Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025

Rekommendera Poster

Hej, jag har en hyttbåt Pollux 21 6.5 lång  2.4 bred  ny Volvo Penta D2-40 39.6 hk. När jag har båten fullastad blir totalvikten 2300. Rekommenderat varvtal är

2800 - 3200. Propellern är 16x14. När jag drar på full gas bör motorn komma upp till rekommenderat varvtal, men kommer bara upp till 2500 varv.

När jag är ute ensam kommer den bara upp till 2700. Om motorn inte orkar upp i rekommenderat varvtal skal man gå upp i diameter eller stigning.

Vill jag ha bättre axeleration skall man gå upp i diameter och ner i stigning. Vill man ha bättre toppfart skal man gå ner i diameter och upp i stigning.

Är det någon som vet hur mycket och vilken propeller som är bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Chepparen säger:

Om motorn inte orkar upp i rekommenderat varvtal skal man gå upp i diameter eller stigning.

.

Om motorn inte orkar upp i varvtal skall du givetvis gå ner i diameter eller stigning. I ditt fall är det ganska mycket för lågt, så 2 steg skulle nog krävas.

 

Men testa i många av de propellerberäkningsprogram som finns på nätet, alt. ta kontakt med Propellerteknik Gbg eller liknande företag.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till dylika båtar ska man använda propellrar med så stor diameter som möjligt, dock måste man ha ca, 5 cm mellan botten och eventuell skädda.

Är diametern optimal är det stigningen man har att spela med man har att spela med.

Hur är det, kommer maskinen upp i rekommenderat varv utan växel i?

Har backslaget olämplig utväxling?

Ursäkta men det blev visst fler frågor än svar.

 

:mellow:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att någon tidigare ägare justerat gasregelaget  så att man inte kan komma upp på maxvarv, 2700 varv verkar vara idealiskt marchvarv.

 

En fjunig yngling som brukade vara med ombord på min båt brukade peta fram gasregelaget om jag vände bort blicken ett ögonblick.

I hans ålder fanns det bara ett läge på gasen som var användbart, fullt spjäll, och gnäll för att det var en för ynklig maskin.

En vinkling på frågan, men kan leda in på rätt spår.

 

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pentax säger:

Det kan ju vara så att någon tidigare ägare justerat gasregelaget  så att man inte kan komma upp på maxvarv, 2700 varv verkar vara idealiskt marchvarv.

 

En fjunig yngling som brukade vara med ombord på min båt brukade peta fram gasregelaget om jag vände bort blicken ett ögonblick.

I hans ålder fanns det bara ett läge på gasen som var användbart, fullt spjäll, och gnäll för att det var en för ynklig maskin.

En vinkling på frågan, men kan leda in på rätt spår.

 

 

:D

Det har aldrig funnits någon annan ägare till denna nya maskin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det, kommer maskinen upp i rekommenderat varv utan växel i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Pentax säger:

Hur är det, kommer maskinen upp i rekommenderat varv utan växel i?

Menar du att det finns en varvtalsbegränsning så man inte skadar motorn när den varvas på full gas utan belastning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer maskinen upp i avsett varv utan belastning är frågan?

Gör den inte det så hjälper inget propellerbyte i världen.

Avsikten är att ringa in problemet, och därefter sätta in riktade åtgärder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, Pentax säger:

Gör den inte det så hjälper inget propellerbyte i världen.

Självklart inte. Du menar att TS inte förstår det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan, Baxlaget säger:

Menar du att det finns en varvtalsbegränsning så man inte skadar motorn när den varvas på full gas utan belastning?

Jovisst. Men man skall ju givetvis gasa försiktigt på väg mot fullgas och hålla koll på varvtalet så den inte sticker alltför högt också. Har du aldrig skruvat en (modernare) båtdiesel ?

 

38 minuter sedan, Baxlaget säger:

Självklart inte. Du menar att TS inte förstår det?

 

Vem är det som inte förstår egentligen ?

Det finns oftast t.o.m. ett specat olast-varvtal som den skall varva till (ofta i det övre intervallet av angivet maxvarv) och i servicemanualerna är det en viktig kontroll att den varvar dit innan man går vidare. Olastad, alltså.

 

Pentax fråga är inte bara ytterst relevant, det är t.o.m. ett test man skall göra som ett av de första. Nästa är att misstänka att varvräknaren inte är exakt, utan kolla varvtalet med en extern mätare mot t ex en reflextejp på svänghjulet.

 

Låt nu Chepparen svara på frågan ;)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det möjligen vara så att det är ett garantiärende eller har du monterat in den nya maskinen själv?

 

Innan man gör för mycket bör man kontakta den man köpt motorn av och installationen om man inte gjort jobbet själv menar jag.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Mackey säger:

Kan det möjligen vara så att det är ett garantiärende eller har du monterat in den nya maskinen själv?

 

Innan man gör för mycket bör man kontakta den man köpt motorn av och installationen om man inte gjort jobbet själv menar jag.

 

Mackey

 

Spelar ingen roll vem som installerat, maskinen måste komma upp i maxvarv!

 

Steg ett, jag hade kopplat loss "gaswiren" vid pumpen och gasat för hand med regelagearmen för att kolla om det blir någon skillnad i varvtal.

Steg två, kollat varvtalet med en extern varvräknare, typ som Ingmar föreslår.

Varvet bör ligga ganska nära 3200 obelastat.

 

När Ts kollat detta så återkom med ditt resultat så ska vi nog kunna komma med nya råd om hur du ska gå vidare, efter steg ett och två.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Pentax säger:

Spelar ingen roll vem som installerat, maskinen måste komma upp i maxvarv!

 

Steg ett, jag hade kopplat loss "gaswiren" vid pumpen och gasat för hand med regelagearmen för att kolla om det blir någon skillnad i varvtal.

Steg två, kollat varvtalet med en extern varvräknare, 

...

Naturligtvis måste motorn komma upp i maxvarv och det är ju okej att gå igenom steg ett och två även om det ska göras en reklamation.

 

Det jag menar är att om motorn och installationen köpts av någon ska man låta denne någon åtgärda felet. Gör man "för mycket" kan man hamna i situationen att man antas ha skapat felet själv och då är det mycket svårare att reklamera felet.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...