar båtens seglingsegenskaper, som försämrar formen på storseglet, som kan strula så du inte kan få ner seglen, gör båten topptung så krängningen ökar, minskar möjligheterna till riggtrim samt kostar mycket pengar - lägg pengarna på rullmasten. 3 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 11 Februari , 2018 Har inte haft rullstor själv men seglat med kolleger som inte har varit helt nöjda. Stående lattor mm (och kostnaden!) har nämnts som stora nackdelar. Jag har haft 2 mindre båtar med rullbom (Skärgårdskryssare och Elvström H-båt) och det är ingen hit. Att ha storskotet i bomnocken är oftast inte optimalt. Att plocka bort kicken vid revning och stå vid masten och veva ner seglet är bara till för akrobater. Numera finns det rullbommar som troligen är bättre: http://www.gransegel.se/rullbom/index.html men kostnaden är också därefter. Som så många andra föredrar jag traditionell stor med Lazyjack o Lazybag. Allt neddraget till sittbrunn och revning fixar man ensam på 30 röda sekunder på min Comfort 32 (medan autopiloten styr). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 11 Februari , 2018 5 minuter sedan, Larsakelarsson säger: Att ha storskotet i bomnocken är oftast inte optimalt. Att plocka bort kicken vid revning och stå vid masten och veva ner seglet är bara till för akrobater. Förstår inte riktigt vad skot och kick har med detta att göra. Rullen är ju "ovanför" båda, och inte det minsta påverkad av dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 11 Februari , 2018 Ni pratar om olika rullbom. Raol pratar om kassett-lösningen; dvs den moderna varianten. Larsake om 60-70-talsvarianten som rullar seglet runt bommen, vilken som sagt är helt oduglig och förstör seglen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 11 Februari , 2018 9 minuter sedan, raol säger: Förstår inte riktigt vad skot och kick har med detta att göra. Rullen är ju "ovanför" båda, och inte det minsta påverkad av dem. Finns jubolika varianter. Typ som rullmast fast i bom, då "höljet" bommen är som den är. Den varianten där hela bomen rullar, hade det på min vega, kräver ju att allt utom skot tas loss. Det fungerar inte.. men man kan med massa jobb.. få det att funka. Leksaks-revning. Ska bli intressant att se om några med rullstorar berättar. Min båtgranne, medcen egenbyggd 42 fotare, har rullstor.. har aldrig hört att det skulle ha krånglat. Men det känns ju ovettigt att ha lodräla lattar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Februari , 2018 Jag tycker det verkar som om rullmasten har nackdelar och känns lite osäker. Sen pratar man med de som har rullmast och alla säger att de aldrig tänker gå tillbaka till en vanlig stor. Bekvämligheten är så mycket större. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 11 Februari , 2018 6 minuter sedan, bhemac säger: Jag tycker det verkar som om rullmasten har nackdelar och känns lite osäker. Sen pratar man med de som har rullmast och alla säger att de aldrig tänker gå tillbaka till en vanlig stor. Bekvämligheten är så mycket större. Ändå brukar det ligga kompletta rullmaster till salu på Blocket pga riggbyten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 11 Februari , 2018 (redigerade) Sen går det ju lite troll i när det behövs med. Förstår ju att det förenklar och ökande andelen segel timmar på större cruicingbåtar båtar där det blir betydligt tyngre att hissa dem. Men sådant smittar ju ned i storlek för sakens skull. För det blir ju vanligare Tom på båtar 30 - 35 fot. Där det förmodligen varit enklare billigare och snabbare med en mer genomtänkt dragning av fall och dylikt. Med bra block, stumma linor och vettiga vinklar tillsammans med lazy Jacks behöver det nog inte bli besvärligare. Redigerad 11 Februari , 2018 av makke_the_muss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 11 Februari , 2018 En smula kluven. Har rullstor på Southerlyn och det är oslagbart bekvämt. Både att enkelt ha rätt segelyta och inte minst att slippa hantera seglet i hamn. Dra i ett snöre - borta! På Bacchanten var det genomgående lattor och lazy jacks. Det gick också bra. Men visst - rullstor är mindre effektivt, tyngre, dyrare och med större risk för strul. En bra rullstor med stående lattor är nog iofs bara marginellt sämre än en konventionell dito. När det gäller trimbarheten så är det nog en ickefråga på en masthead. På en partialrigg så är naturligtvis en tunn profil med rörliga backstag, checkstag etc att föredra ur prestandasynpunkt men inte många vill ha det så på en cruiser. Svårt att tänka mig att en modern rullmast skulle göra någon större skillnad när det gäller möjligheten att böja masten med häckstaget. Profilen är obetydligt större och själva rullen bara ett tunt aluminiumrör. Avvägningen handlar säkert mest om pengar, hur man ser på bekvämlighet, vad man orkar och inte minst hur stor båten är. Debatten är ganska lik den som rådde när rullgenua kom på 80-talet. Min farsa var väldigt tidig att skaffa rulle och attityden var minst sagt skeptisk. Det kunde aldrig vara lika bra som att ha tre eller helst fyra genuor att växla mellan. Och vad händer om det går sönder? Idag är det ingen som ens funderar på något annat än rulle på en cruiser. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Februari , 2018 3 timmar sedan, Peter_K säger: Ändå brukar det ligga kompletta rullmaster till salu på Blocket pga riggbyten... Det visste jag inte. Hm. Måste kollas. Just nu har jag snöat in lite på Lazy-påse. Alternativet är ju som en bryggranne, skaffa en ny och stark kärring. 7 minuter sedan, Greip säger: Debatten är ganska lik den som rådde när rullgenua kom på 80-talet. Jag kommer ihåg det. Samma när det gällde inombordare, vindruta, gasolkök mm. Men när de "hjälpmedlen" kom så ökade antalet seglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 11 Februari , 2018 29 minuter sedan, Greip säger: Debatten är ganska lik den som rådde när rullgenua kom på 80-talet. Min farsa var väldigt tidig att skaffa rulle och attityden var minst sagt skeptisk. Det kunde aldrig vara lika bra som att ha tre eller helst fyra genuor att växla mellan. Och vad händer om det går sönder? Idag är det ingen som ens funderar på något annat än rulle på en cruiser. För min del gillar jag rulle, det är bara att rulla in i masten jag tycker verkar lite ogenomtänkt. Att rulla i bommen känns bättre på alla vis. Rullbom hade jag själv gärna haft! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 11 Februari , 2018 Jag har aldrig sett en båt med en såndär Profurl rullbom. Kanske inte är så dumt. Mycket snyggare än lazyjacks och easybag iaf. Någon som vet vad de kostar? Seglet ser ut att behöva ett replik på samma sätt som en rullgenua. Fallspänningen är förstås lätt att reglera men hur funkar uthalet? Det som står i texten om att den där extra profilen som behövs akter om masten ökar seglets "kraftuttag" med 5-15% är jag mycket skeptisk till, då skulle ju varenda racingbåt ha en sån. Eller så skulle det vara förbjudet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 11 Februari , 2018 Seglade en 50-52 fotare hem från medelhavet. Rullmast. Det gick så trögt att veva vinschen så vi var tvungna att alltid starta hjälp-generatorn eller motorn å använda den elektriska vinschen. Hur bra ett inrullat segel står sen tänker jag inte diskutera. Men visst var det bekvämt, å nödvändigt med elvinsch i den storleken. Det var inte min båt, jag skulle inte våga lita på de motorerna när jag inte orkar veva själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerntRobert 4 Postad 11 Februari , 2018 Jag har tidigare seglat traditionell stor med genomgående lattor i mastheadrigg. Nu cruisar jag med rullstor. Det som jag ser som den stora fördelen är möjligheten till i stort sett steglös och mycket enkel revning. Att alltid ha lämpligt mycket segel ute är viktigt, och det är en barnlek från sittbrunnen. Med det lösfotade seglet, storskotskenan och kicken så räcker trimmöjligheterna för mig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 11 Februari , 2018 Tack för många bra svar och synpunkter. Rullbom är inte aktuell och det jag funderar på är inte alternativet med lazybag. Det har jag på min nuvarande båt. Problemet är att jag ska köpa en specifik båttyp. Endast ett fåtal exemplar är till salu och de har alla Seldenmast, fast i två utföranden; rullmast eller standardmast, alla ca 10 år gamla. Det finns några extra fina exemplar där enda haken är rullmast. Därför skulle jag vilja höra hur stor skillnaden är i fart, känsla och komfort så klart. Är skillnaden så stor att jag ska välja bort en båt som annars är i exceptionellt bra skick framför annan i något mindre bra skick med standardmast. Besvärlig fråga!? mvh😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skreipen 11 Postad 11 Februari , 2018 15 minuter sedan, Copernicus säger: Tack för många bra svar och synpunkter. Rullbom är inte aktuell och det jag funderar på är inte alternativet med lazybag. Det har jag på min nuvarande båt. Problemet är att jag ska köpa en specifik båttyp. Endast ett fåtal exemplar är till salu och de har alla Seldenmast, fast i två utföranden; rullmast eller standardmast, alla ca 10 år gamla. Det finns några extra fina exemplar där enda haken är rullmast. Därför skulle jag vilja höra hur stor skillnaden är i fart, känsla och komfort så klart. Är skillnaden så stor att jag ska välja bort en båt som annars är i exceptionellt bra skick framför annan i något mindre bra skick med standardmast. Besvärlig fråga!? mvh😎 Jag var i exakt samma situation för två år sedan, det finaste exemplaret av en tio år gammal båt hade rullmast. Var lite skeptisk i början men i dag skulle jag inte kunna tänka mig att vara utan. Viktökningen som vissa talar om är försumbar, ungefär samma viktökning som när man monterar rulle på förseglet. Däremot blir tyngdpunkten högre när man går för motor med seglet inrullat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 11 Februari , 2018 Tack för dina synpunkter! Hur märker du av tyngdpunkten när du går för motor? Hur stor är din båt? Mvh😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skreipen 11 Postad 11 Februari , 2018 27 minuter sedan, Copernicus säger: Tack för dina synpunkter! Hur märker du av tyngdpunkten när du går för motor? Hur stor är din båt? Mvh😎 Rent teoretisk så borde den rulla mer i vågorna men jag har inget att jämföra med. Min båt är 34 fot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 11 Februari , 2018 Om vi säger att mastens tyngdpunkt är 7 m från skrovets rotationsaxel och kölens tyngdpunkt är 1 m från skrovets rotationsaxel, så skulle 100 kg extra i masten (gissningsvis vad ett mastrullsystem adderar - det verkar stört omöjligt att hitta information om vikterna, förmodligen för att det ger en väldigt mycket tyngre mast) motsvara 700 kg i kölen. Om vi i stället tänker oss en rullbom, så kanske den extra vikten där i motsvarande båtstorlek är 30 kg, 2.5 m från rotationsaxeln, vilket motsvarar 75 kg i kölen. Lite förenklat, med påhittade/gissade vikter och mått, men ungefär så. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skreipen 11 Postad 11 Februari , 2018 39 minuter sedan, raol säger: Om vi säger att mastens tyngdpunkt är 7 m från skrovets rotationsaxel och kölens tyngdpunkt är 1 m från skrovets rotationsaxel, så skulle 100 kg extra i masten (gissningsvis vad ett mastrullsystem adderar - det verkar stört omöjligt att hitta information om vikterna, förmodligen för att det ger en väldigt mycket tyngre mast) motsvara 700 kg i kölen. Om vi i stället tänker oss en rullbom, så kanske den extra vikten där i motsvarande båtstorlek är 30 kg, 2.5 m från rotationsaxeln, vilket motsvarar 75 kg i kölen. Lite förenklat, med påhittade/gissade vikter och mått, men ungefär så. Tror snarare det rör sig om 5 kg, min mast på närmare 16 meter bär vi på två personer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 11 Februari , 2018 Ok. De rullmaster jag sett har liknat Redwood-träd. För en 45-50-fotare väger väl en vanlig mast redan 300+ kg, så 100 kg till på det känns rimligt. 5 kg, det ryms väl inte ett mindre rullfocksystem inom ens? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skreipen 11 Postad 11 Februari , 2018 20 minuter sedan, raol säger: Ok. De rullmaster jag sett har liknat Redwood-träd. För en 45-50-fotare väger väl en vanlig mast redan 300+ kg, så 100 kg till på det känns rimligt. 5 kg, det ryms väl inte ett mindre rullfocksystem inom ens? Jag talar om en 34 fotare och kan bara konstatera att min rullmast inte är tyngre än masten på min gamla ballad. skillnaden på en modern rullmast är i princip att det sitter ett rullfocksystem inuti masten varken mer eller mindre. Din tidigare beräkning på en "tyngdpunkt är 7 m från skrovets rotationsaxel" ger väl en mastlängd passande en 30 fotare snarare än en på 45-50 fot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 11 Februari , 2018 Ja, det kan ju inte röra sig om mer extravikt än en furlex. Då tror jag att segelvikten spelar större roll, men båten är ju balanserad för att ha segel uppe... dvs med segelvikten ”hissad”. Den båt jag tittar på har inte redwood-mast:) man ser ingen skillnad på masten utanpå och den har Seldéns mekaniska akterstagssträckare, så den bör ju gå att trimma. Skreipen, uppfattar du att du tappar prestanda? Att andra båtar av samma märke ärsnabbare? Mvh😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 11 Februari , 2018 Ok, jag hade uppfattat att rullmaster måste göras extremt styva för att inte låsa rullens rotation? Styva master innebär tjocka och tunga master. Men då är det inte så alltså? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skreipen 11 Postad 12 Februari , 2018 7 timmar sedan, Copernicus säger: Skreipen, uppfattar du att du tappar prestanda? Att andra båtar av samma märke ärsnabbare? Mvh😎 Jag har aldrig fått tillfälle att segla mot någon likadan båt men jag är mycket nöjd med prestandan, nu har jag fina segel med stående lattor så jag tappar inte så mycket segelyta. Däremot kan jag tänka mig att redan underriggade charterbåtar inte är förtjänta av att tappa ytterligare m² Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SE2517 19 Postad 12 Februari , 2018 Jag har rullmast på min båt och är mycket nöjd med smidigheten, både vid revning och vid in- och utrullning. Bara det när man ska in i hamn och rullar in båda seglen och är klar :-) Om seglingsegenskaperna är sämre så är det något jag kan leva med, jag har denna båt för att den är bekväm, inte för att den är en racer (Bavaria 30). Dock så har jag aldrig seglat en likadan båt med standardstor så jag har inget att jämföra med. Min tidigare segelbåt, Maxi 68 är inte riktigt jämförbar, men med nuvarande båt är segelhanteringen smidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser