Jim 1 Postad 7 Februari , 2018 Någon som vet mer om denna modellen av snipa? Läst tidigare att det kan vara en Edsvalla stålsnipa men inte hittat något mer tyvärr. Intresserad av all info om båtmodellen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Februari , 2018 Det fanns en här på forumet som har en likadan "Perda" tror jag hans nick var, prova mailfunktion till honom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Februari , 2018 (redigerade) Tydligen har Jim sen länge haft koll på Perdas likadana båt - enligt denna äldre mg-tråd. (Perda har inte varit aktiv på forumet sen 2015 och inget jag kan googla antyder heller att han hittade sin båts historia.) Mer än att han i länken ovan kallade sin båttyp "Edsvalla stålsnipa". Har googlat runt och bl.a. upptäckt att Edsvalla är en gammal bruksort nära Karlstad där det tillverkades ganska stora fiske-stålbåtar så sent som på 80-talet av "FA olssons varv" enligt bilden nedan. Tja, ifall "Edsvalla stålsnipa" är korrekt benämning på båttypen så är sannolikt "FA Olssons varv" själva produktionsplatsen!? Alltid kul men svårt att försöka googla olika båttyper bakåt i tiden kan jag tycka, för allt finns ännu inte googlingsbart på internet (tack&lov!?) ... [Skulle i ditt läge försökt närma mig "åldringarna" i Edsvalla via nätet, sådana är erfarna och minns ofta förbaskat väl alla lokala bakgrundshistorier. (Förslag på lämpliga pensionärs- eller hembygds-föreningar kan du nog få genom att kontakta exempelvis turistbyrån i Karlstad?)] Sökbegreppen i nedanstående skärmdump - av mina fyra tillfälligt returnerade svar - framgår genom tjock text (läs; Olssons stålbåtar Edsvalla). Firman har nog utan tvekan existerat och de kan ju fasen ha svetsat ihop både TS ochPerdas båt på 80-talet. Redigerad 9 Februari , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jim 1 Postad 9 Februari , 2018 Tackar så mycket! Ska försöka få fram något via den firman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Februari , 2018 Ja gör det, och skriv gärna i tråden ifall du hittar nåt intressant! Tips: Hittade nyss "Nors hembygdsförening" vilket enligt sajtens egen karta ligger jäkligt nära Edsvalla. (Om ingen där - efter förfrågan från dig - känner igen firman "Olssons varv" så är jag rejält ute och cyklar och vi hamnar tillbaka på ruta noll igen !?) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Februari , 2018 1 timme sedan, Thomas-1 säger: Ja gör det, och skriv gärna i tråden ifall du hittar nåt intressant! Tips: Hittade nyss "Nors hembygdsförening" vilket enligt sajtens egen karta ligger jäkligt nära Edsvalla. (Om ingen där - efter förfrågan från dig - känner igen firman "Olssons varv" så är jag rejält ute och cyklar och vi hamnar tillbaka på ruta noll igen !?) Bra jobbat, Sherlock! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnarstorp 1 Postad 22 Februari , 2018 Du har inga mer bilder på din båt? Verkar inte finnas så många. Finns en längre modell som är 9m också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jim 1 Postad 22 Februari , 2018 Hej jodå lite mer bilder finns. Vet du något mer om dessa båtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnarstorp 1 Postad 22 Februari , 2018 Ja, dom är byggda i edsvalla och man köpte dom som halvfabrikat, dvs man bygde inredningen själv. 50.000kr kostade den vita år 1976 med yanmar motor. Min farfar köpte den ny. Kvitto och försäljnings broschyren finns kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jim 1 Postad 22 Februari , 2018 Va skoj. Har du fler bilder? Kan du ta kort på broschyren så jag får se? Om du vill alltså! 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnarstorp 1 Postad 23 Februari , 2018 (redigerade) Jadå, ja kan ta kort på broschyren. Här kommer lite mer bilder. Redigerad 23 Februari , 2018 av Gunnarstorp 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser