Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
MarkusF

Fäste för ekolodet

Rekommendera Poster

Jag har en akterspegelgivare till ekolodet som inte riktigt passar på min julle. Akterspegeln ligger inte nere i vattnet, så istället har jag fäst det i akterkant på rodret. Fungerar hyfsat men så såg jag en intressant lösning på en julle i Kungshamn. Eller Gravarna heter det väl...!

Jag tycker jag känner igen fästet någonstans ifrån, eller är det hemmagjort, tro? I vilket fall som helst undrar jag om någon här kan föreslå något liknande som jag skulle kunna använda. Det behöver ju inte alls vara tänkt till båt men måste vara rostfritt. Jag är ute efter möjligheten att kunna dra upp givaren så den inte blir så beväxt. 

Förmodligen blir det väl att försöka göra den själv, men om det finns något färdigt är ju mycket vunnet

Färste_ekolog_2.JPG

Fäste_ekolog_1.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det smidigaste är att ha ekolodsgivaren inombords. I bästa fall kan din givare fungera även med en sådan montering. Man kan prova med givaren i en plastpåse fylld med vatten i olika punkter inne i båten nära mittlinjen. När man hittat lämpligt läge kan man plasta fast en behållare med lock som man monterar givaren i genom att limma fast den mot skrovet samt fyller behållaren med parafinolja. Om det inte skulle fungera med din givare så finns det givare som är anpassade att montera inombords.

Men om du vill ha den på akterspegeln så finns det säkert någon smart lösning så att man kan hissa upp den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för material i skrovet på din julle?

Om det är trä kan du glömma montering på insidan av skrovet men om det är plast brukar det funka bra. /Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, Rascal säger:

om det är plast brukar det funka bra.

Men inte alltid.

Till mitt ekolod köpte jag en givare för genomgående montering. Då blev akterspegelsgivaren över. Men den hade både logg och temp.givare så jag satte den på ett glasfiberrör som i sintur kunde fästas på akterspegeln. Dessutom kunde jag enkelt flytta över både den och ekolodet till min roddbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, bhemac säger:

Men inte alltid.

Till mitt ekolod köpte jag en givare för genomgående montering. Då blev akterspegelsgivaren över. Men den hade både logg och temp.givare så jag satte den på ett glasfiberrör som i sintur kunde fästas på akterspegeln. Dessutom kunde jag enkelt flytta över både den och ekolodet till min roddbåt.

Det var därför jag skrev "brukar det funka"

Jag har min givare i ett rör på insidan i min Saga 27 men på andra båtar har jag satt akterspegelsgivare i en klick Sica direkt mot skrovets insida och det har också funkat.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en träjulle. Det finns en genomgående givare till ett gammalt ekolod, som inte fungerar, men det går knappast att använda till mitt nuvarande, tror jag.

En lös anordning som man kan hissa upp skulle vara smidigare än att försöka göra en ny genomföring. 

Nu har jag ett Eagle Cuda 168. Finns det andra givare än för akterspegel till det, tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...