raol 2 372 Postad 30 Januari , 2018 Jag hittar inte riktigt nån tydlig information om hur det egentligen funkar med kartor på Garmins marina GPS:er/plottrar. Garmins egna sjökort funkar naturligtvis, men hur är det med sjökortsprodukter från andra producenter? Är de bara att stoppa in, eller är det spärrat? Och hur är det med egenskapade kartor? Till min cykel-GPS gjorde jag egna fattigmanssjökort från Eniros sjökort som jag skärmdumpade en masse, georefererade med Google Earth och därefter importerade till cykeldatorn som KMZ-filer. Bara att lägga in filerna i en mapp på en specifik plats, välja i kartlistan, så laddades de vid uppstart. Går detta (eller motsvarande) att göra med nyare Garmin-enheter för marint bruk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Januari , 2018 19 minuter sedan, raol säger: Garmins egna sjökort funkar naturligtvis, men hur är det med sjökortsprodukter från andra producenter? Du är hänvisad till Garmins kartor. Lowrance/G&G/Simrad kan köra C-Map och/eller Navionics + egenskapade/andra hemgjorda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 30 Januari , 2018 Tack! Ok, då kommer jag inte skaffa Garmin-prylar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 30 Januari , 2018 Varför vill man köra andra kartor? Nåt jag missat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
condmaster 15 Postad 30 Januari , 2018 (redigerade) Har inte Garmin köpt Navionics? Redigerad 30 Januari , 2018 av condmaster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Januari , 2018 4 timmar sedan, AndW säger: Varför vill man köra andra kartor? Nåt jag missat? Det blir billigare dels pga konkurrens, dels pga att de har olika täckningsområden. I vissa fall är de olika bra också. 2 timmar sedan, condmaster säger: Har inte Garmin köpt Navionics? Jo men vi har inte sett vad det kan medföra ännu. -- Lowrance/G&G/Simrad har ju dessutom sina Insight kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 5 Februari , 2018 Jag hade fantasier om att köpa nåt "totalsystem" med givare för vind, fart genom vattnet, sidoscannande ekolod och en stor skärm. Nåt år blir det säkert verklighet. Men nu slog jag till och skaffade en enklare pryl, som täcker behoven för stunden. Dvs, en GPS-plotter med högupplöst ekolod, och möjlighet att skicka NMEA till en autopilot, plus möjligheten att lägga in sjökort från flera olika leverantörer eller egentillverkade. Valet föll på en Lowrance Hook 4, komplett med givare. Den kommer att bli bra! Jag har inte lyckats få in egengjorda rastersjökort än, men jag har fått in vektordjupdata för sjön Mjörn utan problem, så det går ju. Måste bara knäcka vad det är som trilskas med mina. Skulle det inte gå så finns rastersjökort att köpa för inte så mycket pengar. Jag vill inte ha nåt annat än raster. Vektor blir så plottrigt och otydligt, och efter de senaste årens diskussioner om sjömärken och grund som försvinner vid olika zoomnivåer, så känns inte det som ett vettigt alternativ för min del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Februari , 2018 2 timmar sedan, raol säger: Vektor blir så plottrigt och otydligt, och efter de senaste årens diskussioner om sjömärken och grund som försvinner vid olika zoomnivåer, så känns inte det som ett vettigt alternativ för min del. Att grund mm inte syns vid vissa zoomnivåer är för det inte ska bli plottrigt som med rasterkort. Missar man grund mm så kan man inte använda sin plotter. Plottern kostar en del pengar, att folk inte lyckas lära sig det mest elementära är sorgligt. På kurser kan man se vad folk kan och inte kan. För att ha riktigt bra nytta av plottern så måste man jobba med den eller köpa en jättestor. Med Insight Genesis kan du skapa egna kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 6 Februari , 2018 Papperssjökort har bara en zoomnivå (per blad! ) och därför tycker jag att det inte behövs så värst många nivåer på rastersjökort i plotter heller. Inte för en segelbåt som aldrig färdas i mer än ett ensiffrigt antal knop. När jag använde det i min cykel-GPS tyckte jag inte det blev plottrigt. Och den skärmen är ändå bara 160 x 240 pixlar på 2.6 tum diagonal! Det är Insight Map Creator jag använt nu. Allt ser ut att funka, inga felmeddelanden, men i plottern blir det bara vitt. Jag hittar andra som fått samma sak och skriver om det i diskussionsforum och sånt, men de skriver senare att de fått ordning på det till slut, men irriterande nog är det inte en enda jäkel som skriver HUR de löste det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 6 Februari , 2018 12 timmar sedan, raol säger: Papperssjökort har bara en zoomnivå (per blad! ) och därför tycker jag att det inte behövs så värst många nivåer på rastersjökort i plotter heller. Inte för en segelbåt som aldrig färdas i mer än ett ensiffrigt antal knop. Talar du av erfarenhet när det gäller navigering med plotter i en båt, eller ärdet bara teori!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 6 Februari , 2018 Har använt både mobil med Eniro på sjön, och min cykel-GPS med rastersjökort så, ja, egen erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 6 Februari , 2018 Jag upplever det mera som så. På plotter får man väldigt dålig översikt pga att skärmen är väldigt liten. På ett pappersjökort har man en mycket bra översikt - även på båtsportkort. Därför behöver man skala ut och in på plottern - om man bara har plottern till hands. På den yttre styrplatsen på min båt är det väldigt svårt att ha ett pappersjört liggandes nära till hands. Därför skalar jag ofta ut och in på plottern. Jag går ofta på utsidan de ritade farlederna och ofta ganska trånga smygvägar. I hemmafarvattnen är det ju inga problem, men kommer man lite längre bort och vill smita emellan, så är det inte så dumt att kunna zooma in ganska regält Mellan min båtplats och Hållö går jag nästan alltid efter den röda linjen. Ärman okänd och går efter det vanliga papperssjökortet, ser man nog inte ens att det är möjligt att genaöver. Kan man zooma in, så syns det klart och tydligt att det inte är några problem att gå den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Februari , 2018 5 timmar sedan, Thallatha säger: På plotter får man väldigt dålig översikt pga att skärmen är väldigt liten. Ja och nej. Jobbar man med plottern så går det använda den ganska bra, trots den lilla skärmen. Något som underlättar mycket när man, som på min plotter, har en ratt att zooma in/ut. Också bra att ha ett nätaggregat så kan man "leka" med plottern hemma. I båten har man ju annat att göra (som att njuta). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 6 Februari , 2018 Thallatha, gör det? Du menar väl precis öster om där det står ”WRG 3” i första bilden. Antar att du håller nära den lilla ön så du inte går på undervattensgrundet. Då är det ju djupt. Men som jag förstått det så är det ju noggrannheten i indata till korten som är begränsande, och hur noga har man egentligen lodad bland några grund och kobbar när det går en bättre farled alldeles i närheten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Februari , 2018 17 timmar sedan, bhemac säger: 23 timmar sedan, Thallatha säger: På plotter får man väldigt dålig översikt pga att skärmen är väldigt liten. Ja och nej. Jobbar man med plottern så går det använda den ganska bra, trots den lilla skärmen. Något som underlättar mycket när man, som på min plotter, har en ratt att zooma in/ut. Också bra att ha ett nätaggregat så kan man "leka" med plottern hemma. I båten har man ju annat att göra (som att njuta). För oss som uppskattar att det går att Zoma ut och in på plottern, så är det ju inga problem, men tycker man som TS att det bara skulle finnas en fast läga - som på vanliga sjökort - så hade i alla fall min plotter varit totalt oanvändbar. Jo nätaggregat hemma är bra. De digitala sjökorten i plottern är i regel relativt uppdaterade. Brukar rätta mina gamla pappersjökort mot plottern - om jag skall segla nån sträcka där jag inte är lokalkänd. Brukar också lägga in en tänkar rutt i plottern för den sträcka vi skall segla redan hemma - sen är det ju inte säkert att rutten stämmer i sin helhet, men man läser ju in sig på det tänkta området. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 7 Februari , 2018 Jag var nog otydlig... Jag menade inte att jag inte behöver zooma, mrn jag vill inte ha olika information på de olika zoomnivåerna. Dvs, när jag zoomar ska det vara likvärdigt med att gå närmare eller längre bort från ett papperssjökort. Samma information hela tiden, men man ser olika stor del av sjökortet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Februari , 2018 16 timmar sedan, AndW säger: Thallatha, gör det? Du menar väl precis öster om där det står ”WRG 3” i första bilden. Antar att du håller nära den lilla ön så du inte går på undervattensgrundet. Då är det ju djupt. Men som jag förstått det så är det ju noggrannheten i indata till korten som är begränsande, och hur noga har man egentligen lodad bland några grund och kobbar när det går en bättre farled alldeles i närheten? Jo jag håller på den lilla ön och går ganska nära och nordväst om den. Sjömätning gjordes i området nån gång på 1950-talet. Kommer ihåg att min morfar hyrde ut ett par rum till militärer som var med och sjömätte. Diskuterade just sjökortens noggranhet, med en arbetskompis som hade en Albin 25 med ett djupgående på 70 cm. Hans uppfattning var att sjökorten var rena katastrofen av onogranhet. Den synpunkten hade jag ingen förståelse för. Har haft båtar som haft ett djupgående runt 1,5 m och har aldrig upplevt några såna problem. Min personliga uppfattning är att sjökorten stämmer rätt bra. De gånger jag gått å grund, så beror det på helt andra orsaker än sjökortets onogranhet. Om kortet säger att det är mer än tre meter, så skulle jag inte dra mig för att försöka gå den vägen. Sen måste man ju ha en båt som tål att gå på grund med - det är givet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Februari , 2018 9 minuter sedan, raol säger: Jag var nog otydlig... Jag menade inte att jag inte behöver zooma, mrn jag vill inte ha olika information på de olika zoomnivåerna. Dvs, när jag zoomar ska det vara likvärdigt med att gå närmare eller längre bort från ett papperssjökort. Samma information hela tiden, men man ser olika stor del av sjökortet. Att viktig information som grund och sjömärke är med är ju viktigt att det finns med. Navionics sjökort på min läsplatta, hade ju det problemet, att två stora öar på vardera ca 100 m2 vardera försvann när man Zoomade ut och nästa sjömärke i det området syntes inte när man zomade in så mycket att öarna syntes på läsplattan. Det problemet lär man ha fixat till - jag har inte kollat. Sist jag var i området gick jag en annan väg och glömde kolla. Å andra sidan har jag inte använt läsplattan för navigation på ett par år. Det finns ju i princip fyra olika typer av pappersjökort, Översiktskort, Kustkort; Skärgårdskort och Specialkort Även på de olika typerna av pappersjökort finns ju inte all information med, utan man måste gå ner till "finare" kort för att få all information innom vissa område. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser