Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Matte_lule

Tank till havsrocka

Rekommendera Poster

Hallå

 

Jag har köpt en havrocka med renoveringsbehov.

 

Det finns ingen tank i den och jag tänke lägga in en tank i durken.

 

Men är det någon som har någon bra bild på det eller kanske en ritning  som underlättar det jobbet.

 

Mvh

 

Matte_Lule

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!
Båttypen tillhör inte de vanligaste så att nån i forumtråden skulle presentera en färdig ritning nedan är nog inte så troligt. Hittade en sajt med litet bilder på skrovets insida avskalat, är det en sådan havsrocka som du äger och vill förse med bensintank under durkarna?
 http://havsrockan.frannostillsvans.com/utveckling.html


Vilket material har du tänkt tillverka tanken i?
Försäkringsbolag har stor erfarenhet av olyckor och brister hos säkerhetsdetaljer och deras önskemål är därför mycket läsvärda!
[Väljer ordet "önskemål" därför att ordet "krav" blir för starkt. Nästan alla äldre båtar har  sina brister vad gäller nyare tiders typgodkännande-kravspecar typ CE etc, men sådana gäller liksom inte för oss glada amatörer som har gamla båtar. (Du får nog efter en brand ut viss ersättning från försäkringen även om din egenkonstruerade bensintank skulle visa sig dumt konstruerad/hopsatt.)
Men penga-ersättningar efter olyckor typ en brand/explosion återupplivar ju inte eventuella dödsoffer. Än mindre friar den klantiga amatören - om denne överlevt -från skuldkänslor om andra dött. Så åter igen... om du låter tillverka en bensintank så försök hålla eller rent av överträffa  högsta säkerhetsklass!]

Exempel på försäkringsbolags önskemål, sidan 18 av 28...
http://docplayer.se/31395967-Atlantica-sakerhetsguide-1-sakerhetsguide.html


Tja... efter denna min "safety-disclamer" så kan vi nog komma framåt i forumtråden? ;-)
Knappast särskilt svårt att tillverka en egenformad säker bensintank som passar och utnyttjar utrymmet under durkarna till fullo när man förstått säkerhetsaspekten - kan jag fundera.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...