Kane 974 Postad 9 Februari , 2018 ...eller är det något jag missar? http://www.boattest.com/engine-review/Evinrude/40500162_E-TEC-G2-150-H-O--vs--Yamaha-F200-4-Stroke_2018 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HumptyDumpty 23 Postad 9 Februari , 2018 Så vitt jag vet: viktigaste skillnaden är utväxlingen och momentkurvan, Evinrude'n klarar att bära en högre då den har en högre moment i mellanregistret (2-taktare). Sen har väl 150HO ca 175hk på topp om jag inte missminner mig ett svenskt test, så det är inte riktigt så graverande som det tycks. Om de valt en mindre båt som passade med en motor så hade toppfarten troligtvis varit till Yamaha's fördel. Tro mig, ingen är bäst på allt. Hade Evinrude inte haft rykte att ha dålig kvalitet så hade jag nog övervägt en sån maskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 Februari , 2018 Så fort man hör namnet Evinrude, så poppar en historia från runt 1960 fram. Den ryskfödde operasångaren Leonid Sibirzeff bodde sina sista år i en villa i Kungshamn. inte långt från min morfar. Leonid gick nästan varje dag förbi min morfars hus. Dom blev så småningom goda vänner. Leonid hade en segeljulle som han ofta var ute med. Barnen blev orolig för sin gamle far och köpte honom därför en aktersnurra. Vid ett tillfälle strök sig Leonid över sitt silvergråa hår och sa;"Alla de gråa håren ni ser här - dem har jag fått av Evinrude" 1 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 10 Februari , 2018 Evinrude? är det inte en slända i någon Disney-film? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 10 Februari , 2018 evinrude gjorde bra motorer under 50-60-70talet,sedan dekade dom ned sig,har själv ägt tre stycken,dom nya som Bombardier tillverkar känner jag inte till. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 10 Februari , 2018 Är Evinrude så bra , efter två säsonger med min nya E-tec 75 hk så har motorn fungerat på ett sätt som man skall förvänta sig av en ny utombordare, jag var i valet och kvalet om jag skulle välja två eller fyrtaktare och jag ägnade mååånga timmar på nätet där jag läste omdömen samt erfarenheter av BRP och Evinrude och även andra fabrikat som Yamaha och Suzuki. Jag konstaterade att ALLA fabrikat har/haft problem (Yamaha balansaxlar) och (Suzuki korrosion) och Evinrude injectorerna i början (Kletade igen och måste rengöras) och detta fick jag fram genom att söka på Evinrude outboard engine warranty issues byt sedan ut Evinrude mot Yamaha och Suzuki eller något annat fabrikat så har du att läsa, det viktiga är att tillverkaren står upp för sin produkt om det blir problem. Vad som först och främst avgjorde vilket fabrikat det blev är Serviceintervallerna, första service efter 3 år ELLER 300 timmar och att vinterkonserveringen var busenkel att genomföra övriga fabrikat kräver (Om jag inte har missförstått) första service efter 20 timmar (Lät uppnått på sommaren) sedan en service på hösten varje säsong då springer kostnaderna iväg. Två sidor som jag kan rekommendera är http://community.evinrude.com/t5/Owner-s-Zone/bd-p/TEC och http://www.etecownersgroup.com/ här finns både ris och ros. En sammanfattning efter två säsonger med mycket båt åka: Negativt: Lätta vibrationer på tomgång men detta har jag inte upplevt som något problem då tiden på tomgång är väldigt kort. Positivt: Bottendrag en fantastisk acceleration, den låga olje och bränsleförbrukningen den låga ljud nivån i de flesta register (Båtgrannen trodde att det var en ny 4 taktare jag köpt) och som tidigare service intervallerna och vinterkonserveringen Skulle jag köpa en evinrude igen absolut. P.S Du kommer få kommentarer som att E-tec = O-tec , indexering , fich teknik jag lade inte så stor a funderingar kring detta jag genomförde mitt köp vilket jag inte ångrat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 10 Februari , 2018 Jag vet en motorsäljare som har slutat sälja Evinrude och bytt till att sälja ett annat märke för förtjänsten var för dålig. Motorerna behövde ingen service och gick för sällan sönder för att det skulle gå att försörja sig och driva verkstad. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 10 Februari , 2018 Det tog 12 minuter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 10 Februari , 2018 2 timmar sedan, Rascal säger: Motorerna behövde ingen service och gick för sällan sönder för att det skulle gå att försörja sig och driva verkstad. Ganska bra bild av vårt samhälle. Slit och släng. Kul kombination, obetalbar:https://www.oppetarkiv.se/video/11289210/hylands-horna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 10 Februari , 2018 4 timmar sedan, Baxlaget säger: Ganska bra bild av vårt samhälle. Slit och släng. Kul kombination, obetalbar:https://www.oppetarkiv.se/video/11289210/hylands-horna Hänger inte riktigt med på din analogi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 10 Februari , 2018 5 timmar sedan, Baxlaget säger: Ganska bra bild av vårt samhälle. Slit och släng. Kul kombination, obetalbar:https://www.oppetarkiv.se/video/11289210/hylands-horna Mitt inlägg om säljarn som bytte märke handlar inte om slit och släng utan att E-tec motorerna går bra och länge med litet servicebehov. Vilket är bra för kunden men sämre för verkstan som ska försörja sig. Dock är det ju också bra för kunden om det finns en verkstad den dag man behöver hjälp med något större problem. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 11 Februari , 2018 Mitt tips är att googla lite och skapa dig en egen uppfattning. Det finns åsikter åt båda håll, men att de skulle vara ovanligt problemfria håller jag inte med om. Bland de jag känner som kör etec har flera haft problem med dålig gång. Det finns också en del motorras, även om det absolut inte är så illa som det var på fitcht. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 11 Februari , 2018 Håller med Mange gör som jag gjorde googla och läs så kommer du fram till samma som Mange det kan vara Evinrude, Yamaha, Suzuki , Tohatso ; Honda eller något annat fabrikat av utombordare som bara är problem beroende på att ägaren är så jäkla besviken av olika anledningar samtidigt så läste jag om ägare av samma motorfabrikat som var mycket nöjda med sin motorer efter lång tids användning. /Kenbja P.S Mange du kan byta ut etec mot vilket motorfabrikat som helst som dras med alla möjliga problem, O.B.S detta gäller även evinrude Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 11 Februari , 2018 (redigerade) 7 timmar sedan, Kenbja säger: det kan vara Evinrude, Yamaha, Suzuki , Tohatso ; Honda eller något annat fabrikat av utombordare som bara är problem beroende på att ägaren är så jäkla besviken av olika anledningar samtidigt så läste jag om ägare av samma motorfabrikat som var mycket nöjda med sin motorer efter lång tids Precis. Samma sak gäller även för bilar och elvispar. Är man nöjd så håller man med. Annars inte. Bilda din egen uppfattning: Läs detta forum! Svara! Redigerad 11 Februari , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 12 Februari , 2018 Nu håller jag personligen inte med om att alla märken är relativt likvärdiga... Jag har mekat utombordare privat i 25 år och det finns skillnader. Vissa ändras över tid, men det är väldigt sällan du hör om någon som blivit strandsatt med en Yamaha på akterpegeln. Däremot är det viktigt att man drar sina egna slutsatser och läser på snarare än att bara köpa någon enstaka åsikt i en enstaka forumtråd. Det gäller också att vara lite lagom kritisk. Allt handlar om felprocent och har du ras på 1% av maskinerna kommer minst 90% av forumtrådarna handla om det, snarare än de andra 99% som snurrar vidare. Jag kan prata om detta i all oändlighet, men det är ibland en allmän relativism där man menar att allt är typ lika bra och varumärke mer är en smaksak. Detta är givetvis inte sant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 12 Februari , 2018 Glöm inte balansaxlarna som skrotade Yamaha men här är en länk till nöjda Yamaha ägare https://www.consumeraffairs.com/boats/yamaha-outboards.html detta är mitt sista inlägg i denna tråden hoppas TS har blivit lite klokare /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 12 Februari , 2018 Balansaxlar är ett problem och minns det som att det även varit problem med bortrostade delar på avgassidan på vissa modeller. Yamaha är inte felfria de heller... Balansaxlarna hör man dock generellt innan de rasar, så man brukar inte bli strandaatt. Är lite som med tändspolar på Optimax eller cdi på äldre Murklor. Man kommer hem om än lite långsammare:) Har hart bra erfarenhet av flera märken:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 12 Februari , 2018 1 timme sedan, Kenbja säger: .....detta är mitt sista inlägg i denna tråden hoppas TS har blivit lite klokare Nej, jag har inte blivit klokare..... Fortfarande fascinerad dock över prestandaskillnaden i testet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 12 Februari , 2018 Du har redan fått det mesta av förklaringen:) Evinrudes HO levererar mer effekt än vad som står på kåpan och 2t har per definition bättre klipp än 4t. Detta under förutsättning att vi inte överladdar 4t som exvis Verado då man får det bästa av 2 världar. Överladdning med kompressor ger brutalsnabb gasrespons och vettig effektökning utan lika mycket värmeutveckling som turbo. Det ger dessutom motorvärldens ballaste motorljud:D Har inte haft någon möjlighet att köra just Verado, så talar i generella termer när det gäller kompressorer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser