krawa 4 Postad 6 Februari , 2018 (redigerade) tja på er. är det några fler som har större skepp (över 15 m) vi har själva köpt en formosa 51 ketch och ser fram emot sommaren. skulle dock vilja få tips vid ankring ; naturhamnar . bojar med denna storleken på fartyg. längd 17.82m bredd 4.5m djup 2 m 23000 kg Redigerad 6 Februari , 2018 av krawa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bokaj 2 Postad 6 Februari , 2018 Hej, vi har en betydligt mindre segelbåt (HR 42) MEN det vi har gemensamt är djupgåendet. Vår sticker 2.05 och innan vår första sommar så skrämde alla oss hur detta i praktiken skulle göra det omöjligt för oss att segla i Östersjön. Totalt skitsnack. Kräver lite mer planering, Sthlms innerskärgård kanske inte optimalt och mycket ligga på svaj men vad gör det? Vi hängde på Gotlands ostkust och Estland i somras. Kan verkligen rekommendera. Funkade utmärkt att ligga i alla gamla övergivna industrihamnar där. Kolla sxk:s guide. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 529 Postad 6 Februari , 2018 Boj är nog inte aktuellt om den inte särskilt är utlagd för tyngre fartyg. SXK:s blåa bojar som medlemmar har tillgång till är välgjorda, men max rekommenderade båtvikt är åtta ton. Ankra på svaj funkar bra om man kör fast ankaret ordentligt. 2 m djupgående är ju inte särskilt mycket så om vädret är lugnt funkar väl i stort sett samma naturhamnar som man kan ligga vid med en 35 fots båt. Det som är lite jobbigt om man ligger förtöjd mot land är oförutsedda vindvridningar och/eller vindökningar. Jag skulle inte sova så gott utan vakt eller larm från vindmätaren. Det finns en hel del möjligheter att ligga långsides mot berg och gamla militära bryggor i Stockholms skärgård. Jag har legat långsides på Telegrafholmen (in mot Sandhamn) för många år sedan, där är det tvärdjupt. Kan vara värt att gogla på långsides förtöjning och skutor. Var kommer du att segla? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Februari , 2018 Grattis till en härlig båt. Du har väl ett ordentligt ankarspel? Använd det och svajankra. Du har ett stort deplacement och mycket levande kraft, det är inte helt enkelt att lägga till mot berget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 Februari , 2018 En kompis hade båt i ungefär den storleken. 51fotare. Har för mej den va 5x15 meter men vägde nog under 20ton Vi seglade en del till samma ställen. Han stack åxå dryga 2m. Jag 1.85. Ibland va hans köl längre bak än min så han kunde komma in men ute jag. Vid backning in och stark sidvind om han seglade ensam.. kunde det bli lite tungt. Annars va de inga större problem. Han hanterade ungefär som min.. Tror inte vi va på nåt ställe där jag kom in/ genom å inte han. Å vi va på en del, känna sig fram-ställen.. Håller till på ostkust. Mest från utö-västervik men en del svängar norrut å till åland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 529 Postad 6 Februari , 2018 2018-02-06 vid 20:07 skrev bhemac: Grattis till en härlig båt. Du har väl ett ordentligt ankarspel? Använd det och svajankra. Du har ett stort deplacement och mycket levande kraft, det är inte helt enkelt att lägga till mot berget. Ett berg är inte värre än en betongbrygga tycker jag. Det måste vara ett bra berg naturligtvis. Berget på Telegrafholmen funkade bra för ett 26 m långt och 6 m brett fartyg. Det är bra att leta upp platser som andra har använt, i alla fall i början. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Februari , 2018 2018-02-06 vid 21:07 skrev Mackey: Ett berg är inte värre än en betongbrygga tycker jag. Nej men omgivningarna skiljer sig ofta. En hamn är mer skyddad, båtar på sidorna ger mera lä mm. I denna storleksklass verkar de flesta ligga parallellt med kajen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 529 Postad 6 Februari , 2018 2018-02-06 vid 21:23 skrev bhemac: Nej men omgivningarna skiljer sig ofta. En hamn är mer skyddad, båtar på sidorna ger mera lä mm. I denna storleksklass verkar de flesta ligga parallellt med kajen. Parallellt sa Bill, långsides sa Bull. Jag menar just att man ska ligga långsides/parallellt med berget med fendrar mellan fartygets ena sida och berget. Sedan får man ju välja sin "kaj" med lite omsorg så att den inte är utsatt för allt för mycket vågor, men lite vågor stör inte lika mycket när båten väger 23 ton jämfört med en båt på tre ton. På västra sidan av Möja, lite norr om Möja strömmar, kan man också ligga långsides mot bergen. Här är det rätt utsatt vid fel vindriktning så kolla väderprognosen noga. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Februari , 2018 Inte för att jag är så väl bevandrad i Stlms skärgård men det kan nog inte finnas så många naturhamnar där det finns >20m ledigt utrymme att ligga långsides? Att ligga akterankrad med näbben mot land är nog också svårt med en sådan här båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 572 Postad 7 Februari , 2018 2018-02-07 vid 10:26 skrev bhemac: Inte för att jag är så väl bevandrad i Stlms skärgård men det kan nog inte finnas så många naturhamnar där det finns >20m ledigt utrymme att ligga långsides? Att ligga akterankrad med näbben mot land är nog också svårt med en sådan här båt. Fast man behöver ju inte ha hela sidan mot ett berg. Räcker om det är en utbuktning på ett par meter som man lägger sig mot med valfri del av skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Februari , 2018 polarn m 50fotaren låg alltid som "vanlig folk" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Februari , 2018 2018-02-07 vid 11:09 skrev ChristerN: Fast man behöver ju inte ha hela sidan mot ett berg. Räcker om det är en utbuktning på ett par meter som man lägger sig mot med valfri del av skrovet. Det är nog inte frågan om vad som är möjligt utan vad som är praktiskt genomförbart. Dels ska man hitta ett ställe där man kan ligga långsides, dels ska man kunna lägga till. Det krävs nog både folk och tampar. Sen ska man kunna komma därifrån om vinden vänder. TS har antagligen redan räknat ut detta, det är därför han frågor efter lämpliga bojar/ankarplatser. 2018-02-07 vid 14:58 skrev Caribic410: polarn m 50fotaren låg alltid som "vanlig folk" Har han också ett sådant här peke? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Februari , 2018 Nix hade inte. Tror det var en jeanneau ...53 eller nåt..vanlig segelbåt. Sålde förra året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser