Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
johan_paz

Använda yamaha 2t utombordare på vintern

Rekommendera Poster

Jag har en liten styrpulpetare med en lite nyare yamaha 2t 40hp (runt 2002, nyare för att vara 2t). Har denna på trailer i ett kallgarage. Börjar dock bli mer och mer sugen på att lägga i den vid behov nu på vintern, svårslagen upplevelse med högtryck, kallt och vindstilla, på ett sätt som inte existerar på sommaren.

 

Funderar dock om man riskerar frysa sönder motorn då jag inte kommer ha tid att konservera den efter var körning. Trailern är dessutom en liten sjösättningsvagn så det går ej att få motorn helt vertikal när båten är på trailern, lite för nära till marken. Kan ej heller ha båten vid brygga för den är upptagen för vintern. 

 

Någon som vet om yamaha´s slitvargar till tvåtaktare tål denna behandling? Något tips o trix?

 

 

 

Redigerad av johan_paz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet är det bara viktigt att ha den i vertikalt läge så att allt vatten kan rinna ur. Kan du inte ens tilta ner den när trailern är parkerad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl skaffa Biltemas uppkörningsramper att köra upp trailern på.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Bilramp-1-ton-2000023040/

Annars borde inte vara något problem att köra Yamaha på vinter, tidigare gjorde Yamaha reklam att deras utombordare används på båtar vid resor till Arktic. Det som är viktigt är att du kollar att du inte har något vatten i växelhuset (men det gäller ju även vid normal förvaring utomhus på vintern).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, precis, kan ej få ner motorn helt när båten är på trailern, är inte mycket som fattas dock, antar att jag har en vinkel på kanske 10 grader kvar när skäddan vilar mot garagegolvet.  Att backa upp på uppkörningsramper lär nog inte bli av ;) jag skall få på större hjul på trailern till våren tänkte jag, men tills dess så får den stå ut med 10 graders tilt. 

Rinner vattnet ut lika bra med den tilten? Eller måste den hänga helt vertikalt för att allt ska rinna ut?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan gräva en grop under skäddan i stället :)

(läste inte att det var garagegolvet, men står motorn i ett garage utan minusgrader skall det inte heller vara npågot problem)

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, johan_paz säger:

Rinner vattnet ut lika bra med den tilten? Eller måste den hänga helt vertikalt för att allt ska rinna ut?

 

 

Det kan du ju testa. Kör motorn i sjön eller på land med spolmuff. Tilta ned den till dina 10 grader och låt den stå ett tag. Flytta trailern sedan och hissa upp trailern lite med domkraft så att du kan tilta till bottenläget och se om det kommer ut mer vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, jan_af_lisoe säger:

Du kan gräva en grop under skäddan i stället :)

(läste inte att det var garagegolvet, men står motorn i ett garage utan minusgrader skall det inte heller vara npågot problem)

 

Som sagt, kallgarage ;)  

 

Ska testa detta med att luta ner motorn mer efter ett tag, men då de är minusgrader nu så väntar jag med det till det är lite mer plus, och mer blå himmel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Veva upp kärran med en domkraft och sätt bockar under. 

Då kommer motorn högre och du avlastar hjulen och slipper få "sulor" på dem under vintern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oroa dig inte, lite vatten kvar är ingen fara det kommer den inte frysa sönder av. Om du är orolig kan du väl pytsa i lite glykolvatten i en hink som du doppar underhuset i.

 

För övrigt. Två av mina tre snurror är fortfarande kvar i sjön och just för tillfället lite lagom fastfrusna. En Selva 60 (dvs Yamaha F60) från 2008 och en Suzuki 15 från 2017. 

Det som knäcker en utombordare är om riggen är fastfrusen men skrovet släpper så att det blir brytkrafter. Med andra ord kan riggen bli ”bottenfrusen” utan problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...