johan_paz 3 Postad 8 Februari , 2018 (redigerade) Jag har en liten styrpulpetare med en lite nyare yamaha 2t 40hp (runt 2002, nyare för att vara 2t). Har denna på trailer i ett kallgarage. Börjar dock bli mer och mer sugen på att lägga i den vid behov nu på vintern, svårslagen upplevelse med högtryck, kallt och vindstilla, på ett sätt som inte existerar på sommaren. Funderar dock om man riskerar frysa sönder motorn då jag inte kommer ha tid att konservera den efter var körning. Trailern är dessutom en liten sjösättningsvagn så det går ej att få motorn helt vertikal när båten är på trailern, lite för nära till marken. Kan ej heller ha båten vid brygga för den är upptagen för vintern. Någon som vet om yamaha´s slitvargar till tvåtaktare tål denna behandling? Något tips o trix? Redigerad 8 Februari , 2018 av johan_paz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Februari , 2018 Vad jag vet är det bara viktigt att ha den i vertikalt läge så att allt vatten kan rinna ur. Kan du inte ens tilta ner den när trailern är parkerad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 8 Februari , 2018 Du kan väl skaffa Biltemas uppkörningsramper att köra upp trailern på.http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Bilramp-1-ton-2000023040/ Annars borde inte vara något problem att köra Yamaha på vinter, tidigare gjorde Yamaha reklam att deras utombordare används på båtar vid resor till Arktic. Det som är viktigt är att du kollar att du inte har något vatten i växelhuset (men det gäller ju även vid normal förvaring utomhus på vintern). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_paz 3 Postad 8 Februari , 2018 Hej, precis, kan ej få ner motorn helt när båten är på trailern, är inte mycket som fattas dock, antar att jag har en vinkel på kanske 10 grader kvar när skäddan vilar mot garagegolvet. Att backa upp på uppkörningsramper lär nog inte bli av jag skall få på större hjul på trailern till våren tänkte jag, men tills dess så får den stå ut med 10 graders tilt. Rinner vattnet ut lika bra med den tilten? Eller måste den hänga helt vertikalt för att allt ska rinna ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 8 Februari , 2018 (redigerade) Du kan gräva en grop under skäddan i stället (läste inte att det var garagegolvet, men står motorn i ett garage utan minusgrader skall det inte heller vara npågot problem) Redigerad 8 Februari , 2018 av jan_af_lisoe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Februari , 2018 8 minuter sedan, johan_paz säger: Rinner vattnet ut lika bra med den tilten? Eller måste den hänga helt vertikalt för att allt ska rinna ut? Det kan du ju testa. Kör motorn i sjön eller på land med spolmuff. Tilta ned den till dina 10 grader och låt den stå ett tag. Flytta trailern sedan och hissa upp trailern lite med domkraft så att du kan tilta till bottenläget och se om det kommer ut mer vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_paz 3 Postad 8 Februari , 2018 1 timme sedan, jan_af_lisoe säger: Du kan gräva en grop under skäddan i stället (läste inte att det var garagegolvet, men står motorn i ett garage utan minusgrader skall det inte heller vara npågot problem) Som sagt, kallgarage Ska testa detta med att luta ner motorn mer efter ett tag, men då de är minusgrader nu så väntar jag med det till det är lite mer plus, och mer blå himmel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 514 Postad 8 Februari , 2018 Veva upp kärran med en domkraft och sätt bockar under. Då kommer motorn högre och du avlastar hjulen och slipper få "sulor" på dem under vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 8 Februari , 2018 Kör upp trailern på ett par plankor så är det löst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 8 Februari , 2018 Oroa dig inte, lite vatten kvar är ingen fara det kommer den inte frysa sönder av. Om du är orolig kan du väl pytsa i lite glykolvatten i en hink som du doppar underhuset i. För övrigt. Två av mina tre snurror är fortfarande kvar i sjön och just för tillfället lite lagom fastfrusna. En Selva 60 (dvs Yamaha F60) från 2008 och en Suzuki 15 från 2017. Det som knäcker en utombordare är om riggen är fastfrusen men skrovet släpper så att det blir brytkrafter. Med andra ord kan riggen bli ”bottenfrusen” utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser