Wildeside 452 Postad 1 Februari , 2018 Hej hopp, nu är det dax för farbrorn att förstå tekniken hur man kopplar ihop enheter och hur det fungerar! Jag har en garmin echomap chirp 92sv. Funderar på att köpa en VHF med AIS. Behövs det en GPS till VHF:en för att ha nytta av AIS, så att man ser fartyg i närheten på plottern? Hänvisa gärna till sidor som förklarar NMEA183 och NMEA2000. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 1 Februari , 2018 Kan inget om nmea183 men har ett nmea2k nätverk i båten. Vad jag förstår så är 2k betydligt enklare att koppla in saker i. Sätt bara upp ett nätverk med strömförsörjning och terminatorer så är det bara att koppla på nya saker allt eftersom. En sida som förklarar 2k är denna: http://www.marinplus.com/index.php/se/support/wiki/101-det-haer-aer-nmea-2000 Ska du ha en AIS-mottagare och kopplar den till ditt 2k-nätverk där din plotter är inkopplad så behöver AIS-mottagaren inte ha en egen GPS-mottagare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 2 Februari , 2018 Missa att skriva att VHF:en har NMEA183 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 2 Februari , 2018 6 minuter sedan, Wildeside säger: Missa att skriva att VHF:en har NMEA183 Ska funka det också men är lite krångligare att koppla in. Du får då koppla VHFen till plottern via NMEA183. Brukar alltid finnas instruktioner med hur man gör. Din plotter har, vad jag förstår, en NMEA183 port in och en ut. Garmin brukar ha bruksanvisningarna liggande på nätet och där framgår det förmodligen hur du kopplar ihop via NMEA183. https://support.garmin.com/support/manuals/manuals.htm?partNo=010-01578-00&language=sv&country=SE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 2 Februari , 2018 http://www.trueheading.se/files/document/products/ais/aisctrxgraphene/ctrx-graphene_rev-1.2_swe.pdf Alla kanske inte gör lika men på min True Heading AIS så förordas att koppla in via NMEA183. Se länken ovan När jag köpte min så följde det med en egen GPS antenn. Den ligger kopplad men inne i båten på en hylla, funkar hur bra som helst. Obs, jag har plastskrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Februari , 2018 3 timmar sedan, ChristerN säger: Ska funka det också men är lite krångligare att koppla in. Det är sant. Vill man ha det enkelt så köp en VHF med NMEA2000. Men det är inga större problem att koppla ihop NMEA0183 men mera "pill". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 2 Februari , 2018 Koppla och pilla ihop är inga problem jobbade med styr och regler en gång i tiden. Problemet är att veta vad som går att koppla ihop för att få dom funktioner man är ute efter. Tack för alla svar, har pluggat lite på nätet samtidigt och börjar förstå hut nmea fungerar. Prata med Comstedt/Garmin supporten och har nu klart för mig hur jag ska koppla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 3 Februari , 2018 11 timmar sedan, Wildeside säger: Koppla och pilla ihop är inga problem jobbade med styr och regler en gång i tiden. Problemet är att veta vad som går att koppla ihop för att få dom funktioner man är ute efter. Tack för alla svar, har pluggat lite på nätet samtidigt och börjar förstå hut nmea fungerar. Prata med Comstedt/Garmin supporten och har nu klart för mig hur jag ska koppla. Så bra. Skriv en sammanfattning här då så får andra också lite hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 3 Februari , 2018 Ok ska försöka komma ihåg att göra det när jag fåt hem vhf:en och testat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 3 Februari , 2018 Det här kommer nog bli en ganska spännande diskution i ämnet. http://www.blur.se/2018/02/01/j-111-blur³-byter-till-bg-h5000/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 3 Februari , 2018 35 minuter sedan, makke_the_muss säger: Det här kommer nog bli en ganska spännande diskution i ämnet. http://www.blur.se/2018/02/01/j-111-blur³-byter-till-bg-h5000/ Lite överkurs för en mig som har köpt en winga 30 och har avslutat min seglingskarriär och gått över till motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Februari , 2018 6 timmar sedan, Wildeside säger: Ok ska försöka komma ihåg att göra det när jag fåt hem vhf:en och testat. Vilken VHF köpte du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 3 Februari , 2018 Sitter och slö surfar lite. Det väger mellan VHF LOWRANCE LINK-8 AIS och Navicom RT-550 AIS. Fråga är vilken som är bäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Februari , 2018 38 minuter sedan, Wildeside säger: Fråga är vilken som är bäst? Det vet jag inte men jag köpte en Link-5 till kontoret och tycker den är väldigt logisk. Med tanke på att den är billigare och har NMEA2000 så vet jag vad jag skulle välja. Men kläm och känn på dem på båtmässan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 3 Februari , 2018 Har tyvärr inte tid att åka till båtmässan. Det är ingen prisskillnad just nu. viktigare att hitta vad användare av dom tycker om dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Februari , 2018 8 timmar sedan, Wildeside säger: Det är ingen prisskillnad just nu SeaSea säljer för 2999 just nu såg jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 4 Februari , 2018 Jag såg det det lutar mot att bli den tack vare att den har nmea2000. Får titta runt lite till idag och se vad man kan hitta 3000 är nästan billigare en ebay Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 4 Februari , 2018 blev en VHF LOWRANCE LINK-8 AIS plus en annan massa bröte inte billigt att bli med båt igen. Tur att China pinaler finns annars hadde jag nog inte renoverat och utrustat båten med en massa pinaler. Så nu är veckopengen slut så det är bara att väta på dom sista grejerna och montera ihop allt. När det är klart kanske det kommit in ny veckopeng så att man kan sjösätta till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Februari , 2018 Jag har vhf med en sån där röd knapp som kan tryckas in vid ev olycka (minns inte vad knappen kallas) Den ska göra att det automatiskt skickas ut både sos och position. Ingen kabel verkar vara dragen från min gps/plotter till vhf:en dessvärre så vhf kan inte läsa in position. Kan man i denhär tråden få info även om detta.? Finns det någon standard-färg på tråd till detta? Går kablar från plotter eller direkt från gps.. (en lös liten vit på radarmasten)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 5 Februari , 2018 (redigerade) Läs manualen till din plotter och din vhf. Det står där. Redigerad 5 Februari , 2018 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 5 Februari , 2018 1 timme sedan, Caribic410 säger: Jag har vhf med en sån där röd knapp som kan tryckas in vid ev olycka (minns inte vad knappen kallas) Den ska göra att det automatiskt skickas ut både sos och position. Ingen kabel verkar vara dragen från min gps/plotter till vhf:en dessvärre så vhf kan inte läsa in position. Kan man i denhär tråden få info även om detta.? Finns det någon standard-färg på tråd till detta? Går kablar från plotter eller direkt från gps.. (en lös liten vit på radarmasten)? Vhf:en måste ha gps signal in från en gps eller plotter för att kunna sända sos DSC larm. Hittar du inte manualen på nätet så prova att koll/kontakta tillverkarens hemsida. Vad heter gps:en kanske vi på forumet kan hjälpa dej. Se vad man kan lära sig på gamla dar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Februari , 2018 40 minuter sedan, Wildeside säger: Vhf:en måste ha gps signal in från en gps eller plotter för att kunna sända sos DSC larm. Hittar du inte manualen på nätet så prova att koll/kontakta tillverkarens hemsida. Vad heter gps:en kanske vi på forumet kan hjälpa dej. Se vad man kan lära sig på gamla dar! Oj.. gps.sen är nog garmin.. har inte tänkt på om det är nån logga mm. på den. Plottern är en gammal garmin. Hmm... 2010 eller nåt heter den. Det går tjocka buntar med kablar från den. Misstänker man kan koppla autopilot, radar, ekolod mm till plottern.. så det borde kanske gå iväg nån gps signal åxå från plottern.. ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 5 Februari , 2018 Du ska hitta sladdarna som ger NMEA183 ut från plottern och så ett lämpligt kontaktdon in i radion. Sedan funkar det. Glöm inte att ta fram kursboken och friska upp minnet också. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skabblusen 1 Postad 5 Februari , 2018 På 2018-02-02 på 21:58, Wildeside säger: Koppla och pilla ihop är inga problem jobbade med styr och regler en gång i tiden. Hur hemma i RS232 och CAN är du? Det verkar vara det som är skillnaden. Det är två helt olika signaltyper. Det går naturligtvis att köra ihop alltihop, MEN, du måste ha en converter i mellan. Dom funkar lika dåligt tillsammans som växel- och likström. Inga problem så länge du sätter omvandlare/likriktare. I en slinga med RS232 talas det NMEA183. RS232 är signaltypen, NMEA183 är protokollet (språket). I en sådan krets sätter man endast en manick som pratar. Resten lyssnar. Annars pratas det i mun på varandra, som i ett hönshus, och då går det inte att urskilja vad som sägs. I en CAN-slinga kan flera prata och lyssna för där finns protokoll och prioritering som tar hand om "hönshuset" och styr upp det liknande en konferens med utsedda talare och talman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Februari , 2018 3 timmar sedan, Skabblusen säger: Hur hemma i RS232 och CAN är du? Det har ingen betydelse. Är det NMEA2000, så är det i princip bara att koppla in kontakten så funkar det. Är det NMEA0183 så handlar det om att koppa ihop 2-4 färgmärkta kablar enl schema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Februari , 2018 På 2018-02-05 på 11:14, Caribic410 säger: så det borde kanske gå iväg nån gps signal åxå från plottern.. ? Visst går det. En enkel lösning att få DSC är att köpa en handjagare med DSC och GPS, tex en Simrad HH36. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser