Kvinnornasman 7 Postad 8 Februari , 2018 1 minut sedan, Kane säger: Välj säkringar efter förbrukning. Därefter väljs kabel efter säkring => kabeln måste tåla mer ström än vad säkringen tål. Tusen tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Februari , 2018 Några saker: Jag byter plats på brytare och huvudsäkring, jag vill inte riskera fyrverkeri när jag ska byta huvudsäkring. Har du skiljerelä typ Biltema så ska generatorn kopplas till stratbatteriet. Skiljerelät kopplas mellan start och husbatteri. Har du amperemeter så brukar man vilja ha den mellan husbatteri och en punkt där förbrukare och kabeln från skiljerelät kommer, då ser man både förbrukning och laddning. Solcellsregulatorn kopplas i samma punkt. Har solregulatorn en lastutgång, använd den, då har du ett underspänningsskydd som skyddar husbatterierna från djupurladdning. I de flesta solregulatorer sker denna reglerning på minussidan, alltså ska förbrukarnas minus kopplas till minus på sol regulatorn Tabell över lämplig kabelarea och säkring från Nordisk Båtstandard. 1 mm2 6A 1,5 mm2 10A 2,5 mm2 16A 4 mm2 20A 6 mm2 25A 10 mm2 35A 16 mm2 50A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 8 Februari , 2018 4 minuter sedan, bhemac säger: Några saker: Jag byter plats på brytare och huvudsäkring, jag vill inte riskera fyrverkeri när jag ska byta huvudsäkring. Har du skiljerelä typ Biltema så ska generatorn kopplas till stratbatteriet. Skiljerelät kopplas mellan start och husbatteri. Har du amperemeter så brukar man vilja ha den mellan husbatteri och en punkt där förbrukare och kabeln från skiljerelät kommer, då ser man både förbrukning och laddning. Solcellsregulatorn kopplas i samma punkt. Har solregulatorn en lastutgång, använd den, då har du ett underspänningsskydd som skyddar husbatterierna från djupurladdning. I de flesta solregulatorer sker denna reglerning på minussidan, alltså ska förbrukarnas minus kopplas till minus på sol regulatorn Tabell över lämplig kabelarea och säkring från Nordisk Båtstandard. 1 mm2 6A 1,5 mm2 10A 2,5 mm2 16A 4 mm2 20A 6 mm2 25A 10 mm2 35A 16 mm2 50A Bra och tydligt skrivet som vanligt! Jag skall kolla på schemat och dina punkter och göra om det så ser vi om det blir bättre. Jag har en automatsäkring till motorn, men hur är det med trimplan och drevlyft? vad brukar man normalt behöva ha för säkringar till dessa? Börjar nu förstå att folk tycker olika när det kommer till el! som en sådan sak att du har olika tankar kring brytare och huvudsäkring. Men om säkringen går, så antar jag att denna byts när maskin är avstängd. Men det kan ändå uppstå fyrverkeri alltså? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Februari , 2018 5 minuter sedan, Kvinnornasman säger: Men om säkringen går, så antar jag att denna byts när maskin är avstängd. Men det kan ändå uppstå fyrverkeri alltså? Jo, om du viftar med skiftnyckeln och den kommer emot jord/minus, batteriet levererar ju ström. Det är alltid vettigt att stänga av motorn när man ska byta huvudsäkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 8 Februari , 2018 (redigerade) 5 minuter sedan, bhemac säger: Jo, om du viftar med skiftnyckeln och den kommer emot jord/minus, batteriet levererar ju ström. Det är alltid vettigt att stänga av motorn när man ska byta huvudsäkring. Jo men trodde att det var det som var meningen med huvudströmbrytaren! att kunna bryta strömmen om te.x säkringen går? Glöm det jag nyss skrev! Insåg nyss hur dum jag var. Redigerad 8 Februari , 2018 av Kvinnornasman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Februari , 2018 Men du har fortfarande ström från batteriet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 8 Februari , 2018 Just nu, bhemac säger: Men du har fortfarande ström från batteriet? Ja jag insåg det sen! Tänkte fel. Ibland snurrar hjulet men hamstern är död. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Februari , 2018 1 timme sedan, bhemac säger: Några saker: Jag byter plats på brytare och huvudsäkring, jag vill inte riskera fyrverkeri när jag ska byta huvudsäkring. Behöver man ha huvudsäkring? Jag har inte det i dag på båten och planerar inte att ha det nu när jag gör ett två-batterisystem. Alla mina förbrukningssäkringar sitter inom 3 dm får batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 8 Februari , 2018 Undrar om inte artikelförfattaren i Trossen rört ihop det lite? ( Har inte läst artikeln än) På 220~ sidan bör du ju ha allpoligt men på 12v sidan är det ju onödigt i en plastbåt och förhoppningsvis använder ingen stålbåtsägare skrovet som ledare och om så är fallet borde rekommendationen vara att dra separat minus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Februari , 2018 10 minuter sedan, Kane säger: Behöver man ha huvudsäkring? Jag har inte det i dag på båten och planerar inte att ha det nu när jag gör ett två-batterisystem. Alla mina förbrukningssäkringar sitter inom 3 dm får batterierna. Har man bara 3dm är det nog inte nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Februari , 2018 2 minuter sedan, bhemac säger: Har man bara 3dm är det nog inte nödvändigt. OK. Kom dock att tänka på att kabeln till utombordaren är ca 3 meter. Så de säkringarna som sitter i motorn är utanför 3 dm gränsen. Men som sagt, ingen huvudsäkring idag i båten bara huvudströmbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 8 Februari , 2018 Vad bör huvudsäkringarna ligga på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 8 Februari , 2018 (redigerade) 34 minuter sedan, Kane säger: OK. Kom dock att tänka på att kabeln till utombordaren är ca 3 meter. Så de säkringarna som sitter i motorn är utanför 3 dm gränsen. Men som sagt, ingen huvudsäkring idag i båten bara huvudströmbrytare. Säkringarna i motorn är väl för den ström som motorn generar och startmotorkretsen är undantagen från säkringskrav så inga problem där. Trim/Tilt bör dock vara avsäkrat. Redigerad 8 Februari , 2018 av Forsberg_se Tillägg för trim/tilt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Februari , 2018 19 minuter sedan, Forsberg_se säger: Säkringarna i motorn är väl för den ström som motorn generar och startmotorkretsen är undantagen från säkringskrav så inga problem där. Trim/Tilt bör dock vara avsäkrat. Fullt av säkringar på akterspegeln...... 1. ECU 2. Laddregulator 2 (använder inte jag idag) 3. Trim 4. Soppapump 5. Laddregulator 1 6. Startrelä Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 8 Februari , 2018 31 minuter sedan, Forsberg_se säger: Trim/Tilt bör dock vara avsäkrat. Hur kommer det sig att dessa inte ska ha säkringar? Även dom bör väl kunna bli överhettade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Februari , 2018 17 minuter sedan, Kvinnornasman säger: Hur kommer det sig att dessa inte ska ha säkringar? Även dom bör väl kunna bli överhettade? Ja, Forsberg_se skriver ju det. "Avsäkrat" betyder säkrat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 8 Februari , 2018 21 minuter sedan, Kane säger: Ja, Forsberg_se skriver ju det. "Avsäkrat" betyder säkrat. Då är jag med på noterna. Vad brukar det vara för säkringar gällande trim/tilt? Kanske svårt att säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Februari , 2018 Jag tror det är 20A på min Yama F200. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 8 Februari , 2018 1 timme sedan, Kane säger: Fullt av säkringar på akterspegeln...... Jamen du skrev "i" motorn Men de brukar väl tänka till när de gör motorerna så en huvudbrytare borde normalt räcka om inte manualen säger nåt annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Februari , 2018 4 minuter sedan, Forsberg_se säger: Jamen du skrev "i" motorn Men de brukar väl tänka till när de gör motorerna så en huvudbrytare borde normalt räcka om inte manualen säger nåt annat. Check! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Februari , 2018 3 timmar sedan, Kvinnornasman säger: Vad bör huvudsäkringarna ligga på? Is. förlåt -- ANL är ju en lämplig typ, ser att Biltemas minsta är på 100A vilket då kräver 16mm2 kabel. Jag har tre stycken, Förbrukning: 50A, start: 200A och inverter 200A. Obs att en 100A säkring ofta kan belastas med det dubbla under i en timma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Februari , 2018 3 timmar sedan, Kane säger: Fullt av säkringar på akterspegeln...... 1. ECU 2. Laddregulator 2 (använder inte jag idag) 3. Trim 4. Soppapump 5. Laddregulator 1 6. Startrelä Stämde inte alls. Så här det ut i min instruktionsbok; Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 8 Februari , 2018 12 timmar sedan, bhemac säger: Har du skiljerelä typ Biltema så ska generatorn kopplas till stratbatteriet. Skiljerelät kopplas mellan start och husbatteri. Har du amperemeter så brukar man vilja ha den mellan husbatteri och en punkt där förbrukare och kabeln från skiljerelät kommer, då ser man både förbrukning och laddning. Solcellsregulatorn kopplas i samma punkt. Har solregulatorn en lastutgång, använd den, då har du ett underspänningsskydd som skyddar husbatterierna från djupurladdning. I de flesta solregulatorer sker denna reglerning på minussidan, alltså ska förbrukarnas minus kopplas till minus på sol regulatorn Vad är förklaringen till att generatorn inte skall kopplas via skilereläet? Punkten för amperemetern samt solcellsregulatorn, vad tror du om att sätta den vid huvudströmbrytaren för förbrukare? eller skall man undvika att koppla för mycket på huvudströmbrytaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 8 Februari , 2018 12 timmar sedan, bhemac säger: Har solregulatorn en lastutgång, använd den, då har du ett underspänningsskydd som skyddar husbatterierna från djupurladdning. I de flesta solregulatorer sker denna reglerning på minussidan, alltså ska förbrukarnas minus kopplas till minus på sol regulatorn http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator/10A_PWM-REGULATOR_SOLARMARE?id=06072 I deras beskrivning skriver dom att lastutgången EJ skall användas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Februari , 2018 14 minuter sedan, Kvinnornasman säger: Vad är förklaringen till att generatorn inte skall kopplas via skilereläet? Punkten för amperemetern samt solcellsregulatorn, vad tror du om att sätta den vid huvudströmbrytaren för förbrukare? eller skall man undvika att koppla för mycket på huvudströmbrytaren? Använder du Biltemas skiljerelä så titta på deras kopplingsschema! -- Du kan gott koppla där, man behöver inte krångla till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Februari , 2018 6 minuter sedan, Kvinnornasman säger: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator/10A_PWM-REGULATOR_SOLARMARE?id=06072 I deras beskrivning skriver dom att lastutgången EJ skall användas. Konstigt, det kan bero på att utgången endast klara 10A vilket kan vara lite lågt. Jag har haft samma typ av regulator men för 30A och jag har alltid använt lastutgången (sen NÅGON glömt släcka på dass under vintern) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 8 Februari , 2018 (redigerade) 40 minuter sedan, bhemac säger: Konstigt, det kan bero på att utgången endast klara 10A vilket kan vara lite lågt. Jag har haft samma typ av regulator men för 30A och jag har alltid använt lastutgången (sen NÅGON glömt släcka på dass under vintern) Ja för dom hävdar i sin produktbeskrivning att den regulatorn skyddar ditt batteri mot överladdning, överurladdning, överbelastning, kortslutning och omvänd anslutning. Men det var det som du menar att man gör på vissa regulatorer genom att använda lastutgången? Jag förstår inte varför dom ens då har portar för lastutgång om den inte skall användas? På tal om lite annat, en polare visade mig att det finns kombinerade kopplingsplintar/säkringshållare som man sätter direkt på batteriets poler, försökt googla men har ej lyckats hitta. Är det något du sett och har erfarenhet av? Redigerad 8 Februari , 2018 av Kvinnornasman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 8 Februari , 2018 1 timme sedan, Kvinnornasman säger: Har solregulatorn en lastutgång, använd den, då har du ett underspänningsskydd som skyddar husbatterierna från djupurladdning. I de flesta solregulatorer sker denna reglerning på minussidan, alltså ska förbrukarnas minus kopplas till minus på sol regulatorn Så om jag har fattat det rätt så drar jag minus som kommer ifrån förbrukarna till minusporten på regulatorns utgång för last. Men hur ska jag sen fortsätta ifrån regulatorn till batteriets minus? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 9 Februari , 2018 Här har du ett överskådligt kopplingsschema från BlueSea med deras avskiljarrelä och huvudbrytare, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 9 Februari , 2018 (redigerade) 9 timmar sedan, Kvinnornasman säger: På tal om lite annat, en polare visade mig att det finns kombinerade kopplingsplintar/säkringshållare som man sätter direkt på batteriets poler, försökt googla men har ej lyckats hitta. Är det något du sett och har erfarenhet av? https://www.google.se/search?q=battery+pole+fuse&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj2jYaQppjZAhWF3SwKHdblCwAQsAQIVA&biw=2560&bih=1271#imgrc=_&spf=1518160918458 Använder de där små fyrkantiga på jobbet, lite dyra för privat bruk i min smak. hehe fanns ju ganska hyfsade priser på några där. Redigerad 9 Februari , 2018 av Forsberg_se pris Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser