Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Thorped

Bygga båt efter Dalslandskanal max

Rekommendera Poster

Hej jag vill bygga en båt om 3,8x21,5m, väldigt långsmal alltså. Jag vill helst att den ska vara lättdriven men det är samtidigt ett krav att jag ska ha ett däck under huvuddäcket med full ståhöjd och då är jag lite över två meter. Hade helst velat laminera båten (injicering). Är detta möjligt att bygga?

 

Jag är rätt duktig i CAD (AUTODESK INVENTOR) så kommer rita upp hela skrovet och bygga en 1:10 modell men jag hade verkligen behövt hjälp med skrovkonstruktionen eftersom jag kan väldigt lite om det. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, makke_the_muss säger:

Kan inget om de men faan va skoj. Heja heja

 

Dock tror jag den här kan hjälpa https://www.bokus.com/bok/9781408113387/aero-hydrodynamics-and-the-performance-of-sailing-yachts/ bra pedagogisk bok. 

Ursäkta, jag var nog inte tydlig nog med det är en ren motorbåt jag är ute efter och om jag inte minns helt fel är det rätt stor skillnad i skrovtänk vad det gäller segelbåt/motorbåt även om lättdrivna motorbåtar har mer av segelbåtsskrov tänker främst på HP 1300 då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det absolut vara. Tänkte att ickedeplasementerande båtar torde ha liknande dynamik.  Men så klart kan det skilja en hel del. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltså en sån här du vill bygga?
Little-Bunting-ext1.jpg.b8d561ec59c96644b5f6aa6bc56095b3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, makke_the_muss säger:

En nyfikenhet bara om den inte är ritad hur kom du på 3,8x21,5m? 

Står i rubriken, Dalslandskandal max, dvs 4,05*22,75. Sen vill man ha plats för fendrar och sånt så lite marginal vill jag ha. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, BSven säger:

Det är alltså en sån här du vill bygga?
Little-Bunting-ext1.jpg.b8d561ec59c96644b5f6aa6bc56095b3.jpg

Det är nog inte så många däck under huvuddäcket där, dessutom är den nog mindre stabil i lite sjö. Gärna något som klarar 20-25knop också.

Redigerad av Thorped

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Thorped säger:

Det är nog inte så många däck under huvudskälet där, dessutom är den nog mindre stabil, jag vill ha något sjödugligt.

Linköpings dykarklubb hade under ett antal år en båt byggd på en gammal hamnbogserare. Vad jag minns hade inte den ståhöjd annat än under överbyggnaden heller men den håller nästan dina mått.

Text och bild härifrån
 

Citat

Ursprung okänt. Ev. fraktbåt (inom militären?). Köpt av Mikael Collin från en dykklubb i Linköping. 17,5 x 3,85 x 1,8 m. ca. 25-30 ton.
Under 1960-talet var Sätra Varv i Mälaren hemmahamn. Fram till 1966/67 hade båten en styrhytt i trä med namnet GEFION på en platta under styrhyttsfönstret. Vid den tidpunkten fick båten modernare styrhytt. (Fakta Kerold Klang)

GefionMC11.jpg.541489b60aeea2488c2d102cd0fb5432.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar hur det blir med vridstyvheten i ett så långsmalt skrov... Torsion runt längdaxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, raol säger:

Undrar hur det blir med vridstyvheten i ett så långsmalt skrov... Torsion runt längdaxeln.

Borde vara lätt att få till, det är ju i princip en balk.

Gissar att det du ska ha är något som är ganska plattbottnat. Det finns bra beräkningsprogram, även gratis. Sök tex på "boat hull prediction"

Stål borde vara enklast att bygga i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan, bhemac säger:

Borde vara lätt att få till, det är ju i princip en balk.

Gissar att det du ska ha är något som är ganska plattbottnat. Det finns bra beräkningsprogram, även gratis. Sök tex på "boat hull prediction"

Stål borde vara enklast att bygga i.

 

Ska kolla upp dessa program i natt, jobbar kvällsshift på båtmässan. För att få den lättdriven så skulle man absolut använda sig av en relativt stor V-vinkel, nästan platt men eftersom jag vill ha en båt om 3 däck (lågdäck, huvuddäck, och soldäck, med motorutrymet under lågdäck) så är frågan hur stabil båten blir? Kanske det är bättre att ha en lite mindre V-vinkel och vinna stabilt? Jag hade gärna gjort den i kolfiber/glas, har funderat på att göra den i rostfritt dock men du tror inte laminering funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thorped säger:

men du tror inte laminering funkar?

Visst funkar det men det måste ju till en hel del material för att få tillräcklig styrka. Stål blir nog mycket billigare och mindre arbetskrävande. Ett one-off bygge i plast blir en hel del slipande.

Optimal skrovformen hittar man enkelt i lämpligt program. 

"Skokartong" brukar vara mer lättdrivet än V-form. Katamaran kan var ett alternativ.

Att komma upp i 22knop blir tufft. En grov, överdriven gissning är 1000hkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, bhemac säger:

Visst funkar det men det måste ju till en hel del material för att få tillräcklig styrka. Stål blir nog mycket billigare och mindre arbetskrävande. Ett one-off bygge i plast blir en hel del slipande.

Optimal skrovformen hittar man enkelt i lämpligt program. 

"Skokartong" brukar vara mer lättdrivet än V-form. Katamaran kan var ett alternativ.

Att komma upp i 22knop blir tufft. En grov, överdriven gissning är 1000hkr.

Tid är pengar också, svetsa ett skrov på drygt 20m tar bra mycket längre tid än att injicera alla laget på en gång(eller så har jag fel där i.o.m att formbyggnad tar sin stund). Jag svetsar gärna, det var min första idé men eftersom metoden jag vill använda är patenterad så söker jag andra alternativ eller så frågar jag den som har patentet om jag kan få tillverka en båt, eller så skiter jag i det och tillverkar båten iaf. Hur som helst undrar jag om du vet några bra program för att beräkna skrovform? Det var rätt så klurigt att hitta något lämpligt efter lite goggling på mobilen (kan ju vara lättare på datorn).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry Jonsson på Trellevervet, Kållandsö, byggde en sån båt, efter maxmåtten i Dalsands kanal.

http://www.ms-christina.se/batfakta

 

Harry är död sen många år.

Sist jag hörde talas om varvet, var det brorsönerna till Harry som drev det.

Tydligen finns varvet kvar - de har en hemsida.

http://www.kallandsovarv.se/index.htm

Är dagens innehavare av Trellevarvet - eller "Bröderna Jonssons Torrdocka",som företaget även kallade, samma mysgubbar som Harry och brodern Valter var, så är det nog inga problem att kontakta dem och fråga om ritningarna till Christina finns kvar.

 

Kan ju va en utgångspunkt för vidare planering

Du skulle ju också kunna kontakta dom som driver Christina idag. Det finns åtminstone ett telefonnummer och en mailadress på hemsidan.

http://www.ms-christina.se/batfakta


Jag så Christina i Uddevallas hamn, och även talade med besättningen, för ett par sommrar sen.

Lycka till med ett kul projekt.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lutar nog mest åt att jag gör något i stil med XO Boats, de är långa och smala och gör över 40knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Thorped säger:

Lutar nog mest åt att jag gör något i stil med XO Boats, de är långa och smala och gör över 40knop. 

 

Trivs du inte på sjön!? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Thorped säger:

Lutar nog mest åt att jag gör något i stil med XO Boats, de är långa och smala och gör över 40knop. 

Det är lite svårt att komma med idéer om du inte berättar vad du vill åstadkomma.
Skall du ha båten i inlandet och ta kanalen ut till sjön varje gång eller skall du köra turister?
Hur många personer skall kunna bo hur länge osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, BSven säger:

Det är lite svårt att komma med idéer om du inte berättar vad du vill åstadkomma.
Skall du ha båten i inlandet och ta kanalen ut till sjön varje gång eller skall du köra turister?
Hur många personer skall kunna bo hur länge osv.

Jag ska kunna bo på den permanent med möjligheten att åka över Atlanten. 

Den kommer vara stationerad i Vänern eller Göteborgstrakten. Kommer inte ta några turister utan detta är en ren nöjesbåt, 4-6 kojplatser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Thorped säger:

med möjligheten att åka över Atlanten.

I 40 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

I 40 knop?

Det vore fett, då betar man av Atlanten på två dagar men det vore nog dyrt. Jag har inte sagt att jag har för avsikt att köra den i 40 knop men jag utesluter inte möjligheten. Dock är det inte så lämpligt av ekonomiska och miljömässiga skäl att göra det över Atlanten. Vill bygga framdrivningen på två eller tre elhybrider, kanske vattenjets. Varje motor på 4-600hk. Jag kommer använda mig av bensinmotorer från bilar eftersom utvecklingen av bensinmotorer i bilbranschen går snabbare än Volvo Pentas dieselmotorer. Dessutom kan jag köra en bensinmotor på etanol och därav göra ett klimatsmartare val. 

Men jag är rätt bestämd över vad jag vill ha i båten, det är utsidan jag behöver hjälp med. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur ett säkerhetsperspektiv skulle jag inte vilja åka över Atlanten med ett par kubik bensin eller etanol liggandes i båten.

 

Hur djupt får båten gå? Och hur hög får den bli?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gaidin säger:

Ur ett säkerhetsperspektiv skulle jag inte vilja åka över Atlanten med ett par kubik bensin eller etanol liggandes i båten.

 

Hur djupt får båten gå? Och hur hög får den bli?

Det är nog inte farligare än att åka bil med bensin i tanken men jag jobbar på en lösning där jag även kan köra på diesel. Hoppas dock på att batterier hinner bli bra mycket bättre innan jag sätter mig vid svetsen. I framtiden kanske bränsleceller kan vara lösningen också. 

Båten ska helst inte gå djupare än 1,2m och bör vara ungefär 5m hög ovan vattenlinjen. Vill ha ett däck om 2,2m högt under hela huvuddäcket. Motorerna ska helst sitta under detta så jag kan nyttja mer av det undre däcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundgående, hög och smal båt för att köra över Atlanten med..?
Har du räknat på det där..? Ledtråd - tänk "regalskeppet Vasa"...

Vad har du för budget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Thorped säger:

Det är nog inte farligare än att åka bil med bensin i tanken men jag jobbar på en lösning där jag även kan köra på diesel. Hoppas dock på att batterier hinner bli bra mycket bättre innan jag sätter mig vid svetsen. I framtiden kanske bränsleceller kan vara lösningen också. 

Båten ska helst inte gå djupare än 1,2m och bör vara ungefär 5m hög ovan vattenlinjen. Vill ha ett däck om 2,2m högt under hela huvuddäcket. Motorerna ska helst sitta under detta så jag kan nyttja mer av det undre däcket.

 

Börjar bilen brinna kan du stanna och gå ut...

 

Men de måtten du anger tror jag blir svårt att få bra. Jag antar att du vill ha en båt som kan plana (40 knop) och samtidigt kunna ta atlantsjö. Jag tror du får kompromissa en hel del. Visst kan du lägga alla tunga saker som batterier och motorer långt ner för att få ner tyngdpunkten men jag tror att du får en oerhört jobbig resa i en så smal och hög båt. Tänk på att det handlar om vågor mellan fem och tio meter.

 

Kanske någon form av centerbord kunde underlätta mot rullningarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, Peter_K säger:

Grundgående, hög och smal båt för att köra över Atlanten med..?
Har du räknat på det där..? Ledtråd - tänk "regalskeppet Vasa"...

Vad har du för budget?

Det hade definitivt blivit regalskeppet Vasa om jag hade bygg utan att rådfråga. Men samtidigt är det bara en liten del av fartyget som kommer vara högre även vad den är bred. Större delen kommer ändå vara bra mycket lägre. Om jag åter igen få dra parallellen till XO Boats så är XO 360 3,7m hög och 3,3m bred med 1m under vattenlinjen.

Jag kan tänka mig en Y-köl som har 30-50cm stålplåt rakt ner för att stabilisera och lagom mycket ballast. Kan det funka?

 

Sen behöver jag inte korsa Atlanten så ofta att jag behöver ge mig ut under höststormarna.

Redigerad av Thorped

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gissning är att man behöver 1000hk för att kunna hålla 15knop. En bensinare drar då runt 500lit/tim och en diesel runt 300lit/tim. Från Kanarieöarna är det runt 3000M dvs 200tim.

Då behöver man 100 ton bensin eller 60 ton diesel. Med de önskade måtten så har båten ett deplacement på ca 70 ton. Det kan bli tuft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, bhemac säger:

En gissning är att man behöver 1000hk för att kunna hålla 15knop. En bensinare drar då runt 500lit/tim och en diesel runt 300lit/tim. Från Kanarieöarna är det runt 3000M dvs 200tim.

Då behöver man 100 ton bensin eller 60 ton diesel. Med de önskade måtten så har båten ett deplacement på ca 70 ton. Det kan bli tuft.

Jag tror det är en överdrift men jag kan ha fel. En båtmotor drar möjligtvis så mycket men inte en modern bilmotor. Sen är detta en rätt smal historia, jag hade inte blivit förvånad om 1000hk kan putta fram den här dubbelt så snabbt snabbt. Stridsbåt 90 är lika bred som jag vill bygga, något kortare men det påverkar inte farten nämnvärt om jag har förstått det hela rätt. Hur som helst har den 1250hk och gör 40 knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Thorped säger:

Stridsbåt 90 är lika bred som jag vill bygga, något kortare men det påverkar inte farten nämnvärt

Jo det är en enorm skillnad. Block koefficienten är densamma men den Prismatiska koefficient ökar med längden. Det längre fartyget har mycket mera våt yta som bromsar.

Till skillnad mot Stridsbåt 90 ska du ju ha med mycket mera bränsle.

--

Verkningsgraden för en diesel och en bensinmotor har inte ändrats nämnvärt genom tiderna, några procent kanske. Det styrs av termofysika lagar. Dieselmotorns verkningsgrad förbättrades när man började överladda.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stridsbåt 90 är lättare, så den lär dra mindre än din flervånings bobåt med Y-köl osv. I 20 knop drar Stridsbåt 90 10 l diesel per M. 

https://www.soldf.com/strb90h.html

 

Kör du båten i deplacementfart och designar den därefter kan du få ner förbrukningen betydligt. 

 

En modern bilmotor kommer inte att hålla så länge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...