Gå till innehåll
söndag 13 oktober 2024
Jim

Snipa

Rekommendera Poster

Någon som vet mer om denna modellen av snipa?

Läst tidigare att det kan vara en Edsvalla stålsnipa men inte hittat något mer tyvärr.

Intresserad av all info om båtmodellen!

båten.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en här på forumet som har en likadan "Perda" tror jag hans nick var, prova mailfunktion till honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen har Jim sen länge haft koll på Perdas likadana båt - enligt denna äldre mg-tråd.
(Perda har inte varit aktiv på forumet sen 2015 och inget jag kan googla antyder heller att han hittade sin båts historia.)

Mer än att han  i länken ovan kallade sin båttyp "Edsvalla stålsnipa".

Har googlat runt och bl.a. upptäckt att Edsvalla är en gammal bruksort nära Karlstad där det tillverkades ganska stora fiske-stålbåtar så sent som på 80-talet av "FA olssons varv" enligt bilden nedan.

Tja, ifall "Edsvalla stålsnipa" är korrekt benämning på båttypen så är sannolikt "FA Olssons varv" själva produktionsplatsen!?

Alltid kul men svårt att försöka googla olika båttyper bakåt i tiden kan jag tycka, för allt finns ännu inte googlingsbart på internet (tack&lov!?) ...  

[Skulle i ditt läge försökt närma mig "åldringarna" i Edsvalla via nätet, sådana är erfarna och  minns ofta förbaskat väl  alla lokala bakgrundshistorier.
(Förslag på lämpliga pensionärs- eller hembygds-föreningar kan du nog få genom att kontakta exempelvis turistbyrån i Karlstad?)] 

Sökbegreppen i nedanstående skärmdump - av mina fyra tillfälligt returnerade svar - framgår genom tjock text (läs; Olssons stålbåtar Edsvalla). Firman har nog utan tvekan existerat och de kan ju fasen ha svetsat ihop både TS ochPerdas båt på 80-talet.
 
   

edsvalla.snipa.stål.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket! Ska försöka få fram något via den firman :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja gör det, och skriv gärna i tråden ifall du hittar nåt intressant! :)


Tips: Hittade nyss "Nors hembygdsförening" vilket enligt sajtens egen karta ligger jäkligt nära Edsvalla. (Om ingen där - efter förfrågan från dig - känner igen firman "Olssons varv" så är jag rejält ute och cyklar och vi hamnar tillbaka på ruta noll igen !?)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thomas-1 säger:

Ja gör det, och skriv gärna i tråden ifall du hittar nåt intressant! :)


Tips: Hittade nyss "Nors hembygdsförening" vilket enligt sajtens egen karta ligger jäkligt nära Edsvalla. (Om ingen där - efter förfrågan från dig - känner igen firman "Olssons varv" så är jag rejält ute och cyklar och vi hamnar tillbaka på ruta noll igen !?)

Bra jobbat, Sherlock!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inga mer bilder på din båt?

Verkar inte finnas så många. Finns en längre modell som är 9m också. 

Snapchat-2078607255.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jodå lite mer bilder finns. Vet du något mer om dessa båtar? 

received_2062124917357399.jpeg

received_2062124850690739.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, dom är byggda i edsvalla och man köpte dom som halvfabrikat, dvs man bygde inredningen själv. 50.000kr kostade den vita år 1976 med yanmar motor. Min farfar köpte den ny. Kvitto och försäljnings broschyren finns kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va skoj. Har du fler bilder? Kan du ta kort på broschyren så jag får se? Om du vill alltså! 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå, ja kan ta kort på broschyren. Här kommer lite mer bilder.

 

7007479046.jpg

6908005219.jpg

1743475778.jpg

Redigerad av Gunnarstorp
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...